Jump to content

Hva slags 2-syl saktegående dieselmotor kan dette være!?

Retox_93

Recommended Posts

Du får kjøpe inn en kartong med 5-56 og wd-40 , sette den i et passende kar og bare spraye den ned grundig og gjenta over lengre tid. For slikt arbeid så er tålmodighet en dyd...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hmmmm. 5-56 og wd 40

Jau, dei er sikkert grei nok, men i slike mengder er eg redd det vert noko kostbart.

Ein annen god rustløysar heiter coca cola, og denne fell adskillig billigare når det er snakk om svære volum.

Men so har vi enno ein god rustløysar, nemlig sitronsyre. Det er skriven ein heil del om den i tråden om "Svanøy" på STP-forum: http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=5647

Eg ønsker all mulig hell og lykke med restaurering :thumbsup::thumbsup:

Magne

Begge stemplene sitter fast, men det er ikke noe rust på stemplet eller sylinderen.. Noen tips til å få det løst igjen?

Og en annen ting.. Kan forgassere og magnet gå overens med andre motorer? Antar det blir vanskelig å finne samme forgasser som satt på den før? Noen som vet om noen som kan ha noen magneter eller forgassere lignende?diving.gif

Redigert av Retox_93 (see edit history)

Hvis du får magnet og forgasser til å passe mekanisk bør det fungere greit nok. Magneter er jo en smule mangelvare for tiden så kanskje fordeler og coil er litt enklere.

Godt med rustløser i sylindrene og la det stå å godgjøre seg et par dager pleier å hjelpe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Skal få dynka sylindrene med litt rustløser i morra.. Men angående fordeler og coil.. Hvordan skal e greie å montere den? På enden av svinghjulet så er det tannhjul som antagelvis hadde et kjede rundt og gikk til magneten. Skal e gjøre det samme med fordeleren også? Har aldri knota med coil og fordelere før.. Trenger litt hjelp med angående sånt. Hvor kan e vite at e har rektig fordeler og coil ?

Beklager mye spørsmål, men er ikke god på dette

Magnet skal monteres ved den platen ved svinghjulet . Er tannhjul på enden av svinghjulet.............................................. Kan en fordeler og coil ifra en Albin bensin motor 2 syl passe på denne?

DSC00780.JPG

Du vil nok svette og banne litt før du får de stemplene løsnet, men det er verdt et forsøk. Begynn med å demontere rådene fra veiva. For du klarer neppe å slå et stempel ned samtidig som veiva skal dytte det andre opp. Og bruk en god blåselampe etter at den har stått noen dager med rustløser. Det er vanskelig å se av bildene, men er stemplene av jern, kan de sitte godt. Men gi ikke opp, med utholdenhet og vilje går alt. Magnet og forgasser vil nok ikke bli vanskelig å skaffe.

Tar meg nok en tur på garden i morra også får å demontere bunnpannene og kanskje rådene vis e får det til.ø. Så helle oppi noe 5-56 oppi sylindrene..

Beste tipset er vel egentlig å ha god tolmodighet.. Uheldigvisheadbang.gifheadbang.gifheadbang.gifheadbang.gifheadbang.gif

Og det med bildene har e aldri forstått hvordan man kan ta gode og tydlige bilder, men kommer sikkert etterværdt

Oppdaterer med bilder flag_bp.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...