Jump to content

Sirkulasjonspumpe VP MD 21B - reparasjonsmuligheter?


raree

Recommended Posts

På sommerens første tur sa sirkulasjonspumpen på min ellers utmerkede VP MD 21B takk for seg.

 

Ved demontering av sirkulasjonspumpen viser det seg at det hele var en svært slarkete affære - og at kulelageret mangler kuler - og hvor disse har blitt av vites ikke!

naerbilde_kulelager.jpg

 

Så vet jeg at dette (sirkulasjonspumpen) er en del som er utgått fra Volvo Penta - og at jeg er henvist til bruktmarkedsmulighetene. Det finnes et reparasjonssett på Marineparts, men det er også gått ut av produksjon.

 

Jeg har skjønt av flere tråder om dette temaet her på Baatplassen at mulighetene til å få ordnet mitt problem er nokså begrenset.

 

Har noen tips til aktuelle adresser hvor det kan være mulig å oppdrive deler?

Link to post
Share on other sites

Overhalte vannpumpa og fikk alle delene fra en butikk I Arendal = http://www.kshas.no/kshstoa/index.php

 

Godt mulig du bare trenger å bytte de 2 kulelagrene så er pumpa klar får mange år til. Er vel ikke simringer på den pumpa? Står et nummet på lagrene så er bare å si det Karl S Hansen

 

Akslinger er jo ikke nødvendig å bytte vis den ikke er slitt, noe e ikke kan se på bildet

Lykke til flag_bp.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar så langt. Det er jo en hel velsignelse med slik hjelp. Når jeg nå har begynt å se nærmere på herligheten har nok Dieselboy helt rett - det ser ut til at begge kulelagrene har gått i oppløsning, så nå har det trillet ut 7 kuler - og det sitter 6 igjen på det innerste kulelageret, men det er vel fortsatt noen i manko? Kan kulene bli destruert/malt opp? - for det ser ut som det er noen kulerester/minikuler som triller ut.

 

Jeg tror ikke det blir mulig å finne noen nummere på lagrene siden de har gått i oppløsning. Men slik jeg leser listen fra Marineparts er begge kulelagrene mulige å skaffe - og det kan muligens holde.

 

Nå skal jeg vel dynke hele pumpen med CRC? - for hele herligheten må vel demonteres fullstendig, for så å settes sammen igjen. Jeg hadde den lokale Volvo-pentaeksperten til å se på pumpen i fjor, men han gav opp å få presset aksel/lagre ut av pumpehuset. Han var redd huset (visstnok av aluminium) skulle sprekke. Men da var pumpen ennå hel - det er den jo ikke nå.

Noen gode råd på hvordan jeg får dette fra hverandre - uten å gjøre skade på de delene som kanhende er brukbare? Særlig forsiktig må jeg vel være med den delen som kalles impeller i delelisten - for den er ikke å få tak i mer!?

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og svar.

 

Da skal jeg nok få tak i kulelagre. Men jeg må først få dette fra hverandre;

 

Noen gode råd på rekkefølge og metode? Og på hvilken vei delene skal ut?

 

Nå ser det slik ut:

sirkpumpe_3.jpg

 

 

Dette er vel så rustet fast at ytre del av kulelageret (som nå ikke lenger har kuler i seg!) kanhende må skjæres/deles for å få restene ut?

 

Er det noen som vet hvordan impelleren er festet til akslingen på denne pumpen?

Link to post
Share on other sites

Så var elendigheten konfirmert. Når Volvoverkstedet skulle forsøke å få sirkulasjonspumpen fra hverandre gikk den i stykker - og det viser seg at det har vært et brudd i godset i lang tid. Da er reparasjonsmulighetene uttømt - og båtlivets gleder forsvinner i horisonten! Slik ser det ut:

 

elendighet_2_001.jpg

 

Det står anbefalt Martec i innlegget over, men etter det jeg kan skjønne på Martecs internettsider leveres ikke noe sett til MD21B?

 

Er det noen som vet om det finnes andre muligheter for å komme seg på sjøen med MD21B enn en brukt pumpe,som synes vrient å få til!?

 

MVH Motorhavaristen

Link to post
Share on other sites

Det er flere her som har hatt lignende problem tidligere. Det finnes pumper til bilmotorutgavene i handelen, disse er dog ikke like båtutgaven.

 

Kanskje kan huset fra disse brukes, eller pumpen modifiseres med nye stusser?

 

Prøv et søk på forumet.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Overhalte vannpumpa og fikk alle delene fra en butikk I Arenda

Ville vært intr. og hørt hvordan du fikk demontert/montert delene.

Antar at du presset ut akslingen fra impeller-enden, kom bare akslingen ut, eller måtte lagrene også ut i samme 'pressingen'? (altså at de satt fast på akslingen.)

Hvis lagrene ble sittende igjen, hvordan fikk du ut disse? Presset ut begge i én operasjon?

Fikk du også kjøpt selve den mekaniske tetningen?

 

Eller kanskje du snakker om sjøvannspumpa?

 

 

Når Volvoverkstedet skulle forsøke å få sirkulasjonspumpen fra hverandre

Ut fra bildet kan det se ut som om de har forsøkt å presse det ut fra remskive-enden?

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet kan det se ut som om de har forsøkt å presse det ut fra remskive-enden?

