Jump to content

Koble dynamo direkte til batteri istedet for via starter?


shano

Recommended Posts

I båten min går det kabel fra batteri+ til startmotor. På startmotoren er nesten all strøm for drift av båt koblet inn. I tillegg går det en kabel fra Dynamo til starter.

 

Målt på batteriet er spenningen skjelden mye over 13,3 deromkring. Målt på dynamoen var spenningen opp mot godt opp på 14-taller.

 

Antar at tiltak før iverksettes...

 

Er det så lett å koble en kabel fra Dynamo til Batteri direkte?

 

Stemmer det at jeg da mp koble vekk kabelen som er der i dag?

Link to post
Share on other sites

Hvis du har så stort spenningsfall som du beskriver tyder det på både tynne ledninger mellom dynamo og starter samt dårlig kontakt i koblinspunktene.

 

En løsning kan være å strekke en kraftigere ledning fra dynamo og rett på batteri. Jeg gjorde det for et par år siden og brukte 35mm2. Den eksisterende trenger du ikke ta vekk, men det er jo greit å rydde litt :smiley:

 

Hvis du har flere tvilsomme kontakter ellers også, f.eks. på ledning mellom starter og batteri kan det være en ide å kappe ledningen og presse på nye kabelsko. På denne måten kan du eliminere potensielle problemer og spenningsfall.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har så stort spenningsfall som du beskriver tyder det på både tynne ledninger mellom dynamo og starter

 

Komodo mener nok at spenningsfallet er mellom Dynamo og batteri. Det at dette går via starter i ditt tilfelle, har ikke så mye å si. Det som er sikkert er at spenningsfall kommer primert av en kombinasjon av tre ting. Ledningstykkelse, lengde og kontaktflater.

 

Om du har relativt tynne eller lange kabler fra starter til batteri, kan det hende at det holder å legge til feks en 25kv i tillegg der. Avstanden fra starter til dynamo er skjelden lang, så om ikke +-kabelen fra dynamo til starter er spess spinkel, ville jeg i første omgang forsøkt det over. Gjerne test med en startkabel fra batteri til starter i første omgang. Har du da tillnærmet samme spenning over batteri som på starter, har du løsningen. Om ikke, må du gå over koblingene og ikke minst.... Flytt den gule ledningen på dynamoen frem til + på batteriet. Da vil spenningen ut fra dynamo justeres opp slik at ladespennigen blir målt over batteriet og ikke ut fra dynamo.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Spenningsfall oppstår også på minus, ofte pga. korrosjon.

Det enkleste å finne fram både slik og andre feil er direkte måling av spenningsfall.

Kjapp og enkelt.

 

Les her under knappen "spenningfall" om hvordan å måle sånt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

RSL:

Om du har relativt tynne eller lange kabler fra starter til batteri, kan det like sannsynlig hende at starteren får for lite strøm til oppstart, som at dette er ein hovedkilde til spenningsfall.

 

Magne

 

Under "normale" omstendigheter er jeg enig med deg, men i trådstarters tillfelle beskriver han at så å si alt av forbrukere er koblet på starteren og ikke på batteriet. Problemet slik jeg ser det da, er at siden han har såpass mye lavere spenning over batteriet i forhold til ut fra dynamo, så er det mellom starter og batteri det største spenningsfallet ligger. Han sier ingenting om at han har lite strøm til start, men det vil jo være en naturlig følge om han har stort spenningsfall mellom starter og batteri (starter er jo i tillegg samlingspungt for det meste av forbruk).

Mitt råd er derfor å forsøke med et sett startkabler fra starter til batteri i første omgang for å se om det bedrer situasjonen. Om det gjør det, er det tværrsnittet på kabel mellom batteri og starter som bør økes og det vil jo hjelpe på både forbruk og start i dette tilfellet.

Jeg ville vel vurdert å flytte forbrukerne til batteriet og som sagt tidligere flyttet den gule lederen ut av dynamo over til + på batteriet, men siden jeg ikke vet i hvilken økonomisk situasjon trådstarter er i, er det enkleste ofte "GODT NOK" i mange tilfeller.

En meter eller to med svart og rød kabel, er langt billigere enn å bygge om hele annlegget og det er meget mulig etter min mening at dette kan bli bra nok til hans behov.

Som komodo sier, er det ikke nok å bare øke tverrsnittet på den posetive polen. God jording til blokka er alfaω slik at når han evt forsøker med startkabler i første omgang (for å se om det er der problemet ligger), må han huske på å bruke den svarte kabelen også mellom minus på batteriet og et sted med god jordingskontakt på motor. (jeg bare går ut fra at han ikke har topolet annlegg)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...