Jump to content

Vhf i båt kjøpt brukt,hvordan stiller det seg for meg som ny eier?


MaSa

Recommended Posts

I den båten jeg kjøpte før dette året så er det montert inn en vhf.

 

Han som jeg kjøpte båten av hadde ikke lisens og brukte heller ikke vhf,men han hadde jo sett om den virket noe den ikke gjorde som den skulle.

 

Han fikk motatt men ikke pratet tilbake i den.

Må man ha en lisens for at den skal virke i det hele tatt,eller vil en vhf fungere som normalt uten at det er lisens på den?

 

Jeg har ikke vhf sertifikat ennå,men har planer om det nå snart.

Jeg kommer ikke til og bruke denne ennå uansett, men er greit og vite om at det virker,så man eventuelt slipper og kjøpe en ny.

 

Vil denne virke som normalt når jeg får min egen lisens eller hvordan fungerer dette?

 

Husker ikke hvilket merke vhf er,men båten er en maxum 2006 mod kjøpt ny i norge.

 

Akkurat pr dags dato får jeg ikke slått den på,pga tidligere eier ga meg beskjed om at han hadde satt inn en 6 amp sikring istedet for 7amp derfor virket den ikke nå fikk jeg beskjed om,så hvis alt jeg trenger å gjøre er å bytte sikring ta kurset og få lisens så er det jo bare velstand.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Ok,så med andre ord så virker den ikke som den skal,og det er ett problem ett sted.

 

Og siden det står en 6 amp sikring der og ikke 7 som det skal være så burde den gi lyd fra seg uansett?iallefall burde sikringen ryke noe den ikke har gjort.

 

Da får vi begynne den gode gamledagse søkemetoden fra a til å :rolleyes:

 

Trudde vhf måtte registreres til telenor eller hvem det er,for så og få en lisens som gjør at man kan gjøre vhf operativ jeg. :crazy:

 

Er ikke godt og vite alt.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

 

Trudde vhf måtte registreres til telenor eller hvem det er,for så og få en lisens som gjør at man kan gjøre vhf operativ jeg. :crazy:

 

Er ikke godt og vite alt.

det er forsåvidt riktig, men det er kun en administrativ begrensning. når du har alt i orden har du et kallesignal og et MMSI-nummer. uten det siste programmert inn i utstyret blir dsc-distress-kall litt meningsløst, men det er ingenting som teknisk hindrer vanlig radiotelefoni. hvis utstyret er defekt bør du forsikre deg om at det ikke sender støy på k16 når det er skrudd på.

 

edit: kan vel legge til at sertifikatet er ganske greit å ta, hvis du bare vil ha det formelle i orden kan du lett lese noen timer på kveldstid og bestå som privatist. har kun tatt det som privatist selv, så jeg vet ikke om man lærer noe ekstra matnyttig på et kurs. nå er det visst kommet et nytt pensumhefte, det jeg brukte syns jeg var på kanten til ikke å henge på greip.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke lov til å bruke VHF før du har VHF sertifikatet!

Du må også ha en lisens som du betaler for en gang i året.

Jeg anbefaler deg å ta sertifikatet det gir deg trygget på sjøen.

 

Nettopp,og det skrev jeg også.

 

Så det er ikke noe problem her,kan regelverket rundt dette men ikke det tekniske rundt vhf osv.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Tror problemet med din VHF er for liten sikring. en VHF kan godt fungere med en liten sikring hvis en bare lytter, men straks en skal sende så øker effektforbruket betraktelig og da vil små sikringer ryke. 6A høres lite ut for en Vhf, prøv en 10A. Uansett, sjekk hva som orginalt skal stå der.

Link to post
Share on other sites

Du må også ha en lisens som du betaler for en gang i året.

 

Gjelder dette alle VHFer, også bærbare, eller kun fastmonterte?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Tror problemet med din VHF er for liten sikring. en VHF kan godt fungere med en liten sikring hvis en bare lytter, men straks en skal sende så øker effektforbruket betraktelig og da vil små sikringer ryke. 6A høres lite ut for en Vhf, prøv en 10A. Uansett, sjekk hva som orginalt skal stå der.

 

Da jeg kjøpte båten fikk jeg beskjed om problemene med vhf,og at han hadde satt inn en 6amp sikring og da virket den ikke i det hele tatt.

Men da han hadde 7 amp så virket den sånn halveis.

 

Jeg satt inn en 10 amp igår for og teste,da ingen har 7amp rundt omkring.Men den ville fortsatt ikke slå seg på.