Jeg var ikke der når han (forsøkte å )demontere dette, så det vet jeg ikke. Men hvis det har vært fremgangsmåten måtte dette gå galt. Ut fra det jeg kan se så skal akslingen ut i remskiveenden, og det betyr jo at impelleren (vi er fortsatt på ferskvannspumpen!) må av akslingen før akslingen kan presses ut. Hvis interesse kan jeg legge ut bilder av delene.

Link to post
Share on other sites

Ser man på den eksploderte tegningen, så er det som følger: Lagrene presses inn i huset og låses med segeringen. Akslingen tres inn gjennom lagrene. Den mekaniske tetningen (stasjonærdel) tres innpå og klemmes inn i huset (med litt Zalo). Den roterende delen av tetningen samme prosedyre inn på akslingen. Vask tetningsflatene med Aceton e.l. før montering, og ikke kom nær flatene, ikke forurens dem. Impelleren (løpehjulet) skrus på og setter arbeidslengden til tetningen. Så kan remskiven presses inpå og låses. Gjør man dette feil, så vil tetningen lekke kjølevann inn på lagrene som etter en stund vil havarere.

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men jeg spør fordi jeg har samme motor: Det er snakk om impeller på sirkulasjonspumpa i noen av innleggene. Jeg har kun skiftet impeller på det som (jeg tror/mener) er sjøvannspumpa. Er det en impeller til som også er kandidat for reglemessig bytte i vedlikeholdssammenheng? Tror vel egentlig ikke det, for da må jeg ha hatt en god slump flaks de siste 20 årene. Men jeg spør for sikkerhets skyld, ble nemlig litt urolig her nå...

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet kan det se ut som om bruddflaten er vendt mot impellersiden, altså den siden bildet er tatt ifra.

Kan tyde på at presset som forårsaket bruddet har vært fra motsatt side.

 

Mulig en misforståelse som ligger til grunn for det retox skriver, noen VP motorer har sjøvannspumper med kulelagre. (ikke MD21)

 

edit: skrev dette før jernbåten/ronald hadde postet.

 

jernbåten: Så impelleren er skrudd på. Da skjønner jeg hvorfor det gikk til &%"# når jeg forsøkte å presse ut akslingen med 5t presse...

roald: "impeller" er vel egentlig feil uttrykk i denne sammenheng, det er en sentrifugalpumpe. Ser at jernbåten kaller 'propellen' for løpehjul. Er av metall, skal ikke byttes.

 

Som geirks skriver så var det en tråd som omhandlet modifikasjon/tilpasning av bilmotor-utgaven, men jeg klarer ikke å finne tilbake til den.

Link to post
Share on other sites

Jernbåten er pumpespesialist med særlig høy kompetanse innen tetninger (pumper og gasskompressorer), koplinger og oppretting av roterende utstyr.

 

Egentlig så er 'impeller' vingene som er en del av løpehjulet (det som pumper). Men til vanlig kaller vi hele dingsen for impeller. Denne delen vil på en vanlig motor være tilnærmet uslitelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet impeller - mest fordi det er denne betegnelsen som benyttes på delebeskrivelsene hos Marineparts. Så er det jo også en sjøvannsimpeller på denne motoren - men den er ikke problemet/tema nå - den ble overhalt i fjor.

 

Ingar - jeg tror kanhende det er denne tråden du viser til. Den så spennede ut lenge, men endte opp med at den ulykkelige havarist ble lykkelig eier av en brukt originalpumpe. Jeg har ennå ikke sett noen som har en god beskrivelse av en bilvannpumpeløsning.

 

Jo nå fant jeg en her , men den er ikke så konkrèt foreløpig.

 

Har sendt internmelding til Telford for å høre om han har en mer detaljert beskrivelse av prosjektet, samt lagt ut annonse der jeg efter moderatorredigering har skjønt at slikt skal befinne seg!

Redigert av raree (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, men skal vel ikke stikkes under en stol at vårt marked gratis, men en dråpe i havet ift Finn. Så du må annonsere der også.

Kan bekrefte at A og B har identiske pumper.

 

Og ja, det var den 'trøbbel' tråden jeg tenkte på.

 

Det jeg synes er virkelig intr. her er om det, ved å følge riktig prosedyre, lar seg gjøre å overhale pumpen. Antar at det er mulig å få tak i rep-kit til bilutgaven og at det kan brukes.

Synes du bør sende en IM til retox, ikke sikkert at han følger med i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår dette er det fullt mulig å overhale pumpen (men ikke min da!) Man må være nøye med rekkefølgen (SIC!) - og forsiktig ved demontering, men dersom man har impelleren og pumpehuset intakt er det mulig å få ta i deler til en overhaling. Jeg skal forsøke meg på en demontering av impelleren fra akslingen - det virker for meg som det er noe slags av fjærbelastningssystem som fester impelleren på akslingen.

 

Ingar - hva tenkte du at Retox kunne bidra med? Han fikk jo tak i deler til overhaling - det toget synes å ha forlatt perrongen for min del. Jeg trenger et pumpehus - eller en bilpumpeløsning.

 

Og ja - jeg har annonsert på Finn - så jeg krysser fingrene - i tillegg til at jeg har sendt henvendelse til forlaget fra Okeido.

Takk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...