Jump to content

Bil GPS med sjøkart, funker det?


beertrip

Recommended Posts

Hei

Har/hadde en diskusjon om hvorvidt en bil GPS kan brukes i båt ,da med sjøkart?

Vil f.eks en Garmin Nuvi 1440 fungere med sjøkart?

 

Spør fordi jeg selv bruker en bærbar Garmin etrex legend cs GPS med sjøkart og dette fungerer helt ypperlig.

MEN skjermen på denne er jo litt liten. 1440 er jo atskillig rimeligere enn en desidert "sjø plotter" så hvis det funker så...

 

Noen som har testet noe slikt?

 

Mvh Beertrip

 

 

 

Link to post
Share on other sites

den vil ihvertfall beregne posisjonen, hvis det er noe sted på nüvi-en man kan finne denne opplysningen kan du jo overføre den med blyant til sjøkartet med jevne mellomrom, eller skrive den ned i en logg.

Men om du kan legge inn sjøkart i den aner jeg ikke.

Dessuten er den vel ikke vann- eller sprut-tett.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har satt inn sjøkartbrikke på Garmin Oregon 450 og det fungerer bra, men jeg har ikke fått den til å rute vei til sjøs ennå. Har sugekopp-holder i vinduet og strømkabel som kobles til sigarettenner-uttak. Kjøpte holder og kabel opprinnelig for å bruke den i bil.

 

Dette er en håndholdt og vanntett GPS som jeg bruker til fjells med topo-kart, på byferier med CityExplorer kart og i båten med sjøkart. Før vi fikk bil med innebygd GPS, så brukte jeg den i bilen også med vei-kart brikke.

 

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63349

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg har satt inn sjøkartbrikke på Garmin Oregon 450 og det fungerer bra, men jeg har ikke fått den til å rute vei til sjøs ennå. Har sugekopp-holder i vinduet og strømkabel som kobles til sigarettenner-uttak. Kjøpte holder og kabel opprinnelig for å bruke den i bil.

 

 

 

Jeg har også tatt med meg Oregon 450 fra sykkelen til båten. Jeg får den ikke til å fungere noe særlig bortsett fra at jeg kan legge inn veipunkter og så se hvor langt det er til disse veipunktene. Jeg har deaktivert alle kart, så den har sluttet å sende meg langs E6 når jeg skal til Strømtangen - men den gir opp å beregne en rute eller "Estimated time".

 

Er det noen som har noen tips om hva som kan gjøres...?

Link to post
Share on other sites

Garmin Quest og Garmin 276/278 var vel de siste universal-GPS'ene. De taklet fjellkart, veinavigasjon med turn by voice sålenge du brukte bilholder med høyttaler på 12V-pluggen, OG de kjører forrige generasjon BlueChart så det koster etter. Inn på hovedmeny og sett om fra "Vei" til "Marine", så er ruting og enheter satt om til dine ønsker.

 

Problemet var imidlertid at Garmin tapte salg på disse. Bedre at folk kjøper tre GPS'er enn en som går an til alt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så interessert i å ha en kartplotter. Jeg foretrekker papirkart og kompass. I mitt forrige båtliv seilte jeg rundt med en liten gul Garmin Etrex i mange år. Den var kjekk å ha når jeg ville ha et raskt svar på når jeg kom fram hvis jeg fortsatte på kursen i et visst tempo, og den var mer pålitelig enn båtens logginstrument når det gjaldt å bedømme tempoet.

Så har jeg altså denne Oregon'en som jeg sykler med også. Synes egentlig det får holde med en dings. Den kan som sagt ta veimerker og fortelle hvor fort det går. Men å få den til å skjønne at det ikke går noen bilvei til Flateguri...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...