Jump to content

"Misbruk" av Finn.no?


Mouche

Recommended Posts

Hvis moderator ikke finner trådens tittel akseptabel så skjønner jeg for så vidt det, men vanskelig å lage en god tittel til denne problemstillingen.

 

Når man søker på Finn.no så får man (alt for) ofte opp uønskede svar som skyldes at enkelte i mine øyne misbruker "systemet". Et godt eksempel er en annonse som ble linket til i en annen tråd (Finnkode: 29206250) hvor det står;

 

Søkeord:

 

Sea Ray, Searay, Bayliner, Maxum, Glastron, Larson, Caravelle, Tahoe, Mariah, Regal, Four Winns, Nidelv, Chaparral, Triton, Nor-dan, Askeladden, Yamarin, Uttern, Quicksilver, AMT, Rinker, Mastercraft, Tige, Malibu, Vannsport, Skinautique

 

Dette er vel åpenbart gjort for at denne annonsen skal dukke opp i et søk etter en hvilken som helst båt av ovennevnte produsenter?

 

Irriterende og hva kan man gjøre med f...skapet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En problemstilling som jeg og har kommentert tidligere. Det er ikke bare å "get over it". Hele poenget med en avansert søk-funksjon er at man skal legge inn det man er på jakt etter og få annonser på kun det. Jeg pleier å kalle den opplistingen for søkefunksjonsspammer. Det hender at jeg trykker på regelbruddknappen og rapporterer når de er for plagsomme og jeg er i rett humør til det...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bruk avansert søk, da kan du velge hvilke båtmerker du vil/ikke vil søke på.

Vel ikke i dette tilfelle.. den båten det linkes til over kommer opp i alle båtmerker som er listet opp under søkeord

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bruk avansert søk, da kan du velge hvilke båtmerker du vil/ikke vil søke på. :cheers_wine:

 

Er jeg blind? Kan du vise nøyaktig hvor man legger inn det man IKKE vil søke på? Og det er for dumt å måtte legge inn ørten båttyper man ikke vil se på...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

den båten det linkes til over kommer opp i alle båtmerker som er listet opp under søkeord

 

Den kommer ikke opp når du i avansert søk velger båtmerke f.eks Nidelv. Da kommer det opp de annonsene som under "Merke" er valgt Nidelv. Ikke denne Mariah-skuta.

 

Problemstillingen har aldri plagd meg.

Link to post
Share on other sites

Vel ikke i dette tilfelle.. den båten det linkes til over kommer opp i alle båtmerker som er listet opp under søkeord

Stemmer ikke helt det. Hvis du bruker avansert søk og velger f.eks "Marex" i dropdown meny, så søker den kun på det merket som er oppgitt under "Informasjon" i annonsen. Ikke det som står i "Beskrivelse" og "Utstyr".

 

Er ellers enig i at det er en uting at folk gjør dette. Gjorde et raskt søk på "Windy", på første siden som kom opp på Finn.no var 15 båter faktisk Windy, 10stk. var andre båter.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Vel - jeg støtter Mouche 100%. Og ja - det irriterer meg.

Avansert søk begrenser for mye. Jeg kjøpte nylig en RIB vha Finn.no (viser jo forsåvidt at nettstedet fungerer da...), og fikk regelmessig feilsøk fordi mange la inn denne typen "smarte" søkeord i bunnen av annonsene. Spesielt bruktbåthandlerne.

 

Mouche: Du tok opp dette og jeg synes godt du kunne gjøre Finn.no oppmerksom på det ved en henvisning til denne tråden. Godt jobbet!

Link to post
Share on other sites

Som andre har foreslått, klag annonsen inn til Finn.no med referanse til §3b i deres regler.

 

I følge deres regler for annonsering § 3b:

 

3) Regler for selve annonsen

 

b) Det er ikke lov å legge inn søkeord i annonsen

Søkeord er opplisting av ord (f. eks merker) uten direkte tilknytning til gjenstanden som selges. F. eks opplisting av merker ved salg av en mobiltelefon.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Er jeg blind? Kan du vise nøyaktig hvor man legger inn det man IKKE vil søke på? Og det er for dumt å måtte legge inn ørten båttyper man ikke vil se på...

