Kjetil1 Startet 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2011 (redigert) Tenkte å lage en liten tråd med ting og tang om Cranchien. Litt lettvinte ting har jeg gjort, og andre ting skal gjøres etterhvert... Som blant annet å gi den en polering og omgang med voks... Jeg har litt lyst å få trukket om sofaen nede, men vet ikke i så fall i hvilket stoff eller stil... Oppe kjøpte jeg et grå-aktig teppe, ment for terrasse/utebruk, lettvint å støvsuge og ta ut/inn, og vesentlig billigere enn teakdørk. Og dette bordet, står i fare for å bli byttet ut i en plate i teak, bare jeg finner et med tilnærmet samme mål... Neste post blir å skifte septikslanger, og se om jeg får vekk den noe leie odøren nede. Bare jeg får ånden over meg til å ta en krypetur med målebåndet... Kjetil S Redigert 18.Juli.2011 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Key Freak Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Stilig båt! Du har kanskje sett denne tråden, der BP-medlem Puffen viser noen eksempler på hva han har gjort med sin Gobbi 345 SC. F.eks. nytt bord... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Dette kan bli en spennede tråd. Jeg registrerer at en del fine båter har mye hvitt og hvitt i sofa, bord og interiør ellers. Du er inne på noe bra når du vil bytte ut f.eks bordplaten oppe i en teakplate. Det vil ta seg godt ut og bryte opp i alt det hvite. Kanskje det hadde tatt seg godt ut om du la Flexiteak på trinnene opp til gjennomgangen i frontvinduet? Flexiteak skal være lett å legge og enkelt i renhold. Oppleves som en gummilignende overflate i motsetning til en glatt høytrykkslaminat teak. Kunne ikke se om du hadde kjøleskap oppe, men om fronten der er hvit, så kan du bytte denne i en treimitasjon lik bordplaten du bytter i. Annen som vil bryte pent er treplate på wet-baren. Angående sofaen under dekk, så er det jo i tiden med grått. Se litt på 2011/20012 modeller på finn.no på Fairline, Azimut, Windy, Grandezza mm. Da får du en pekepinne på hvilke farger som vil være toneangivende i årene som kommer, og båten får en "up to date look". Bordet nede kan du jo bytte i lakket overflate som passer de lakkede skapdørene. Det var en kar her på forumet med en Gobbi hvor han byttet bordplater, kjøleskapfront og la på benkeplate i tre, rundt vask i wet-baren. Små detaljer som gjore underverker. Han hadde allerede blå sofa i sittegruppen oppe. Dersom du kunne tenke deg i gjennomføre endringer i hele båten, må du selvfølgelig tenke helhet og muliugheten for å gjennomføre stilen. F.eks bytte til samme tekstil i sofa både oppe og nede. Det koster nok litt å gjennomføre, men gud så pent det blir med fargenyanser i stede for hvitt og hvitt. Kontakt en møbelsnekker og spør om tilbud. sannsynligvis får du et meget godt resultat. Slike tråder er spennede! Her er en Saga som eksempel på hva jeg mener med grå farge i sittegruppen. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=28759832 Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Var en tur i båten i går kveld for å måle septikslanger. Fant ut at jeg skal ta en GRUNDIG vask i alle rom under dørken som jeg kommer til. Det ligger inntørket gugg i kjølsvinet, og i områdene under vann og septiktank er det vått noen steder og vannsamlinger i hjørnene ved noen stringere. Skal suge opp alt dette og så vaske. Her er ett av rommene. I dette er inntak til toalett, direkteutløp fra toalett, samletank med dusjpumpe, og vekslekranen mellom direkte ut og septiktank. Det er noen ting som irriterer nå som jeg får gransket litt. Oppdaget at timetellerene til maskinene ikke fungerer, det viser ingen tall lenger. Kan ikke huske om dette virket da jeg var og kikket på båten, og lurer derfor på hvordan selger kan ha funnet timetallet på begge maskiner, da begge tellere er blanke. Som det står i annonsen: "Båten er velholdt og i kjempebra stand. Motorene har lavt timetall (700) og er særdeles godt vedlikeholdt." Testet generatoren for noen dager siden, ikke så mye som et klikk der bak, når jeg trykket på startknappen på kontrollpanelet. I går prøvde jeg igjen, da kom det en svak murre-lyd, men det er et stykke til start... VHFen virker ikke, den hadde de "ikke prøvd, så de visste ikke om den virket". Jeg har fylt dieseltanken til topps to ganger i det siste, den kom med nesten tom tank. Nå flyter det diesel i kjølsvinet under bakre cabin, dette må jeg få sugd opp i dag og vasket, før stanken brer seg. Og så finne ut hvor det lekker. Inn på dusj-pumpetanken skal det gå to slanger. De