Espen1978 Startet 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2011 Hei, er ny her så håper jeg gjør ting rett.. Er ute etter en båt på 16-18 fot som har plass foran rattkonsollen til å sove 2 voksne og en liten unge evt. Der må være bord som kan slås opp, og dette må være under HT.. slik at mor og barn kan sitte under tak om far vil fiske mer bak rattkonsollen må det være plass å fiske fra og evt sitte et par personer på hver side Liker å stå å kjøre båt, for å få oversikt, så rattkonsollen må være plassert slik at det er mulig Så til det viktigste, den må kunne ha en motor som gjør at den går i 30-35 knop med et par personer ombord, og den må være stabil i litt sjø.. om man er ute å fisker og det blåser opp osv.. Har sett på Halco, Selco, Wesling, Fjordling osv.. men blir litt rådvill, så håper på tips Den skal brukes i Lindås/Masfjorden og ut Fensfjorden mot Fedje osv.. Ønsker å bruke 30-40k inkl utenbords-motor (Jeg vet at ting kan endres i interiøret, men jeg vil ha ting litt ferdig, har nok å styre på med til at jeg vil lage meg mer arbeid..) På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2011 Skibsplast 490HT og 550 burde også passe til formålet. Samt Ørnvik 535HT Men du må nok regne med å måtte gå opp i pris for å få en båt i den størrelsen for å få noe som er sjødyktig, går i 30-35 knop, og med en motor som ikke er "hundgammel" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Espen1978 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Ja.. vet det med motor, men den trenger ikke ha en så stor motor ved kjøp, muligheten må være der. Bør være en motor som ikke er for gammel, så kan den evt. byttes i en større etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Rana 18 ht. Eldre båt, men du får kabin, ståhøyde, fiskeplass, mulighet for varmeapparat og en bra båt. Her er link til Finn-søk. Se etter "cabin" -versjonen: Link til Finn.no Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Polarn Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Tenkte med en gang skibsplast 19 familyship http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=29477968 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Espen1978 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Må nok begrense meg til 18 maks, helst 16-17.. båtplassen er ikke så lang boien e festet til et lite skjær utenfor en kai, det blir synlig ved full fjære.. Den Rana 18 Cabin virket litt stor, føler man må ha stor motor for å komme opp i fart. Ville helst oppnådd rundt 30 knop med en 50-55 hk om det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29556870 Denne ville jeg vurdert, fåes rimeligere enn denne. Bra skrog, som går fint med mindre motor. Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Er ikke With litt balje da? Skulle tro jeg trenger bra med V-bund her jeg skal ha den.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Den var iallefall veldig rimelig den With'en.. Disse gjør vel grei fart med en lett 50-60 hk. Den tunge 75 mercury 4-takt virket som altfor mye på den båten. Den veier vel nesten 180 kg En 70 kg lettere 60-hester passer nok mye bedre og gir nok rundt 30 knop. En v-bunnet båt må vanligvis ha mere mottor, men f.eks. Wesling har dyp V-bunn men greier seg med 60-70 hk. Antagelig fordi båten er ganske lett, men neppe noe å sove i. Men i prisklassen opp til 40k er det vel ikke så mye bra å velge i. Redigert 13.Juli.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Espen1978 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Har ikke låst meg prismessig, kan gå opp noe, men jeg tenkte som et utgangspunkt, om interiøret må gjøres noe med i løpet av vinteren er det ok, men ikke de store ombygginger.. Jeg liker denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29255942 Men den er ganske pen over det hele, så en slik som er noe å stelle med i interiøret hadde vært fint tror jeg, ville vært rimeligere da, men likevel fått en båt med bra skrog? Liker jo den With'en interiørmessig, men innbyr ikke til fisking slik den fremstår.. blir for pent liksom Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 GH17 / Rana 510 sneier vel såvidt 30 knop m/ 60hk Wesling klarer etpar knop mer. Går å sove i , selv om det sikkert fins mer egnede båter til det formålet. Det som taler mot Wesling er lite dørkplass, blir trang hvis man skal fiske Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
