Jump to content

Kenyon rødspritapparat vil ikke brenne på ene siden

Yankee

Recommended Posts

Har en origo kombinert rødsprit/elektrisk som jeg ikke får til å brenne på ene siden. Dette er av den typen som ikke har beholdere til å ta ut, men som fylles via hull som er blendet med skrue, og står noen centimeter på siden av selve brenneren. På den siden som virker ser jeg rødspriten komme opp i brenneren, og det er en slags "bomull" synlig. I den som ikke vil brenne kommer ikke rødspriten frem i hullet, og nedi ser det ut som ett metallgitter. Er her noe som må tas vekk for å få den til å funke? Apparatet er fra 2005 og kun brukt på strøm tidligere.Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra Origo til Kenyon

Kjenner ikke akkurat ditt apparat, men jeg hadde en Origo som kun var for rødsprit, her kunne man legge inn en gummiplate for og hindre fordampning av

spriten når den ikke var i bruk. Sjekk om denne platen er der, da vil du ikke klare og tenne brenneren.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Først åpne og fjerne svart gummiplate som er der for at ikke spriten skal fordampe når det ikke er i bruk. Så er det det du kaller bommull som er noe som skal suge til seg og holde på spriten og skal følgelig ikke røres samme med risten.

Har du fyllt opp beholderen ved å holde den på skå slik at du får inn og mettet denne bomullen? Og selvsagt åpnet spjeldet helt, skal ikke være synlig fra oven. Hvis dette er gjort riktig så skal det brenne og kaffien er snart klar. :flag_bp:

Er det noe liknende som dette?

origo_combi.jpg

Aner ikke åssen det funker, men ettersom du nevner at det er noe bomull på siden som virker, mens andre siden ikke har noe der... veke? Har du ikke håndboka? Kan jo hende det står noe der.

For øvrig er bilder kjempegreit, så slipper du få masse svar på helt andre apparater. :flag_bp:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

bilde0451.jpgbilde0452.jpg

Jeg må bare beklage, men jeg tok vist feil. Det er ikke origo som står i denne båten. Trodde det var samme som i forrige båt men :blush:

Merket på dette apparatet er Kenyon og står i en Bayliner fra 05. Prinsippet på dette er nok litt anerledes enn på Origo siden her er en ring med mange små hull rundt kanten, i tillegg til hullet i midten som skal ha veke. Ser ut til at veken er borte vekk rett og slett. Produksjonsfeil maybe...

Noen som har ide om hvor jeg kan få tak i en ny sånn brenner eller veke?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...