mimmi72 Startet 15.Juli.2011 Del på Facebook Startet 15.Juli.2011 (redigert) Hei, vi skal kjøpe båt nå og lurer litt på hva som er normal betalingsmetode. Båten koster ca 150.000 kr. Et alternativ hadde jo vært og tatt selger med i banken, men nå i helgen er det vanskelig. Båten er et lite stykke unna, så det passer best å hente denne helgen. Men vi får jo ikke tatt ut 150.000 kr kontant på lørdag eller søndag. Hva er alternativene/den mest normale metoden å bruke? Redigert 15.Juli.2011 av mimmi72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 En bankremisse er det vel det heter.. Altså et dokument pålydende prisforlangende som kan veksles inn i penger i banken. Hvis man ikke har besiktiget og blitt enige om pris på forhånd vil jeg si at man bør sørge for å få en på et mindre beløp enn prisforlangende, og heller ha resten cash. Bankoverføring via nettbank er også et alternativ, da kan selger se at pengene går ut av din konto.. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Bankoverføring via nettbank er også et alternativ, da kan selger se at pengene går ut av din konto.. Jeg gjorde det. Med selger ved min side. En fullgod løsning, som også gjør at du kan besiktige båten selv før fullt oppgjør. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Bankoverføring via nettbank er også et alternativ, da kan selger se at pengene går ut av din konto.. Pass på å sjekke med banken om det går å betale såpass store beløp via nettbanken, mange banker har beløpsgrenser med tanke på eventuell svindel. Har gått på en smell der selv, skulle kjøpe en bil en helg og nettbanken sa stopp på grunn av beløpet. Heldigvis ordnet det seg fordi selger stolte på at jeg ville overføre resten av beløpet etter helgen, men det er nok ikke alle selgere som går med på slikt (med god grunn dessverre). Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 En bankremisse er det vel det heter.. Altså et dokument pålydende prisforlangende som kan veksles inn i penger i banken. Hvis man ikke har besiktiget og blitt enige om pris på forhånd vil jeg si at man bør sørge for å få en på et mindre beløp enn prisforlangende, og heller ha resten cash. Bankoverføring via nettbank er også et alternativ, da kan selger se at pengene går ut av din konto.. Pengene går ikke umiddelbart, overførselen kan noen ganger stanses i ettertid. Bankremisse er vel tingen. Da jeg solgte min gamle seilbåt i fjor tok jeg sjansen og lot kjøper reise avgårde, penger kom som avtalt inn på konto etterpå. Skrev i kontrakten at den var ugyldig uten kvittering som vedlegg. Hadde IKKE gjort slik om det var en hissig RIB, eller MC'n min jeg skulle selge. Noen ganger må kjøper låne penger til båt, og da kan man sikkert bruke kjøpers bank som mellom-mann også. Sitér dette innlegget Link to post
mimmi72 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Ja.. Problemet er at båten dukket opp i dag kl 15.00, og banken er jo stengt lørdag og søndag. Vi vil gjerne hente båten i helgen, da det passer best med jobb osv.. Så da er en bankremisse vanskelig å få tak i. JEG som kjøper føler at overføring på nettbank er noe usikkert (selv om det er jeg som skal kjøpe), for en nettbankoverføring kan jo stoppes i ettertid. Hmmmm... Kanskje vi ikke får hentet båten før neste helg da, men da er den kanskje solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Kent Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Det er litt ulikt hvordan bankene gjør dette! Hvis du feks i Skandiabanken ser at kjøper overfører pengene så kan kjøper i ettertid stoppe overføringen! Skandiabanken overfører pengene på noen bestemte tidspunkter, så i tiden mellom kjøper trykker på overfør og frem til selve overføringen blir utført kan det gå flere timer. Posten har åpent i morgen hvis du er DNB NoR kunde kan du kjøpe bankremisse der! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Pass på å sjekke med banken om det går å betale såpass store beløp via nettbanken, mange banker har beløpsgrenser med tanke på eventuell svindel. Jeg er såpass paranoid mht. tasteleif at jeg først overførte 100kr til selger for å få ham inn i mottaksregistret mitt i nettbanken, så overførte jeg resten når jeg så at første bit var vel framme. Kanskje litt overforsiktig, men hva om man taster feil, forveksler et håndskrevet 7-tall med 1-tall i kontonummer osv? Har du overført penger til feil gjøk kan de være borte for alltid ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Ja.. Problemet er at båten dukket opp i dag kl 15.00, og banken er jo stengt lørdag og søndag. Vi vil gjerne hente båten i helgen, da det passer best med jobb osv.. Så da er en bankremisse vanskelig å få tak i. JEG som kjøper føler at overføring på nettbank er noe usikkert (selv om det er jeg som skal kjøpe), for en nettbankoverføring kan jo stoppes i ettertid. Hmmmm... Kanskje vi ikke får hentet båten før neste helg da, men da er den kanskje solgt. Hvorfor er nettbankoverførsel usikkert for deg som kjøper? Det er jo bare du som kan stoppe den evt.? Hvorfor skulle du gjøre det? Hvis selger godtar det er det vel greit? Og godtar han det ikke er det nok ingen andre heller som klarer å hoste opp bankremisse noe særlig raskere... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
mimmi72 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Vi har desverre en lokalbank, så posten kan nok ikke hjelpe oss. Sitér dette innlegget Link to post
mimmi72 Svart 15.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Hvorfor er nettbankoverførsel usikkert for deg som kjøper? Det er jo bare du som kan stoppe den evt.? Hvorfor skulle du gjøre det? Hvis selger godtar det er det vel greit? Og godtar han det ikke er det nok ingen andre heller som klarer å hoste opp bankremisse noe særlig raskere... Lykke til! Jeg har jo eventuelt ingen planer om å stoppe det, men jeg vegrer litt for å foreslå det for selger, da jeg selv hadde følt at det hadde vært en usikker metode. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 (redigert) Beklager - innholdet i denne posten var allerede gitt av andre så jeg sletter innholdet. Redigert 15.Juli.2011 av forskern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Men jeg hadde holdt tilbake et beløp på f.eks 10% for å være sikker på at alt fungerer som det skal, og så snart prøvetur er gjort og du er tilfreds med tingenes tilstand så overfører du resten. Eventuelt trekker ut et beløp for å dekke utgifter til det som måtte være avdekket underveis. Jeg godtok selv dette som selger nylig og endelig oppgjør fant sted en ukes tid etter kjøp/overtagelse da et par mindre ting var rettet for min, selgers, regningmog i grei dialog med kjøper. Jeg syntes en slik ordning var helt grei. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jammen bruk Payex da enkelt trygt og greit for både selger og kjøper Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 Jeg har jo eventuelt ingen planer om å stoppe det, men jeg vegrer litt for å foreslå det for selger, da jeg selv hadde følt at det hadde vært en usikker metode. På den annen side får han handelen ut av verden raskt. Skader ikke å spørre. Kanskje dere kan enes om at han beholder nøklene til han ser pengene på konto, samtidig som du husker å få kvittering fra nettbanken på overførsel. Da får du jo ikke båten umiddelbart, men du kommer andre i forkjøpet, og du utsetter ikke selger for unødvendig risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 PAYEX Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
KenBjork Svart 15.Juli.2011 Del på Facebook Svart 15.Juli.2011 (redigert) Kjøper brukte selv min pc og min nett og overførte penger etter ett salg av en tidligere båt. Resten fikk jeg i cash. Når jeg kjøper/besiktiger, så er det enten x-sjekk/bankremisse eller bank-bekreftelse på hele beløpet. Er ikke det bra nok for selger ja da finner en annen som selger samme vare. Og jeg tar heller ikke med meg vare før selger har fått peng fra meg. (PS, når jeg er kommet så langt i prosessen at jeg kommer å ser og prøver salgsobjekt, er det godt som solgt! Det skal altså være store feil/mangler som ikke er opplyst på forhånd om det ikke skjer ett salg da) Redigert 15.Juli.2011 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.