Jump to content

Skade på kjøl, helt bak på "helen" akter (Fram Family 690)

DelCasa

Recommended Posts

Hei godfolk!

Jeg trenger littegranne hjelp. Jeg har ikke drevet så mye med sparkling under vannlinjen, og lurer derfor på hva som er mest korrekt å gjøre.

Saken er den, at helt bak på kjølen, der rorstaget er festet, er det en skade. Det ser nesten ut som båten har falt ned på helen en gang i tiden, og at den som har forsøkt å utbedre skaden har hatt meget dårlig tid.

Jeg ble passe skremt når jeg pirket borti dette med en skrutrekker og merket at alt ga etter - smuldret opp.

Nå har jeg pusset en del her for å finne "friskt" materiale, og ser da glassfiberen stikke ut. Det virker som det er tett innenifra - kan ikke se at det drypper, men det er noe fukt. Første bud må jo være å vente med noe som helst til dette har tørket skikkelig...?

Så kommer det store spørsmålet mitt. Ført bør det vel sparkles med Epoxy (2k), så legges på Gelcoat for deretter priming og bunnstoff.

Noen sier jeg ikke trenger å legge på Gelcoat så lenge Epoxy'en får nok tid på seg, og man kjenner at det sitter godt. Da kan man prime rett på, for så å legge på bunnstoff...

Nå har jeg ikke noe bilde av dette akkurat nå, men det kan jeg forsøke å få tatt senere dersom det er nødvendig. :)

Takker for all hjelp som måtte komme!! :)

Så lenge du har pusset ned til "hel ved", altså at du har avdekket uskadet materiale, er ditt opprinnelige forslag veien å gå. Det er ikke direkte nødvendig med top/gelcoat, men det skader ikke å legge på. Du får et ekstra lag beskyttelse, det tar kun 5-6 timer ekstra og du får fikset skaden 100%.

Dersom det kommer vann ut gjennom skaden, har du en større skade som må fikses ASAP. Heldigvis har du plastnåt, så det er ikke vanskelig. På min forrige båt hadde jeg en skade i kjølen. Jeg slipte og pusset, og plutselig satt jeg med hull tvers gjennom ytterskroget! Skaden ble reparert etter boka, 8 år senere er det fortsatt tett. Men det lønner seg ikke å ta oen snarveier. Så jeg ville lagt på topcoat. :sailing:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Jeg tror jeg ville lagt på et lag matte for å være på den sikre siden. Vevd matte (ser ut som stoff) er det beste; da blir det ikke så mye sliping etterpå, og overflaten blir høvelig slett. Avslutt med et godt strøk topcoat, så primer og til slutt bunnstoff. Matten bør for øvrig gå godt utenfor skadestedet. Vær også obs på delaminering i skadestedet. Om du ser forskjellig farge noe sted, bør du finne ut hva det er snakk om. Er det samme farge overalt, er det "hel ved". Svarte strek betyr sprekker, og disse skal man ta på alvor!

Heldigvis skal det MYE til før skaden kan anses som "omfattende" når vi snakker plastbåt, så ingen grunn til panikk. :)

Ta et bilde av skaden og legg ut her, så får vante øyne ta en "befaring". :)

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Tatt noen bilder nå men får ikke lagt det opp her via iPhone ser det ut til... Gode råd er dyre nå, ser at det ikke er bra rundt stevnjernet også. Har slipt litt her og det blir svart igjen etter at det er slipt... :/ Han som har gjort dette i sin tid har gjort forferdelig dårlig jobb gitt. Spørs om jeg ikke må ta av alt sammen og friske det hele opp fra bunnen.

Da kommer det bilder.

Starter ned slik det så ut etter at jeg hadde slipt og fjernet "porøsheter" i helen (merk sorte striper under mutteren):

photo.jpg

Så har vi striper rundt rorakslingen - er det grunn til bekymring her?

photo2.jpg

Og dette er slik det så ut når jeg var ferdig (ja, for idag iallefall - og her er det kun slipt og rengjort):

photo3.jpg

Det store spørsmålet nå er jo om jeg må fjerne rubbel og bit, eller om de små svarte flekkene (som ikke er porøse) kan "oversees". :)

Redigert av DelCasa (see edit history)

Ser ut som at du har en jobb å gjøre, ja... I sprekkene rundt boltene på akselgjennomføringen og rundt rorgjennomføringen er det fukt. Tyder på problemer under. Spesielt ser det stygt ut under metallstaget som går fra kjøl til ror. Men du får svaret når du sliper ned. Anbefaler vinkelsliper og sliperondell, da går det raskere.

Tipper at den båten har vært utsatt for en relativt frisk grunnstøting en gang i tiden. De stripene ut fra rorhylsa kan være sprekker i gelcoaten som følge av et aksielt støt i rorstammen. Dersom du ikke utbedrer det på en god måte risikerer du at laminatet under gelcoaten suger vann med de skader det måtte føre til. Det samme gjelder sprekkene rundt innfestningen til propellhylsa.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke gjort noe med dette i år, bare brukt den som det er og heller tatt opp båten så tidlig som mulig. Som en permanent løsning ville jeg demontert både flyndra, propellhylsa og rorhylsa og slipt vekk all gelcoat med antydning til skade. Deretter ville jeg vurdert om laminatet er skadet slik at det er behov for å forsterke med flere lag polyester og duk. Til slutt blir det noen lag epoxyprimer og montering før stoffing :smiley:

Enig. Det later ikke til å være kritiske skader på kritiske steder. Vask med aceton, smør på topcoat, primer og bunnstoff. Ingen vits i å påbegynne reparasjonen nå, for så å måtte slipe den vekk senere...

Så da er konklusjonen (og hyl ut anyone som mener dette ikke er godt nok):

:smash: Slipe ned der det er sprekker. Dersom Gel/Topcoat er ødelgat, slipe til og legge på Epoxysparkel.

:smash: Legger på to-komponent Primer (bruker Jotun sin).

:smash: Bunnstoff (selvpolerende).

Rundt akselgjennomføringene tenker jeg også at jeg legger på ny Sika utenpå rundt - bare jeg får slipt bort nok gammel til å få feste. :smiley:

Da tror jeg sesongen (det som er igjen av den) er reddet for i år. Tar den opp i september og peller alt fra hverandre - alt skal byttes innenbords likevel. Motor må ut også. :yesnod:

Da er det bare for meg å takke for all hjelp! Hva skulle en gjort uten baatplassen..? :cheers_wine:

Høres ut som en god plan. Ingen grunn til panikk, så nyt sesongen så lenge du kan! :)

Bare husk at vi ikke tar imot takk. Kun prosjekttråd med MASSE bilder! :thumbsup:

Redigert av vidarf (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...