 

Kjetil S

Her, under "Velg båtmerke" velger du de båtmerkene du vil søke på, da søker du kun på det merket selgeren har oppgitt båten til og være, ikke all teksten i annonsen.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Vi har fra tidligere etpar beslektede tråder, de handlet først og fremst om forhandlere som la inn nye båter under brukt.

 

https://baatplassen.no/i/topic/65126-forhandlere-spammer-bruktbaatavdelingen-paa-finn

https://baatplassen.no/i/topic/65298-hall-of-shame-forhandlere-som-misbruker-finns-bruktmarked

 

Som man ser her skrev Finn at de skulle gjøre noe med det.

Fenomenet er fortsatt der, bl.a. stavanger marinesenter som konsekvent annonserer sine båter under brukt, ikke en eneste annonse under 'Nye'. De var også omtalt forrige gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke denne praksisen er så plagsom så lenge selger nevner noen få tilsvarende båter i annonsen. Det som irriterer er de som lister opp navnet på alle båtprodusentene de kjenner til, også de som ikke har NOE til felles med salgsobjektet.

 

Like teit er det forresten med alle annonsene som oppgir toppfart på 999 knop, gjerne uten motor..

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forstå frustrasjonen om man er opphengt i kun søke på bestemt type båt, og en får opp en masse annet pjatt. Men vet man hva man vil ha skjenner en det fort på bildet, og man trenger da ikke engang åpne annonsen.

 

Da jeg kjøpte min båt, søkte jeg på Bayliner. Avantaren min viser hva jeg endte opp med. Når jeg engang skal selge blir jeg nødt til å gjøre denne utingen selv. Det eksisterer ikke kunder som søker på en båttype en ikke kjenner til, ergo, ingen vil oppdage min annonse, en akkurat de få som ser den idet den blir lagt ut.

 

At det strider mot regelene å gjøre slikt i mitt tilfelle, visste jeg faktisk ikke. Men vil alikevel ha sett meg nødt å gjøre det i mitt tilfelle.

 

PS! Båten min er kun solgt i 4 eksemplarer i Norge og forhandler er konkurs, Jeg har imidlertid opprette god kontakt med forhandler i Tyrkia som nettopp nå har sendt meg noen deler (ukurante i Norge) vederlagsfritt!! Direkte fra fabrikken i Shanghai, det er god SERVICE det.

 

Siste litt of topic, men måtte bare få det sagt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å kalle den opplistingen for søkefunksjonsspammer.

 

Nesten fristende å sende spam mail tilbake. Som en rekke mail til annonsør om at "Nei, dessverre jeg er ikke interessert i båten du annonserer under uriktig båtmerke", eller "Nei, jeg er dessverre ikke interessert i å kjøpe ny båt av deg deg som du forøvrig har annonsert under brukt båt på Finn"...osv (?)

 

En del sånne mail så kan du jo hende at annonsørene skjønner hintet :confused:

Link to post
Share on other sites

Vel, ingen tvil om at annonsen Mouche nevner har elementer av "uting" i seg. En annen ting er hvor mange som egentlig søker på båtmerke.

Selv synes jeg det å søke på spesifikt merke kan bli veldig snevert når man sjekker ut aktuelt marked. Om jeg ønsker en Beneteau i størrelsen 35-40 fot så vil jeg ikke benytte meg av et søk på Beneteau, da får jeg opp en haug båter rundt 25 fot som passer til fiske.

Et søk som da passer bedre er f.eks.: Cabincruiser, 35-40 fot, 1995-2005, 1.600.000-2.300.000,-, 6 sengeplasser etc.

Det som skjer da er at jeg får opp ett antall treff på båter som ligner meget på det jeg søker etter + Beneteau i rett størrelse. Det kommer da som regel opp en del treff jeg ikke hadde i bakhodet som kan være vel så interessante som det jeg tenkte på.

 

PS.

