Jump to content

Yanmar 6LPA,pluss kabel kom borti minuspol,får ikke starta motor .


KenBjork

Recommended Posts

Hei

 

Som sikkert flere vet så har vi bytta båt, Scand Dynamic 8600/9200 1991, med 2006 Yanmar 6LPA 282timer gange og 2010 Bravo 3x

Ref oppussing-tråden min https://baatplassen.no/i/topic/82475-prosjekt-oppussing-scand-dynamic-86009200/

 

Jau og idag så tenkte jeg å fyre opp til kona for hun hadde ikke hørt motoren enda :blush: (Har bare ikke passa seg å starta opp tidligere iom ting jeg har jobbet med.

 

En dag tidligere her, forje uke tror jeg, ryddet ledninger og hengt opp og laget orden i motorrommet..

Blant annet på kablene fra batteri, så klarte jeg ved ett uhell på startbatteriet å komme borti -minus pol (Går i blokka) med +pluss kabelen (Går på starter)

Fikk da så klart ett lite "bang" og tenkte F*** nå ble sikkert noe ødelagt.

 

Satte idag nøkkel i for å starte opp for kona, vred til ON, klikk-lyd og lamper lyste opp som normalt, vred til start så skjedde ikke noe og instrumentpanelet ble mørkt. Og er det enda.

 

Hva nå folkens?

 

I og med jeg mangler hovedbryter, så har jeg montert ett slik "batteribryter på minuspol"

en slik http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Bilelektrisk/Batteribryter-pa-pol/

 

Den var av i øyeblikket fra startbatteriet, men minus fra forbrukbatteriet tilkoblet og pluss derfra fra hvertbatteri går i en mastervolt-sak som forje eier har satt opp og fra den pluss til dynamo og en minus.

 

:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

ERRRRRR SÅÅÅ irritert på meg selv nå at jeg ikke tenkte lengre til også koble fra minus på forbrukbatteriet............

Link to post

Mulig forklaringa mi ble så knotete så har tegnet litt..

 

scand_kobbling_batteri_og_motor.jpg

 

PS: det er ikke helt dødt oppe i instr-panle for tank måler er kobla på tenningsnøkkel, og når slår på on så vipper tanknål opp.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Målt begge batteri, og de var begge over 12volt husker ikke desimal.. 12.24 kanskje..

Men kan måle på nytt om dere treng eksakt.

 

Målte også på blokka og til pluss batteri og på starter der kabelen er koblet, samme resultat.

Link to post

Målte nå,

12.84-85 på batteri

12.83-84 på blokka og div jorpunkter på motor til der pluss går inn på starter

 

ok, men rekker ikke, har dessuten tatt en øl.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Ja har multimeter, så kan godt måle å se om det skjer noe når nøkkel bli satt til on og videre til start.

Sjekk posten over Haba, var nylig nede og målte korrekt spenning på startbatteriet.

 

Målte nå,

12.84-85 på batteri

12.83-84 på blokka og div jorpunkter på motor til der pluss går inn på starter

Link to post

Ja har multimeter, så kan godt måle å se om det skjer noe når nøkkel bli satt til on og videre til start. Sjekk posten over Haba, var nylig nede og målte korrekt spenning på startbatteriet.

 

Ja, de målingene skulle jo bety at du har fulladet batteri, Men sjekk under belastning.

Kontroller også at tilkoplingene på batteriet har skikkelig god kontakt, her svikter det ofte.

Link to post

Om det er 12,2 eller 12,8v så skal du alikevell få liv i instrumentene.

Slik jeg forsto det så var det liv i instrumentene før startforsøket, men etter det så ble de held døde. Det var vel bare tankmåleren som virket, hvis jeg har oppfattet alt riktig. Det som slår meg er sikring, hovedbro eller kabel feil.

Slår innslaget på starteren inn når du forsøker å starte, eller der den også helt død?

Link to post

Plutonium, legg deg ut av diskusjon/feilsøking om du ikke har annet enn det der å komme med!

 

Haba Ja har sjekka, men skal sjekke jordinga på motoren i morgen for der har jeg vært løs med.

 

Riktig oppfattet Ellida, ok først, så dødt etter vridder til start.

