Jump to content

Mercury 115 rekkesekser, hva slags propell?

classic fiberglass

Recommended Posts

Har kjøpt ny motor til båten Mercury 115 rekkesekser av 87 modell. :saint:

Båten veier 685 kg, er 18 fot og den har liten antydning til v-bunn, den er nærmest flat.

Hun er veldig lettdrevet, (båten altså :smiley: )slipper vannet på 8-9 knop og planer helt ned i 11 knop.

Har nå en 19 tommer tror jeg som ikke er helt fin, i aluminium, turtallet er rundt 4900-5000 WOT. Hva slags størrelse, og bør jeg velge en stålpropell? Det er ingen racerbåt, men fart på flatt vann er jo litt gøy :smiley:

Mvh TA

Har nå en 19 tommer tror jeg som ikke er helt fin, i aluminium, turtallet er rundt 4900-5000 WOT. Hva slags størrelse, og bør jeg velge en stålpropell? Det er ingen racerbåt, men fart på flatt vann er jo litt gøy :smiley:

17" Ballistic ?? burde være i nærheten

Høy bling factor

Sitter meget godt i vannet, har ikke klart å få min til å slippe... og jeg HAR prøvd :thumbsup:

Burde dra WOT opp imot 5800 > 6000 som er midt i blinken for motoren

Kjøpt denne for et par år side ( også ifra DEN butikken... )....

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Har nå kjøpt nøyaktig samme propell fra samme sted som deg, vil tro at den er omtrent 1500 kr billigere enn her, når momsen er lagt på.

Gambler på at den passer, hvis ikke så får du høre det :giggle:

Takk for tipset om propell og leverandør, propellen ser "tøffere" ut enn andre jeg har sett på :cool:

Mvh TA

Turtallet mellom 5800 og 6000. ok såpass.

5800 er midt i blinken... 6000 er bittelitt høyt men er ikke skadelig da du antagelig ikke ligger på full pine i lang tid...

Gambler på at den passer, hvis ikke så får du høre det :giggle:

:eek::wflag::saint:

Hadde en Mercury 19" alu propp på min båt, dette ga ca 5100, byttet til denne 17" SS Ballistic propellen og landet da på 5800...

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

I dag kom den nye propellen som du anbefalte Droll, den skinte som lort i ei lykt :smiley:

Kunne ikke dy meg den måtte monteres i tusmørket, det ble prøvetur.

Turtallet gikk opp fra 4800 til 5500, farten økte fra 32 til 34,5 GPS knop :thumbsup:

Fikk ikke prøvd skikkelig jeg så lite..i mørket, farlig det der.

Regner med at med litt justering med powertrimen, så vil nok turtallet og farten øke noe.

Den ble frisk i akserelasjonen :smiley:

Men den spinner og slipper litt ennå, ideelt sett så kunne motoren vært montert et par cm lavere men det går ikke, vil flytte motoren inn et hakk til innerste hull, det vil kanskje hjelpe

Er vel nok turtall det? føler ikke for å bytte til noe annet.

Mvh TA

Jeg bytta påhenger på en eldre herre en gang jeg jobba på et verksted hvor vi bla. forhandlet Mercury, og jeg var på flere kurs mht Mercury. Likevel har Droll mye mere peiling på mercurys store motorer enn jeg. Det jeg bytta var en 140 sekser mot en 100hk firer. Den gamle 140 hesteren fikk jeg av han, ikke umulig at jeg har den liggende borti fjøsen, uten at jeg lover det som sikkert.

Har tenkt tanken på Winrace :smiley: , har på følelsen at den Faria turtelleren ikke er heilt nøyaktig, når jeg slår på tenninga så fyker den opp til 3-400 o/min, slår jeg av, så detter den til 100 o/min når jeg så slår på tenningen igjen før start,snodig, men slik har det alltid vært også med den andre motoren.

Har justert på den skruen på instrumentet bak slik at den skal samsvare med motoren.

Noen som har peiling på dette?

Må få målt med en slik turteller man legger på motordekselet.

Mvh TA

Den gamle 140 hesteren fikk jeg av han, ikke umulig at jeg har den liggende borti fjøsen, uten at jeg lover det som sikkert.

Javel... interessant :saint: ....

når jeg slår på tenninga så fyker den opp til 3-400 o/min, slår jeg av, så detter den til 100 o/min når jeg så slår på tenningen igjen før start,snodig,

Normalt så pleier turtelleren å stå på ca det turtallet som var på motoren i det en slår av tenninga, for så å nullstilles neste gang en slår på strømmen.

Må få målt med en slik turteller man legger på motordekselet.

Ja det er viktig å få verifisert om turtallet ER riktig ...

Du havnet på 5500 ?? går motoren rett opp til 5500 eller bruker den litt tid ??

Vil normalt bruke "litt" tid på de siste 200>300 omdreiningene, en må liksom få dratt ut motoren skikkelig.

Kan antagelig få ut litt extra ved å bruke power trimmen litt også.

Kan også gi en anledning til å rydde litt i båten, kaste ut litt gammelt skrot, flytte litt på bensintank, ta seg en sykkeltur foråtrimmeskipperenlitt :saint: ...

Arne Kjetil

• 2 uker senere...

:giggle: Skal på slankeren, er jo småfeit! Den går raskt opp i turtall, og når jeg trimmer litt så er den nærme 5600 hvis turtelleren er riktig.

Er vel greit med det turtallet, det er ingen racerbåt liker ikke at den slipper, spinner noe.

Vurderer å montere på den manuelle 6" TH marine motorheisen som står på det lille skrotet, kan tenke meg en annen heis på den.

Tror det vil eliminere spinning?

Mvh TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...