TellusTellus Startet 30.Juni.2011 Del på Facebook Startet 30.Juni.2011 Hei godtfolk, Jeg har kjøpt meg ny (brukt) båt og har nå koblet inn landstrømmen. Når jeg dro fra båten før i dag var alle lampene grønne, når jeg kom tilbake lyste "reverse polarity" lampa og jeg koblet ut landstrømmen. Har forsøkt meg på nabostolpen og der var det samme resultat. Båten min er en stålbåt, kan det ha noe med saken å gjøre? Jeg har observert at det ikke er lys i toppen av de tre nærmeste stolpene ved båten min og et par kontakter ikke fungerer. De andre stolpene rundt om er det lys i. Skal se om jeg får tak i en skikkelig lang skøteledning og teste stolpen med lys i. La merke til at panelet i båten ha en analog måler som måler volt og der står det 230v, 50hz. Sier meg ingenting i min enorme ignorans med elektrisitet. På landstrømkontakten og ledningen (som er gul og meget tykk) står det 125 v og 30 amp. Burde det ikke stå 230 v? Hva vil den praktiske betydningen av reverse polarity være? Er det farlig? Håper noen kloke hoder kan komme med en enkel forklaring og kanskje til og med en løsning! På forhånd takk Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2011 Del på Facebook Svart 30.Juni.2011 Engelsk eller amerikansk båt? Det samme spørsmålet har vært oppe her før. Foreslår at du søker litt. Er ganske sikker på at en forklaring ble gitt en gang også Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Juni.2011 Del på Facebook Svart 30.Juni.2011 Et raskt søk på Reverse Polarity her på BP komer opp med dette, og der er det linket til ytterligere tråder: https://baatplassen.no/i/topic/13621-reverse-polarity-landstroem/ Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
TellusTellus Svart 30.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2011 Har lest alt jeg har kommet over her. Noe ble jeg klok på, andre ble jeg mindre klok av. Båten er bygd i Norge, så jeg tror det med amerikanske båter faller bort for min del. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
TellusTellus Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Blue systems Fant informasjon om panelet i båten. Såvidt jeg kan leser og se her så lyser lampa svakt og vises derfor veldig godt på kvelden. Dette kan ut ifra hva jeg skjønner at denne informasjonen bety at "it can indicate undersized wiring in the dock, shorepower cord or ship’s wiring portion of the AC circuit." Ble kanskje litt klokere av dette.. Selv om at jeg ikke er i nærheten av å forstå alt fagspråket når det kommer til elektronikk. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Det er et kjent fenomen. Les de tidligere innlegg. Dette er et amerikansk opplegg, og her på berget har vi et elsystem fra Albania....... Kommer du til Sverige, vil nok ikke lampa di lyse. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
TellusTellus Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Har skjønt at Norge har en litt spesiell form for elektrisitet, men har fortsatt ikke grepet på hvorfor. Håper bare strømmen her holder seg stabil. Vet at det kommer elektriker på mandag for å se på stolpene. Satser på at han finner ut av noe lurt... Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Baatlaus Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 (redigert) Lampen indikerer at det er spenning mellom null og jord. Siden vi i Norge har ulandsopplegg så har vi ingen null-leder, men derimot to førende ledere, hver med ca 130V som utgjør det vi kjenner som 230V. Det skal på båten din ikke finnes "krypstrøm" mellom null og jord, noe IT nettet i Norge har, derfor lyser lampen. For å ikke lage noen problemer ang tæring osv så anbefaler jeg at du koblet bort lampen. Det er ingen vits i å prate med elektrikeren om dette. Det er kun lokalt "problem" i din båt, eller alle andre med US/UK båt eller el-opplegg. Har fjernet ene lederen til lampen på alle mine båter, samt hos venner og bekjente. Redigert 1.Juli.2011 av Baatlaus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Hvordan kan det bli tæring av å ha lampen der? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Nå er det jo en LED, som står der, alså en diode, som leder strømmen en vei. Tæring??? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Faxen: Nå er det jo en LED, som står der, alså en diode, som leder strømmen en vei. På min Princess-båt är den s k 'Polarity Check' en glimlampa som ligger mellan skyddsjord och fas. Om man har kopplat som konstruktören har tänkt sig så lyser då glimlampan. Förbrukningen är så låg (= några milliampere) att det inte påverkar jordfelsbrytaren. Jag är tveksam till om det skulle gå att ersätta glimlampan med en diod. Men det finns det säkert andra som vet här på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Er det en diode så kan det være sant, men har sett båter fra flere kjente produsenter som har en vanlig glødepære og da er jeg veldig skeptisk til å ikke fjerne ledningen. Når det er sagt så ville jeg ikke likt å ha dioden lysende hele tiden heller. Fjern den, det er mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Baatlaus Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 Kan forresten nevne at det på brygger med 400v så vil anlegget ditt virke som det skal. Da vil du bare måtte snu kontakten i stikket på bryggen om den lyser... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 1.Juli.2011 Del på Facebook Svart 1.Juli.2011 (redigert) Ref Baatlaus: Siden vi i Norge har ulandsopplegg så har vi ingen null-leder, men derimot to førende ledere, hver med ca 130V som utgjør det vi kjenner som 230V. I ett system som Baatlaus beskriver så kan denna enkla polaritetskontroll såvitt jag förstår då inte fungera, och kanske heller inte har någon mening, eftersom både fas och null-ledare har potential till jord. Vilka eventuella problem detta kan föra med sig vet jag inte. Det har ju hänt att jag legat någon stund (kanske natt) med fel polaritet utan att det precis börjat bubbla runt båten... Numera har jag dock med mig en kort 'korskopplad' skarvkabel så att jag alltid kan få polariteten rätt. Man vill ju inte vakna utan propellrar... Redigert 1.Juli.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.