kommer fra klima-anlegget. Men begge stusser var knekt og slangene lå løst i rommet. Klima-anlegget tror jeg også lider av "det gode vedlikeholdet". Bak i motorrommet på st.b side står det en stor kompressor, liknende slike som er bak kjøleskap. Den stod å klikket med ujevne mellomrom i går da jeg prøvde anlegget... Så, med andre ord er det litt og ta tak i . Og jeg må få snakket med de som skiftet den ene frontruta for tidligere eier. Da jeg var og kikket på båten, var ruta feiltilpasset slik at den svarte vrilåsen på luka i midten av vindskjermen, stoppet på alu-kanten på ruta, og dermed ikke lukket helt. Dette skulle de få ordnet før jeg fikk den, og de "justerte" den, før båten ble sendt bort hit. Det ble satt på en lang skrue med 20-30 stoppskiver på, slik at ruta står ca 2 cm ifra bøylen den skal ligge på, og dette gjør at vindskjermen har knekker og hjørner i stedet for en jevn bue øverst. Men, så et lite spørsmål. Hva er dette? Den står nede i et av rommene under dørken, ca ved byssebenken... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Ser ut som et kompass til autopilot og/eller plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Jeg tenkte "dybdemåler" eller "knopmåler" når jeg så den sorte klumpen der, såfremt den er montert i kjølen/ nedover og ikke på en skottvegg... Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Den står på en skottvegg, så da er det vel mer naturlig å anta at det er noe kompassaktig... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Compromise Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Det er som Bitteliten skriver, et Fluxgate kompass til autopilot. Sitér dette innlegget /per Link to post
Kjetil1 Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Nå har jeg gjort båten litt mindre strømsulten . Byttet alle lyspærer i innebelysning fra halogen til LED G4 1,5W. Det gikk med 11 stk pærer nede, i cabiner og bysse. Da jeg skulle skifte pærer i de to lampene som er i targabøylen, ble jeg nær skutt av en av fjørene som holder den ene lampen. Der røk festet for fjøra, så da måtte jeg ut å handle nye lamper også. Så nå er det 13 LEDer innv. Når jeg en gang får kontaktproblem eller noe annet skjer med sidelanterner, blir de også byttet til LED. Det blir også ny VHF, da den gamle ikke virket. Målte litt strøm i den gamle, og den fikk strøm helt inn på kretsplata, på håndsettet (ser ut som en telefon) men den var likevel død. Kunne ikke se noen dårlige loddinger, så den ble forsiktig demontert. Den er tre-delt, med selve elektronikkboksen i et skott, separat høytaler og så håndsettet. Kjøpte ny Raymarine-VHF i stedet, så får jeg bare holde instrumenteringen i samme serie... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Nå er VHFen montert og virker. Etter montering testet jeg den ved å få en kompis til å rope meg opp på en kanal, og da var Rogaland radio på plass og ba oss gå på en annen kanal, for de brukte den vi var på , men da fant jeg i alle fall ut at den virket bra . Så nå er det å melde seg på kurset. Jeg har også gjort båten attraktiv for båttestere . Har montert 2 slike: En her på dashbord babord side, og en i hjørnet bak sofaen helt bak, samme side... Nå blir nok neste store ting å montere baugpropell. Da blir det nok enten SE60/185S eller SE80T/185, har ikke bestemt meg helt for hvilken enda... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 (redigert) Vi har blitt enige i heimen om navn til vår båt. Eller, har hatt et navn på lur til rette båten , navnet er tatt fra egyptisk mytologi. Navnet er Isis. Hun var en viktig gudinne i egyptisk mytologi, datter av Geb og Nut, søster til Set, søster og hustru til Osiris og mor til Horus. Hun var en kjærlighetsgudinne, en gudinne for kvinnelig sjarm, og en morsgudinne med magiske krefter. Isis er det greske navnet for gudinnen. Egypterne kjente henne som Aset eller Eset. Grekerne assosierte henne med deres egen Demeter, Hera og Selene. Hun var en av de mest populære egyptiske guddommene, og med tiden tok hun opp i seg trekk og funksjoner av praktisk talt alle de andre gudinnene. Og uttalen blir noe i stilen A-isis... Så er spørsmålet: Hvor stor er forskjellen i skriftstørrelsen på stedsnavnet i forhold til båtnavnet? Skal få bestilt tapelogo snarest... Kjetil S Redigert 29.Juli.2011 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 5.