ivar Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Du får kjøpe inn en kartong med 5-56 og wd-40 , sette den i et passende kar og bare spraye den ned grundig og gjenta over lengre tid. For slikt arbeid så er tålmodighet en dyd... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hmmmm. 5-56 og wd 40 Jau, dei er sikkert grei nok, men i slike mengder er eg redd det vert noko kostbart. Ein annen god rustløysar heiter coca cola, og denne fell adskillig billigare når det er snakk om svære volum. Men so har vi enno ein god rustløysar, nemlig sitronsyre. Det er skriven ein heil del om den i tråden om "Svanøy" på STP-forum: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=5647 Eg ønsker all mulig hell og lykke med restaurering Magne Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Saltsyre kan anbefales. F.eks. autoglym wheel-clean. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hei.Eg har tatt meg den frihet å lenka denne tråden inn, sammen med eit av bilda Magne Tentke jeg skulle linke inn STPtråden, men du gjorde det først Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Nå står e bom fast.. Har kontaktet er par stykk og fått masse informasjon, men har ikke funnet ut hva slags motor dette er.. Noen som har noen flere e kan kontakte eller sider eller noe ? Takk for hjelpen til nå Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Prøv Sjøfartsmuseet på Bygdø i Oslo. Jeg har sette mange forskjellige motorer, men ingen som likner på den du har. Må ikke brukes som moring, ta vare på den. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Skal ta en telefon i morra til de.. Planene var å få løsna stemplene med diesel og hydraulisk olje En motor i mitt eierskap skal aldri bli brukt til moring! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Er dette etterfølgeren? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Hva mener du med det? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Syns den ligna endel, kanhende den er i slekt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Tror ikke disse motorene har noe slektskap. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Begge stemplene sitter fast, men det er ikke noe rust på stemplet eller sylinderen.. Noen tips til å få det løst igjen? Og en annen ting.. Kan forgassere og magnet gå overens med andre motorer? Antar det blir vanskelig å finne samme forgasser som satt på den før? Noen som vet om noen som kan ha noen magneter eller forgassere lignende? Redigert 6.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Hvis du får magnet og forgasser til å passe mekanisk bør det fungere greit nok. Magneter er jo en smule mangelvare for tiden så kanskje fordeler og coil er litt enklere. Godt med rustløser i sylindrene og la det stå å godgjøre seg et par dager pleier å hjelpe. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Skal få dynka sylindrene med litt rustløser i morra.. Men angående fordeler og coil.. Hvordan skal e greie å montere den? På enden av svinghjulet så er det tannhjul som antagelvis hadde et kjede rundt og gikk til magneten. Skal e gjøre det samme med fordeleren også? Har aldri knota med coil og fordelere før.. Trenger litt hjelp med angående sånt. Hvor kan e vite at e har rektig fordeler og coil ? Beklager mye spørsmål, men er ikke god på dette Magnet skal monteres ved den platen ved svinghjulet . Er tannhjul på enden av svinghjulet.............................................. Kan en fordeler og coil ifra en Albin bensin motor 2 syl passe på denne? Redigert 6.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Leste tilfelldigvis i et gammelt båtblad,der stod det bilde av en motor av merket Real som var produsert på sørlandskysten for lenge siden. Det synes jeg lignet litt,bortsett fra at den var ensylindret. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Real er ifra Oslo Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Jeg ville tatt kontakt med noen kystlag som har motorsamlinger, de har mye rart. Jeg fikk hjelp fra Gostad kystlag for noen år siden, de har ihvertfall en del magneter og slikt liggende. Ville prøvd en mail til verkstedlaget Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Så ble det en ny/gammel motor til = En Kvik 3 Hk Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Planen fremover er å få løsna stemplene og deretter hone sylindrene litt med biltema sitt hone sett. Redigert 6.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Du vil nok svette og banne litt før du får de stemplene løsnet, men det er verdt et forsøk. Begynn med å demontere rådene fra veiva. For du klarer neppe å slå et stempel ned samtidig som veiva skal dytte det andre opp. Og bruk en god blåselampe etter at den har stått noen dager med rustløser. Det er vanskelig å se av bildene, men er stemplene av jern, kan de sitte godt. Men gi ikke opp, med utholdenhet og vilje går alt. Magnet og forgasser vil nok ikke bli vanskelig å skaffe. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 (redigert) Tar meg nok en tur på garden i morra også får å demontere bunnpannene og kanskje rådene vis e får det til.ø. Så helle oppi noe 5-56 oppi sylindrene.. Beste tipset er vel egentlig å ha god tolmodighet.. Uheldigvis Og det med bildene har e aldri forstått hvordan man kan ta gode og tydlige bilder, men kommer sikkert etterværdt Oppdaterer med bilder Redigert 6.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Haha, morsom liten motor Hvis du trenger et magnetapparat, så har jeg et nyrestaurert et til salgs. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Retox_93 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 (redigert) En liten oppdatering = Veiv og rådene. Sylinder 1 = Denne ''Editor''en fryktelig knotet å bruke! vertfall med mange bilder! Redigert 8.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 (redigert) Så fikk en en til motor. En Kvik 3 Hk, Samme problem som den andre. Rust fast..... Et spørsmål. Hvorfor er det kant på selve stemplet. ? den litt rundt kanten som sitter på sia på stemplet?ll Redigert 8.Juli.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Det er for de det er to-takter : tverspylt og vendespylt. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.