Jump to content

Tilbakeslag fra tank med twist `n lock jabsco


Enzo

Recommended Posts

Har en 18 år gammel Jabsco pumpedo som jeg ikke har gjort noe med. Hverken skiftet Joker ventil eller O-ring i pumpe-sylinder. Den nye 3-4 år gammel må jeg smøre opp sylinderen med vaselin/silikon fett 2 ganger i sesongen ellers piper og hyler det ved pumping. Ha prøvd matolje, men det varer bare noen dager. Tydelig at det er forskjell på de gamle gode med sort pumpe håndtak og de nyere med hvitt håndtak. Det er dog en forskjell den gamle brukes noe skjeldnere, men alikevel?!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan fortelle at jeg fikk trøbbel med mitt elektriske porselen etter 23 års tjeneste.... vel det har sikkert blitt reparert på av tidligere eier. Vet ikke om dette er relevant for Pompidoen deres, Men med septiktank var mitt problem at luftingen til tanken gikk tett, dermed går evt. trykk og vakuum i dass. Luftinga som er fin og blank har en sil som korroderer i sjøluft og blir potte tett. Staka opp denne og nå er allt vel. Etter en litt røff tur må jeg allikevel pumpe inn litt vann for å fylle opp vannlåsen, ellers lukter det do. Skal prøve med courvoisier i skåla til helgen som sanitærvæske, da blir det hjemmekoselig.....

Link to post
Share on other sites

Har en 18 år gammel Jabsco pumpedo som jeg ikke har gjort noe med. Hverken skiftet Joker ventil eller O-ring i pumpe-sylinder. Den nye 3-4 år gammel må jeg smøre opp sylinderen med vaselin/silikon fett 2 ganger i sesongen ellers piper og hyler det ved pumping.

 

 

skal ha ny wc så dette er en aktuell tråd, hvis så er som noen skriver om nye toaletter så lønner det seg evt for meg å overhale det orginale toalettet til båten kontra ¨å kjøpe nytt...

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Takk for alle info. Nå har jeg skrytt til kona om at det skal bli slutt på kloakk rester i toalett-skåla. (Rester fra slangen til septiktank som kommer i retur til toalett skålen)

Seatronic skryter så fælt av "Jabsco Twist & Lock", men jeg har søkt på sidene til Jabsco, som sier at produktet skal sperre for spylevannet og IKKE septikvannet.

Det blir nok ny Joker ventil på meg, og ikke Twist & Lock.

 

Annonseringen av dette produktet er missvisende!

Link to post
Share on other sites

sjekk joker ventilen du kjøper-at leppene ligger tett inntil hverandre-ingen glipe. I mitt nye Jabsco pumpetoalett holdt ikke jokerventilen vann. Hadde en ny reserve som jeg satt inn og oppdaget da at jokerventilen som fulgte med det nye tolattet hadde en smal glipe mellom jokerleppene. Med reserve jokeren ble det inget tilbakeslag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 5 uker senere...

Var i butikken i går å handlet repsett til Jabsco twist'n lock. Problemet er at jeg fikk med settet som var til pumpene frem til 2007 (hvitt håndtak) men skulle hatt til de nye pumpene med sort håntak. Er det noen som vet om disse går om hverandre? Hva er forskjellen?

 

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Byttet like godt ut den gamle pumpa i stedet for å prøve å kjøpe et repp-sett og vedlikeholde den (jabsco, relativt ny, men ikke twist'n'lock). Ny twist'n'lock-pumpe kjøpt inn i Göteborg i begynnelsen av fellesferien, men det var vel nærmere slutten av fellesferien før jeg endelig fikk ut fingeren og fikk bytta den ut. Dette er til "reservetoalettet", det er uten septiktank, har kun vært brukt til "småærender" siden den ble installert, ikke noe dopapir, og har latt den stå med ferskvann og eddik når båten har stått ubrukt over flere dager.

 

Det var veldig deilig med et toalett som fungerte som smurt og uten noe form for tilbakeslag. Det varte i litt mer enn én måned. Nå har vi tilbakeslag igjen. :-( twist'n'tilbakeslag altså .....

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var groteskt mye urinstein på den gamle klaffventilen, og sikkert en av hovedårsakene til at det var så mye trøbbel med den gamle pumpa. Kanskje et poeng at overflatene som pakningen ligger på fortsatt er befengt med urinstein - men da burde jo pumpa ha gitt tilbakeslag fra første stund. Hm, jeg får vel åpne og rense unna.

Link to post
Share on other sites

Twist'n lock trodde jeg skulle eliminere muligheten for hevertvirkning og at doen (og båten) fylte seg med sjøvann. Det er jo vann inn man stenger for når man vrir håndtaket, ikke tilbakeslag fra tanken. Eller tar jeg feil..... :confused:

Trodde dette hadde vært fremme tidligere i tråden men orket ikke lese gjennom alt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare skumlest, så mulig det allerede er nevnt :

 

Du får kjøpt løs Joker ventil til 150,-, trenger ikke kjøpe hele settet : http://www.seatronic.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&zenid=s2jv0j08lksr8s8affatsoans5&keyword=joker

 

Smør inn joker ventilen med syrefri vasselin før montering, så hindres avleiringene noe (men intet varer evig).

Jeg byttet min i våres, og denne vasselinen har og gjort at jeg har sluppet å ha matolje i dass for å smøre pumpa hele sesongen  :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...