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Da var disse to sendt til Winrace for rep. Den ene var jo skadd når jeg fikk båten, den andre fant jeg ut var skadd da jeg tiltet drevene opp her om dagen for inspeksjon av propellene. Har ingen anelse hvordan den ble skadd, har ikke merket at jeg har vært borti noe. Jeg var innom Garstad og kjøpte ny, monterer nok i morgen. Jeg kjøpte samtidig propellmonteringsverktøy og litt div til beredskapskit, impeller, remmer, filter og slikt... Så blir jo de skadde propellene reparert, og da har jeg ett sett i reserve... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Nå har jeg skiftet batteri til generatoren, se tråd her . Jeg hadde et håp om at med nytt batteri skulle generatoren fungere. Men den gang ei. Men nå har jeg kommet til et punkt der jeg må vurdere videre aksjon. Båten skulle være så godt vedlikeholdt og alt skulle virke. Nå har jeg skiftet: Ved ankomst propell. Denne ble levert med, men jeg måtte få tak i rett verktøy og skifte selv. Jeg har kjøpt ny VHF og skiftet denne. Nytt batteri i ankervinsj-fj.kont. Skiftet to slangestusser i plast som var knekt. Skiftet generatorbatteri. Vasket deler av kjøl/2 stuverom under dørk pga gammel septikklekkasje. Ting som må gjøres: Må ut med vann og septikktank og vaske under pga gammel septikklekkasje. Dette har laget dårlig lukt i båt/cabiner/stuverom. Feilsøke og tette diesellekkasje, som dukket opp når tank ble fylt helt opp. Feilsøke og reparere generator som ikke virker. Feilsøke og reparere klima-anlegg/varmeapp som ikke virker. Dette er et anlegg basert på varmepumpeprinsipp, med innedel og "utedel" som sitter i motorrom og bruker vann i stedet for luft å ta varme/kulde fra. Det er kun vifta i cabin som virker, ingen varme eller kjøling. Skifte begge turtellere/display til timeteller da disse ikke virker. Vet altså ikke hvor lenge motorer har svevet. Få tak i de som byttet vindu etter hærværksskade i Drammen. De har ikke fått vindu rett i og har trikset til og justert med 20-30 stoppskiver og lang skrue for å få lukket luka i vindskjerm. Jeg synes dette begynner å bli litt vel mye å gjøre med en båt som etter annonsen bare var til å dra på ferie med. Bare flaks mener jeg har hindret mer skade pga batteriet som har ligget og laget knallgass i motorrom. Så jeg sendte en mail til selger i går og informerte om dette, uten å nevne noe krav eller noe i den duren. Får se hva det bringer først... Så får vi se hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst å bla opp masse kroner på ting som skulle være iorden... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Puffen Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) Ja her er det mye moro, og mindre moro og ta tak i. Som det er nevnt lenger opp i tråden, så har jeg fått inn noen teakdetaljer i cabinen. Det gjorde en stor forskjell på inntrykket. Jeg vurtderer å gjøre mer av det samme. Ellers så har også jeg fått inn radar og VHF. Skal poste noen bilder. Forøvrig så kjenner jeg meg også igjen i alt småplukk som har dukket opp underveis. Italienerne er tydeligvis glad i innfløkte slangseystemer, og samlekar og nivåpumper. Systemer som igjen har lett for å lekke, og flyte over. Også jeg har hatt min del av jobben med vask og rens av kjøl og innvending skrog. Det blir en litt omfattende jobb til vinteren, med å få ut septik og slanger. Da skal tanken renses, og slangene byttes. Slanger blir antydet å ha en "levetid" ang. lukt på ca. 5 år. Dette kommer nok også veldig an på drift og vedlikehold. Også når det gjelder min båt, har dette vært så som så de siste årene. Båten er en 2006 mod. Det har blitt mye mer timer på vedlikehold i år, enn bruk. Det skyldes nok like mye været, og nå er jeg egentlig litt lei hele båtlivet. Satser på at en god vinter med innendørslagring, der jeg får god tid på å få båten helt ship shape. Det vil være med på å gi et godt båtår for 2012. Skal poste noen bilder av utviklingen etterhvert. Kan gjerne bruke denne tråden, hvis det er greit for deg ? Redigert 9.August.2011 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 Skal poste noen bilder av utviklingen etterhvert. Kan gjerne bruke denne tråden, hvis det er greit for deg ? Det er vel best og poste i din egen Gobbi-tråd om det du gjør med båten din... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Puffen Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 OK, sikkert best det. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 Idag var jeg og svidde av noen lapper til hos Maritim. Kjøpte baugpropell og det ble en Sleipner SE80. Men så er jo det store spørsmålet. Skal jeg bruke glassfiberduk og polyester, eller glassfiberduk og epoxy ved støping av tunnelen? Noen mener polyester i polyesterbåt, og epoxy i epoxyskrog. Jeg har hørt at man kan bruke epoxy på polyester men ikke motsatt. Det blir uansett ikke montering før i høst/vinter når båten går på land for vinteren... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Endelig! Etter flere dager med hodekløing og turer opp og ned i motorrommet, tror jeg at jeg har funnet feilen på generatoren. Det virker som om det er to releer som ikke virker. Det ene styrer dieselpumpa og det andre styrer starteren. Nye er bestilt og kommer i morgen. Nå blir det spennende og se om det er det som skal til. Hvis ikke booker jeg servicemann og sender regninga til Drammen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
onkel_ove Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 da får du kanskje strøm til Ryfylketreffet...eller dvs vi må ligge å høre på duringen fra aggregatet ditt helenatten? :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Kjetil1 Svart 18.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Rolig nå . Bare fordi generatoren ikke virker, virker nå tenkenøtta, og i den finnes det "generator-vett". Generatoren kan svive og lade batterier på dagtid og når den ikke er til sjenanse. Klimaanlegget som går på 110v som generatoren gir, virker heller ikke ennå, så da trenger jeg ikke å fyre opp generatoren så kjempetidlig. Men den må igang for å få kokt vann til kaffe, da komfyren også går kun på 110v. Og jeg har ikke enda en 12v vannkoker ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kire Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Hei Kjetil ja, var mye greier her synes jeg, men du ordner nok opp. Du skriver at du har 110V og at kokeapp også går på 110V. Bytt till gass, da du kommer til å bli dr... lei av å fyre generator for bare å få en kaffetår. Undersøk også om ikke generator, kokeapp, aircond kan stilles om til 220V. De fleste kan det, da produsenter sjeldent lager seperate varer for 110 og 220V er jo uforholdsmessig dyrt for en produsent å ha to produksjonslinjer bare for dette da Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Og jeg har ikke enda en 12v vannkoker ... Kjetil S 12v vannkoker tror jeg bare du skal dri.. i - bruker mye strøm og tar laaang tid... (Har en kolega som har 12v vannkoker og jeg har 12v kaffetrakter) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Kanskje en 12/230 inverter sammen med litt "invertervett" ville løse dine behov. Stor nok til å drive vannkoker/kaffetrakter og kan brukes til alt som trenger 230V. Kan brukes ukritisk så lenge generator går, da denne mater lader. Resten av tiden må man spare, spare og spare. Det begynner etterhvert å bli så mange små ladere og adaptere som vil ha en del av kaka at kontinuerlig 230 V er påkrevet hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 19.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 Du skriver at du har 110V og at kokeapp også går på 110V. Bytt till gass, da du kommer til å bli dr... lei av å fyre generator for bare å få en kaffetår. Undersøk også om ikke generator, kokeapp, aircond kan stilles om til 220V. De fleste kan det, da produsenter sjeldent lager seperate varer for 110 og 220V er jo uforholdsmessig dyrt for en produsent å ha to produksjonslinjer bare for dette da Jeg vet etter å ha lest i bruksanvisningen på generatoren at den kan enkelt kobles om til 220v. Av ting som da må kobles om/byttes blir varmtvannsbereder, den går på motorvarme og 110v, batterilader, klimaanlegg, dette er us-laget så det er sikkert kun 110v, stekeovn og komfyrplater. Kunne vært greit å få koblet alt om eller byttet, får se mer på det senere. Men jeg har ikke lyst på gass ombord, var egentlig nokså fornøyd med at det ikke var det i båten... Kunne godt tenkt meg en god Webasto eller Eber. Synes det er litt rart eneste at feks en Weber skal være 3 lapper dyrere bare den varmer 1,5 kw mer. Ser på to modeller som ser prikk like ut, leveres med nøyaktig det samme av monteringsting, men koster mye mer. Og hva er forskjellen? En liten dipedutt som har blitt fortalt den skal gi litt mer diesel, og kanskje en dyse med et microgram mindre gods i seg pga større hull? Ellers synes jeg de er uforskammet dyre disse dieselvarmerene... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 23.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Gjorde kanskje noe dumt i dag. Sendte en mail og spurte hva jeg ville trenge og pris for å montere el. gass og gir . Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.