En søkefunksjon jeg derimot IKKE finner, som jeg tror flere enn meg tenkt seg er: Kalesjebåt/targa, lukket/bakvegg , Flybridge. Noe lignende dette kunne vært til stor hjelp om man f.eks. ser etter en båt lukket båt med bakvegg. Ved søk i dag får man opp rubbel og bit og ser man etter en Princess med flybridge er det ikke veldig interessant med en haug treff på V-klassen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Irriterende og hva kan man gjøre med f...skapet?

 

 

Synes det er greit jeg hvis man ser etter en type båt eks powerboats. søker da gjerne cigarette da og får gjerne alle i categorien fra scaraber, cigarette, nor-tech, high-tech ,donzi osv... da de fleste gjør det.

 

Gjort røverkjøp tidligere grunnet at selger har lagt ut slik , fant et gromt skrog som jeg ellers ikke hadde sett da jeg ikke hadde søkt det navnet i min leting.

 

 

 

Bruker det selv nå og da i annonse så man treffer flere i kundegruppen men misbruker det ikke da jeg kun tar med reelle konkurrenter til denne båttypen som selges eller deler som passer til en spesifikk båtgruppe... selger som f det :smash: folk sier ofte de tilfeldigvis så annonse da den poppet opp og er kjempefornøyde....

 

Irriterende er hvis eks man eks setter en haug av båter som ikke har med selve båtgruppen å gjøre som mange gjør..¨får opp en haug med drittbåter i en annen prisklasse og kvalitet... ting må stå i samsvar med det man søker...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ingen problem med at en selger av en båt oppgir noen (få) sammenlikbare båter. Synes det er bare informativ og helt greit å få for eksempel en Albin Ballad opp når man søker etter en Comfort 30.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

...støtter også Mouche, tenk så deilig det hadde vært å slippe alle urelevante forsøpplinger på Finn.

 

Om jeg vil hygge meg en kveld med en lettøl, litt popcorn og søke på Hydrolift S-24 så er det for meg ikkeno positivt i det hele tatt å få treff på amerikanske flytebrygger... særlig ille når det er forhandlere som setter inn slike annonser :confused: spar oss :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

...støtter også Mouche, tenk så deilig det hadde vært å slippe alle urelevante forsøpplinger på Finn.

 

Om jeg vil hygge meg en kveld med en lettøl, litt popcorn og søke på Hydrolift S-24 så er det for meg ikkeno positivt i det hele tatt å få treff på amerikanske flytebrygger...

 

 

Søkte for morro på Hydrolift S-24 under båt og fant ikke mye du kan sutre over gitt ... :rolleyes: he he

 

kun en linkeannonse som ikke kan sammenlignes med hydrolift etter min mening.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29120183

ellers ingen andre av 20 treff http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=+Hydrolift+S-24+

 

Tror ikke det er noe fare for at du hverken får ødelagt lettølkosen eller får den i halsen av sjokk over linkeannonsering her gitt :tongue:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..ikke for å krangle men jeg søkte på "Hydrolift".På første side er det 25 båter totalt, 15 av disse har ingenting med Hydrolift å gjøre..

 

..slike tall kan vries og vrenges på i det uendelige, kverrulanter finner alltid noe og bæle for... jeg vil gjerne få lov til å ha min mening :cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis moderator ikke finner trådens tittel akseptabel så skjønner jeg for så vidt det, men vanskelig å lage en god tittel til denne problemstillingen.Når man søker på Finn.no så får man (alt for) ofte opp uønskede svar som skyldes at enkelte i mine øyne misbruker "systemet". Et godt eksempel er en annonse som ble linket til i en annen tråd (Finnkode: 29206250) hvor det står;Søkeord:Sea Ray, Searay, Bayliner, Maxum, Glastron, Larson, Caravelle, Tahoe, Mariah, Regal, Four Winns, Nidelv, Chaparral, Triton, Nor-dan, Askeladden, Yamarin, Uttern, Quicksilver, AMT, Rinker, Mastercraft, Tige, Malibu, Vannsport, Skinautique Dette er vel åpenbart gjort for at denne annonsen skal dukke opp i et søk etter en hvilken som helst båt av ovennevnte produsenter?Irriterende og hva kan man gjøre med f...skapet?

 

 

ja. huff så fælt du har det hva? har du virkelig ikke bedre ting å irritere deg over? :lol:

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...