tkb Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Vel, med det du først skisserte, så mente jeg With var et godt alternativ med et skrog som klarer seg med liten motor. Kan kjøres i alle hastigheter. Men den slår litt. Da er jeg enig med Ivar med GH, evt legge litt penger i å kjøpe Fjordling 18. 17 foteren har ofte lekkasje i dobbelbunn med vått skum som resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Fjordling 17 er jo en genial båtklassiker som alltid vil være ettertraktet. Den har skikkelige kjøreegenskaper og det er bare å slenge på hvor stor motor som helst etterhvert som behov eller muligheter dukker opp 90-115 hk er vel mer enn nok for å få svært god fart på balja etterhvert når 60-hestern blir pensjonert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Arvid_A Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hei! Har du vurdert Hansvk 18 HT - alà denne? Den oppfyller ikke kriteriene dine mht fart over 30 knop, og særlig dersom det blir litt sjø. Pga at den er relativt flat i bunnen må da farta reduseres til halvplanerfart (10-12 knop. Den er imidlertid meget romslig til bare å være 18 fot. En annen fordel er at den er relativt lett i vekt (ca 600kg med motor og ting&tang hvis jeg ikke husker feil) dersom det er aktuelt å dra den med på tilhenger. Vi hadde en slik i 14-15 år, og var godt fornøyd med både "boegenskaper" og mulighetene til å bruke den som fiskerbåt. Med 60hk motor gjorde den rett oppunder 30 knop på stille sjø. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 her er en båt som fyller kriteriene - også på pris: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28242088 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Espen1978 Svart 13.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 (redigert) Likte både Hansvik og Ørnvik, men sistnevnte virker på bildet som litt for kort framfor konsollen til å ligge..? Når det gjelder å sove i en sånn båt forstår jeg at endel synes det blir kummerlig, men vi er vandt å kjøre på bilferie i en liten toseter og bruke 3 mannstelt som overnatting :) Jeg vil ikke at båten skal bli for stor til at man tar en kjapp tur utpå å fisker litt, og heller ikke for liten til at man kan tilbringe hele dagen i den selv med litt nedbør.. Har fått info om en Halco 16 i nærområdet, vil denne fungere med en 70 hk Johnson? (lang stamme.. en annen selger) Er skroget nogenlunde likt på Hansvik, Ørnvik, Rana (GH), Halco, Selco, Skibsplast og Linge-båtene (bortsett fra tunnelen) ? Er det noen som er å foretrekke i litt uvær..? Redigert 13.Juli.2011 av Espen1978 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Skal se på en fjordling 17 i morgen, er det noe en bør være på utkikk etter? Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Da var første båt-titt unnagjort.. ..Det er store variasjoner i hva folk mener med "Båten framstår i dag som veldig fin" Hadde sittet med en båt idag om han ville gå litt lavere, for i mine øyne må man ut med endel kroner for å få den "veldig fin" Selv om man gjør det selv.. Hadde den vært veldig fin ville jeg gitt prisforlangende. Så letingen fortsetter, blir forhåpentligvis en fjordling, men det er ikke så enkelt når båtene ligger langt unna.. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Nettopp solgt denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29858766 Fantastisk bra båt fa en relativt ukjent (i Norge) Finsk produsent. Vi har overnattet mange gange i den. Mange bra løsninger på innredning, stueplass, dreg, badeplattform, osv. Kjøpte større båt for 2 uker siden. Bill Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Espen1978 Svart 11.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Den så veldig kjekk og praktisk ut Bill, men prisen er litt høy, og båten er nok for ny i forhold til hvor mye penger jeg vil bruke i denne omgang.. Jeg liker veldig godt fjordling nå, men om noen har andre alternativ som er vel så god i sjøen så er jeg takknemlig! Den jeg så på kunne jeg fremdeles kjøpt, men da må den ned i pris, så man kan bruke de pengene på å fikse den opp.. Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Før vi kjøpte seilbår hadde vi tre år en Uttern 5200 DC fra 80 tallet med nyere motor. Tror ikke det finnes en mer romslig 17 foter på markedet. Madrassen under dekk forlenges og sengen er da ca 120cm bred og nesten 2 meter lang. L sofa bak som også kan utvides til solseng. Bord som slås opp med sitteplass til 6. Todelt kalesje. Den som har tegnet denne har vært kreativ. Med en 85 HK gjorde den nærmere 35 knop. Dyp V bunn slik at den gikk brukbart i litt sjø. Har hatt flere båter i denne størrelsen og dette var min definitive favoritt! Ulempen er at det er veldig få båter i Norge. I sverige er det mange. Søk på blocket.se. Tror du må regne noen tusenlapper mer enn du skisserte. Sitér dette innlegget Link to post
drtama Svart 11.August.2011 Link til dette innlegget Svart 11.August.2011 Hva med en slik en ? http://dracofan.no/index.php?s=baatinfo&mod=70&id=81&lp=baatene Hardtop 20 fot Soveplass pris er som regel under 50 000 Ett meget sjøsterkt skrog, er vel somme som draco 20. Eneste er jo at den har en innenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Espen1978 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Får ikke den linken til å funke.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.