Jump to content

Mye rur under båten. Gror det mye i år?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg var under båten i dag for å ta en kikk på anoder og rur. Anodene var bedre enn noen gang før, antakelig fordi vi installerte VPs elektroniske ACP system i vinter. Rur var det mye av. Et 1cm tykt lag på trimplan, drev og propeller. Brukte en time på å skrape det av. Propellenes 16 blad, totalt 32 sider, tar sin tid :smiley:

 

Pratet meden nabo i havna som hadde mistet fem knop de siste ukene.

 

Er det fler som har erfart mye rur i år?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var under båten forrige helg, og det var lite rur på propellen. Og vi ligger i Son og har kun vært i området rundt i Oslofjorden så langt. Andre år har jeg hatt mye mer rur på denne tiden. Ellers er det jo slik at med god katodisk beskyttelse av propellen, det være seg vha. sinkanoder eller et system med påtrykt spenning, får en et basisk miljø ved propellen som ruren trives godt i. Så kanskje forklaringen på at du har fått mye rur er ACP-systemet ditt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ellers er det jo slik at med god katodisk beskyttelse av propellen, det være seg vha. sinkanoder eller et system med påtrykt spenning, får en et basisk miljø ved propellen som ruren trives godt i. Så kanskje forklaringen på at du har fått mye rur er ACP-systemet ditt?

jøss det visste jeg ikke. Paradokset er at NordWest har brukt drevspray på drevene, og det var rene skjellfarmen der nede :smiley: men heller det enn tæring. ACP er koblet til drevene. Lurer hvorfor det var så mye rur på flapsa også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg må kunne svare bekreftende på denne påstanden.

Jeg har båten liggende i Tønsberg medio juni til slutten av august. Nå har den riktignok ligget stille i hele august, men da jeg i helgen skulle kjøre den fra Tønsberg til Drammen fikk jeg sjokk. Maks fart i våres var 21,5 knop og når vi skulle gi gass for å komme hjem i gråværet i helgen fikk vi 12 knop :eek:

Manglet også 600rpm på maks og det er mye på en maskin som bare gir 2600rpm.

 

I dag tok jeg den i trucken og fikk bekreftet at i år gror det noe infernalsk.

 

rur.jpg

 

rur2.jpg

 

 

 

Etter en runde med høytrykk, skrape og pussepapir ble det slik igjen

 

rurfri.jpg

 

rurfri2.jpg

 

Tok en liten runde i fjorden og nå var turtallet og farten tilbake, 2600rpm og 21,5 knop

 

Gadd ikke å stoffe på nytt siden båten skal ligge i ferskvann resten av sesongen, men som man ser av bildene så er det ikke bare propellen som hadde grodd. Det hadde grodd godt på alt som er av metall. Ror, flyndre og trimflaps. Stoffet satt der, men virkningen var tydeligvis dårligere med metall som underlag.

Stoffet jeg benyttet i våres er Jotun Non Stop.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tønsberg, båten ble sjøsatt ca 01mai 2010 , jeg tok den opp for spyling en uke ut i juli i år og det var rur på propell, aksling og baugpropell men ellers bare litt slush.

 

Siden medio juli til nå så henger det 30cm langt grønt skjegg i vannlinjen, den ser ut som Bob Marley så noe har skjedd etter at jeg rengjorde den.

 

Har hempel glidespeed hardt bunnstoff

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som jeg har kommentert i en annen tråd har jeg (hittil) hatt unormalt lite rur på min båt i år. Jeg ligger i indre oslofjord, og hadde et dykk ned tidlig i august. Det er faktisk første året at jeg ikke (på det tidspunktet) hadde en eneste rur på propellene. Ikke en eneste. Sist helt var jeg også ute og kjørte litt "hardt", og jeg klarte stort sett det jeg skulle klare. Så det må være veldig individuelt hvor i fjorden det gror godt og hvor det gror mindre godt. Har også brukt båten mindre enn andre sesonger, så i prinsippet har den ligget godt til for groe.

 

Men det kan jo hende det drar på seg nå på slutten slik at også min blir "angrepet" så tidligere litt blå-skjell på sylinderne til trimflapsa, men de hindrer jo ikke fart og turtall. Blir spennende å se når båten går opp neste måned.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tønsberg, båten ble sjøsatt ca 01mai 2010 , jeg tok den opp for spyling en uke ut i juli i år og det var rur på propell, aksling og baugpropell men ellers bare litt slush.

 

Siden medio juli til nå så henger det 30cm langt grønt skjegg i vannlinjen, den ser ut som Bob Marley så noe har skjedd etter at jeg rengjorde den.

 

Har hempel glidespeed hardt bunnstoff

 

Vet du ligger litt lengre ut enn meg Enzo, men jeg lurer på om dette har en sammenheng med mye nedbør og avrenning av nitrogen fra landbruket som kommer ned bekker og elver.

Tønsberg er jo et eldorado i så måte, av og til er det som man befinner seg i Amazonas med tanke på vannkvaliteten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde min oppe for spyling i ettermiddag. Virker som det har eksplodert mht rur iløpet av august. Ligger på Nøtterøy, Kalvetangen.

Første helgen i august var det kun litt på propell og noen på drev som jeg skrubbet bort. Har merket litt tap av fart hver helg etter dette, men sist helg var båten merkbart tyngre i plan. Masse på drev og litt på steglister, der stoffet begynner å bli slitt.

Etter prøvekjøring var alle knopa tilbake og båten gikk lett i vannet igjen!

 

Satte ut 30 mars og brukte hvit Seajet 034Plus og sort 041 på drev. ( denne er nok en gammel boks, for brukte 034 i fjor og den funka meget bra)

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Koggen min ligger ute ved Helgeroa Tror ikke jeg noen gang har opplevd så mye rur under båten.

Den har vært på sjøen fra mai og skal opp i oktober.

Det er mer groe på den nå enn det pleier og være på ett år. Pleier og ta koggen opp om våren for vedlikehold, men i år må den opp i høst.

Har brukt biltema bunnstoff for første og sikkert siste gang.

Link to post
Share on other sites

sjekket skrog og propell i går, ingen rur/groe så langt. De fleste andre båtene i båthavna er mye grodd ( dette blir spesielt "pent" mot hvitt bunnstoff)

 

Eneste forklaring på at jeg slipper unna er vel at jeg bruker båten et par ganger i uka, kontra de fleste andre som skjeldent er ute. Det hjelper lite med selpolerende bunnstoff hvis båten aldri blir brukt.

 

Høsten er en fin tid på sjøen, bruk båten før den gror fast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...