"Mathilde" Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Vi var langt inn i planleggingen for anskaffelse av nyere og større båt, men så ble det overtagelse av familiehytta isteden. Det kurerte 3 fot syken ganske kjapt - kan anbefales... er reseptfritt Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Ta en tur til Kreta, bruk litt penger (ca en båtplass pris) på et godt Hotel. Du vil heretter være kurert for større båt syndromet og heller ønske deg en som er litt mindre. Når du først er der nede så tar du en titt på Yr.no for å sjekke vær hjemme, da er det herlig å slappe av med noe godt i glasset ved bassengkanten i ditt private basseng... Hjelper ikke. Har prøvd dette, eneste som skjer er at man bestiller ny tur, slik at man i alle fall er sikret en uke eller to med godt vær i løpet av året. Da er det ikke fullt så ille og sitte hjemme resten av året og håpe været blir såpass at man kan ta båten ut på tur... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
"Mathilde" Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 (redigert) ....slik at man i alle fall er sikret en uke eller to med godt vær i løpet av året Godt poeng. Derfor kombinerer vi i år dette med seiling, ved at vi leier seilbåt en uke i middelhavet. Har tidligere vært veldig optimistisk foran hver sesong, men i år tar jeg ikke sjansen gitt.. Livet er for kort til at en bare kan hoppe over sesong etter sesong og håpe på bedre vær ved neste...osv.. Redigert 25.Februar.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsape Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Omvendt for meg. Gikk fra 24, 21, 18 og til nå 15fot åpen båt. Mere kontakt med vannet, enkel motor, enkel vinterlagring, kosen kom tilbake, null stress. Er jo uansett ute på vannet når været er pent. Til info er jeg på innlandet/mjøsa Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Trodde jeg var ferdig med dette 3-5 fots greiene. Men er alikevell oftere og oftere innom finn og kikker på Europa/saloon type Trawlere på drøye 40 fot. Undskyldningen er "enda bedre bobåt". Har hatt Mariell i 3.5 år. Hstorisk har det vært etter ca. 3 år det har begynt å klø i "ny" båt nervene. Tror jeg skal greie å holde meg i skinnet. Hva pokker skal jeg med større båt, er uansett stort sett alene ombord. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
kjetillunde Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Når været er fint er en liten båt stor nok, men når været er dårlig er en stor båt for liten! Gammelt indianerordtak. Hehe, bra ordtak! Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 har en gammal joda 24 jeg og koser meg veldig med den, har overhodet ikke no 3 fot syke, er det da jeg som er syk? :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Heia Den syken den syken, kommer snikende om en vil eller ikke.. Her i huset har den bitt seg fast som permanent.. Har en først fått saltvann i blodet vil jeg tro det kan være vanskelig å gjøre noe med det, så sant helsa gjør at en er oppegående. Bedre blir det ikke når en er gift med en som har det likedan. Sakte men sikkert har en i mange år bygget seg oppover med fot og meter, slitt å streva med både skips-spiker, nagler og plastsparkel, revet ned og bygget opp, tapt og vunnet med samme sinn.. Oppover, oppover, oppover, ja, det er som om hjernen ikke vil la seg stoppe på dette punktet, kan en kalle det en sykdom? Ja, her i heimen tror jeg absolutt det kan kalles til eksempel nautofili,gigantomani eller annet passende. Så nå sitter vi her da, de fleste av 5 unger i flokken er flytta ut, båten ligger rett ved huset men vi er hovedsakelig bare 2 igjen som drar på turer. Da burde vi vel gått litt ned i størrelse, heller skaffe noe nyere? Men, nei, så enkelt var det bare ikke, hver dag kommer "Finn" opp, og det tittes etter ny båt, jaja, ikke ny da, men brukt selvfølgelig, og... Den skal jo være større.. Nei, fy flate, forstå det den som kan.. Hva med Hellas, Spania og Portugal eller andre land som etterhvert sliter litt, joda, der sitter en også å titter på båter for salg, mindre og nyere? Nei igjen, større, bredere, høyere og dypere, dypere både for lommebok og skutas innhold.. Hvorfor i all verden kan en spøre seg selv, blir en aldrig fornøyd?? Endringer i lover og regler for sertifikater nå i vinter gjorde jo saken ikke noe bedre da, for hva i svarte driver en da og titter på, jo båter opp mot 24 meter så klart.. Herreminn, er det rart folk rister på huet? Nei, takke meg til den dagen jeg som 6 åring fikk min første båt, robåt i tre på 14 fot og en Tomos 4 hester, det var tider det.. Eller var det virkelig det? Muligens det var da den for%&¤& sykdommen