Skal kikke litt på det idag også,greit og vite om det virker som det skal før man velger og kjøpe inn ny.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Alle VHFer må være registrert og bruker ha lisens for å kunne benyttes lovlig. Om den er fastmontert eller bærbar spiller ingen rolle. Om ikke papirene er på plass, mener jeg selve radioen allikevel kan sende og motta, på samme måte som en walkie talkie, men da altså ulovelig.

Sikringen din er stor nok, den ville ellers ha gått. Forbruket på min Simrad fastmoterte er maks 5,5A ved sending, 1,5A ved mottak.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

For det første må strømkabel være tykk nok og sikringen stor nok.

 

Var sikringen for liten ville den ha røket for lenge siden.

Sjekk at strømkabelen er OK. Bør være minst 2.5 kvadrat.

 

Den mest sannsynlige feilen er dårlig antenne/koplinger.

Moderne VHF radioer er utstyrt med en krets som beskytter transistorene

i sender-delen. Når kretsen oppdager dårlig antenne/koplinger

redusserer den utsendt effekt, eller kan t.o.m. slå den nesten helt av.

 

Antenne og utgangs effekt kan enkelt måles med ett VSWR-meter.

For meg høres det ut for at du bør få en kvalifisert person med måleutstyr

til å se på montasjen din.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette alle VHFer, også bærbare, eller kun fastmonterte?

Ja, konsesjon må en uansett ha om VHF'n er stasjonær eller bærbar, men en kan fint ha feks. en stasjonær VHF og flere håndholdte på samme konsesjonen.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har hatt GOC sertifikat i mange år, betaler ingen årlig avgift for dette såvidt jeg vet, men noen hundrelapper hvert 5 år for fornying. Husker fint lite om dette fra da jeg tok sertifikatet, men om jeg nå skal kjøpe meg en VHF følger altså konsesjonen apparatet og har ingenting med sertifikat å gjøre? Altså må jeg betale årlig for å ha og ha muligheten til å bruke VHFen?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Tror problemet med din VHF er for liten sikring. en VHF kan godt fungere med en liten sikring hvis en bare lytter, men straks en skal sende så øker effektforbruket betraktelig og da vil små sikringer ryke. 6A høres lite ut for en Vhf, prøv en 10A. Uansett, sjekk hva som orginalt skal stå der.

25W gir drøye 2A i 12V, 6A sikring vil derfor holde i massevis. Det kan likevel tenkes at produsent anbefaler 10A men for liten sikring påvikrer selvsagt likevel ikke sending såfremt den ikke ryker. Men da er jo apparatet dødt....

Link to post
Share on other sites

vært og sett på den idag,det er ikke liv i den i det hele tatt,fant 2 sikringer der,en glass-sikring som det stod anbefalt 7amp på,det var der han hadde satt inn en 6amp,jeg satt inn en 10 amp nå.

 

Fant også en slik flatsikring 1amp påhel den også.

Jeg har en NAVMAN VHF 7100 trur jeg det var.

 

Får vel se om jeg kan finne noe annet galt med den etterhvert.

 

Virker gjør den iallefall ikke,ikke strøm i det hele tatt

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

25W gir drøye 2A i 12V,

Du tenker litt feil her. 25W er effekten ut fra apparatet. Det som utgangsforsterkeren leverer. Det er noe strømforbruk i tillegg inni apparatet før det når så langt (RF forsterker, oscillator, IF-forsterker, filter, detektor, mikser, AF-forsterker osv). Manualen til det aktuelle apparatet sier at strømtrekket er:

6 A at 25 W Tx / 1.5A at 1W Tx

Less than 250mA in standby

På norsk blir det at senderen trekker 6 Ampere når man sender full effekt og 1,5 Ampere når man sender 1 Watt. På mottak (standby) trekker den 0,25 Ampere.

Redigert av Anna Nym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk liv i vhf nå,eller strøm til apparatet.

Men den er helt død på høytaler,prøvde og teste den med en nabobåt på kaia,jeg hverken hørte han eller han hørte meg,da jeg trykker på knappen for og prate så piper det bare i vhf`n .

 

Noen som vet hva det kan være da?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Da blir det først de "dumme" spørsmålene - men man har vært ute for slike tilfeller!

 

(1) er antenna koplet til? (hvis ikke, vil det komme lite signal ut fra og inn til din radio)

(2) er det plugget i en headset-plugg i radioen (ville spilt en rolle for å ikke høre naboens oppkall, for slike kontakter er gjerne innretta slik at de kopler ut den innebygde høyttaleren når en plugg er satt inn)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å kople fra antenna, og kople til en annen antenne? Låne en mobil-pisk for 2 meter (VHF, altså) av en radioamatør i nærheten, eller en nødantenne som båtbutikker selger (en slik bør du ha uansett); det kan høres som om antenna di kan ha en feil, brudd i kabelen, eller noe sånt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...