Jan E. Startet 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2011 (redigert) Tenkte å sette inn en batterimonitor. Men blant de største forbrukene er 2 kjøleskap. Men disse går ikke konstant, motoren starter og stopper med jevne mellomrom. Hvordan vil dette gjøre utslag på monitoren? Må en se hva monitoren sier på resterende tid igjen når kompresorene går, og når kompressorene ikke går. Slikke på fingeren, løfte den i været. Og gestulere kapasitet igjen på banken i tid? Eller er monitorene så smarte at de kjenner igjen slike sporadiske jevne forbrukere, og legger det inn i kalkuleringen? Redigert 20.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Servicemannen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Monitor leser hva mange ampere går over shunt og der kan du se hva du har igjen på batteribank utifra innslått kapasitet på banken. Noen har program som viser gjenstående tid du har utifra forbruk siste 10 minuttene, andre kun utifra de forbruk som er den tiden du leser av. Andre varianter er ampertellere, dem har vanlig ikke noe program som viser gjenstående tid. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jan E. Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) I tillegg til å se hva gjeldende nivå banken ligger på akkurat nå. Så er tiden igjen med nåværende forbruk nr 2 på listen over viktighet for min del. Hvem eventuelt viser tid igjen kalkulert på forbruk siste X minutter? Forøverig er Victron BMV-600S den som foreløpig står øverst på listen min. Redigert 20.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Servicemannen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Ikke klar over med monitor til Victron, Farco kan sikkert svare de. Den synes jeg ha markedets beste pris i forhold til hva avansert program den kjører. Mastervolt sin BTM-III har bedre display og er enklere i bruk, men prisen er 3 ganger mer. Den kan vise gjenstående tid utifra forbruk siste 10 minuttene. Xantrex har hatt fingeren i program til BTM-III og dem hadde en med lignende funksjon. Jeg kjenner ikke til nye produktene fra dem der jeg ikke har vært borte i dem. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jan E. Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 (redigert) Fant i manualen til BMV at Tdt(Average time-to-go) kan settes opp på mellom 0-12min. Så da blir det nok en slik for min del. Vurderte også Nasa sin, men etter det jeg kan se er det bare en Ah teller, med noen få parametre? Og tar ikke høyde for litt mer avanserte ting? Redigert 20.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Servicemannen Svart 20.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Fornuftig valg Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jan E. Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 (redigert) Xantrex ProLink så interesant ut, spesielt siden den også har en graf som gjør den mer lettlest. Men hvem selger de i Norge? Siden listepris i USA er 350$, er det kanskje snakk om rundt 3000kr her i landet? Redigert 21.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Servicemannen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Du kan høre med Getek AS, dem har solgt noe av monitorer fra Xantrex. Ellers skulle de ikke overraske meg om dem produserer også monitoren for Victron. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jsw Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Har Sperling monitor levert av Becker her på forumet. Er svært fornøyd med den, men har jo ikke brukt andre. Akkurat nå viser den på kurs 4, der jeg har forbruksbatteriene, at jeg har et forbruk på 5,8A (bl.a denne PCn..), 12,3V og har brukt 24Ah siden i går ettermiddag av de ca 50 jeg har til rådighet. Måleren har 4 kurser, jeg bruker 3: Forbruk, start og generator. Har montert shunt bare på forbruk. Har lagt baugtruster og vinsj på startbatteriet - disse går så lite så føler ikke behov for shunt her. Spenningen tilsier at alt er topp hele tiden (har bly/syre batteri). Målte kjøleskapet i natt, dvs bare det som sto på. På 10 timer hadde forbruket steget fra 15Ah til 21Ah, dvs 6Ah. Dette tilsier et snitt forbruk på 0,6Ah pr time. Skapet sto på 2, maks er 3. Temperaturen var 3,7 grader. Tidligere måling av skapet, da det sto på 1,5, viste et snittforbruk på 0,4 Ah, da målte jeg ikke temperaturen, men alt var kaldt nok i lange baner Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Servicemannen Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Jeg har utstyr fra Mastervolt i min båt. Der kan jeg se at med de forbruk jeg har hatt siste 10 minuttene kan jeg holde på i 146 timer til, spenn på forbruksbank er 12.26 volt, har brukt 630 amper og varmen på batteriene er 21 grader. Startbatteri er i 12,73 volt og baugpropell/ankervinsj batterier 12,91. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
KenBjork Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hva er shunt forklart på norsk Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
REM Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 så interesant ut, spesielt siden den også har en graf som gjør den mer lettlest. Apropos lettlest. Victrons batterimonitor benytter et komma som er på størrelse med en luselort. Uleselig for de fleste uten lupe eller sterke briller. I tillegg varierer de med antall siffer etter komma. <10 benytter de to siffer. >10, ett siffer (tror jeg det var?) En verdi på 1,27V kan da tolkes som 1,27 eller 12,7. J´la irriterende å måtte finne fram brillene hver gang jeg skal sjekke forbruket. Ved å konsekvent benytte for eksempel to siffer etter komma ville 1,27V ikke kunne bli tolket som annet en dette selv uten å se komma. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Farco Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Det er feil, rem. Det er alltid 2 siffer etter komma. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bay_liner Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hva er shunt forklart på norsk Kan gjerne kalle det en kalibrert målemotstand som alt forbruk og ladestrøm går igjennom i forbindelsen til batteriet. Med denne er det lett å måle men den energi som går til eller fra batteri. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Nasa har "tankmåler" som viser gjennværende mengde på batteriet i % , i tilleg til kalkulert timer/minutt ved nåværende forbruk/lading. Den viser også volt og ampere uansett om det går strøm inn eller ut om du velger det ved eit tastetrykk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
