Ingar Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 raree skrev On 14.7.2011 at 20.17: Ingar - hva tenkte du at Retox kunne bidra med? Takk! Siden bilpumpene er så totalt forskjellige betyr det at den eneste realistiske løsningen er å få ta i en brukt VP-pumpe og, om nødvendig, overhale den. Er imidlertid skeptisk til i hvilken grad det lar seg gjøre å overhale, demontere uten at noe blir ødelagt. Derfor det ville vært nyttig å hørt mer om det. Den deleleverandøren du linket til har ikke den kritiske delen, tetningen. Er her bil-deler kommer inn i bildet. Kulelagrene kan man få 'overalt'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
raree Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jeg deler oppfatningen om at det vil være enklere med en brukt VP-pumpe - og har fått et håp om at det kan la seg gjøre å skaffe en brukt. Selvsagt med stor fare for at noe er galt, derfor er rerapasjons/demonteringsmulighetene fortsatt verdt å utforske. Det du Ingar kaller tetningen - hvilken del sikter du til da? Slik jeg skjønner dette er det del nr 7 -Deflector. Den ser da ut til å være tilgjengelig? Det er den delen som sees på den tykkeste delen av akslingen - en tynn plastbelagt metallskive med noe slags gummi innerst mot akslingen. Gummien sees ikke noe særlig på bildet, men er altså der. Når jeg gransker dette nærmere får jeg en antagelse om at denne delen nok skal ha et hull som passer til den tynnere delen av akslingen - så jeg må nok ha tak i en slik del. Utfordringen er nå å få impelleren av akslingen - har noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
raree Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Tenkte jeg skulle oppdatere denne - til mulig gavn for den neste i rekken som sliter med sirkulasjonspumpen til MD21B. Annonse på Finn var saken - fra Karmøy har jeg fått tilsendt en brukt pumpe som later til å være i svært god stand. Den skal settes på plass i morgen - og så håper jeg båtlykken kan inntre!. Annonsen over fra Blocket som Okeiodo tipset om gav også resultat: Der fikk jeg tilbud fra en svært hyggelig selger på en overhalt sirkulasjonspumpe med en sesongs garanti. Denne var dyrere, men likevel helt akseptabelt, særlig med tanke på garantien. Så da forblir bilpumpetemaet fortsatt uutforsket for min del - og glad er jeg for det! Takk for all hjelp og gode råd! Redigert 19.Juli.2011 av raree (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth84 Svart 22.Juli.2011 Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Fortvil ikke! Det er en kar nedenfor Gøteborg som overhaler disse pumpene, han tar den gamle pumpa og 4000 svenske kroner.. Send meg en pm så skal du få nummeret hans :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
raree Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Nå har jeg fått testet den brukte pumpen fra Karmøy. Tett som en potte, stabil temp. og omfattende båtlykke! Jeg er altså helt ufortvilet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Det du Ingar kaller tetningen - hvilken del sikter du til da? Slik jeg skjønner dette er det del nr 7 -Deflector. Den ser da ut til å være tilgjengelig? Deflektoren antar jeg skal hindre at en vannlekkasje skader lagrene. Tetningen er den 'klumpen' under impelleren, som man ser av delelisten har de felles delenummer. Dette er en mekanisk tetning, to glatte flater som sklir mot hverandre under press av den fjæra, som de keramiske skivene i et blandebatteri. Ellers flott å høre at du fant en løsning. Jernbåten skrev at impelleren er skrudd på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Gammel tråd men fortsatt aktuell for enkelte. I verkstedsmanualen for vpmd21 er demontering og remontering av sirkulasjonspumpa beskrevet i detalj med bilder over en A4 side (ut med akslingen, dvs full demontering). At demontering og overhaling av sirkulasjonspumpa er umulig er dermed avkreftet. Ut fra manualen ser det egentlig ikke vanskelig ut heller. Tror vel kanskje det rett og slett har blitt gjort feil av mange slik at ryktet har satt seg om at dette er vanskelig. Har dog ikke gjort jobben selv. Etter husken så brukes det ikke noe spesialverktøy utover en liten presse. (Skal prøve å huske å ta bilde av siden i manualen en gang). Fikk pris fra Davidmekaniska (.se) på 2500,- pluss min gamle pumpe i innbytte for en overhalt pumpe. Ikke fullstendig avskrekkende pris. Overhalingskit til pumpa har jeg sett ligger på mellom 3500,- og 4000,-, så overhalingskit er åpenbart for høyt prisa. For meg løste det seg lykkelig ved at jeg fikk tak i en brukt i god stand til halve prisen av hva overhalt pumpe koster hos Davidmekaniska etter en annonse her på BP. Tok knapt en dag før en hyggelig kar ringte. Så annonse på BP kan trygt anbefales. :-) Davidmekaniska skal også ha ros for at de svarte på e-post etter noen få timer, endog på en Søndag i fellesferien. Så dette er nok folk som kan litt om service. ---------------- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Davidsmekaniska reddet min sommerferie i fjor. Riktignok seilte jeg ut og inn av havner i 2 uker pga. rot på Posten. Den overhalte sirkulasjonspumpen fra noen Tyrkere i Gøteborg var i hvert fall verdt prisen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 (redigert) Her er løsningen: Har sett litt på bildene og snittegningen samt lastet ned shopmanualen for MD21 fra nettet. 1) Impeller/skovlhjul må trekkes av med en trearmet ters i henhold til shopmanualen. Hvor enkelt det er å få av dette hjulet som ser ut til å være av blikk vites ikke. 2) Remhjulet demonteres. Det står på sylindrisk aksel med sporkile. Må kanskje bruke en ters her også om det sitter fast. 3) Stor låsering blir synlig, denne demonteres med passende tang. 4) Aksel og lager presses ut fra skovlhjul mot remhjul ved hjelp av presse eller stor skrustikke og passende hylser/piper. Ved montering må man sørge for at det ikke overføres krefter fra innerring til ytterring da dette vil kunne skade lagrene. Foreslår også at der benyttes lukka lager av 2RS-typen. Den mekaniske tetningen monteres før skovlhjulet. Skovlhjulet presses så langt inn på akselen som beskrevet i manualen. Mener dette var 0,5 til 1mm eller der omkring. Mekanisk tetning kan man trolig få kjøpt hos fa. Otto Olsen og kulelagre fra SKF. Han smartingen hos VP pressa feil vei og herpa pumpehuset. Hadde han lest i manualen så hadde dette vært unngått. Det viktige her er at skovlhjulet må av først og at aksel og lager må ut retning remhjul. Var en lignende tråd for litt siden der jeg foreslo ombygging til elektrisk pumpe. Det holder ikke med Martec/Johnson pumpe pga. for liten levering. Fra det store utland "over there" finnes det derimot mye snadder som kan nyttes. Lage noen flenser med slangestusser bør ikke være noen stor utfordring for dem som er kjent med verktøybruk og har nødvendige tilganger. Redigert 10.August.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Men så lenge reppsettet koster nær 4000,- og en ferdig overhalt 2000,- (pluss innbytte) så er det vel knapt verdt å ta jobben. Om man bare trenger å bytte kulelager så kanskje... Men uansett, det er fullt mulig å overhale. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.