Bitteliten Startet 9.Juli.2011 Del på Facebook Startet 9.Juli.2011 (redigert) Jeg var under båten i dag for å ta en kikk på anoder og rur. Anodene var bedre enn noen gang før, antakelig fordi vi installerte VPs elektroniske ACP system i vinter. Rur var det mye av. Et 1cm tykt lag på trimplan, drev og propeller. Brukte en time på å skrape det av. Propellenes 16 blad, totalt 32 sider, tar sin tid Pratet meden nabo i havna som hadde mistet fem knop de siste ukene. Er det fler som har erfart mye rur i år? Redigert 9.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Jeg var under båten forrige helg, og det var lite rur på propellen. Og vi ligger i Son og har kun vært i området rundt i Oslofjorden så langt. Andre år har jeg hatt mye mer rur på denne tiden. Ellers er det jo slik at med god katodisk beskyttelse av propellen, det være seg vha. sinkanoder eller et system med påtrykt spenning, får en et basisk miljø ved propellen som ruren trives godt i. Så kanskje forklaringen på at du har fått mye rur er ACP-systemet ditt? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frivakten Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 (redigert) Etter 3 uker med nye anoder, tok jeg opp båten igjen for en sjekk av roret og kan bekrefte masse rur. Det virelig myldret med minirur på propellen Redigert 9.Juli.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 (redigert) Ellers er det jo slik at med god katodisk beskyttelse av propellen, det være seg vha. sinkanoder eller et system med påtrykt spenning, får en et basisk miljø ved propellen som ruren trives godt i. Så kanskje forklaringen på at du har fått mye rur er ACP-systemet ditt? jøss det visste jeg ikke. Paradokset er at NordWest har brukt drevspray på drevene, og det var rene skjellfarmen der nede men heller det enn tæring. ACP er koblet til drevene. Lurer hvorfor det var så mye rur på flapsa også. Redigert 9.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engelbert Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Har ikke merket så mye selv (båtplass i ferskvann ) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Har ikke merket så mye selv (båtplass i ferskvann Givende innspill Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Båten er på land etter drøye 2 mnd i sjøen. Har ikke sett anntydning til rur eller groe, så jeg tror ikke det det er noe spesielt ille i år. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Juli.2011 Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Hvor lenge har båten vært på sjøen og hvor mange timer har den gått siden sjøsetting? Sitér dette innlegget Link to post
Elektro Svart 10.Juli.2011 Del på Facebook Svart 10.Juli.2011 Har båten liggende i Drøbak. Utrolig mye smårur på drev. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Båten min står fortsatt på land, dær gror det lite Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Lite rur hos meg, Bitteliten (samme havn). Litt rundt propellanoden og under flyndra. Ikke noe der det er stoffa. Men jeg har vært utpå hver helg siden før påske, da.. Kommer vel fortere om du ligger stille i et par uker i strekk.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 (redigert) Jeg må kunne svare bekreftende på denne påstanden. Jeg har båten liggende i Tønsberg medio juni til slutten av august. Nå har den riktignok ligget stille i hele august, men da jeg i helgen skulle kjøre den fra Tønsberg til Drammen fikk jeg sjokk. Maks fart i våres var 21,5 knop og når vi skulle gi gass for å komme hjem i gråværet i helgen fikk vi 12 knop Manglet også 600rpm på maks og det er mye på en maskin som bare gir 2600rpm. I dag tok jeg den i trucken og fikk bekreftet at i år gror det noe infernalsk. Etter en runde med høytrykk, skrape og pussepapir ble det slik igjen Tok en liten runde i fjorden og nå var turtallet og farten tilbake, 2600rpm og 21,5 knop Gadd ikke å stoffe på nytt siden båten skal ligge i ferskvann resten av sesongen, men som man ser av bildene så er det ikke bare propellen som hadde grodd. Det hadde grodd godt på alt som er av metall. Ror, flyndre og trimflaps. Stoffet satt der, men virkningen var tydeligvis dårligere med metall som underlag. Stoffet jeg benyttet i våres er Jotun Non Stop. Redigert 6.September.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Pjolter Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Ja, selv om vi bor lengre Nord i landet, har jeg aldri opplevd så mye rur noen år. Mistet 6 knop pga. Dette. Tok opp og alt var som det skulle etter fjerning av rur og ny bunnsmøring Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Balder ll Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Har også opplevd mye mer rur på propeller iår.Da vi dro fra Sætre mot svenskekysten i slutten av juli greide båten 14 knop. Dro inn til Son hvor jeg hoppa uti og skrapte propeller for utrolig mye rur. Ut fra Son og rett opp i 30 knop som er normal maksfart. