Jump to content

Vann i olja? Betyr det havari?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg så på en båt på finn.no, der det var avslag i prisen pga vann i olja. Det ble beskrevet som "havarert på i dag. Den har fått vann i olja. " Er ikke dette bare ett toppakningsbytte?

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

For de aller fleste er nok skifte av toppakning å regne som havari. Faktisk er det nære på å være selve definisjonen av havari, som betyr "skade på skip som kan repareres".

 

Dersom det derimot sto at båten hadde forlist ville det nok stilt seg litt annerledes.

 

Vann i oljen kan forøvrig være flere ting, og det er ikke sikkert det er toppakningen, selv om det er overveiende sannsynlig.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan desverre være mer omfattende enn toppakning, ødelagt oljekjøler som jeg selv har opplevet på en motor , sprekt topp, sprekt blokk som ofte forekommer etter dårlig vinterkonservering gjerne på v8 motorer.

 

det er en sjanse å ta men er prisen rett så er det bare å kjøpe og i verstefall skaffe ny motor og i bestefall toppakning, innsugspakning (gm v8) eller oljekjøler

 

hvilke type motor er det?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Motoren er en volvo penta MD 21a.

 

Da jeg og broren min kjørte hjem i hans bil fra tante og onkel, så da vi stoppet så sa det puff. Og det kom ganske mye damp opp og det var vann og olje på garasjegulvet. Da måtte toppen+radiatoren+nye pakninger byttes. Det var ikke billig ihvertfall.....

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Motoren er en volvo penta MD 21a.

 

ihvertfall.....

 

er ikke kjent med betegnelser på penta , er det en rekke 4 , rekke 6 eller v8?

 

glemte i sted at defekt riser/eksosmanifoil kan gi vann i oljen og og ren reversjon av eksosen hvis lavt turtall . dvs at noe vann blir suget tilbake inn i sylinder fra eksos...

 

 

Alltid kjøpt toppakninger fra amerikanske bildeler som ikke kostet mer enn 360kr ca for et sett til v8 smallblock , tåler litt mindre saltvann enn marinetoppakninger til 2000 kr settet men så billigt at det er bare å bytte når det evt skulle gå i stykker...

 

kjørt 6 år med en bilpakning uten problem med 50/50 sjø feskvann på kompis sin båt.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...