Jump to content

Landstrøm - reverse polarity lampa lyser.


TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

 

Jeg har kjøpt meg ny (brukt) båt og har nå koblet inn landstrømmen. Når jeg dro fra båten før i dag var alle lampene grønne, når jeg kom tilbake lyste "reverse polarity" lampa og jeg koblet ut landstrømmen. Har forsøkt meg på nabostolpen og der var det samme resultat.

Båten min er en stålbåt, kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Jeg har observert at det ikke er lys i toppen av de tre nærmeste stolpene ved båten min og et par kontakter ikke fungerer. De andre stolpene rundt om er det lys i. Skal se om jeg får tak i en skikkelig lang skøteledning og teste stolpen med lys i.

 

La merke til at panelet i båten ha en analog måler som måler volt og der står det 230v, 50hz. Sier meg ingenting i min enorme ignorans med elektrisitet.

På landstrømkontakten og ledningen (som er gul og meget tykk) står det 125 v og 30 amp. Burde det ikke stå 230 v?

 

Hva vil den praktiske betydningen av reverse polarity være? Er det farlig?

 

Håper noen kloke hoder kan komme med en enkel forklaring og kanskje til og med en løsning!

 

På forhånd takk

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Et raskt søk på Reverse Polarity her på BP komer opp med dette, og der er det linket til ytterligere tråder:

https://baatplassen.no/i/topic/13621-reverse-polarity-landstroem/

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Har lest alt jeg har kommet over her. Noe ble jeg klok på, andre ble jeg mindre klok av.

Båten er bygd i Norge, så jeg tror det med amerikanske båter faller bort for min del.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Blue systems

 

Fant informasjon om panelet i båten. Såvidt jeg kan leser og se her så lyser lampa svakt og vises derfor veldig godt på kvelden. Dette kan ut ifra hva jeg skjønner at denne informasjonen bety at "it can indicate undersized wiring in the dock, shorepower cord or ship’s wiring portion of the AC circuit."

 

Ble kanskje litt klokere av dette.. Selv om at jeg ikke er i nærheten av å forstå alt fagspråket når det kommer til elektronikk.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Har skjønt at Norge har en litt spesiell form for elektrisitet, men har fortsatt ikke grepet på hvorfor.

Håper bare strømmen her holder seg stabil. Vet at det kommer elektriker på mandag for å se på stolpene.

Satser på at han finner ut av noe lurt...

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Lampen indikerer at det er spenning mellom null og jord.

Siden vi i Norge har ulandsopplegg så har vi ingen null-leder, men derimot to førende ledere, hver med ca 130V som utgjør det vi kjenner som 230V.

Det skal på båten din ikke finnes "krypstrøm" mellom null og jord, noe IT nettet i Norge har, derfor lyser lampen.

 

For å ikke lage noen problemer ang tæring osv så anbefaler jeg at du koblet bort lampen.

Det er ingen vits i å prate med elektrikeren om dette. Det er kun lokalt "problem" i din båt, eller alle andre med US/UK båt eller el-opplegg.

 

Har fjernet ene lederen til lampen på alle mine båter, samt hos venner og bekjente.

Redigert av Baatlaus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen: Nå er det jo en LED, som står der, alså en diode, som leder strømmen en vei.

 

På min Princess-båt är den s k 'Polarity Check' en glimlampa som ligger mellan skyddsjord och fas.

Om man har kopplat som konstruktören har tänkt sig så lyser då glimlampan.

Förbrukningen är så låg (= några milliampere) att det inte påverkar jordfelsbrytaren.

Jag är tveksam till om det skulle gå att ersätta glimlampan med en diod. Men det finns det säkert andra som vet här på forumet.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Er det en diode så kan det være sant, men har sett båter fra flere kjente produsenter som har en vanlig glødepære og da er jeg veldig skeptisk til å ikke fjerne ledningen. Når det er sagt så ville jeg ikke likt å ha dioden lysende hele tiden heller. Fjern den, det er mitt tips.

Link to post
Share on other sites

Ref Baatlaus: Siden vi i Norge har ulandsopplegg så har vi ingen null-leder, men derimot to førende ledere, hver med ca 130V som utgjør det vi kjenner som 230V.

 

I ett system som Baatlaus beskriver så kan denna enkla polaritetskontroll såvitt jag förstår då inte fungera, och kanske heller inte har någon mening, eftersom både fas och null-ledare har potential till jord. Vilka eventuella problem detta kan föra med sig vet jag inte. Det har ju hänt att jag legat någon stund (kanske natt) med fel polaritet utan att det precis börjat bubbla runt båten...

 

Numera har jag dock med mig en kort 'korskopplad' skarvkabel så att jag alltid kan få polariteten rätt. Man vill ju inte vakna utan propellrar...

 

:cheers:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...