Jump to content

Kombinasjon kartplotter og godt ekkolodd under 10.000 ?

solofish

Recommended Posts

Jeg vet det har vært en del tråder om dette tidligere på Baatplassen, men jeg finner ikke svar på det jeg ønsker, så da forsøker jeg med en egen tråd om temaet.

Jeg har en åpen båt, skjærgårdsjeep, som jeg bruker til fiske- og badeturer i et relativt lite område (nordhordland).

For min kone er det viktigste å kunne se hvor man kan legge til for badeturer i nærområdet, mens for meg er det viktigst å kunne fange fisk :)

Jeg fisker stort sett i området 20-50 meters dybde, unntaksvis opp til 80-100.

Båten driver en del i området, så et ekkolodd som ikke bare viser fisken som svømte forbi (les: fishfinder) hadde vært en fordel.

Drømmer selvfølgelig om et 3d ekkolodd som viser slukens plassering i forhold til fisken, men da snakker vi vel år 2030.

Håper noen med erfaringer og kunnskap tar seg tid til å hjelpe meg!

Ha en fortsatt strålende sommer og skitt fiske!

Jeg har en Humminbird 788 cxi. Meget godt fornøyd med både plotter- og ekkoloddfunksjonen. Stort nok display til at jeg kan lese det 2 meter unna; selv med skjermen delt 50-50 kart/ekkolodd. Tre hurtigknapper for kjapp veksling mellom de 3 mest brukte modusene (kart/ekkolodd, 2d-kart og "3d-kart"/perspektiv).

Med dualbeam-svinger kan du godt gå over 100 meter. Selv fisker jeg ofte på ei grunne som er ca. 90 meter dyp. Har ingen problemer med å lese av bunnstrukturen. Under de rette forholdene kan jeg se sluken på ekkoloddet. Og det har ofte skjedd at jeg da ser at jeg får fisk (en tynn strek fra overflaten og ned møtes av en tykk strek)! :fishing:

Skjermen er lett å lese selv i sollys. Den kan også stilles inn til nattbelysning, og tar da ikke nattsynet. Det er faktisk 3 modus: hvit, blå og sort bakgrunn.

Jeg bruker også avdriftsindikatoren mye. Legger meg midt på grunna, stiller avdriftsindikatoren slik at den dekker hele grunna - og så finner jeg fram kaffen, fiskestanga osv. Når jeg er klar for fisking, ser jeg på sporet på kartet hvordan båten driver av. Kjører da langs sporet til jeg ligger like utenfor grunna. Og så driver jeg tilbake over grunna og fanger fisk som bare det!

Det er også mulig å legge på trolling-grid, MOB-funksjon, screenshot +++.

Med en slik plotter/ekkolodd inklusive kart havner du et sted mellom 8 og 10 båtlapper.

Det er mulig å montere den fast i dashboard. Det følger med deksel som klemmes fast over den. Jeg installerte svingeren på hekken av båten, ca. midt mellom motor og båtsiden. Passet på å ikke plassere svingeren rett bak steglister. Den står på styrbord side, så hvis jeg forflytter meg under fisking avslutter jeg med en sving til babord for å unngå turbulent vann rundt svingeren. Da er den "på nett" igjen før jeg kommer meg bak til stanga.

plotter.jpg

Her er bilde tatt fra akterbenken der jeg sitter når jeg fisker:

02082010118.jpg

En annen smart funksjon er at du får alarm dersom spenningen dropper under et visst nivå. Det piper ofte hos meg når jeg starter motoren (naturlig nok), så det fungerer svært bra.

Menyene er lette å finne fram i - som oftest trenger du ikke å rote i dem når du først har stilt inn "favorittene" dine på de tre hurtigknappene.

Waypoints er lette å legge til, det samme er å lage rute basert på waypoints.

Og ikke minst: det er fort gjort å ta løs plotteren fra festet slik at den kan låses ned eller tas med fra båten.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Aner ikke om Humminbird er toppen av kransekaka, men jeg er i alle fall svært fornøyd. Størrelsen er også kjempegrei - trenger ikke større (selv om størst mulig alltid er ønskelig om det bare ikke hadde kostet noe...). Savner ikke noe som helst; det enenste er at avdriftsindikatoren kunne vært plassert på en knapp for min del, ettersom jeg bruker den mye. Men det går jo ikke å gjøre alle til laks... :yesnod:

Når du får plotteren på plass, bør du ta med deg BRUKSANVISNINGEN (ja, den skumle greia som ingen ekte mannfolk trenger) og bruke litt tid på å "leke" med plotteren. I grunnen fin unnskyldning for å sitte i båthavna med en kaffitår og kose seg. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Nå har flere båtmagasin hatt tester av diverse plottere, og i samtlige tester kommer Garmin 720 best ut. Og Garmin leverer gode plottere, med rimelige ad-ons. Tenker på hvis man kjøper ekkolodd/GSM-plotter, koster en ekkolodd giver ikke skjorta, da den ikke er standard i pakka, som regel...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...