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 (redigert) Ligger i Tønsberg, båten ble sjøsatt ca 01mai 2010 , jeg tok den opp for spyling en uke ut i juli i år og det var rur på propell, aksling og baugpropell men ellers bare litt slush. Siden medio juli til nå så henger det 30cm langt grønt skjegg i vannlinjen, den ser ut som Bob Marley så noe har skjedd etter at jeg rengjorde den. Har hempel glidespeed hardt bunnstoff Redigert 7.September.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Som jeg har kommentert i en annen tråd har jeg (hittil) hatt unormalt lite rur på min båt i år. Jeg ligger i indre oslofjord, og hadde et dykk ned tidlig i august. Det er faktisk første året at jeg ikke (på det tidspunktet) hadde en eneste rur på propellene. Ikke en eneste. Sist helt var jeg også ute og kjørte litt "hardt", og jeg klarte stort sett det jeg skulle klare. Så det må være veldig individuelt hvor i fjorden det gror godt og hvor det gror mindre godt. Har også brukt båten mindre enn andre sesonger, så i prinsippet har den ligget godt til for groe. Men det kan jo hende det drar på seg nå på slutten slik at også min blir "angrepet" så tidligere litt blå-skjell på sylinderne til trimflapsa, men de hindrer jo ikke fart og turtall. Blir spennende å se når båten går opp neste måned. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Ligger i Tønsberg, båten ble sjøsatt ca 01mai 2010 , jeg tok den opp for spyling en uke ut i juli i år og det var rur på propell, aksling og baugpropell men ellers bare litt slush. Siden medio juli til nå så henger det 30cm langt grønt skjegg i vannlinjen, den ser ut som Bob Marley så noe har skjedd etter at jeg rengjorde den. Har hempel glidespeed hardt bunnstoff Vet du ligger litt lengre ut enn meg Enzo, men jeg lurer på om dette har en sammenheng med mye nedbør og avrenning av nitrogen fra landbruket som kommer ned bekker og elver. Tønsberg er jo et eldorado i så måte, av og til er det som man befinner seg i Amazonas med tanke på vannkvaliteten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Shiny Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Hadde min oppe for spyling i ettermiddag. Virker som det har eksplodert mht rur iløpet av august. Ligger på Nøtterøy, Kalvetangen. Første helgen i august var det kun litt på propell og noen på drev som jeg skrubbet bort. Har merket litt tap av fart hver helg etter dette, men sist helg var båten merkbart tyngre i plan. Masse på drev og litt på steglister, der stoffet begynner å bli slitt. Etter prøvekjøring var alle knopa tilbake og båten gikk lett i vannet igjen! Satte ut 30 mars og brukte hvit Seajet 034Plus og sort 041 på drev. ( denne er nok en gammel boks, for brukte 034 i fjor og den funka meget bra) Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
rsakse Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Koggen min ligger ute ved Helgeroa Tror ikke jeg noen gang har opplevd så mye rur under båten. Den har vært på sjøen fra mai og skal opp i oktober. Det er mer groe på den nå enn det pleier og være på ett år. Pleier og ta koggen opp om våren for vedlikehold, men i år må den opp i høst. Har brukt biltema bunnstoff for første og sikkert siste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Har ikke peiling Vanntro, vet bare at det gror noe forferdelig her nå men så har jeg jo heller ikke smurt båten i år, kun spylt Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 7.September.2011 Del på Facebook Svart 7.September.2011 Ligger i Lillesand og har aldri hatt mer ru på båten en i år Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Har for første gang opplevd en del rur under båten, og ligger også i Lillesand. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cirion Svart 8.September.2011 Del på Facebook Svart 8.September.2011 Mulig det er ROPHSsom har vært ute å foret rurene i år Uansett, kosten hans funker fint Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 sjekket skrog og propell i går, ingen rur/groe så langt. De fleste andre båtene i båthavna er mye grodd ( dette blir spesielt "pent" mot hvitt bunnstoff) Eneste forklaring på at jeg slipper unna er vel at jeg bruker båten et par ganger i uka, kontra de fleste andre som skjeldent er ute. Det hjelper lite med selpolerende bunnstoff hvis båten aldri blir brukt. Høsten er en fin tid på sjøen, bruk båten før den gror fast. Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Noen som har tips om et "stoff" som faktisk fungerer på drevet? Har i år brukt Seajet drevspray, og det virker nesten som det gjør det ekstra attraktivt for ruer og blåskjell. Har blanke stålpropeller, og her er det kun en og annen rue. Inne i "leamikket" på drevet er det rene farmen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.