Guest Kaptein Fredrik Startet 3.Juli.2011 Del på Facebook Startet 3.Juli.2011 Jeg så på en båt på finn.no, der det var avslag i prisen pga vann i olja. Det ble beskrevet som "havarert på i dag. Den har fått vann i olja. " Er ikke dette bare ett toppakningsbytte? Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) For de aller fleste er nok skifte av toppakning å regne som havari. Faktisk er det nære på å være selve definisjonen av havari, som betyr "skade på skip som kan repareres". Dersom det derimot sto at båten hadde forlist ville det nok stilt seg litt annerledes. Vann i oljen kan forøvrig være flere ting, og det er ikke sikkert det er toppakningen, selv om det er overveiende sannsynlig. Redigert 3.Juli.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 kan desverre være mer omfattende enn toppakning, ødelagt oljekjøler som jeg selv har opplevet på en motor , sprekt topp, sprekt blokk som ofte forekommer etter dårlig vinterkonservering gjerne på v8 motorer. det er en sjanse å ta men er prisen rett så er det bare å kjøpe og i verstefall skaffe ny motor og i bestefall toppakning, innsugspakning (gm v8) eller oljekjøler hvilke type motor er det? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Du må vel vurdere to ting: - Hvordan hindre vannet å komme i olja og - Hvilken skade kan vannet ha påført motoren. Du har kanskje sett denne gamle tråden som har våknet til liv igjen. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Takk for svar. Motoren er en volvo penta MD 21a. Da jeg og broren min kjørte hjem i hans bil fra tante og onkel, så da vi stoppet så sa det puff. Og det kom ganske mye damp opp og det var vann og olje på garasjegulvet. Da måtte toppen+radiatoren+nye pakninger byttes. Det var ikke billig ihvertfall..... Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 (redigert) Takk for svar. Motoren er en volvo penta MD 21a. ihvertfall..... er ikke kjent med betegnelser på penta , er det en rekke 4 , rekke 6 eller v8? glemte i sted at defekt riser/eksosmanifoil kan gi vann i oljen og og ren reversjon av eksosen hvis lavt turtall . dvs at noe vann blir suget tilbake inn i sylinder fra eksos... Alltid kjøpt toppakninger fra amerikanske bildeler som ikke kostet mer enn 360kr ca for et sett til v8 smallblock , tåler litt mindre saltvann enn marinetoppakninger til 2000 kr settet men så billigt at det er bare å bytte når det evt skulle gå i stykker... kjørt 6 år med en bilpakning uten problem med 50/50 sjø feskvann på kompis sin båt. Redigert 3.Juli.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Md21 har alu topp og denne motoren er kjent for at toppen ryker/sprekker ved varmkjøring. Kan fort bli dyrt og fikse. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ok takk for svar Kalle74 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.