begynte?? Huff, slik kan en tenke å gruble i timesvis, selvfølgelig mellom alle søk på nettet på båter fra 19 til 24 meter.. Når en i tillegg har en matros/stuert/trise/delmaskinist/frue som stiller seg bak alle søk og synes dette er gode greier, ja da sitter en jaggu hardt i det. Jeg forsøkte meg forsiktig her en dag her i høst, hva om vi selger skuta eller bytter den inn i noe nyere, gjerne helt nytt, hadde ikke det vært fint lille venn?? Det var da det skjedde, hadde blikk kunne drepe osv.. Huff, tar en tid før jeg våger meg på den igjen.. Nei, nå er det engang slik, noen har hytte på fjellet eller ved sjøen, vi vil ha hytta med oss, flytte oss rundt i skjærgården uten hastverk, finne oss en liten holme eller ligge til kai ved by`n, det betyr ikkeno, bare en er ombord, kjenner roen senke seg og titte ut vinduet på større båter.. Nei shit, der sa jeg det igjen.. Fysj, hvorfor blir en aldrig fornøyd ?? Har hyttefolket det likt? Næh, tror ikke det. Vi er nok en egen rase vi, vi som bruker alt av fritid, tanker og penger på båt og båtliv.. Men, har vi det morro? JA, på alle måter, kunne vel egentlig ikke tenke meg annet, så kan folk bare riste på huet, kalle det for sykdommer, stormannsgalskap eller materialisme om de vil, den fineste kos er det på de fleste måter, da hvis en ser bort fra: Tette filtre, alt for dyr Diesel,dyre servicer, sink og ting som må byttes etterhvert. Nei, nå kan jeg ikke sitte her å surre lengre, må på nett å søke opp ny ankervinsj, eller har jeg tid til å søke litt mer på båter i utlandet?? Herreminn, slå meg hardt i skallen !!!!! Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Endringer i lover og regler for sertifikater nå i vinter gjorde jo saken ikke noe bedre da, for hva i svarte driver en da og titter på, jo båter opp mot 24 meter så klart.. ??? Har det blitt endringer i regelverket for fritids skipper som jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Vidar'n Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Heisann.. Huff, her er noe av det som ikke gjør sykdommen bedre.... https://baatplassen.no/i/topic/87708-nye-foererrettigheter-for-d5l/page__p__1240547__fromsearch__1#entry1240547 Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Båttur er å være underveis, når man kommer i havn er jo turen over.... Ruby har skjønt poenget. Det er viktig å tenke at båtturen starter når man kommer ombord. Og selvfølgelig er det tillatt å drømme om større (eller nyere) båt. Men det er viktig å ikke la drømmen om større båt få ødelegge gleden ved den man har i øyeblikket! Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Utvidelsen til 24 meter er jo som en gave fra oven.I mitt tilfelle betyr dette at jeg kan nå koste på meg bakvegg i styrhuset uten og krysse den magiske 50 brt grensen meg kjempe margin.Så nå er det bare og ha målebåndet for hånd hele tiden under resten av byggeperioden min og ungå og overstige 24 meter. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Artig diskusjon dette. Jeg tror nok det stemmer at veldig mange drømmer om en større båt. Untaket er kanskje de som har en stor båt (40+)? Ser jo at en del også ønsker innbytte i en mindre båt (ref Finn annonser). Det er muligens fordi de må/ønsker å redusere kostnader eller må ha cash? At økte kostnader knyttet til båthold (inkl verditap) gjør at en del tenker seg mer om vedr valg av båt og båtstørrelse tror jeg på. Ser jo bl.a at mange har vaglt kjøpe stor seilbåt i de siste årene selv om seilng er nærmest fraværende. Stor plass og mye for pengene er nok årsaken. Vi er selv nå i kjøpsmodus, men jeg er veldig usikker på båtvalget. Seilbåt er utelukket (skillsmissegrunn iflg kona). Har heldigvis ikke selv heller lyst på pinnebåt. Har brukt en del tid på å tenke på hvilket behov vi har mht båttype. Tenker også en del på hvor mye båten vil bli brukt, kostnader, alternativ rekreasjon i perioder og at man binder opp mye penger. Verditap må vi ta med oss på samme tid som vedlikholdkostnader blir større og større. Pr idag tror jeg vi vil havna på en båtstørrelse omtrent som den vi solgte (~ 30 fot). Så er det spørsmålet om kallesjebåt eller lukket. Der heller vi mot sistnevnte. Går i grunnen bare å venter på at våren nærmer seg og antall båter annonsert på Finn øker. Vi vil m.a.o. sannsynligvis ikke velge en større båt, men det er mest av fornuftshensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Den syken den syken, kommer snikende om en vil eller ikke.. Her er en til hvor viruset kom snikende Vi lider litt her i huset også... Kanskje 6 fot i en smell hadde gjort susen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vidar'n Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Her er en til hvor viruset kom snikende Vi lider litt her i huset også... Kanskje 6 fot i en smell hadde gjort susen Jepp, slik er det rett å slett, her har vi en som skjønner hva det går i.