M/S Bastard Svart 13.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2011 Jeg ville vurdert og brukt en glassmester til jobben med vinduer. Ellers er det intressant og følge tråden Sitér dette innlegget Link to post
Leif T. Røbekk Svart 15.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2011 (redigert) Skjermbøyla fra min båt :-) Redigert 15.Oktober.2011 av Leif T. Røbekk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2011 Her er noen bilder av hvordan det er nå... Denne foringen kunne jeg fint montert selv og spart meg drivstoffkostnaden og transport til/fra verkstedet... Luka subber fremdeles i vindskjermen, type klempassning... Her har jeg ikke fjernet stripe med silikon som henger og dingler, trolig etter at det er kuttet vekk tiloversmasse. Slike strenger hang et par plasser utvendig også... Disse to bildene viser utvendig silikon, langs rutekanten... Her er det jeg liker minst. Slitasjemerker på glasset viser at vindusramma står høyere på styrbord side. Det er ingen slike merker på babord vindu. Det er altså sidevinduet som vises her... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 29.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Nå er Sesongen over og mekketiden begynner. Idag ble båten heist på land... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 1.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Var innom Sønnak idag og kjøpte meg batteri til baugpropellen, et Exide dual AGM EP450. Da jeg var på båt og bilmessen i Stavanger nylig, snakket jeg med noen i en stand fra et firma i Stavanger som solgte batterier. Jeg spurte om ikke det svarte seg å kjøpe direkte fra Sønnak, og de nektet og svarte; åneida, bestilte jeg fra dem skulle jeg få så god pris at det ikke ville svare seg å kjøpe hos Sønnak. Jeg skulle få batteriet til "kun" 2900,-. Jeg bestilte og stakk innom et par uker senere. Han jeg hadde snakket med var ute og reiste, så jeg snakket med en annen kar som ringte han første for å spør hvor batteriet var. Da var det ikke bestilt noe batteri, og jeg ga beskjed om at jeg ikke gadd å kjøre dit (70 km tur/retur) for å hente batteriet hvis de bestilte siden jeg jobber i nærheten av Sønnak butikken... Synes nok firmaet var noe tvilsomt, ikke var det bestilt batteri, og idag viste det seg at de ikke hadde hold for påstanden sin om at de hadde bedre "messe" pris. Etter å flashet adgangskortet fra jobben og spurt om det var noe rabatt og hente, fikk jeg batteriet for 2000,- blank. Tror ikke det er så ille... Så nå er jeg klar for montering... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøga Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Husk å stoffe propeller, girhus og tunel skikkelig, det var derfor min var så ufattlig dårlig, bladene på propellene var blitt 3cm tykke av rur tett i tett på alle bladene på propellen, pluss groe i tunellen regner med den blir supersterk til våren med glatte propeller og nymontert batteri forran Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2011 Nå er jeg akkurat kommet hjem fra havna, etter å ha støpt innvendig i båten. Nå er baugpropelltunellen på plass. I morgen blir det å slipe klart utvendig og støpe der også, så er det bare støvsuging og vask inni igjen av skitjobben. Det blir ufattelig mye støv av en slik jobb. Har dessverre lite bilder å vise frem. Får ikke de beste bildene i mørke. Hver gang jeg skal ta bilde, har det blitt mørkt ute... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 26.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Her er et bilde av monteringen. Som gikk ganske så greit da jeg hadde god hjelp. Alle gode superhelter har sidekick, Batman har Robin, jeg har eldste guttungen. Etterhvert erfaren med vinkelsliper og annet el./luftverktøy... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Eureka Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 blir det avrundet kant på tunellen eller skarp kant slik som på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Rundet av kantene noe, men laget ikke spoiler i fremkant eller innsparing i bakkant da skroget er nokså bredt der, slik at det ikke blir store forskjellen, og det går avstivere på innsiden i senter av hullet. Det gjør at jeg ikke får bygget opp tilstrekkelig innvendig for innsparing. Hele plasseringen av tunnelen er en serie med kompromisser. Den kunne ikke flyttes fremover, da kommer den for høyt og det er et skott i veien. Den kan heller ikke flyttes lenger ned i kjølen, der er det en tykk avstiver, nå ligger tunnelen en liten cm over avstivingen. Og bakover er det også et skott, så jeg kunne ikke få den lenger bak og ned heller. Satser på den gjør nytten der den nå er. Og jeg kjøpte modellen over den Sleipner anbefalte utfra båtstørrelse, for å være sikker på at jeg merket den ved bruk . Batteri monteres også fremme, likeså lensepumpe med separat nivåbryter. Planen er å la nivåbryteren gi strøm til både pumpe og en liten led på dashen. Slik at den vil varsle når pumpa går og det da er vann der. Noe jeg håper ikke skjer... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Søndag var det endelig vær bra nok til å ta en utvendig jobb. Nappet av drevene, før noen andre gjorde det for meg... Selv om jeg ikke hadde demontert drev før, gikk det forbausende lett. Begge var av på under timen. Hadde laget meg en enkel avtrekker for å ta festeforingene i sidene. Vel hjemme i garasjen fant jeg ut at de ikke kunne ligge på gulvet og flyte. Tegnet en røff skisse og gikk tidligere enn vanlig på jobb i dag. Fant fram noe firkantrør og sveiste ihop et par bukker. Så nå kan drevene stå fint lagret. Det blir enklere å ta servicen også nå. Limte skumgummi oppå kanten slik at de ligger mykt... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøga Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 de var fjonge trur jeg vil kopiere den patenten der,har du lyst å komme med lengde å høyde?? kansje jeg må ta en lengre dag på jobben i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 De to øvre rørene er 60 cm lange. Og gaper 15 cm ytterst. Det vertikale røret er 42 cm høyt. Og de to nedre er 70 cm lange og gaper 25 cm. Jeg sveiste på flattjern med 10mm huller som fester for hjulene. De er kjøpt på ehem, Biltema. Hullene står 7cm og 4,5 cm fra hverandre i rektangelform. Den øvre V'en er sveist på siden av det vertikale støtterøret, mens den nedre V'en er sveist under røret, og V'en begynner i bakkant av røret. V'en er ikke helt lukket her, for å gjøre bukken bredere bak. Den bakre braketten for hjulet står bak støtterøret, sveist bare med litt av kanten inn under V'en. Dermed ble hullene boret på den ene siden. Brakettene er 12x7cm, og på den bakre står hullene ca 1,8cm fra ytterkanten for å la det bli plass til sveisen. De to fremre har hullene sentrert midt på braketten. Håper det var god nok forklaring... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjøga Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 supert nå kan jeg jo bare lukke opp pcn på verkstedet å sveise i vei Takk Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2011 Har kommet såpass langt at jeg skal montere batteriet til baugpropellen. Har kjøpt 35mm kabel som skal forsyne batteriet, de går fra startbatteri og frem. Har tykkere fra batteriet og til motor. Kjøpte også hovedbryter til plussen. Batteriet passet perfekt like foran motoren. Det er plass til å lage en liten plate som settes mellom tunnel og fremre skott. Oppå den ser jeg for meg at batteriet skal stå, men da blir det stående en cm eller to fra det sorte dekselet på framsiden av motoren. Det er jo et gelbatteri så det er ingen fare for gnisteksplosjon, og det vil bli stroppet fast, så finnes det noen grunner for at det ikke kan monteres her, som jeg ikke tenker på? Har allerede tilpasset og kappet kabler, klemt kontakter, loddet dem og varmet på krympestrømper til en slik montering... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 31.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Da det ikke var innvendinger på batteriplasseringen, monterte jeg det på en plate foran motoren. Tilpasset en i vannfast X-finer og limte med 3M's Kraftlim, etterpå ble det klasket et strøk maling over tunnel og plate. Motoren er tiltet bittelitt bakover, dermed er det plass til å få det lille originale rommet over motoren på plass igjen. Inni dette står sikring og hovedbryter. Denne plasseringen gjør at de står ut av veien for uvøren fingring, men likevel lett tilgjengelig ved behov. Kablene skal ikke henge med McGyver-tape... Hadde ikke med strips og klammer... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 I dag ble båten sjøsatt, endelig... Etter at havnesjefen hadde sagt feil dato, slik at jeg måtte vente en uke ekstra, kom kranen i går. Alt var klart, kranen rigget seg til og idet den svingte seg rundt, ryker en bolt i feste til loddene og de faller ned på en side. Kranen blir "sie i loddå" og de prøver i et par timer før servicemannen finner den knekte bolten og kranen må pakkes sammen. Ny krane kommer i dag og båten kommer på sjøen. Det viser seg at baugpropellen både er tett og fungerer over all forventning. Det kommenteres livlig på bryggekanten om at jeg ikke hadde montert en vel stor propell . Den skubber baugen kjapt der jeg vil ha den... I høst/vinter fikk jeg unnagjort de store tingene jeg ville ha gjort i år. Montering av baugpropellen og demontering av septiktanken for rengjøring under og tetting av hull i skott mellom dette rommet og dieseltankrommet og montering av lensepumpe her. Jeg helte flere liter med sanitærvæske i tanken i vinter, fylte på med vann og håpte at dette skulle løse opp gammel skitt. Begynte å pumpe ut i forrige uke, ned i