Kjetil1 Svart 23.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Jeg kom nettopp hjem etter en liten svipptur nedom båten. Der hadde jeg fått for meg å ta av lokkene på de kabelgatene som ligger i skapet bak el.tavla. Jeg ville se hvilke ledninger som gikk hvor. Hvorfor jeg brettet opp kabler og kikket på den nederste kontakten vet jeg ikke, men det viser seg å ha vært en god ide. Da jeg løfter såvidt på de nederste kontaktene ser jeg at den ene er brunsvart i plasten og det er svimerke under den, og selve kontakten er svidd. Det ser ut til at det har vært dårlig kontakt og/eller varmgang i den, og det er den som leder 110v fra landstrømskontakt/inverter og til de diverse sikringer og slikt i skapet. Heldigvis har vi ikke hatt noen overnattinger med landstrøm på, og masse bruk av strøm via skapet. Noe som igjen sier meg at dette har vært slik siden før jeg kjøpte båten. Jeg synes dette er bekymringsfullt og er usikker på om jeg skal hyre elektriker for full sjekk og sende regning til selger/tidligere eier... Nå er glasset ganske så fullt og jeg er lei at det dukker opp ting med båten som skulle være så godt vedlikeholdt. Da vi var i Drammen og kikket på båten var det nylig skiftet høyre frontvindu. Dette passet ikke hel, selv om det var et originalt vindu fra Cranchi. Den innvendige svarte lukelåsen tok i utsiden av vinduet, slik at luka hvilte på lukelåsen som lå an på den utvendige kanten. Jeg sa at det måtte utbedres før båten skulle sendes bort. Slik ble det gjort... Ikke det spor proft, og stinker hastverksarbeid. Jeg har av selger fått et mobilnr og en mailadresse og må fikse opp selv. Har prøvd nå å ringe dem først flere ganger uten at noen svarer. Videre hadde båten blitt satt på vannet etter vinterlagring, kort tid før vi kom og kikket på den. Da var den tørr i kjølen fra baug til hekk. Men jeg har tre ganger sugd ut (med våtstøvsuger) vann som ligger i kjølen. Siste gang var før sist helg. Da prøvde jeg den andre av de to el.lensepumpene båten er (var) utstyrt med. Den var tydeligvis ment til å brukes til å suge vann fra diverse plasser, fordi den hadde en lang slange på sugesiden. Prøvde først litt uten at den sugde, drammet den så inn i slangen for å se om den ikke kunne brukes tørr, men fremdeles ingen virk. Den ligger nå i hengeren sammen med annet søppel. Altså enda en ting som ikke virker i båten. Idag var det igjen vann i bunn i motorrommet. Ikke så mye, men nok til at det ikke er tørt. Og jeg vil ha det tørt og rent på dørken, enten det står et bord eller motor på den dørken... Nå har det dukket opp og vært for mye klatt til at jeg skal godta det, spesielt etter å ha funnet slike kontakter. Så nå blir det en mindre hyggelig mail sendt tenker jeg. Og jeg lurer på om jeg skal fortelle siste oppdagelse til kona. Hvis jeg gjør det, blir hun neppe med i båten mer, eller lar barna bli med. Hun har dårlige minner fra campingferie med vogn i Sverige som barn, da de var ute og handlet brant vogna opp, trolig pga el.feil... Men, det er ikke så gøy å la være å si noe heller. Man har "opplysningsplikt" i slike ting mener jeg... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Los Endos Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Ang den svidde koblingen, så er det vel lite trolig at selger visste noe om dette. Så lenge ting virker blir det som regel ikke sjekket så mye rundt det. Ellers leit å høre om problemene du har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 det vannet så jo møkkete ut. Er du sikker på at det ikke kommer in en plass ved fenderlist og at du kan få testet ut dette med å la det regne litt fra en vannslange (det regner jo nok ellers her :-) Jeg hadde også et slikt punkt i min Sea Ray, der det var svidd. Sjekk kablene dine ved slike skjøter om ikke kordellene/kobberet er svart et stykke inn i isolasjonen. det tror jeg er litt typisk 110V`n. det igjen vil gi deg meget dårlig kontakt i de største og viktigste skjøtene/koblingene. Tror nok du kunne sendt dem er mail nå med litt historikk og om de hadde noe forslag til en kompensasjon. NB: om din kone må vite om de 2 ledningene, nei synes jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 det vannet så jo møkkete ut. Er du sikker på at det ikke kommer in en plass ved fenderlist og at du kan få testet ut dette med å la det regne litt fra en vannslange (det regner jo nok ellers her :-) Jeg hadde også et slikt punkt i min Sea Ray, der det var svidd. Sjekk kablene dine ved slike skjøter om ikke kordellene/kobberet er svart et stykke inn i isolasjonen. det tror jeg er litt typisk 110V`n. det igjen vil gi deg meget dårlig kontakt i de største og viktigste skjøtene/koblingene. Tror nok du kunne sendt dem er mail nå med litt historikk og om de hadde noe forslag til en kompensasjon. NB: om din kone må vite om de 2 ledningene, nei synes jeg! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Huff du har fått litt "løent" og henge fingra i skjønner jeg.. Men et spørsmål.. er denne båten tatt inn fra USA?? Det er jo ikke 110v i italia meg bekjent og de "løene" tinga du streber med er typisk US/EU import båter desverre.. ofte lite eller inget vedlikhold for og så bli solgt til en godtruende nordboer som har gjort et "kjempekjøp" Jeg hadde nok selv "reklamert" til selger siden båten etter ditt utsagn skulle være ferieklar.. men alt kommer jo ann på prisen du har betalt i forhold til like båter i markedet. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kjetil1 Svart 25.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Båten ble etter det selger fortalte bygget for US salg og sendt dit. Selger bodde der sammen med amerikansk ektefelle og kjøpte båten i 2005. De "flyttet" så til Norge og tok med båten i 07 el 08. De begynte iallefall salgsprosessen rett etter 2 årsfristen for salg uten avgiftspåslag. Jeg satte min båt som gikk i innbytte noe høyt, men jeg har nok ikke dermed fått båten særlig billig. Tror at det ble en "vanlig" pris. Da båten var annonsert stod den til 1125", og det var utfra denne prisen jeg dro for å se på den. Ved pris diskusjon, kom det frem at båten tidligere var annonsert via megler til 1250" og det var denne prisen selger gikk ut fra når det var snakk om innbytte. Så jeg var noe varm i hodet på toget hjem fra Drammen ja. Da hadde guttungen og jeg brukt en helg og noen båtlapper på tog og hotell. Men vi diskuterte pris igjen etter et par dager, og ble enige utfra beskrevet stand på båten. Heldigvis kan jeg feilsøke og reparere ting selv, så det jeg har vært nødt til å gjøre har hovedsaklig kostet deler og drivstoff for å hente deler. Men, det skulle være unødvendig for meg å kjøpe nytt generatorbatteri, det stod i annonsen at alle batterier var skiftet høsten 2010. Men det er kun forbruk og motorstart som er skiftet. Jeg skulle heller ikke behøvd å kjøpe nye rele til generatoren, ny el.lensepumpe og måtte bytte display i timetellerene. Jeg har ikke fått noe svar på hvordan de kom fram til motortimene. Var de kjørt 700 timer når displayene sluttet å virke? Når sluttet de å virke? Når jeg fikk båten? Sist høst eller høsten før? Jeg kan ikke huske om de virket da jeg var i Drammen. Selvfølgelig blir det enkelte ting man glemmer å teste/prøve, og man river ikke kabelgater fra hverandre når man ser på båt, men jeg fikk på kontrakten at alt utstyr skulle virke og være iorden, bortsett fra VHFen som "de ikke hadde prøvd". Den var ikke den mest praktiske uansett, så den tenkte jeg at jeg ville bytte hvis jeg kjøpte båten. Det blir da forventede egenvalgte utgifter. Men å ha en båt som lekker, med en av to lensepumper ute av funksjon, som hadde batteri som oser knallgass såsnart det får lading, har en generator som ikke virker, har frontvindu som ser ut til å være montert av "mora mi", og har et el.anlegg som er bob-bob +++ var ikke planlagt. Den hadde blitt ekstremt mye dyrere hvis jeg måtte ringt mekaniker for å finne utav alt dette. Bare det at jeg måtte stå selv å skifte propell da den kom, sier sitt. Ikke alle har propellverktøy fra Volvo i kassa si, spesielt ikke noen som har kun hatt Yamaha og Evinrude hengene på hekken... Igår sendte jeg mail til de som skiftet vinduet og var så gavmilde med stoppskivene, fordi jeg ikke vil ha det slik. Og det ga jeg beskjed om skulle være iorden før de sendte båten hit. Jeg mener det er helt unødvendig at jeg skal måtte gjøre dette. Jeg synes selger skal fikse opp i ting som skulle vært fikset før sending... Så får jeg se hva de sier ang den saken... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
