Jump to content

Noen med erfaring fra firmaet "Eastern Trading"?


Laholm

Recommended Posts

Min svoger har bestilt et nytt drev fra Eastern Trading. Drevet skal være på vei fra Tallin og hitover, men firmaet forlanger full betaling før de sender det siste stykket til ham. Det er jo i og for seg forståelig, men han ville jo da gjerne også ha en viss sikkerhet for at drevet virkelig kommer. Er det noen som har erfaringer med firmaet og som kan fortelle oss i hvilken grad det er et høyrisikoprosjekt å betale før man har varen i hånden?

Laholm

Link to post
Share on other sites

firmaet forlanger full betaling før de sender det siste stykket til ham.

 

Dette tyder på at der er et firma som ikke har penger, og derfor ikke spesielt lurt å handle fra ifht reklamasjoner. Men det kan jo hende at det går bra... I min verden betales det ikke på forskudd til forhandlere.

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er handelen forlengst fullført. Firmaet opptrådte eksemplarisk, og foreslo en løsning som innebar at befrakter bekreftet mottak av riktig del før pengene ble overført. Drevet har fungert upåklagelig. Dermed er svogers erfaring at han kan anbefale firmaet.

Laholm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei Gutter,

 

dette er Gøran fra Eastern Trading. Er ikke riktigt sikker på hvor Båtgeir har for kilder, men det i hver fall ikke tall fra dette firma. Firmaet hade vid aktuellt tidspunkt ca sekshundretusen norske kroner i egenkapital. Videre fanns det ca ni hundretusen i kassan. Båtgeir er sannsynligvis en konkurrent som kun kan konkurrere gjennom at spri løgner om konkurrentene sine. Skulle tru at KingKong går under samme kategori. Det er ju ganskje fegt, spør du meg, at skjule seg bak aliaser og si slike ting men de er vel ikke mann nok til at stå for det de sier.

 

Hva gjelder garanti så må en huske to ting. Nr 1 Dette handler om produkter fra et verdensledende firma. Hva du vil få levert er exakt samme ting som hos din lokale forhandler. Men til bedre pris. Nr 2 Garantin gjelder på samme måte som varener kjøpt i Norge. Reklmasjoner etter garantitiden går mot produsent og ikke leverandør. Videre er det du som kunde som må vise at det handler om en produksjonsfeil. Bevisbyrden ligger hos kunde. Dette regleres i forbrukerkjøpsloven. Kunde vil ha et års reklamasjonsrett for varer kjøpte utenfor Norge (importerte) og 3 år for varer innenfor Norge. Dersom det handler om varer fra verdensledende produsent, og det er og vår erfaring, har dette pt. ikke varit noe problemer for kunde. Produksjonsfeil pleier at vise seg relativt snart og oftest innenfor den normale garantitiden.

 

Våre kunder trenger ikke betale noe i forskudd foruten et depositum (som de sikkert må betale hos den lokale forhandlern og) og vil altid gis mulighet at inspektere varene for det betales noe mer.

Link to post
Share on other sites

Hei Gøran

Hvis selskapet er forvekslet er jeg første mann til å beklage dette. Mitt råd gikk til TS om å ikke forhåndsbetale for produkter. Og det mener jeg uansett er en uting. Jeg hverken har selv, eller kjenner noen med konkurendene virksomheter. Så dette er overhodet ingen motiv for meg. Mitt råd gikk ene og alene til TS. Når det gjelder opplysninger om selskapet ligger det, for alle AS åpent på nettet i flere registere i Norge. Søker man på "Eastern Trading" kommer det opp et selskap med de opplysninger jeg refererte til.

Redigert av BåtGeir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt skremmende at et firma som selger kapitalvarer til kunder i Norge ikke kjenner bedre til hvilke regler/lover som gjelder.

http://www.easterntradingcompany.ee/nor/produkter/motorer

 

Om dette firmaet har noe å gjøre med det norske firmaet med samme navn er vel kanskje tvilsomt.