AndersH Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Har akkurat pusset opp alt elektrisk i seilbåten min og monterte en "Nasa" sak fra Seatronic: http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/nasa-batterimeter-med-p-1734 Fungerer strålende til mitt bruk. Man får ikke opp antall Ah forbrukt som funksjon på tid, men man får opp spenning, antall prosent igjen på batteribanken, samt antall AMP akkurat nå. Dette kan veksles til antall timer og minutter igjen ved aktuelt forbruk, men som dere nevner, det er jo ikke spesielt realistisk siden feks. kjøleskap kun går sporadisk. For min del handler det om å se forbuk akkurat nå, evt. ladestrøm når jeg går for motor, samt antall prosent igjen i banken, . Det er også greit å gløtte på den når jeg slår av og på ting for å ha en pekepinne på hvor mye forskjellig bruker. Det førte blant annet til at alle lamper ble byttte til LED...:-) Når 1 lampett bruker mer strøm enn dieselvarmeren, da er det noe galt ett sted...:-) Halogen pærer bruker MYE strøm... Den kommer med shunt og jeg har den koblet kun på forbruksbatteribanken. Spenningen på startbatteriet kan jeg sjekke med panelet til laderen, og det er stort sett alltid fullt. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
REM Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Det er feil, rem. Det er alltid 2 siffer etter komma. Feil og feil Fru Blom? Tror kanskje heller jeg formulerer meg rotete. Det er isåfall ikke første gang. Prøver derfor på nytt. Altså, Jeg er en godt voksen herre, og synet er ikke hva det en gang var. På avstand ser jeg fortsatt som en hauk, men skal jeg lese noget trenger jeg briller. Brillene roter jeg bort hele tiden, og de er derfor ikke tilstade når jeg trenger dem til feks. å lese av Victron batterimonitorer med titallsseparatorer så små som luselort. Så har det seg også ofte slik at når jeg endelig finner brillene, har jeg glemt hva jeg egentlig skulle bruke de til. Vel, vel. Mitt forslag er altså at de herrer på Victron lager: 1) En monitor med stort og lett leselig display inkludert en stor og tydekig titallsseparatoren (komma) 2) Alternativt, konsekvent anvender to siffer etter komma ved angivelse av strøm og spenning slik at en kan avlese titallsverdien uten egentlig å måtte se det knøttlille kommaet. Dvs. Ved å overse de to siste sifferne. Når man som idag opererer med to siffer etter komma på verdier <10, og ett siffer >10, og man avleser feks. 127 (komma er ikke synlig) kan man ikke vite om verdien faktisk er 12,7 eller 1,27. Det var det hele. Håper det ble klarere denne gang. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Farco Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 OK. Det var spenning (V) du refererte til i første innlegg, og der er det alltid 2 siffer etter komma. Da hadde vi riktig og feil begge to. Det er jo topp! Det benyttes 4 siffer, så da må 2. siffer etter komma vike for minustegnet ved verdier over -9.99A. Ved verdier over -99.9A vil det ikke være noe komma. Du har uttrykt deg meget klart, og jeg skal nevne det for Victron ved anledning. Jeg har ikke tenkt over dette; jeg må nemlig ha på meg brillene uansett når jeg leser monitoren, og da har jeg ikke noen problemer med å se kommaet. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Per Harald Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Beklager at jeg bruker denne tråden, men her var det rimelig mye god kompetanse og erfaring å spore. Servicemannen: Jeg har nok noe av samme opplegg som deg. Mastervolt. Mitt problem er at etter to år fikk innstallatør endelig panelet til å snakke med shunten og gi meg de opplysningene som var forespeilet, samt kalibrert i forhold til gjeldende batteribank. Problemet nå er at nedtellingen fra 0 i forbrukt Ah virker, men fylles kun opp igjen med agregat, og landstrøm. De får den ikke til å registrere ladingen fra motorene. Så om jeg har forbrukt f. eks. 100 Ah og kjører en hel dag, sitter jeg igjen med f. eks. forbrukt 200 Ah. Installatør påstår at alt er koblet riktig. Er det noen synspunkter på dette med forslag til problemløsing så er jeg takknemlig. Nytt forsøk av innstallatør er førstkommende mandag. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Servicemannen Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 De er feilkobling i ditt system. Shunt skal plasseres mellom minus på forbruksbank og forbruk, alle andre kabler skal monters på forbrukside av shunt. Gå over tilkoblinger og se om noe andre kabler er tilsluttet batterier. Pluss kan kobles hvor som helst der ingen avlesning er via der. Strømtilførsel til panel skal ha egen kurs, pluss og minus. Ikke skal bruke senseledninger til avlesning på shunt til minus driftspenn og ikke heller senseledning til avlesning av batterispenn til pluss driftspenn til panel. Har sett mange installatøre ta seg en snarvei der som fører til feil avlesning. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Jan E. Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 (redigert) De får den ikke til å registrere ladingen fra motorene. Så om jeg har forbrukt f. eks. 100 Ah og kjører en hel dag, sitter jeg igjen med f. eks. forbrukt 200 Ah. Installatør påstår at alt er koblet riktig. Er det noen synspunkter på dette med forslag til problemløsing så er jeg takknemlig. Regner med at de er kompetente folk, de som kobler for deg. Men løsningen er ikke så enkel som at starteren er koblet utenom shunten, direkte fra batteriet. Og at leveransekabelen fra dynamoen er koblet direkte ned til starteren. Mange motorer har et slikt opplegg for å slippe å trekke 2 kraftige kabler fra motoren. Da vil den lade utenom shunten. Redigert 22.Juli.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Servicemannen Svart 22.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2011 Om de er slik oppkobling går ladingen via startbatteri over til forbruk. Der skal shunt kobles til forbruksbanken og lesning blir riktig. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.