Jump to content

Løs kjøl på tresnekke

valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Lurer på å hente en snekke. Den er helt kurant i bordgangen over vann, og forsåvidt under også. Lite råte kjennes det ut som.

Det som er problemet er at kjølen er løs fra midten av båten og frem til baugen.

Jeg har ikke så gruelig mye kunnskaper om dette, men er det ikke slik at kjølen er festet i spantene? Og i så fall er det kanskje ikke værre enn å skru det hele sammen igjen? med noen nye skruer, gjerne skrudd på skrå ned i kjøl fra spant, hvis de eksisteernde er knekt? Ser de to nederste bordene er ikke festet i noenting, slik at det er en eneste lang kontinuerlig sprekk langs kjølen, på begge sider. Bordene virker kurante, er kanskje bare å skru på plass etter kjølen er festet?

(Har ikke fått tatt noen bilder, ellers kunne jeg ha vist.)

Håper dere forstår hva jeg mener, og mange takk for hjelp!

\\kG

Kjølbordene er jo også festet langs hele kjølen. Gjennom bordene å inn i spantene er det som regel sterkere fester, gjerne treplugger som er slått inn. Kjølbordene er som regel spikret med skipsspiker. Spiker som er spesialberegnet på slikt. Videre er det frest ut et spor i kjølen som bordet skal passe nedi. Lover deg at dersom du ikke er nøye med å få det tett her, så går du ned som en stein......snakker av egen erfaring her.

Her er det VIKTIG at det ikke er noe råte i kjølen. Er den frisk og fin kan du bruke brede syrefaste skruer og skru til den nederste bordgangen til kjølen igjen. På tvers inne i båten går det noen bunnstokker som ganske riktig er festet i kjølen. Disse skal ha en gjennomgående bolt som går fra undersiden av kjølen, igjennom bunnstokkene og festes med mutter på toppen. Er disse røki må du bytte ut med nye.

Men er kjølen litt myk er det ikke sikkert det er nok hold i treverket til at dette lar seg gjøre. Etter at kjølen er skrudd skikkelig til er det også viktig å slå inn drevgarn mellom kjøl og bord for å sikre at det blir tett.

Sleng gjerne ut noen bilder av problemene hvis du kan, så blir det lettere for oss å hjelpe deg :smash:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Hei,

Takker for all info.

Jeg har allerede en nyydelig lita tresnekke fra før, og egentlig ville jeg bare ha båthengeren den stod på, men så var båten såpass allright ellers at jeg vurderte å hente røkkelet. Da jeg ringte for å legge inn et bud var båten allerede solgt. Var da både lettet og lei!

Damen på 23 fot hadde vel uansett blitt sjalu hadde det kommet en stoor båt med overbygg inn i tunet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...