-morten- Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Trist å lese om alle problemene som skulle være unødvendig om det selger hadde sakt var riktig! Virker som dette er en båt som ikke har fått vedlikehold!Den reperasjonen av vinduet så ganske uptoft ut ja! Det beviser nok en gang at båter som ser fine ut og som selger skryter opp i skyene kan være en båt med masse mangler.. Den er jo ikke gammel heller når man tenker på alle de båtene som er 20-25 år gamle og dønn strøkene etter masse pussing og riktig vedlikehold. Virker jo som kvaliteten på Italienske og amerikanske båter har blitt bra i de siste årene også, så sånn sett så burde man ikke være redd for å kjøpe dem.. Viktigheten av en lang prøvetur både i bra og dårlig vær er ihvertfal etter min mening det beste når man skal kjøpe båt.. om man ikke er helt dønn sikker på objektet.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Thorlyn Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Ok så da har jo selger gjort en god deal iom at han har tatt inn båten som flyttegods uten avgifter. Er helt enig at det ikke skal være nødvendig og måtte fikse alt mulig i alle bauer og kanter siden båten var annonsert i god stand. Håper du får orden på sakene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
GeirKS Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 De Volvo timetellerne som er integrert i turteller pleier i virke, dvs. teller timer, men displayet faller ut. De har en tendens til å begynne å virke om de tørkes. Tror det har stått noe om dette på forumet før. Skru ut og legg et tørt og varmt sted noen dager før du forsøker å koble på strømmen igjen. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 25.August.2011 Link til dette innlegget Svart 25.August.2011 Sant som Geirks sier.. tellerne teller alltid men synes ikke i disaplayet.. jeg brukte varmepistol veldig forsiktig på mine engang.. da kom timene opp gitt.. bare og notere i en fei før de forsvinner igjen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
arnearmoa Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 @Kjetil1 En god kompis av meg som er svært lite aktiv her på forumet, har en Cranchi 39 Endurance som han importerte fra USA. Han byttet ut alt til 220V. (litt usikker på hva som ble resultatet med aggregatet) Hvis du vurderer fram og tilbake og er ute etter andres erfaringer, kan du sende ham en IM. Han har brukernavn Janchi. Mvh arnearmoa Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Jo, vurderer ombygging, men har to mulige løsninger i hodet. Generatoren kan med letthet kobles om til 220, batteriladeren kan brukes fra 100 til 240, så den er grei. Har ikke studert varmtvannsberederen ennå, heller ikke AC/klimaanlegget og kokeplatene. Stekeovn/toastmaskin er kun 110. Men jeg har lurt på om jeg skal få koblet en forgrening på kabelen som går fra landstrømskontakt til 110v inverteren. Den forgreningen ville jeg hatt fått fremover, med en dobbelstikk ved wetbaren bak førerplassen, en dobbel ved byssa og kanskje en dobbel i fremre kabin. På den måten har jeg dobbelt anlegg med både 110 og 220. I forgårs tror jeg at jeg fikk AC/klimaanlegget til å virke. Fikk skrudd det riktig på og etter en stund begynte det å komme litt lunk der under dekk. Men det blir jo ikke Webasto-varmt siden anlegget fungerer som en vann til luft varmepumpe. Og anlegget går kun på 110v, så jeg må enten ha landstrøm eller generatoren igang for å få varme. Jeg byttet den brente kontakten ut med en 400v sukkerbit slik at jeg tør bruke landstrømmen. Jeg skal få tak i en vanlig koblingsboks for fast installasjon med koblingsrekker, og få lagt den reparerte koblingen og de andre tilsvarende kontaktene inn i den boksen og få dem koblet skikkelig. Det passer seg ikke med 110v kontakter med flatstiftkobling... Hvis varmen nå fungerer, begynner jeg å få båten dit jeg trodde den skulle være ved ankomst... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøga Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Synd å finne så mange mangler men du virker som en som fikser mye selv og da er det vel nesten enklere å ta tak i alle de "små" problemene selv?? Den ruta hadde jeg tatt opp. om den er orginal, så er det muffens att ikke den passet bedre? Lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 kjøpte selv min båt i våres og mye "småting" å ta tak i, har vel plukket halve båten i deler. og fikset enkle ting. det er det som er bakdelen ved å sette båten til service hos firmar, de gjør jo bare det som skal gjøres, min mening er att det faktisk er bedre å kjøpe bruktbåt av en oppegående person som tar servicer selv, han fikser de feila han ser underveis, det gjør ikke firma. sånn er det bare og kommer til å være, så 20 år gamle båter kan faktisk være i mye bedre teknisk stand en 5 år gamle. det er gjerne nyere båter som servicer blir satt bort, var selv å kikket på en 2000 model hvor eier skrøyt av å ha satt bort servicer på merkeverksted siden den var ny, han selv viste ikke hvordan motor-romsluka åpnes engang kjente jeg allerede da mistet interessen for den båten(ble ikke den)båt må taes vare på hele tiden(er ikke som en bil)skal på ingen måte forsvare selger,men vil heller gjøre andre som leser her litt oppmerksomme på den biten. dette fikser du og kos deg med det, da hvet du tillstanden på båt og kjenner til det meste om ting skulle skje senere Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 27.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Joda. Det blir nok å gjøre alt selv. Akkurat den delen gjør meg ingenting. Jeg lærer jo båten godt å kjenne også på den måten. Men hadde jeg visst hvordan den egentlig var, hadde jeg kjørt sterkere på med prisdiskusjonen. Det blir nok jeg som må ta rutejusteringen også, tenker jeg. De som skiftet er jo såpass langt unna og vil nok vri seg unna... Jeg har allerede en plan på hvordan det kan gjøres bra, hvis de ikke stiller opp selv. Har også funnet ut at på baksiden av puter, ryggstøtter og trekk kledd med skai i cockpit er det X-finer som er iferd med å bli til jord. Det må nok også skiftes i vinter. Tidligere eier har spylt båten oppi når den har vært skitten. Vet ikke om de da også har spylt skaien. Eller så har den stått mye åpen uten kalesjen i vått vær. Stadig nye ting som dukker opp ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Trophy Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 Jo, vurderer ombygging, men har to mulige løsninger i hodet. Generatoren kan med letthet kobles om til 220, batteriladeren kan brukes fra 100 til 240, så den er grei. Har ikke studert varmtvannsberederen ennå, Kjetil S En båtkompis av meg skiftet ut varmeelementet i sin 110v varmtvannsbereder til 220v..... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Kjetil1 Svart 1.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Har sendt mail til de som skiftet høyre frontvindu. Gjorde det i sist uke, men har ikke fått svar. Hvis jeg ikke har hørt noe innen mandag kveld, går "samle"mail til selger om hva jeg mener og synes... Her er et bilde av baksiden av ryggputa i førerstolen: Og her er det som skal være festet for ryggstøtte sofa/passasjerbenk: Blir litt jobb der og tenker jeg... Hadde en timeteller hjemme og plukket i småbiter for å tørke: Hjalp akkurat ingenting... Men så gjorde jeg litt hyggelige ting også . Kjøpte meg en TV på OBS på tilbud. Så ut på Elkjøp etter en arm og montere den på. Festeplata var selvfølgelig alt for stor, så den kom i veien for DVD-spilleren på baksiden. Så da ble det en runde med vinkelsliperen og lakk. Så passet den bedre. Og så måtte jeg til med det jeg liker minst. Bore hull i båten. Alle endringer som ikke kan føres tilbake til original uten at det viser, liker jeg egentlig ikke. Men skjerm og arm måtte opp, og slik ble det seende ut. Ble ikke så verst. Nå må jeg ut etter antenne og masse kabel... Jeg sendte avgårde mine skadde propeller til Winrace, tenkte det var greit med et sett i reserve. Idag kom de tilbake. Og var meget flotte. Vel verd pengene og en til Winrace. Det var det for i dag... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kire Svart 1.September.2011 Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 synes det er synd og litt lureri (om de visste om sakene da) av selger! Jeg hadde nok ikke funnet meg i såpass mye som du har oppdaget uten en liten kamp, så der ville jeg dokumentert alt i bilder og kontaktet dem Min sønn og jeg var i Halden og kjøpte en Zyclone 21" med en Mercury 200XS racing påhenger for 1 mnd siden. En 2007 mod båt og motor. Vi så en liten gelcoat sprekk i hekken, men selger bedyret at det hadde vært slik i 3 år, jotakk vel hjemme og etpar drag i 70 knop og vi holdt på å miste påhengeren!!!! Tok masse bilder og begynnt å demontere, ta av motorlift, motor og ut med tank osv og joda her hadde det vært folk før og støpt dårlig (ikke denne eieren da, men forrige visstnok) jeg ga meg ikke og vi fikk igjen 10 båt høvdinger 2 dager etter, så det nytter. Etter 4 dagers jobbing fra kl 11 til svarte natta var ny hekk bygget opp samt med syrefaste plater utv. og innv boltet sammen. Båten ble som ny Så det nytter å stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2011 Ja, tar glatt en diskusjon jeg. Har ikke blitt kalt yrkeskverulant og vanskelig for ingenting ... Og tenk hvis jeg hadde hatt tomlene midt i hånda og så dratt på tre ukers ferie i det båten kom hjem. Det kunne vært spennende. Og dyrt... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Leif T. Røbekk Svart 2.September.2011 Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Hei Kjetil. Har selv samme båt som du og er MEGET fornøyd med denne. Bare si fra hvis det er noe du lurer på .. etc :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 2.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2011 Mja, det virker som en grei båt, bortsett fra alt klattet . Fikk mail fra de med vinduet i dag. De fraskriver seg dette, da de kun monterte det og det var Italmarin som hadde skaffet det til veie. Dvs jeg er like langt og har sendt lang mail til selger... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kire Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 Hei igjen Kjetil Hvordan går det her nå! snakket med selger? eller bare fikser du de tinga... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Hei, en ting som slår meg, hvorfor setter du ikke inn en transformator for 110v til 220V. Jeg har det i begge de båtene jeg har og det fungerer bra. En skikkelig sak koster slik ca. 7000,-. Elektrikeren som monterte det inn for meg, sa at den også da tok hensyn til galvanisk korresjon. Videre satte vi inn ett sikringsskap, som vi derifra la kun 220V for kontakter. Må du bytte air-condition pumpe (den som suger opp vannet) så kjøp direkte i fra ebay. Jeg har gjort det selv og er mye billigere ennå handle i Norge. Dessuten kan du velge på flere av de modellene om du vil ha 110V eller 220V, så omkoblingen er nok relativt lett tydeligvis. Dessuten, en båt blir fort brukt, i USA hvis de kommer i fra Florida står de i høy luftfuktighet og ramsalt vann, så at ting skjer må man nok regne med etter noen få år. Har den gått på de store sjøene er det jo motsatt, da må de som i Norge ofte på land om vinteren pga is. Du virker nevenyttig så dette blir bra, man får se på båt som en hobby med, og litt småpusling er jo ok, bare det ikke blir for voldsomt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Jaja, da var jeg å hentet båten etter vindusutbedring. Pftøy! Ikke noe særlig fornøyd nei. Nå var stoppskivene byttet ut med en gummiforing som var litt tynnere enn de stoppskivene som stod. Det var "justert" på ruta, og de hadde gugget masse silikon i pakningskantene. Jeg var rimelig fornøyd med at båten hadde fine sorte og tette pakninger rundt rutene. Nå ligger det gjennomsiktig silikon over og ut på alu-profilen. Og fikk beskjed om at det skulle være slik, med gummiforing og fremdeles ujevn kant oppe. Det hadde de fått beskjed om fra Cranchi. Så etter mange mailer, halvparten på engelsk til tidligere eier for å få dette i orden, er jeg like langt. Jeg har dermed fått meg en gummiforing og noen remser med silikon for ca 1000 kr i diesel til og fra verkstedet som skulle gjøre en god jobb. Jeg måtte fortelle tidligere eiere om at det var tross alt en reklamasjonssak som deres forsikringsselskap måtte dekke, etter reparert hærverksskade i fjor. Dette da de prøvde å "bestikke" meg med 5000 for å la saken ligge. Når jeg ser på kvaliteten på jobben som er gjort i dag, hadde jeg fått det bedre til selv og fått meg fem lapper. Så nå er jeg rimelig pissed off. Skal virkelig "proffe" båtverksted levere så skral kvalitet på jobben, eller krever jeg for mye mon tro??? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Eureka Svart 13.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.