Jump to content

Noen med erfaring fra firmaet "Eastern Trading"?


Laholm

Recommended Posts

Ikke de jeg mener. Utenlandsk foretak med norsk konto har norsk organisjonsnummer, ellers skulle de ikke ha fått norsk konto.

 

Det kan jo tenkes at det er brukt en privat konto i Norge, og pengene deretter føres ut av landet til Estland som er basen for dette selskapet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Marwin, det er kun ett firma under Eastern Trading AS i Norge. Det betyr ikke at det er det samme firmaet.Gøran har vel sagt at det ikke er det.

Dette vil vi jo få en avklaring på fra Gøran... Vedkommende er jo medlem her og har deltatt i tråden, så tar det for gitt at et seriøst firma kommer med en avklaring rundt dette..

 

Det kan jo også være greit at dette med norsk firma kontra utenlandsk blir avklart slik at garanti og reklamasjon rettigheter blir avklart..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Gøran,

 

Takk for svaret.

Du er svensk og kan sikkert svensk, men du/dere skriver at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Den er norsk som du sikkert vet.

Og hvorfor nevner du den svenske tilsvarende loven - gjelder den da?

Når firmaet er registrert i Estland burde det muligens være dette lands tilsvarende lov som gjelder. Nei dette ble for vanskelig for meg!

 

Men vi kan da åpenbart konstatere at forbrukerkjøpsloven likevel IKKE gjelder ved kjøp fra dere - stikk i strid med hva dere lover i markedsføringen deres. Så uriktig markedsføring på viktige punkter gir et stort minus i min bok iallfall.

 

Å skylde språkforvirring og dårlig oppdatering synes en smule søkt etter 7 år på det norske markedet.

 

FredT

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei FredT, de er veldig kritisk syns jeg. Jeg er ikke advokat (uten økonom) men har ganske god kjenning om norske og svenske lover. Fremst fordi norske og svenske lover innen dette område er meget snarlike. Husk at forbrukerkjøpsloven finnes som en beskyttelse for forbruker over leverandører. Da den tiligere er en svakere part i et avtalsforhold og måte beskyttes. Imidlertid kann den ses som et rammeverk for hvordan problemer etter avtalinngåelse ska løses. Dette betyr at vi kan godt forholde oss til dette rammeverk even om det rent juridisk ikke er bindende.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Gøran,

Ja, det er mulig jeg virker kritisk, og jeg er hverken advokat eller økonom. Men ikke mere kritisk enn at jeg flere ganger har skrevet at dere utmerket godt kan la norsk forbrukerkjøpslov gjelde ved kjøp fra dere - som dere skriver at dere faktisk gjør. Det ville i tilfelle være et salgsfremmende avtalt gode. Trodde vel dere gjorde det ettersom dere skriver det, og derfor har jeg anbefalt kunder å få det kontraktsfestet. Det er svært greit for begge parter å ha slikt klart for seg FØR problemer eventuelt oppstår.

Etter dine tidligere svar her forsto jeg at jeg tok feil, og at denne loven likevel ikke gjelder fordi dere hadde blandet forbrukerkjøpsloven med den svenske konsumentkjøplagen.

Etter ditt siste svar synes jeg du skaper enda mere tvil om hva hvilke lover som gjelder ved kjøp fra dere.

Du skriver nå bl.a.: "Dette betyr at vi kan godt forholde oss til dette rammeverk even om det rent juridisk ikke er bindende"

 

Ja,selvsagt KAN dere det, og for alt jeg vet gjør dere det, men litt rart at du etter 8 år ikke vet at det i tilfelle er 5-års regelen for reklamasjon som gjelder etter den norske loven.

 

Jeg synes deres norske kunder fortjener et klart svar på hvilke lover som gjelder ved kjøp fra dere - ikke hvilke DERE eventuelt KAN forholde dere til.

Er det forbrukerkjøpsloven (som markedsført av dere), den svenske konsumentkjøpslagen - eller Estlandsk tilsvarende lov om sådan finnes?

Og det klare svaret synes du burde komme med her - samt viktigere - ta det med som et punkt i kontraktene deres.

 

Siden du nå opplyser at du er økonom, kan jeg ikke la bli å nevne at jeg også reagerte litt på dine opplysninger om at firmaet hadde (på et gitt tidspunkt)

kr 600.00 i egenkapital "og videre kr 900.000 i kassen"

Hva et firma på et gitt tilfeldig tidspunkt har i kassen har intet med firmaets egenkapital å gjøre, og det kommer IKKE som et tillegg til denne. Elementært skulle jeg tro.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Gøran. Det er mulig du ser på forbrukerkjøpsloven som ett rammeverk som ikke er juridisk bindende.

