Jump to content

Tilbakeslag fra tank med twist `n lock jabsco


Enzo

Recommended Posts

Jeg har en slik twist `n lock sak men i det siste så renner det fritt tilbake i skåla fra tanken, har sjekket joke ventilen og rengjort den men den er myk og fin og ser tett ut men det funker ikke.

Skal ikke denne låsegreia hindre tilbakeslag fra tanken ? er det noe der jeg kan ta service på ?

 

Unsightly waste water creeping back past the valves into the bowl will now be a

thing of the past!

The Jabsco Manual Toilet has just got better thanks to the introduction of the NEW

Twist N Lock™ feature. The intuitive, simple to use Twist N Lock handle works

by locking the re-designed piston assembly into place, helping to prevent back

flow of any waste water into the bowl. This is achieved by a bayonet style lock

incorporated into the handle that is locked by putting slight pressure and twisting

when in the lower position. This applied pressure pushes the redesigned plunger

down onto the base valve gasket holding it firmly shut.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jeg begynner å få en anstendig mengde bilder i arkivet mitt her...

 

Spørs om du ikke like godt skal kjøpe komplett repset /pakningskit til 500 kroner med en gang. Når du først må demontere går det like fort å skifte som å rense, smøre og annet midlertidig. Før eller siden blir livet kjipt igjen.

 

Her er bilde av en dårlig og utett pakning/ muffe eller hva jeg skal kalle det. Den sitter som siste skanse ut av dassen og det første tilbakeslaget ditt møter på vei fra tanken til skåla. Den skal stå med truten mot septiktanken.

26.05.2011_004.jpg

 

Jeg skiftet alle pakninger på jabscoen , sealock riktignok, og alt ble så meget bedre. Matolje kan ikke måle seg med nye pakninger...

 

Tilbakeslag kan kanskje også være på grunn av tett lufting på septiktanken, eller at den faktisk er full og du har trodd at den ble tømt.. been there..done that..

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme problem som Enzo, og jeg byttet til ny pumpe m/Twist`n lock forrige sesong. Kan umulig ha blitt utslitt allerede :confused:

Byttet nettopp fordi jeg var plaget av tilbakeslag med den gamle pumpa. Hvis jeg uansett må bytte pakningsett, og kanskje så ofte som ved hver sesong, hva er da vitsen med dette nye patentet fra Jabsco?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme problem som Enzo, og jeg byttet til ny pumpe m/Twist`n lock forrige sesong. Kan umulig ha blitt utslitt allerede :confused:

Byttet nettopp fordi jeg var plaget av tilbakeslag med den gamle pumpa. Hvis jeg uansett må bytte pakningsett, og kanskje så ofte som ved hver sesong, hva er da vitsen med dette nye patentet fra Jabsco?

 

Vitsen er vel at folk skal bruka pengar på overprisa pakningssett.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Rens gummipakningen i bunnen og smør inn med matolje.

Kan du si hvilken pakning du mener her ? Joke ventilen har jeg allerede renset og satt på plass igjen det hjalp akkurat null på problemet. Er det den pakningen som sitter i bunnen av stangen (pumpehåndtaket) som det ut som et kremmerhus snudd på hode ?

 

 

 

Her er bilde av en dårlig og utett pakning/ muffe eller hva jeg skal kalle det. Den sitter som siste skanse ut av dassen og det første tilbakeslaget ditt møter på vei fra tanken til skåla. Den skal stå med truten mot septiktanken.

26.05.2011_004.jpg

Det der er vel en annen versjon av den joke ventilen jeg snakker om som jeg allerede har renset og satt på plass igjen.

Link to post
Share on other sites

var den tett og fin uten at "leppene" var åpne slik som den på bildet? du har kanskje en som har et "kryss" i leppene, om du skjønner hva jeg mener.

Julie her på forumet opplevde jo at den var satt feil vei i "ny"båten og dermed sikkert både tilbakeslag og treg pumpe.

 

Så har du jo den gummisaken, kremhuset, kjegleformet, etc.. hos meg støter den ned mot en gummiklaff med pumpe i nedre stilling. Den, gummiklaffen, åpner seg når du trekker pumpa opp og slipper guffa fra skåla inn i pumpesylinderen og lukker seg når du skyver pumpa ned og forsåvidt også hindrer tilbakeslag. -har ikke bilde av den, men det kan da ikke være så stor forskjell på jabscoer

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått det så vil twist and lock håndtaket redusere muligheten for at "spylevann" kommer inn i båten.

 

Dersom pumpehåndtaket dyttes helt ned, stenger det for tilførsel fra vann. Dersom men håndtaket ikke er helt nede kan det komme vann inn i båten ved krenging. Skroggjennomføringen kan da komme høyere enn toalettet kan vann renne inn i båten. Derfor har de nå satt på en ordning som gjør at håndtaket kan låses i nedre posisjon, men dersom dette ikke gjøres er man like langt.

