Willing 31 Startet 18.Juli.2011 Del på Facebook Startet 18.Juli.2011 Endelig har eg fådt henta min første seilbåt en "Willing 31" eg henta den aleina i Bodø og seilte til Lyngen fjorden kom hjem i natt,brukte to og en halv dag ikke dårlig med det dårlige været som har vært. Har aldri før heist et seil eller låret et seil før eg slap løs i bodø. Eg e veldig overraska kor flink seilbåt folket er og bruke sikkerhets utstyr så aldri noen uten rednings vest eller flyte dress, men så ingen med cabinkrusere som brukte vest eller flyte dress hvorfor??, ikke på barn heller enda det hva kuling heile veien Bodø til Tromsø, har selv Cabin kruser e ikke noe flink til og bruke vest på den men hva ikke et sekund uten på seilbåten eg e skremt kor dårlig man fukosere på sikkerhet. Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Kan være at det er fordi det er påbudt med vest under regatta? Mange seilere med bakgrunn fra konkurranseseiling i jolle/brett, og sikkert en del som har deltatt på diverse regatta/seilaser med stor seilbåt og fått med seg at det er et absolutt krav å bruke vest. Og har man drevet på en stund så føles det unaturlig uten vest og sikring. Litt som at det føles veldig feil å ikke ha beltet på når man kjører bil. Dessuten skjønner man jo fort at vest og sikring er lurt om man må frem på dekk og bakse med ett seil i litt sjø og vind. Blir noe helt annet å sløve bak rattet i en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Mange seilere med bakgrunn fra konkurranseseiling i jolle/brett, og sikkert en del som har deltatt på diverse regatta/seilaser med stor seilbåt og fått med seg at det er et absolutt krav å bruke vest. Hvor står dette Pinkvin? Jeg har seilt både Skagen Race og Færderseilasen uten å registrere at det er krav om bruk av vest. Unntaket er deltagere under 18 år i Færderseilasen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det var da rart. Jeg har i deltatt mange regattaer både i Norge og Sverige og vest (eller annen flyte/sikring) er obligatorisk. Riktig nok for noen år siden, men er det nye regler på dette området? Sitér dette innlegget Link to post
beertrip Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Hei Halco 26..Gratulerer med "ny" båtKan du si litt om hvordan du opplever å gå over til seilbåt?Fordeler/ulemper. ?Har du virkelig ikke seilt før du kjøpte denne seileren? Hvordan gikk dette ellers?Mvh Beertrip Kommentar fra moderator: Hvis noen lurer så hadde trådstarter nicket "Halco26 AQD41A" tidligere.Man kan endre nick på denne siden: https://baatplassen.no/i/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=displayname Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 (redigert) Det var da rart. Jeg har i deltatt mange regattaer både i Norge og Sverige og vest (eller annen flyte/sikring) er obligatorisk. Riktig nok for noen år siden, men er det nye regler på dette området? Legg merke til at jeg skriver "bruk av vest". At det skal finnes vest til alle ombord er jo lovpålagt men jeg finner ikke noe i sikkerhetsreglene for Skagen race eller Færderseilasen som påbyr bruk av vest(unntak for personer under 18 år). Redigert 18.Juli.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Ok, da er det vel slik, men seilbåtfolk er vel mer vant å bruke vest i alle fall. Gratulerer så mye til Halko med "ny" båt Sitér dette innlegget Link to post
Willing 31 Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Nei eg hadde aldri seilt før, dro til Bodø onsdag lå over til torsdag på grunn av kuling. Torsdag slapp eg laus komm meg ut fore havna setta bauen mot vinden dro opp storseilet og gikk ut fore alt av skjer og holmer seilte til løddingen og gikk på motor igjennom kjellsundet en utrulig opplevelse og sitte på rekka og kjenne vinden piske båten frem time etter time hva litt skumelt første gangen og skulle ta ned seilet når man e heilt aleina. Eg e veldig stolt som klarte og gjenomføre turen og det blir ikke siste, men det blir aldri uten vest verken på seilbåten eller cruseren eller jolla bli med og gå forran andre med vett i hodet og tenk sikkerhet først. Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Legg merke til at jeg skriver "bruk av vest". At det skal finnes vest til alle ombord er jo lovpålagt men jeg finner ikke noe i sikkerhetsreglene for Skagen race eller Færderseilasen som påbyr bruk av vest(unntak for personer under 18 år). Stemmer det. Det stilles vel litt mer spesifikke krav til vesten enn det generelle lovpåbudet gjør, men fant ikke noe i Færderreglementet om at vesten må brukes. Det er vel litt delte meninger her også, regattareglementet krever også sikkerhetsline, og det er nok større enighet om at disse *skal* brukes når man beveger seg på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 (redigert) Legg merke til at jeg skriver "bruk av vest". At det skal finnes vest til alle ombord er jo lovpålagt men jeg finner ikke noe i sikkerhetsreglene for Skagen race eller Færderseilasen som påbyr bruk av vest(unntak for personer under 18 år). Ok, var ikke klar over det. Tok det som en selvfølge. Ville aldri seilt regatta uten et flyteplagg i hvertfall, man er jo mye mer utsatt når man seiler så det er vel så enkelt som at seilere "har skjønt det" ang bruk av vest og sikring? Like greit å ha på i tilfelle man må på dekk og ordne noe for det vil jo være temmelig klossete å ta på/av vesten hver gang man skal bevege seg på dekk. Edit: Men i jolle/brett regatta så er vel flyteplagg påbudt? Har i hvertfall aldri opplevd at noen har stilt til start uten, men det er jo over 20 år siden.... Redigert 18.Juli.2011 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 en utrulig opplevelse og sitte på rekka og kjenne vinden piske båten frem time etter time Da er du nok smittet av seilgleden. Dessverre er de som regel uhelbredelig så dette kan du fort slite med resten av livet Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Nei eg hadde aldri seilt før, dro til Bodø onsdag lå over til torsdag på grunn av kuling. Torsdag slapp eg laus komm meg ut fore havna setta bauen mot vinden dro opp storseilet og gikk ut fore alt av skjer og holmer seilte til løddingen og gikk på motor igjennom kjellsundet en utrulig opplevelse og sitte på rekka og kjenne vinden piske båten frem time etter time hva litt skumelt første gangen og skulle ta ned seilet når man e heilt aleina. Eg e veldig stolt som klarte og gjenomføre turen og det blir ikke siste, men det blir aldri uten vest verken på seilbåten eller cruseren eller jolla bli med og gå forran andre med vett i hodet og tenk sikkerhet først. Utrolig sprekt, men så regner jeg med du er godt båtvant fra før av også. Å sitte på rekka og kjenne at båten kjemper seg fram mot været er en flott følelse. Trygghetsfølelsen kommer når du begynner å få oversikt over hvilke sikkerhetsmarginer du trenger, og har. Husk også at sele er minst like viktig å bruke som vest. Gratulerer med ny båt og ha en fantastisk seil-sommer! Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 (redigert) Gratulere så mye til Halco 26 med ny båt!!:-) Jeg kan trygt si at jeg er i "samme båt". Jeg har hatt forskjellige motorbåter av og på siden 6 års alderen og har i 3 sommerferier leid seilbåt i Kroatia. I år tok jeg steget og konverterte fra Askeladden Beetle til Jeanneau Rush 90 seiler. Har vært i 2,5 uke på seilbåtferie rundt Bergen og kom tilbake i går kveld. Det er absolutt noe eget å stoppe motoren og la "elementene" dra båten fremover, gjerne i samme fart som vi hadde fått på motor. Jeg hadde med meg 2 kamerater og seilte båten fra Kristiansand til Bergen på 3 dager. Men jeg merker det er tid for å ta et seilkurs. Jeg begynner på en måte å gå litt tom for kunskap når jeg seiler. Det er lett å få båten til å gå fremover med skapelig fart, men når da kurs og fart er oppnådd har jeg lyst å pirke mer, dille, justere, trimme og på en måte bruke tiden på å få båten til å seile enda raskere, bedre, og mer komfortabelt. Jeg forsøker litt forskjellige småting, og lite ser ut til å ha særlig effekt. Da får jeg lyst til å oppsøke mer teori...:-) Lykke til som seilbåtkaptein!:-) Redigert 18.Juli.2011 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
