Jump to content

Vhf i båt kjøpt brukt,hvordan stiller det seg for meg som ny eier?


MaSa

Recommended Posts

Og enda en ting. Du brukte en simplex båt til båt kanal (feks. k6, k8, k77, L1, L2 eller L3) og ikke en tofrekvens kanal for bruk mot kystradiostasjoner?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal undersøke litt nærmere i morgen,jeg har ikke så god greie på vhf ennå,holder på og lese og skal avlegge prøven så fort det lar seg gjøre,men vil gjerne bare teste og se om det virker så jeg ikke kjøper en ny hvis jeg har en som virker.

 

Han i nabobåten stilte inn og holdt på,kunne en del om dette virket det som,men fikk ingen kontakt.

Men han kunne ikke hjelpe meg med resten.

 

Og ja er klar over dette med squeelch(eller hvordan det skrives) knappen,men fikk ikke noe skurr av noe slag helt dødt i høytaleren.

 

Eneste lyden vi fikk var en pipelyd da vi trykte inn knappen for og prate.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det tyder jo på at det ikke kommer noe signal inn til radioen, eller at det signalet som kommer inn, ikke blir behandlet av radioen. Et radioverksted kan være tingen, hvis det ikke hjelper å bruke en annen antenne.

(forresten: brus-sperrefunksjonen heter squelch på engelsk; uttales "skvelsj" :smiley: )

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg drar opp denne gamle tråden min igjen.

Etter å ha prøvd diverse ting med denne vhf`n nå så viser det seg slik:

 

På alle kanaler med Low frekvens så kan jeg prate ut ifra den i båten.

Alle med high frekvens der piper det sammenhengende så lenge jeg holder knappen inne.

Når jeg prater tilbake til den jeg har i båten så ser jeg på apparatet at det skjer noe,men det kommer ingen lyd til den stasjonære vhf`n

 

Jeg kikket på den og ser at høytaler skal være tilkoblet så jeg skjønner ikke helt hva problemet kan være.

 

Noen som har noen nye forslag?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Er det i radioen det piper? Da ville jeg sjekket strømtilførselen. Den drar litt mer når du sender med høy effekt. (Jeg antar du mener Low power og ikke frekvens). Om det er i annet elektrisk utstyr det piper så sliter du sannsynligvis med interferens - sjekk jording og antenne isåfall.

Link to post
Share on other sites

Joda klart det har det,men han som kjøpte båten ny sier det aldri har fungert på noen annen måte enn det gjør nå,han tok seg aldri bryet med og fikse opp i det da han ikke hadde "behov" for vhf.

 

i og med jeg kan prate ut fra det på kanaler som sender Low så virker det jo,men har prøvd med eksterne høytalere som den interne og får ikke lyd i vhf apparatet,selv om jeg ser i displayet at det blir pratet.

 

Men uansett så kommer det nok ny plotter og vhf da navman er sterkt mislikt!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...