Ved bruk skal jo vann kunne komme inn i toalettet slik at man får spylt den, ventiler hindrer ikke vann å komme inn denne veien. Men det man pumper ut av toalettet skal jo ikke tilbake, derfor er det 2 ventiler som forhindrer dette. Men er disse slitt kommer den vann (og annet) tilbake.

 

Derfor tror jeg ikke at denne twist and lock funksjonen har stor betyding for vann som kan komme i retur fra septiktanken.

 

Jeg hadde lingende problem og byttet alle pakningene.

Jobben tok ca. 1 time men da gjorde jeg det nøye.

 

 

Når det gjelder smørning av diverse deler ved bytte av pakninger så står denne advarslen i bruksanvisningen:

 

VAR FÖRSIKTIG!

Smörj INTE topp- och bottenventilpackningarna.

Applicera INTE tätningsmedel på packningar och slanganslutningar.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt driten i "molekyler" og gått gjennom greia, endte med å bytte joker ventilen, banke løs endel avleiring i rørstykket der denne sto slik at den ikke blir naturlig klemt når den står på plass, kan ha vært det som gjorde det, jeg har den 3kantige.

Så byttet jeg pakningen i bunnen som denne lock funksjonen dytter på og nå er det tett.

Twist `n lock sperrer for tilbakeslag fra tanken også via denne siste pakningen faktisk, ikke innløp fra sjøen.

Link to post
Share on other sites

-da ønsker jeg deg og jabscoen et godt og langt liv sammen :) Å bytte alle pakninger er et must av og til. Du byttet kanskje pakningene på stempelet også? like greit å gjøre det så du ikke mister kompresjon og lekasje forbi stempelet. Før jeg byttet pakning på stempelet så jeg at det kom grønnaktig spylevann inn i skåla når jeg hadde i septikkmiddel ned i skåla.. ergo, utett pakning..

 

-og så får de som har matolje i doen gjøre som de vil, jeg gjør det ikke. Bytter heller pakning.

Link to post
Share on other sites

Dersom pumpehåndtaket dyttes helt ned, stenger det for tilførsel fra vann. Dersom men håndtaket ikke er helt nede kan det komme vann inn i båten ved krenging.

 

Stenger alltid ventilen til skroggjennomføringen ved seiling :smash:

 

Det er tilbakeslaget som er problemet, med lekkasje selv om håndtaket står låst i bunn. Min pumpe er ikke mye brukt siden jeg byttet i fjor, så jeg skjønner ikke helt at slitte pakningsdeler kan være årsaken. Forøvrig så bruker jeg jevnlig matolje. Hjalp i alle fall å holde den forrige pumpa sånn nogenlunde tett i en periode, og dessuten blir pumpen også mye lettere å betjene.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et par komplette sett med pakninger og slikt liggende i reserve så jeg tenkte å bytte deler etterhvert som feilene dukker opp.

Ringen på stempelet og de oppe i toppen tar jeg neste runde.

 

Nå blir det noen dager med kliss ny eldass (deliveryoppdrag i ny båt over 500mil)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte ny Jabsco do for et par år siden. Den medfølgende nye Jokerventilen lakk fra dag en. Skrudde ut og satt i en reserve. Kunne se en lysspalet i den Jokerventilen som lakk. Ny reserve Joker som jeg hadde var helt tett. Ganske utrolig at de leverer nye dasser med utette Joker ventiler, men det hendte jo meg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har jeg diskutert problemet med min lokale forhandler. Hevdet at Twist n`Lock funksjonen var så god at eneste mulighet måtte være at lufting til tanken var tett slik at trykket tilbake mot pumpeventilen ble så stort at den ikke klarte å holde tett. Dette skulle MYE til, ble det hevdet, fordi stempelet på pumpa i låst pososjon presser kraftig tilbake. Da jeg bestemt kunne avvise dette (luftingen er i orden og jeg har dessuten åpnet mannlokket med jevne mellomrom for event å utligne for å være HELT sikker), ble det nå hevdet at i så fall måtte det være luftingen på slangen som var tett(?). Hvis det ikke var slik lufting (på toppen av svanehalsen før slangen går inn på toppen av tanken) var dette garantert årsaken. Eventuell utett pakning ble nærmest avvist siden pumpen kun var 1. år gammel.

