Jump to content

Tenningsfeil mercruiser 3.0 - feilsøking og demontering


Yankee

Recommended Posts

Har en mercruiser 3.0 1998 modell, motornummer F776269 som gnisten er blitt borte på. Startet med at den ikke ville starte igjen når den var varm.

Har målt at det kommer strøm inn på coil og fordeler. Pluggledninger har normal motstand og plugger er nye. Fordelerlokk og rotor er ok.

Ser at tilstanden på den lille føleren rundt fordelerakslingen, på undersiden av rotoren, ser noe dårlig ut, med løs isolasjon. Noen som kan si meg hva denne er til? Hvordan man kan måle den? og hvordan man får skrudd den ut?

Dersom denne er ok, er det da mulig å måle om CDI boksen er i stykker?

Link to post
Share on other sites

Det er et "Hall" element og magneter som gir puls til tenningen, istedenfor stifter.

Sjekk at det er kontakt på tilkoblingen på ledningene, der er det ofte feil.

Du må ta av rotor for å kommet til elementet, sitter med noen små skruer.

Om du har turteller, så vil den ofte vise fullt utslag når du skrur på tenningen, om det er tilfelle er det kontakt

feil på Hall elementet eller feil på den.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Fikk fatt på verkstedhåndbok. Så nå har jeg testet meg frem til at det er giveren i fordeleren(pickupcoil) som er gåen. Men det står ingenting om hvordan jeg demonterer det, og rotoren henger som fjell. Er der noe skruer som må løsnes for å få frahverandre dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...