Den norske forbrukerkjøpsloven går lengre i å beskytte kunden enn den svenske konsumentkjøpslagen.

 

For de fleste av oss betyr det faktum at det er en LOV også at den nok må sees på som juridisk bindende.

At den ikke er bindende for deg som driver ett estisk foretak er innlysende. Selv om du bruker den som ett innsalgs-moment er det greit at du nå har redegjort for det faktum at i det øyeblikket "the shit hits the fan" er den fra din side kun betraktet som ett innspill på hvordan kunde gjerne vil ha det.

 

Eller har jeg misforstått hvor forpliktende den norske kjøpsloven er for deg?

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Nettopp avsluttet en handel med Gøran og Eastern Trading og nytt drev + propellsats er mottatt og montert. Ang leveringstid(min erfaring)bør nok kunder ha tålmodighet og forvente kanskje 4-5 ukers tidsperspektiv etter hvor du bor i landet. Saksgang kunne vært beskrevet noe bedre. Eks.vis: Hva dekker forskudd, tollklareringer: hvem betaler dette og når i prosessen, hvilken type transport og med hvilket selskap, tilgang til sporingsnummerene på forsendelser, når skal restbeløp betales inn: eksempelvis etter besiktet vare. Kunne vært løst med en enkel punkt for punkt prosedyre. Etter å ha mottatt varer og sett at dette gikk jo bra :wink: , vil jeg gi Gøran postiv tilsluttning og honnør for gode tilbakemeldinger på mine forspørsler underveis. Må innrømme at jeg var noe skeptisk til å handle med et firma i Estland og likeledes overføre såpass med penger til en bank i Tallin, men Gøran har tross alt holdt på med dette mot Norge i 7 år.

Det er jo ikke å stikke under en stol at det er meget fordelaktig prismessig å akseptere ventetiden og når det gjelder DPH-drev og tidligere problemer, forventer jeg at drevet har fått så pass mange oppgraderinger på skims osv at det holder både i 3 og 5år eller helst mere.

 

:santcheers: Riktig God Jul :santa:

Redigert av Tresfjord Ultra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg var noe skeptisk til å handle med et firma i Estland og likeledes overføre såpass med penger til en bank i Tallin, men Gøran har tross alt holdt på med dette mot Norge i 7 år.

 

Flott det gikk bra med leveransen....

 

Det du skiver sitert over viser jo at det ikke er norsk garanti og kjøpslov som gjelder... men derimot Estiske lover som gjelder på dette området... Så lenge en har dette klart for seg så er jo handel uproblematisk.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

har selv handlet drev fra gøran og ble levert uten noe å påpeke. men skal man kunne si seg helt fornøyd er jo hvordan gøran forholder seg til kunder når noen får problemet med drevet . det er lett å selge et drev og yte storslagen service i den enden men når det opsptår problemer er situajsoner hvor man heller bør måle servicen...:-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

har selv handlet drev fra gøran og ble levert uten noe å påpeke. men skal man kunne si seg helt fornøyd er jo hvordan gøran forholder seg til kunder når noen får problemet med drevet . det er lett å selge et drev og yte storslagen service i den enden men når det opsptår problemer er situajsoner hvor man heller bør måle servicen...:-)

 

Nettopp !!! Har en kompis som vurderte motorkjøp fra Eastern Trading. Han er av den "grundige sorten" og har et stort nettverk som han brukte i sine undersøkelser. Hans konklusjoner, er at i mange tilfeller har handelen gått greit.

MEN, i alt for mange leveranser har det ikke gått greit og kunden står igjen med alle problemene. Da viser denne Gøran seg fra en annen side og mange har måttet gi opp sine krav mot han. Det er nok ikke uten grunn han har etablert seg i Estland..

Kompisen min hørte om flere som hadde utestående penger fra han, som han lovet å betale tilbake..., men gjorde det aldri !! (og så lenge han lovet dette, hadde kunde ingen tvist dei kunne "ta videre")

Han hørte også at flere var blitt straffetollet ifm handeler. Han sjekket med Tollvesenet og fekk klart inntrykk av at de kjente GODT til denne karen...

 

Det er selvsagt opp til hver enkelt å handle med Eastern trading, men da bør en legge inn et betydelig "kalkulert tap" i budsjettet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...