Nei innsalget slo ikke inn første gang heller. *Edit* Mulig det kom en liten "klikk" husker ikke helt.

Sikring slo meg også, på motoren evt, men nå er denne helt ny for meg så kjenner ikke motoren enda og vet ikke om den har noen sikkring... har funnet div bokser, men disse er helt tette.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Ikke for at jeg er god på dette, men har en mistanke om at det kan være dårlig forbindelse en plass. Ved dårlig forbindelse så vil du måle full spenning, men så snart du setter på belastning så vil spenningen normalt falle. Hvis du får til, så prøv å mål spenningen over tenningsnøkkelen med og uten belastning.

Link to post

Okey, bli nok ikke før i morgen. For så snar svigers kommer og henter unga så bli party. :thumbsup:

 

Men alle tips som kommer inne her til i morgen vil bli sjekket opp og testet.

Samt spess om det finnes en sikring på yanmar 6lpa som kan reslutere til døde instrument og kutt i start/innslag krets også.

Link to post

Ikke for at jeg er god på dette, men har en mistanke om at det kan være dårlig forbindelse en plass. Ved dårlig forbindelse så vil du måle full spenning, men så snart du setter på belastning så vil spenningen normalt falle. Hvis du får til, så prøv å mål spenningen over tenningsnøkkelen med og uten belastning.

 

:thumbsup: Tiltredes.

Link to post

Vel, jeg er som mange her ingen ekspert men det er jo åpenbart at det må være en sikring som har røket. Kan ikke tro at det er verre, men så er det jo å finne den da. Hvis du står helt fast så går det jo an å ringe enten hjem til en eller annen innehaver av Yanmar verksted, nummer finnes jo i firmaregisteret. Sikkert ikke populært men men. Eller redningsselskapet for teknisk bistand tlf. o120 tror jeg men sjekk. Jeg har fått mye grei hjelp der

Link to post

Takk for alle innspill, fikk sovet på saken og gjort noen målinger nå nylig.

Kom frem til at jordinga ikke kunne være god.

 

Under kablingsjobben i båten så er eneste jeg har løsnet på kabling til motoren er jordinga, jeg tenkte da jeg monterte den igjen at jeg burde kanskje rensa joringspunktet. Men gjorde det ikke da.

Men gjorde det nå og da fyra den med engang.

 

Så nå var kona fornøyd også når hun fikk hørt motoren, fin og ikke mye lyd sa ho. :flag_bp:

Link to post

Den generelle erfaringen er at hvis det går plutselig store strømmer så kan de oppstå delvis "isolasjon" i kontaktpunkter for større strømmer.

 

Da tar man den vanlige renserunden og starter med å børste batteripoloene og batteriskoene

(evt bruk litt smergelpapir), så jordingspunkter og veien videre, via hovedsikring, sikring, evt. bryter og endepunkt (f.eks startmotor)

(Men det kan lønne seg å hoppe over tenningslås først og gå rett på endepunktet.)

 

Selv "garvede" bilmekanikere har klødd seg i hodet når radioen spiller fint og lyset i kupéen lyser godt, men slår man inn startmotoren så sier det bare knapt "klikk" og ingenting skjer.

Etter rens av batteri-kontaktpunkter starter motoren som normalt.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Hei.

 

Håper jeg ikke maser og provoserer, men her er et innlegg jeg har gjentatt flere ganger angående overgangsmotstand i kontakter osv.

 

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

 

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

 

Overgangene kan da være slik:

 

batteriterminal(+) - kabelsko

kabelsko - ledning

 

Ledning - kabelsko

kabelsko - hovedbryter

to kontaktpunkter inni bryteren

bryter - kabelsko

kabelsko - ledning

 

ledning - kabelsko (flatstift)

kabelsko(flatstift) - sikringsholder

sikringsholder sikring

sikring -sikringsholder

sikringsholder - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

 

intern forbindelse til glødetråd

intern forbindelse fra glødetråd

 

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)

kabelsko(flatstift) - ledning

 

ledning - kabelsko

kabelsko batteriterminal(-)

 

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

 

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?

 

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

 

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

 

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

 

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

 

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

 

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...