DelCasa Startet 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2011 Hei godfolk! Jeg trenger littegranne hjelp. Jeg har ikke drevet så mye med sparkling under vannlinjen, og lurer derfor på hva som er mest korrekt å gjøre. Saken er den, at helt bak på kjølen, der rorstaget er festet, er det en skade. Det ser nesten ut som båten har falt ned på helen en gang i tiden, og at den som har forsøkt å utbedre skaden har hatt meget dårlig tid. Jeg ble passe skremt når jeg pirket borti dette med en skrutrekker og merket at alt ga etter - smuldret opp. Nå har jeg pusset en del her for å finne "friskt" materiale, og ser da glassfiberen stikke ut. Det virker som det er tett innenifra - kan ikke se at det drypper, men det er noe fukt. Første bud må jo være å vente med noe som helst til dette har tørket skikkelig...? Så kommer det store spørsmålet mitt. Ført bør det vel sparkles med Epoxy (2k), så legges på Gelcoat for deretter priming og bunnstoff. Noen sier jeg ikke trenger å legge på Gelcoat så lenge Epoxy'en får nok tid på seg, og man kjenner at det sitter godt. Da kan man prime rett på, for så å legge på bunnstoff... Nå har jeg ikke noe bilde av dette akkurat nå, men det kan jeg forsøke å få tatt senere dersom det er nødvendig. :) Takker for all hjelp som måtte komme!! :) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 6.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2011 Det virker fornuftig det du foreslår. Er skaden dyp bør også epoxyen armeres med vevd matte. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
DelCasa Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Takker for svar! Det ser ut som skaden bare er i overflaten, men likevel nok til at glassfiberen synes... Fikk vite igår at det ikke var nødvendig med Gelcoat, men at priming da var veldig viktig. For først se om det er tørt der, før jeg gjør noe som helst. :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2011 Så lenge du har pusset ned til "hel ved", altså at du har avdekket uskadet materiale, er ditt opprinnelige forslag veien å gå. Det er ikke direkte nødvendig med top/gelcoat, men det skader ikke å legge på. Du får et ekstra lag beskyttelse, det tar kun 5-6 timer ekstra og du får fikset skaden 100%. Dersom det kommer vann ut gjennom skaden, har du en større skade som må fikses ASAP. Heldigvis har du plastnåt, så det er ikke vanskelig. På min forrige båt hadde jeg en skade i kjølen. Jeg slipte og pusset, og plutselig satt jeg med hull tvers gjennom ytterskroget! Skaden ble reparert etter boka, 8 år senere er det fortsatt tett. Men det lønner seg ikke å ta oen snarveier. Så jeg ville lagt på topcoat. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
DelCasa Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Takker for svar! :) Var nede igår, og det er nå helt tørt, så dette kom nok av dreneringen vi gjorde tidligere. Skal slipe litt til også legge på Epoxy. Får se hvordan det blir når det er tørt også ta det derfira. :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Jeg tror jeg ville lagt på et lag matte for å være på den sikre siden. Vevd matte (ser ut som stoff) er det beste; da blir det ikke så mye sliping etterpå, og overflaten blir høvelig slett. Avslutt med et godt strøk topcoat, så primer og til slutt bunnstoff. Matten bør for øvrig gå godt utenfor skadestedet. Vær også obs på delaminering i skadestedet. Om du ser forskjellig farge noe sted, bør du finne ut hva det er snakk om. Er det samme farge overalt, er det "hel ved". Svarte strek betyr sprekker, og disse skal man ta på alvor! Heldigvis skal det MYE til før skaden kan anses som "omfattende" når vi snakker plastbåt, så ingen grunn til panikk. :) Ta et bilde av skaden og legg ut her, så får vante øyne ta en "befaring". :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
DelCasa Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 (redigert) Takk igjen! Ja, jeg tar noen bilder etterpå og legger det ut her. Ser at det er noen sorte striper nedover et annet sted der - tar bilde av dette også. :) Skaden er ikke så stor at det er behov for noen matte tror jeg, men tar bilder og legger ut her. :) Redigert 8.Juli.2011 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Tatt noen bilder nå men får ikke lagt det opp her via iPhone ser det ut til... Gode råd er dyre nå, ser at det ikke er bra rundt stevnjernet også. Har slipt litt her og det blir svart igjen etter at det er slipt... :/ Han som har gjort dette i sin tid har gjort forferdelig dårlig jobb gitt. Spørs om jeg ikke må ta av alt sammen og friske det hele opp fra bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