medbrakt blå plasttønne. Gammel guff forsvant og jeg spylte igjennom tanken via wastehullet og tømmepumpa. Når det kun kom rent vann ut, ble tanken tømt og jeg skrudde den ut. To plater som ligger under som støtte ble demontert og skurekosten og vaskevann ble funnet frem. Her er masse gugg som må bort... Her er alt vasket og montert, med ny pumpe og greier... Propellene hadde jo noe tæringsskade og ved pussing av flasset lakk, klarte jeg å få en propell til å snurre på arbeidsbenken og slo et blad i en av boltene som holder skrustikka. Så da ble det hakk som måtte fikses. Og siden sjøsettingen nærmet seg, måtte jeg handle raskt. Fant en god sveiser her lokalt som sveiste bladene på propellene for en rimelig sum. Slipte ned sveisene selv og grunnet og lakkerte dem. De ble bedre enn nye jeg kjøpte i fjor... Ser ikke så ille ut dette? Videre har jeg fått pælmet de triple fenderholderene. De gjemte relativt store båter i blindsonen de laget. Kjøpte nye doble på Maritim, den typen som ikke festes og kobles sammen med plastbrikker. Disse monterte jeg en rekkestøtte lenger bak og en aning høyere. Dermed er de ikke lenger i veien (bilde kommer i morgen). Så nå er vi rimelig klar for påskeferie ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kjetil1 Svart 3.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 Tenkte at jeg fant en genial plass for brytere og varseldioder til lensepumper. Skar og boret ivei, og etter bryterene var på plass, innser jeg at de kan komme i konflikt med gasshendelen når jeg har full trøe . Men det er heldigvis svært skjelden jeg har det, så det får våge seg. "Gledes-spaken" til baugpropellen var i alle fall greit plassert... Fenderholderene står greit, hindrer lite av utsikten, og muligheten for å treffe andre båter er redusert betraktelig... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kire Svart 3.April.2012 Link til dette innlegget Svart 3.April.2012 se her ja. Du har jo fått gjort endel nå ser jeg. Bra oppgraderinger det der. Har selv byttet septikslanger i går og gikk greit, men en grisejobb, som lukta dritt. Har demontert alt på motorene foran i vinter og glassblåst alt som var irret, så nå er det strøkent. Har montert en EFOY brenselcelle i dag også, så den er klar til start snart. Vi får håpe på en bedre sommer i år Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 5.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Kjekt noen tar "bryet" og svare . Begynte å virke som en monolog dette. I går monterte jeg Glomex tv-antenne, den store typen. Tok en evighet å trekke kabelen fra targabøylen til skapet i byssa nærmest tven. Inni dette skapet var det 12v til forsterkeren, og et hull som hadde perfekt mål til å felle inn forsterkeren. Begynner å lure på om tidligere eier også har hatt slik antenne og demontert den. Til og med skruehullene passet. Trakk først et vanlig plast-trekkerør, bak paneler og oppå tak. Måtte demontere stikkontakt i taket på badet for å lirke/styre trekkerøret på rett plass. Og så kom stresset med å få koaks-kabelen igjennom røret. Den var såpass tykk at den laget motstand, men smøg tilslutt på plass. Koblingen i hver ende gikk lett og antennen ble montert inni satelitt-tv-kuppelen. Bildet ble krystallklart på NRK1, 2 og 3. Nå blir det ut å få tv-kort... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kire Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 jepp ikke sant. Jeg følger med vettu. Det er som regel rimelig kronglete å trekke kabler i slike båter vi har. Jeg skal også trekke noen kabler fra fly og ned og gruer meg litt, men går sikkert bra det og. Har lyst på et rygge (bakke heter det visst) kamera på fly, da jeg derifra ikke ser jolla der den ligger i davitene sine. Noen synes sikkert det er fjas, men en kompis har det og er utrolig kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Ryggekamera er ikke fjas. Har du hatt det en gang vil du ikke være uten Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 (redigert) Hos meg ble det seende ut som dette: Redigert 6.April.2012 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Dette er noe jeg og har vurdert. Men tror ikke det blir lett å finne kamera, om mulig til min noe aldrende Raymarine-plotter. Den nærmer seg 12år, slik resten av båten er. Men dek kunne absolutt vært artig med et kamera på toppen av targaen... Men i dag blir det nok skifting av gammel og smuldrende lydisolering i motorrommet, mens jeg venter på at delesjappa skal åpne igjen på tirsdag slik at jeg kan få kjøpt disse simmerringene til sjøvannspumpa... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Bitteliten Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 (redigert) Ryggekamera.no Funker bra med standard kamera standard skjerm. Må ikke kobles til plotter. Redigert 7.April.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.