MajH Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 AndersH: Kan anbefale boka "Illustrert Seil og Riggtrim" for å lære mere om trimming av seil, seilbalanse, trimming av lenseseil o.l. Veldig godt forklart og illustrert, og relativt lettfattelig når man setter seg inn i det. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Takker så mye for tipset!!!:-) Boken ble kjøpt på Bokkilden i formiddag og har nå vært gjennom alt som er relevant for min båt og min bruk. Har lært enormt mye på 3-4 timer!!:-) Kunne kanskje vært litt oppdatert i forhold til rullemaster og slikt, men dog, all teori er riktig og god!! Et spm; det snakkes mye i boken om å slakke ut på forstag og fall på forseil/fokk. Jeg har rulleforstag og seilet er tredd inn i en kontinuerlig aluminiumsprofil, ikke bare hektet på en wire med kroker. Bruker man samme teknikker for å trimme forseil da? Altså ved å slakke ut på fallet til stag og seil? Eller er det rett og slett slik at man ikke har alle de samme justeringsmuligheter når man har slike enkle rulle løsninger? Takk igjen for en god anbefaling!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Willing and Able Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Syns du e drittøff som seilte aleina uten å heist/låra seil før. Ha akkurat fått mæ en Willing sjøl og e småredd for å seile med den fra Skien og ned hit til Kristiansand, selv om eg kan gå innaskjærs, bortimot blind på begge auan :-) Håpe du legg ut nån bilda av farkosten hvis du har den ennå :-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Hvis du trenger mer erfaring synes jeg du skal sette av onsdagene fra mai til september neste år og være mannskap på regatta. Det er også turklasse i krs slik at du kan stille med egen båt i den. Da garanterer jeg deg ekstra bratt lærekurve! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Willing and Able Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Tusen takk for tipset :-) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Et spm; det snakkes mye i boken om å slakke ut på forstag og fall på forseil/fokk. Jeg har rulleforstag og seilet er tredd inn i en kontinuerlig aluminiumsprofil, ikke bare hektet på en wire med kroker. Bruker man samme teknikker for å trimme forseil da? Altså ved å slakke ut på fallet til stag og seil? Eller er det rett og slett slik at man ikke har alle de samme justeringsmuligheter når man har slike enkle rulle løsninger? Rulleforseilet trimmer du på samme måte som forseil på stagkroker. Det viktigste er å stramme godt opp på kryss, jo mer vind, jo strammere. Og slakke litt ut i medvind. Det enkleste er å se på seilet. Dersom det danner seg striper eller folder i seilet på langs av forstaget, er fallet for stramt. Da slakker man akkurat nok til at foldene blir borte. Er det striper eller folder i seilet på tvers av forstaget, er fallet for slakt, og man må stramme opp. Det samme gjelder for storseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 (redigert) Syns du e drittøff som seilte aleina uten å heist/låra seil før. Ha akkurat fått mæ en Willing sjøl og e småredd for å seile med den fra Skien og ned hit til Kristiansand, selv om eg kan gå innaskjærs, bortimot blind på begge auan :-) Håpe du legg ut nån bilda av farkosten hvis du har den ennå :-) Gratulerer med Willingen! Dette er en velrennomert seilbåt. Tenkte bare å si,at etter min oppfatning ville det være tryggere (så lenge det ikke blåser farlig mye da) å seile uttaskjærs, så du ikke trenger å passe på som en smed for å unngå grunnstøting på henteturen? Det er jo temmelig urent farvann innaskjærs fra Bamble til Kristiansand, er det ikke? Artig nick, forresten. Redigert 6.Oktober.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Krimart Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 @Willing31: Gratulerer med seilbåt! M.h.t. bruk av vest tror jeg det er to sider: For det første er man nærmere naturelementene i de fleste seilbåter, for det andre at man er i mer aktivitet, kanskje må frem på dekk etc. selv om begge deler selvsagt avhenger av båttypen. @AndersH: Så lenge seilet er helt rullet ut kan du trimme som seil for stagkroker, men så fort du må reve (rulle inn) mister du kontroll over forliket. Dette er en av ulempen med rulleforseil: Når det blåser mye må du reve. Men ruller du inn forseilet mister du strekket i forliket selv du egentlig trenger et strammer og flatere seil. (Det samme gjelder for rulestorseil, men i enda større grad). Dette gjerne på kryss, på slør tåler du et seil med mer bus. Husk at å stramme akterstaget også strekker forstaget, særlig hvis du har en masthead rigg. Pass derfor på at du ikke overstrekker forliket på seilet ved å stramme opp fallet og deretter stramme akterstaget. (gjør det heller i morsatt rekkefølge). Etter min mening er trimming av forstaget "leksjon 3" i trimme-trening av forseil. Leksjon 1 er å lære seg å seile på lusene på bidevind / riktig skjøtevinkel på slør, Leksjon 2 er å ha riktig plassering av skjøtepunktet på skinnen. Jeg ville ha strammet opp fallet passe stramt (horisontale striper slakk ut, vertikale stram opp) og så latt seilet stå slik mens du seiler til leksjon 1 og 2 sitter. Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Takk for gode råd! Tenkte å skrive en liten oppdatering: Har vært og vaska i motorrommet, da det lukta stramt av diesel da jeg åpnet opp og lot det lufte seg. Det er to "kar" i skroget det det hadde samla seg diesel og vann. Ett kar bak seildrevet og et under motoren (På denne er motoren byttet (til modell 2003 i 1988) og satt fram og det er satt på et S-drev SB120, så det er altså to steder det kan ligge vann/diesel. Har fjerna det som jeg greide og har vaska med vann og Zalo. Vanskelig å komme til overalt, men dette må bli bedre, vil jeg tro :-) Har satt inn en luftavfukter av typen tørkerotor også; samler vann som fy nå :-) Vaska i kjølsvinet også og der var det svinet til, kan man si. Zalo på saken. Har sugd opp alt, men sprayer over med en blanding av Zalo og vann. Noen gode ideer hvordan bli kvitt dieselen raskere? Har hørt om Air Sponge, men er usikker på om det har noen virkning. Noen som har prøvd dette? Wallas er et merke jeg aldri har hørt om, men skjønner at dette er godt kjent i båtmilijøet. Hadde ikke noen tro på at den jeg har i båten (2400) ville starte, siden den er så gammel, men vettu hva!? Skal si det ble godt og varmt i havna! Fruen ringte og ville ha meg hjem, men ei! Gode greier dette her, men det hadde vært greit om den gikk på diesel (neida, jeg klager ikke!) Ser jeg må ha en ny gasskabel til motoren; den har sprukket to steder, spesielt der den har ligget under vann/diesel i det ene "karet" bak seildrevet :-( Noen tips om hvor jeg kjøper nytt? Stengte det jeg greide av ventiler til gjennomføringer og helte frostvæske i, bortsett fra gjennomføringene til motoren; må jo ut og lekeseile litt, til jeg får teken og jeg fryser inne i havna. Apropos innefrysing. Snakka med en kar som bare lot båten fryse inne om vintern her i en beskyttet havn i brakkvann på sørlandet. Ikke noe problem; is er den beste krybba sa han! Kjenner jeg begynner å svettestresse. Han har en Colin Archer, men den er vel Ferro-betong og da er det vel greit? (Nicket er fra Willing-klubben: "She is fast, Willing and able" :-) "Willing 31 International" er nå på facebook! Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Da var gasskabelen skifta, jada, fikk ny på biltema til rundt 150 for en 6 fot lang :-) Kjøpte en ekstra til girkabelen, men den så helt fin ut i forhold til det ræle av en gassvaier som kom av. Ellers så sjekka jeg olje på giret, den var helt hvit! HVIT! Simmering som må byttes? Skal prøve å suge opp det jeg greier og fylle på og suge opp igjen til jeg synes det ser bedre ut. Må ha båten opp av vannet for videre arbeid, så foreløpig blir det førstehjelp. Motoren går fint, men det er/har vært en lekkasje i kjølesystemet over dynamoen, se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 29.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Hei W&A Så kjekt med folk som engasjerer seg i disse flotte norske båtene! Det ser veldig trangt ut bakom motoren, hvordan er det å komme til for service? Artig nok var det nettopp lagt ut en UBRUKT lik motor som din på FINN nettopp, innkjøpt til et prosjekt som ikke ble av. Prisen var ikke så gale heller, ville du vurdert å bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Willing 31 Svart 29.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2014 Hei lenge sia eg har vært pålogget har solgt min Willing 31 og kjøpt meg en ny båt Bavaria 30 crusier den er mer komfertabel innvendig og meire luksseriøs, dursj inne og ute. Men må tilstå den seiler ikke like bra i vind som Willingen gjorde. Har vært seilende nede i Brønnøysund i sommer og det gir apsolutt meir smak, blir lengere tur neste sommer. Traff mase koselige mennesker både nordmenn og utlendinger som var kjempe koselige. Seiler for det meste aleina men det gjør jo ingen ting man treffer masse folk i hver havn man komm til. Til helgen skal vi ha mørke seilas her oppe i nord og besøke noen holmer. :) Sitér dette innlegget Willing 31 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.