 

Men når de hevder - og Gøran fra samme firma bekrefter jo også det - at norsk forbrukerkjøpslov gjelder - vel så gjør den vel det - kanskje. Det et firma lover i sin markedsføring skal jo være sant. At de "lar" norsk forbrukerkjøpslov gjelde må i tilfelle være et ekstra gode som jeg på det sterkeste vil anbefale potensielle kjøpere å få kontraktsfestet. ee-endelsen i firmaets webadresse viser vel at firmaet er fra Estland, og vedkjøp derfra - eller fra andre utenlandske leverandører - er det absolutt ingen automatikk i at norsk forbrukerkjøpslov gjelder.

 

Men - til Gøran - når du/dere først hevder at forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp fra Eastern Trading så er reklamasjonsfristen 5 år.

Dette fremgår klart av forbrukerkjøpslovens § 27. Kanskje du/dere skulle lese den!

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

For dette er vel produkt Volvo Penta Norge ikkje vil noke med å gjøre?

Volvo Penta Norge er trege til å ta saker fra sine egne forhandlere om dem har sluttet i bransjen. Hadde en sak med feil på produkt som var innen 2 år gammel levert av autorisert forhandler, men til slutt måtte få Yanmar servicemann til feilsøking og reperasjon der Volvo sitt serviceteam i Osloområdet var totalt ubrukelig :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Går man inn på http://www.proff.no/ gir ikke dette firmaet noe bra bilde. :lipseal:

Ene-eier er Marius Holmen og "Gøran" er ikke nevnt. (Ansatt?) Org nr 988 782 289

Holder til i Elveveien 25 i Solbegelva.

Videre kan man lese:

01.09.2011 Varsel om tvangsoppløsning (på grunn av manglende styre, daglig leder eller revisor)

Endring av revisor 2 ganger i år og 1 gang i 2010+++

Mulig de har noen fornøyde kunder, men jeg hadde vært litt skeptisk til å levere varer til slikt firma uten sikkerhet...

Resultat før skatt i 2009 var nesten null kr. I 2007 var det et underskudd før skatt på 1 mill NOK.

 

Hvis dette er samme firma da... :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei Marwin, er ikke samme firma :)

Men igjen - gjelder norsk forbrukerkjøpslov som du/dere hevder i markedsføringen - eller gjelder den ikke?

Om den gjelder bør dere være klar over at reklamasjonsretten ved kjøp av ting som er beregnet å skulle vare vesentlig lengre enn 2 år er 5 år.

Ikke 1 eller 2 år som du/dere feilaktig hevder. Og når man ønsker å bruke (fordi noe kanskje oppstår) denne reklamasjonsretten er det selger man skal forholde seg til - ikke produsenten. Som aktører i markedet hadde det vært kledelig om dere var klar over slike banaliteter.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Om norsk reklamasjonsrett gjelder eller ikke er vel avhengig av om firmaet er i Norge eller ikke... Er det i Estland (.ee) så er det deres lov som gjelder og ikke norsk...

 

Var det ikke bruktbåtimportør som holdt til i Baltikum for en tid tilbake her, som tok inn båter fra "unaiten" og fikk de CE merket i utlandet et sted mon tro.. er det "same same but different"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om dette firmaet har norsk bankkonto og org.nummer, og jeg kan ikke se det nødvndigvis er så viktig heller. Men viktig selvsagt i den grad det betyr at forbrukerkjøpsloven automatisk gjelder. Og den er da i tilfelle ufravikelig. I sin markedsføring - og fra firmaets Gøran i denne tråden - fremgår det imidlertid at norsk forbrukerkjøpslov gjelder - som jeg også har vist link til litt høyere opp i tråden. Og det må være legitimt for et firma i Estland (eller andre steder i verden ) å gi kundene sine det ekstragode det er å la norsk forbrukerkjøpslov gjelde ved salg til Norge, selv om de ikke er juridisk for pliktet til det. Det er jo avtalefrihet her i landet - og sikkert i Estland også. Men som nevnt har jeg på det sterkeste anbefalt å få dette forholdet kontraksfestet ved større kjøp. At firmaet lover at norsk forbrukerkjøpslov gjelder - mens de tydeligvis har problemer med å forstå hva dette innebærer - borger etter mitt syn ikke for den beste løsning av problemer som eventuelt måtte oppstå underveis.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...