DelCasa Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 (redigert) Da kommer det bilder. Starter ned slik det så ut etter at jeg hadde slipt og fjernet "porøsheter" i helen (merk sorte striper under mutteren): Så har vi striper rundt rorakslingen - er det grunn til bekymring her? Og dette er slik det så ut når jeg var ferdig (ja, for idag iallefall - og her er det kun slipt og rengjort): Det store spørsmålet nå er jo om jeg må fjerne rubbel og bit, eller om de små svarte flekkene (som ikke er porøse) kan "oversees". :) Redigert 9.Juli.2011 av DelCasa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Ser ut som at du har en jobb å gjøre, ja... I sprekkene rundt boltene på akselgjennomføringen og rundt rorgjennomføringen er det fukt. Tyder på problemer under. Spesielt ser det stygt ut under metallstaget som går fra kjøl til ror. Men du får svaret når du sliper ned. Anbefaler vinkelsliper og sliperondell, da går det raskere. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2011 Tipper at den båten har vært utsatt for en relativt frisk grunnstøting en gang i tiden. De stripene ut fra rorhylsa kan være sprekker i gelcoaten som følge av et aksielt støt i rorstammen. Dersom du ikke utbedrer det på en god måte risikerer du at laminatet under gelcoaten suger vann med de skader det måtte føre til. Det samme gjelder sprekkene rundt innfestningen til propellhylsa. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gjort noe med dette i år, bare brukt den som det er og heller tatt opp båten så tidlig som mulig. Som en permanent løsning ville jeg demontert både flyndra, propellhylsa og rorhylsa og slipt vekk all gelcoat med antydning til skade. Deretter ville jeg vurdert om laminatet er skadet slik at det er behov for å forsterke med flere lag polyester og duk. Til slutt blir det noen lag epoxyprimer og montering før stoffing Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DelCasa Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Takker for gode svar! Ja, er redd hele båtferien i år står i fare, men slik jeg oppfatter deg, Komodo, er det ingen umiddelbar krise? Og, ja, her blir det å gjøre en skikkelig jobb - har allerede planer for endel oppussing, så det er helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Jeg mener du kan gjøre deg ferdig med det du har avdekket og bruke båten i sommer for så å starte arbeidet med resten når skuten skal opp igjen. Da har du all verdens tid frem til neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Enig. Det later ikke til å være kritiske skader på kritiske steder. Vask med aceton, smør på topcoat, primer og bunnstoff. Ingen vits i å påbegynne reparasjonen nå, for så å måtte slipe den vekk senere... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Det var vel egentlig det jeg forsøkte å si også. Smør på noe "gurba" og sett ut Ikke la dette komme i veien for å bruke båten i år. Men trenger han egentlig å bruke topcoat? Det holder vel med epoxyprimer utenpå polyesteren før stoffing? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DelCasa Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Bør vel slipe ned og gjøre det samme rundt rorakselgjennomføringen også - er jo en enkel sak det, ogsp legge på ny Sika rundt mutteren. Topcoat ja, må ut å handle litt igjen - tenkte å benytte Epoxysparkel, primer også til slutt bunnstoff. Men dere mener jeg bør ha på topcoat? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Bør vel slipe ned og gjøre det samme rundt rorakselgjennomføringen også Ja, men hvis det ikke er lekkasje der hadde jeg latt det være som det er denne sesongen. Men dere mener jeg bør ha på topcoat? Tokomponent epoxygrunning holder Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DelCasa Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Så da er konklusjonen (og hyl ut anyone som mener dette ikke er godt nok): Slipe ned der det er sprekker. Dersom Gel/Topcoat er ødelgat, slipe til og legge på Epoxysparkel. Legger på to-komponent Primer (bruker Jotun sin). Bunnstoff (selvpolerende). Rundt akselgjennomføringene tenker jeg også at jeg legger på ny Sika utenpå rundt - bare jeg får slipt bort nok gammel til å få feste. Da tror jeg sesongen (det som er igjen av den) er reddet for i år. Tar den opp i september og peller alt fra hverandre - alt skal byttes innenbords likevel. Motor må ut også. Da er det bare for meg å takke for all hjelp! Hva skulle en gjort uten baatplassen..? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 10.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 (redigert) Høres ut som en god plan. Ingen grunn til panikk, så nyt sesongen så lenge du kan! :) Bare husk at vi ikke tar imot takk. Kun prosjekttråd med MASSE bilder! Redigert 10.Juli.2011 av vidarf (see edit history) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
DelCasa Svart 10.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2011 Det kan jeg garantere at kommer opp når prosjektet skal startes opp. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.