beertrip Startet 15.Juli.2011 Del på Facebook Startet 15.Juli.2011 Hei Har/hadde en diskusjon om hvorvidt en bil GPS kan brukes i båt ,da med sjøkart? Vil f.eks en Garmin Nuvi 1440 fungere med sjøkart? Spør fordi jeg selv bruker en bærbar Garmin etrex legend cs GPS med sjøkart og dette fungerer helt ypperlig. MEN skjermen på denne er jo litt liten. 1440 er jo atskillig rimeligere enn en desidert "sjø plotter" så hvis det funker så... Noen som har testet noe slikt? Mvh Beertrip Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 den vil ihvertfall beregne posisjonen, hvis det er noe sted på nüvi-en man kan finne denne opplysningen kan du jo overføre den med blyant til sjøkartet med jevne mellomrom, eller skrive den ned i en logg. Men om du kan legge inn sjøkart i den aner jeg ikke. Dessuten er den vel ikke vann- eller sprut-tett. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det er 10 år siden jeg la inn Fugawi for the Pocket PC på en MIO bil nav, det fungerte helt bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
blaavass Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg har satt inn sjøkartbrikke på Garmin Oregon 450 og det fungerer bra, men jeg har ikke fått den til å rute vei til sjøs ennå. Har sugekopp-holder i vinduet og strømkabel som kobles til sigarettenner-uttak. Kjøpte holder og kabel opprinnelig for å bruke den i bil. Dette er en håndholdt og vanntett GPS som jeg bruker til fjells med topo-kart, på byferier med CityExplorer kart og i båten med sjøkart. Før vi fikk bil med innebygd GPS, så brukte jeg den i bilen også med vei-kart brikke. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=63349 Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Etter egen erfaring fungere dette Dårlig. Dette fordi vann, dybde skjær osv kommmer aldri og elller dårlig frem på veikart, nå har jeg testet både garmin og tomtom sitt system Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Havbein Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Garmin GPSMAP 620 er laget for bruk både på sjø og land. Har kun brukt denne på sjøen og kjenner ikke til hvilke kart som brukes på land. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=148&pID=14893 Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Løfter denne - noen som har erfaring med Garmin GPSMAP 620 til lands og til vanns?? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Endrer den fra "sving til høyre" til "legg over til styrbord" når man tar den ut på blåmyra...? (Hva skjer'a... alle smileys osv er borte...) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
trulsant Svart 15.Juni.2012 Del på Facebook Svart 15.Juni.2012 Jeg har denne 620'n. På sjøen er den i sitt ess...men på land er den stor og klumpete, men fungerer. Selv bruker jeg Sygic på mobilen...den er bra, og koster lite. Forhåndslastede kart den også, så trenger ikke dekning for å brukes. TA Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Jeg har satt inn sjøkartbrikke på Garmin Oregon 450 og det fungerer bra, men jeg har ikke fått den til å rute vei til sjøs ennå. Har sugekopp-holder i vinduet og strømkabel som kobles til sigarettenner-uttak. Kjøpte holder og kabel opprinnelig for å bruke den i bil. Jeg har også tatt med meg Oregon 450 fra sykkelen til båten. Jeg får den ikke til å fungere noe særlig bortsett fra at jeg kan legge inn veipunkter og så se hvor langt det er til disse veipunktene. Jeg har deaktivert alle kart, så den har sluttet å sende meg langs E6 når jeg skal til Strømtangen - men den gir opp å beregne en rute eller "Estimated time". Er det noen som har noen tips om hva som kan gjøres...? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Hva er vitsen med dette? En kartplotter skal være for din og båtens sikkerhet. Å fikle med en liten og relativt ubrukelig løsning ser jeg ikke poenget med. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
MT. Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Garmin Quest og Garmin 276/278 var vel de siste universal-GPS'ene. De taklet fjellkart, veinavigasjon med turn by voice sålenge du brukte bilholder med høyttaler på 12V-pluggen, OG de kjører forrige generasjon BlueChart så det koster etter. Inn på hovedmeny og sett om fra "Vei" til "Marine", så er ruting og enheter satt om til dine ønsker. Problemet var imidlertid at Garmin tapte salg på disse. Bedre at folk kjøper tre GPS'er enn en som går an til alt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
1000 Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Beste du kan bruke om bord er en I-Pad 3 .Last ned I-sailor. Fantastiske sjøkart, koster 180,- ! Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 21.Mai.2013 Del på Facebook Svart 21.Mai.2013 Jeg er ikke så interessert i å ha en kartplotter. Jeg foretrekker papirkart og kompass. I mitt forrige båtliv seilte jeg rundt med en liten gul Garmin Etrex i mange år. Den var kjekk å ha når jeg ville ha et raskt svar på når jeg kom fram hvis jeg fortsatte på kursen i et visst tempo, og den var mer pålitelig enn båtens logginstrument når det gjaldt å bedømme tempoet. Så har jeg altså denne Oregon'en som jeg sykler med også. Synes egentlig det får holde med en dings. Den kan som sagt ta veimerker og fortelle hvor fort det går. Men å få den til å skjønne at det ikke går noen bilvei til Flateguri...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.