Jump to content

Tips om hvordan sage hull i dekksluke ? (akryl)

GeirT

Recommended Posts

Lugar i forpiggen mangler lufting.

Enkleste løsning er å sette inn ventilator i dekksluken som er av akrylglass.

Lewmar har en passende ventilator som krever ett 80mm rundt hull og som skal være spuns tett når den er lukket.

Litt spent på om jeg får det til selv, uten å lage sprekk/merker.

Er det noen som har tips og erfaring med å sage ut hull i akrylglass ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jeg har ingen erfaring med å bruke hullsag i Acrylglass, men det første som slo meg er vel at jeg ville ringt rundt til noen glassmestere i nærheten for å høre om de har erfaring med det. Da kan man ta med seg luken dit og få laget hullet på sparket om man har avtalt tid først.

Bare et forslag, og det kan godt hende at andre her har erfaring med å gjøre det selv.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Søk opp en lokal skiltmake el.l. De har ofte lasere som kan skjære dette ut på no time.

Laseren bør helst være over 40 Watt.

NB. Du må kunne ta luken med deg...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hullsag, sakte fart og moderat press fungerer fint. Du bør demontere luka og legge noe under - en trekloss fungerer fint, men ha noe imellom så du ikke riper opp luka (tynn skumplast, slik som TV-apparater er pakket inn i, er fint). Ideelt bør du bruke en søyleboremaskin, da får du jevnt press og god kontroll.

Selv har jeg hatt stor suksess med diamantbelagt koppsag og "støtvis" boring, dvs. at jeg legger press på i max 2 sekunder, før jeg løfter opp. Da kjøler du ned plasten så den ikke smelter, og du får bort sponet.

Er ikke noe å være redd for, men ta det rolig, ikke ha det travelt. Går du for fort frem, smelter plasten og du har et kjempeproblem. Bruker du for mye makt, sprekker plasten.

PS: om du bruker vanlig koppsag, kjør i revers til du har fått etablert omrisset. Det er også VELDIG lurt å bore opp senterhullet først; da har du stålkontroll.

Gjøres på eget ansvar, men jeg har ikke hatt noen problemer når jeg går forsiktig fram. Den eneste gangen jeg opplevde trøbbel var da jeg kjørte med for stor hastighet. Plasten smeltet da jeg brukte en vippesag (likner på en stikksag).

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Lugar i forpiggen mangler lufting.

Enkleste løsning er å sette inn ventilator i dekksluken som er av akrylglass.

Er det ikke mulig å åpne luken litt da, så har du ventilasjon...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Med hullsag må du sage forsiktig og ta den ofte opp for å slippe ut spon. Sag halvveis og snu luken. Sag resten fra andre siden så slipper du at det fliser seg når den kommer igjennom. Hvis du vil ha bedre styring kan du legge luka mellom to treplater, klemme dem sammen med tvinger og sage igjennom hele greia.

Mons

• 1 måned senere...

Saget hull uten å ta ut luka. Brukte brødfjøla (man tager det man haver) og holdt imot først under og så over. Gikk veldig greitt. Godt å få på plass ventil. Det ble ellers ganske så innestengt luft i forpiggen. Dagen etter fikk vi mase regn (tropiske tilstander) og fikk da testet at det var tett også.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...