Helge Startet 17.Juli.2011 Del på Facebook Startet 17.Juli.2011 Trenger å bytte impeller på den gamle Yamaha 80 hk jeg har fra 1985. Jeg har tatt av splinten på toppen av girstangen oppe under motordekslet og fått ut alle de fire boltene (rustfritt stål med 14 mm bolthode) som går fra undervannshuset og opp i motorstammen. Men undervannshuset sitter fremdeles som støpt fast Har jeg glemt/oversett noe...? Hva gjør jeg videre for å få av undervannshuset? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ivar Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 er vel en bolt til , under anoden/trimfinna... du er ikke den første som har oversett den Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 er vel en bolt til , under anoden/trimfinna... du er ikke den første som har oversett den Aha... da må jeg ut og se. Sent i går kveld så jeg ikke engang hvordan man får av trimfinnen - trodde nesten den måtte skrues av fra "oversiden" (innsiden) av undervannshuset Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Anders_K Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 pleier å være skrudd fra undersiden, evt oversiden da er det hull så du kommer til skruen... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Jon-Kåre Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Søk på youtube så tror jeg du finner operasjonen som film Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ahamm Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 min 50 hk satt som f i "ledetappene". Brukte gummiklubbe og banket litt rundt omkring så løsnet det. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Søk på youtube så tror jeg du finner operasjonen som film Et eksempel her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Helge Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Da har jeg hatt en helv@§¤%&! jobb som tok meg mange timer i dag. Joda den femte bolten var ikke så vanskelig å finne. Det var et lite plastdeksel helt nederst bakerst på motorstammen som når det ble fjernet avslørte en bolt som fester trimfinnen/sinkanoden. Denne bolten løsnet greit... og med trimfinnen borte avslørte bolt nummer fem seg fra undersiden der trimfinnen hadde vært. Problemet viste seg å være denne femte bolten. Den (12 mm hode) satt enda hardere enn de fire store utvendige boltene (14 mm hode) og selv om jeg sprutet på rikelig med WD40 gjentatte ganger og forsøkte å være svært forsiktig (litt fram og tilbake) gikk denne bolten AV like under hodet Saken er den at denne bolten er temmelig lang og bare en liten del går inn i det gjengede hullet i motorstammen mens flere cm går gjennom et langt hull i toppen av undervannshuset. Det var i dette lange hullet i undervannshuset bolten satt så fast at jeg slet INNMARI med å få løsnet bakre del av undervannshuset selv uten hodet på bolten. Ledetappene som nevnt av ahamm satt litt de også, men det var småtteri i forhold til omtalte bolt. Jeg måtte ha hjelp fra en av karene på nærmeste verksted og til slutt varmet han bolten (og metallet rundet denne) med en gassbrenner. Selv da var det utrolig så mye makt som måtte til med å presse inn (slå inn) gamle kniver i sprekken mellom undervannshus og motorstamme. Vi måtte starte fremst og jobbe oss bakover og med kniver i sprekken et stykke bakover - skru til boltene lengst framme for å bende opp bak. Jeg borret for sikkerhets skyld hullet opp til 1 mm større diameter før montasje av undervannshuset igjen. Overraskelsen ble imidlertid stor da det viste seg at impelleren var nesten som ny...! Den var ikke byttet i løpet av den siste tiden forrige eier hadde den og jeg har hatt båten i to og et halvt år uten bytte... og den ser helt nye og fin ut. Kjølekanalene var imidlertid temmelig gjengrodde av saltkrystaller og annen dritt som saltkrystallene hadde holdt igjen så jeg brukte en del tid på å rense og spyle kjølekanalene i undervannshuset og å spyle gjennom opp i motoren. Etter at hele prosessen var ferdig (byttet selvsagt for sikkerhets skyld impelleren) er det igjen ordentlig futt på kontrollstrålen. Det eneste jeg lurer på nå er om jeg har bommet et hakk på monteringen av splines'en på girstangen nede ved undervannshuset. Når motoren settes i forover fra kontrollspaken går motoren kontant i forovergir, mens når motoren settes i revers har den det med å knurre/jukse litt mer enn før...? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Overraskelsen ble imidlertid stor da det viste seg at impelleren var nesten som ny...! Den var ikke byttet i løpet av den siste tiden forrige eier hadde den og jeg har hatt båten i to og et halvt år uten bytte... og den ser helt nye og fin ut. Jeg er ikke overrasket! Leverte inn min 15hk Suzuki 4-takter fra 2001 i våres da jeg ikke fikk liv i kontrollstrålen og mekanikeren åpnet opp og renset opp siden det var godt gjengrodd i kanalene, men den originale impelleren fra 2001 var like god som ny så den ble ikke skiftet. Ulempen ved å ikke skifte impeller regelmessig er kanskje at når man til slutt må av med undervannshuset så sitter det nettop så godt som du her opplevde? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 lstrålen.Det eneste jeg lurer på nå er om jeg har bommet et hakk på monteringen av splines'en på girstangen nede ved undervannshuset. Når motoren settes i forover fra kontrollspaken går motoren kontant i forovergir, mens når motoren settes i revers har den det med å knurre/jukse litt mer enn før...? sjekk om det også skjer hvis du kobler fra girwiren bakpå motor , er kanskje nok å bare justere på wiren for at det skal bli ok..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 ...er kanskje nok å bare justere på wiren for at det skal bli ok..? Skal sjekke om det blir ok kun med justering av enden på girviren under motordekslet når bare været blir litt bedre... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
pberg Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Sliter med akkurat samme problem her på en Yamaha 70. Bolten under anoden er knekt en eller annen gang, og nå henger huset på denne. Har brukt så mye makt som jeg tør på denne uten at den løsner. Hvor mye varme er det trygt å bruke her? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 (redigert) Det er ikkeno' stas å sloss med salta skruer.......... Mange kaller det å skru i hjel påhengere...... jeg kaller det vedlikehold Kjøper jeg en brukt påhenger så starter jeg med å smøre opp stammebolter og demonterer undervannshus og smører opp alle bolter her også etter at impeller er bytta. Etter 4 år så gjentar jeg prosedyren, fy bæng så mye trøbbel det sparer meg... En fettpatron med et godt vannfast fett koster fra 60kr... etter min mening en av de beste investeringene man kan gjøre... Redigert 5.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Du skal bruke mye varme - godset der tåler godt med varme. Har vært igjennom det samme selv på en gammel 80hk. Men hvis bolten er knekt fra før av så sitter jo huset bare fast i gammal skitt og irr. Da skal du kunne få huset av stammen uten varme. Varme brukes vel stort sett bare på gjenstridige bolter! Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Det sitter i hvert fall latterlig fast slik det er nå... Har fått banket inn en sparkelspade, slik at jeg ser lys rundt det hele, bortsett fra der den knekte bolten står. Har prøvd å sette det under press ved å kile opp på midten, og stramme til de fremre boltene, men det sitter fremdels bom fast. Har også prøvd å slå ned i hullet der anoden er festet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 har du vurdert å borre ut den knekte skruen? slå et kjølnermerke ca i senter, start med 3mm, smør/kjøl med Rocol om du har tilgang på det, borr så med 5 og 8. Da kan du trolig plukke ut restene av skruen. Rens opp med gjengetapp, smør den nye skruen med vannfast fett og skru inn... Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 5.Mai.2013 Del på Facebook Svart 5.Mai.2013 Det skal gå å slå løs undervannshuset for deretter å ta den gjenstridige skruen med ei rørtang e.l. Høres nesten ut som den nevnte bolten fortsatt holder på huset. Merkelig. Sikker på at denne bolten er hodeløs?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 uansett, ikke bruk "grisrompe" for å få ut bolten - de har en lei tendens til å knekke - og er slett ikke lette å bore ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pberg Svart 6.Mai.2013 Del på Facebook Svart 6.Mai.2013 Ja, jeg er ganske sikker på at den er hodeløs, hvis det da ikke finnes bolter som har helt rundt hode med samme diameter som bolten selv, og som ikke stikker opp av hullet sitt... Det er ikke helt trivielt å bore her, da propellaksene står en smule i veien. Problemet er identisk med det Helge her over hadde. Jeg undrer meg jo litt over hvorfor Yamaha har så trang pasning rundt denne bolten, når det står en styretapp rett ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
pberg Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Og der kom det av med en god del overtaling og store mengder varme.Hullet i undervannshuset var fullt av noe greier slik at det var mye mindre i diameter enn det skulle være. Bolten som går opp der i bakkant har større diameter over gjengene enn over skaftet, og det gikk ikke å trykke den gjennom hullet. Fant ut at hullet var grodd sammen til ca 6mm diameter. Jeg kjørte så en 8mm bor gjennom hullet, og det kom ut en masse brunt pulver av noe slag. Så kjørte jeg en 9mm gjennom, og da tok det med seg litt aluminium på veien. Impelleren var forøvrig helt fin.... Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 14.Mai.2013 Del på Facebook Svart 14.Mai.2013 Uansett - du fikk det av Da er det bare å gjøre reint - skifte impeller og smokke greia på plass igjen. Uansett - du fikk det av Da er det bare å gjøre reint - skifte impeller og smokke greia på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.