 

Har sjekket slangen og på min finnes det ikke noe slik lufteventil. Kan dette virkelig være årsaken? Har mine tvil, også mht om jeg skal montere inn en slik ventil. Forøvrig mener jeg at event. trykk i slangen må ha blitt utlignet når jeg åpnet manlokket...eller? Må det virkelig være en slik lufteventil på slangen? Har dere andre det?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Twist/Lock Jabsco i min båt og jeg har aldri fått den helt å fungere - får noe tilbakeslag. Som ex-charterbåt har den ikke septiktank men bare slange. Vi pumper alltid MYE (20 ganger) slik at vi er sikker at det ikker ligge noe drit i slangen. Tilbakeslag er da bare vanlig saltvann - noe vi har bare akseptert. Men når jeg leser det her burde jeg vel kjøpt meg pakkningsett og sette igang... :rolleyes:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Pumpen som stod på toalettet var av forrige modell. Den holdt tett i sesong 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008 og deler av 2009. I 2010 byttet jeg til Twist n`Lock med tanke på å eliminere dette grisete problemet. Ikke noe særlig når toalettskolen står full av skit, speielt ikke i en seilbåt... :worry: Men så holdt denne ikke tett mer enn i knapt en sesong :eek:

 

Nå lurer jeg på hva som er hensikten med dette nye Twist n`Lock systemet. Hva var det jeg betalte for igjen..??

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at pakningsettene varer 1-3 år allt etter som.

Har ikke twist´n lock system, men har lagt innløpet på septiktank opp innvendig i tank og forberedt for en ekstra klaff som eg ennå ikke har montert. Ene toalettet er 2 år siden overhaling og det andre ett år, synest eg begynner å se små antydninger til bakslag nå.

 

Har ikke titta på tegninger men har twist´n lock løsningen noen form for gummi på enden av st.stangen (som presser på utløpsklaffen) som kan gi etter på sikt, slik at man mister gradvis presset på utløpsventilen? Eller at utløpsventilen rett og slett gir etter (bøyer seg)til slutt?

 

Uten matolje hadde eg måttet skru toalett stadig vekk pga. treg/fast pumpe. Sikkert ikke så heldig men det løser jo ett problem. Bruker en skvett ca. 14. kvar dag til eg får den til å gli lett, så pumper eg igjennom med vann etter noen minutter. Bruker 1/2 dråpe også på stempelstang, men her finnest det sikkert bedre stoffer.

Link to post
Share on other sites

Å bytte alle pakninger er et must av og til.

 

 

Min erfaring er at pakningsettene varer 1-3 år allt etter som.

 

Må ha vært heldig jeg da! De siste 10 årene har jeg hatt to forskjellige båter med gammelt pumpetoalett, og har ikke trengt å skifte en eneste pakning! Er det virkelig vanlig å skifte så ofte som skissert over? Skyldes dette at kvaliteten har blitt dårligere med årene, eller er det bare jeg som har hatt flaks?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har ikke trengt å skifte en eneste pakning!

Eg tenkte på hvor lang tid det går før man får problemer med tilbakeslag, det er ikke problemer å bruke dassen lenge ennå visst man ikke er opphengt i dette. Eg har septiktank som ligg en del over toalettet og da må man pumpe lenge for å få reint vann visst man har tilbakeslag. Ikke noe problem annet enn at tanken blir fort full, og det er jo ikke så kjekkt det heller.

Ellers kan det jo være noe med det man kjører igjennom systemet :giggle: Eller rester etter cognac og det som værre er ?

Link to post
Share on other sites

nå blir dette litt OT, men samtidig innafor ramma. Siden dette er den dasstråden som går nå, skriver jeg det her.

 

Jeg "forsker" og lærer stadig mer om bruken av båtdassen, tank og tømming. Ved sesongstart hadde jeg dårlig kompresjon i pumpa og noe dasslukt under dørkplatene.

Tidligere i år byttet jeg pakninger i doen, riktignok ikke twist'n lock, men Sealock fra Jabsco. Umiddelbart bedre trykk i vannet inn i skåla og ikke mere tilbakeslag.

 

Videre erfarte jeg at det er svært viktig at Waste-lokket er helt tett når en skal tømme tanken med elektrisk pumpe. Utett pakning/ikke tilskrudd lokk, betyr null tømming, bare bobbler i vannet.

 

Forleden dag, når jeg skulle forlate en gjestehavn, fylte jeg sektikktanken med ferskvann via Wastelokket på dollbordet. Første gang jeg prøvde det. Inbiller meg at innholdet i tanken ble enda mere utblandet og tyntflytende enn fra før. :thumbsup:

Tømte tanken under hjemturen og etterfylte tanken halvt opp med dusjen og pumpet samtidig inn sjøvann. Tømte tanken på nytt og det kom mye guffe ut.

Var ute med båten på nytt i dag, og fylte tanken halvt opp kun med vann og tømte deretter. Masse guffe kom ut.

Neste gang jeg har tilgang vann på land/ forlater gjestehavn, blir det å fylle septikktanken før tømming, og dette skal bli fast rutine fremover. Fyller alltid fersvannstanken når jeg går fra havn så det koster meg ikke en kalori. Skal også etterfylle tanken og tømme for å få ut alt som evt ligger igjen.

 

I fjor var jeg sparsommelig med vannbruken etter dobesøk. Nå, dersom jeg er på helgetur og skal kun ligge et par dager, er jeg raus med pumpingen. Synes faktisk septikklukten i kjølen har blitt mildere... :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...