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Sitter en fin kveld i Mandal og drømmer.....om større båt som alltid. og drømmer om enda større båt. Kan noen forklare meg HVORFOR??? Her er en forklaring : Her : Og her: Her og : Båten er 35 fot, har en bredde på 3,5m med masse plass inne og ute. Perfekt for en sommerdag når vinden er på 3 m/s eller mindre og solen skinner. Isbitene er klare og kjøleskapet er fullt med godsaker. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Jeg kan kun tale for mig selv. Men jeg havde trefodssygen i åresvis - lige indtil jeg fik min nuværende. Jeg kan med sidnsro nu sige, at jeg ikke ønsker mig større, bedre eller dyrere båd. Virkelig. Jeg har den plads, de faciliteter og den kvalitet, jeg kunne ønske mig. Jo, hvis jeg vandt en milliard i Deutsche Klassenlükkenlotto, så måske. Men - nej, jeg er noget så sjældent som tilfreds! (At jeg så skal opgradere elektronik, TV og komfur mm, det er en anden sag. Og måske jolle...og.....) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Her er en forklaring: .................Perfekt for en sommerdag når vinden er på 3 m/s eller mindre og solen skinner. Det er desverre ikke veldig ofte om sommeren man har slik vær her til lands .... . .., men selvfølgelig herlig når det skjer. Vi kan jo drømme om drømmevær også, det koster i hvertfall ingenting ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 ... Men jeg havde trefodssygen i åresvis - lige indtil jeg fik min nuværende. Jeg kan med sidnsro nu sige, at jeg ikke ønsker mig større, bedre ... Sier mannen hvis båt(er) bærer det velklingende navnet "Last Boat n" Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Etter å ha tuslet rundt i ei Polar snekke på 22 fot, har jeg nå oppgradert til daycruiser på.... 22fot.... Er en størrelse som passer vårt behov, da madammen ikke har noen planer om å sove i båt, og jeg ikke har noen planer om å sove alene. Dersom jeg en gang i framtiden skal oppgradere igjen, blir det nok ei 24' Fjordterne Hytta ligger for nærme vannet, hvis ikke hadde jeg vært bitt av 30kvm-syken... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Jeg kjøpte 22 fot med båt på sensommeren i fjor og trudde det sku redusere surfinga på Finn.no og lignende. Det er utrolig hvor feil man kan ta.... Største forskjellen er at før så surfet jeg etter båter som var innenfor mitt umiddelbare pris og bruksområde, men nå er det mer "drømme-surfing" (Hvilken båt jeg skal jeg kjøpe når jeg blir stor Men uansett hva jeg surfer etter og drømmer om, så er "Gjertrud" beste båten i hele verden når vi først har kommet oss klar av moloen og ut på fjorden! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Mariell Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Jeg kan kun tale for mig selv. Men jeg havde trefodssygen i åresvis - lige indtil jeg fik min nuværende. Nu har du vel hatt Nord West'en i kun 2 år? Om ett år eller to, begynner trefods "vibbene" å komme. Du vil ta deg selv i å kikke på salgsannonser for større båt oftere og oftere. I første fase bruker du undskyldninger for å beholde den båten du har, som selvfølgelig har alt du trenger. Ettehvert overtar undskyldningene om hva som er bedre med den potensiellt nye og dermed er du igang igjen. Har handlet "my last boat" i allefall 3 ganger. TROR fortsatt at Mariell definitivt er min siste båt. Men vil aldri si aldri. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Framtia Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Holder med deg Mariell, det tar dessverre (heldigvis) aldri slutt. Nord West er åpenbart noe av det beste man kan få hvis det skal kunne gå fort, men etterhvert oppdager man jo at båtlivet nytes best i fred og ro. Så da blir det å sikle etter seilbåt (ref Bitteliten). Eventuelt blir det en Nordhavn eller noe annet fornuftig på MajorAndy gjetter jeg Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 27.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Nu er det vel sådan at man med en planende båd selv kan vælge om det skal gå fort eller langsomt... Men for al del: Jeg lytter til de mere erfarne røster og lægger mig fladt på ryggen hvis der kommer en "Last Boat VII" om tre år... Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 27.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2012 Godt å se at flere har det som jeg. En får kose seg med Finn og levere inn lotto'n hver lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.