osa Startet 23.Juli.2011 Del på Facebook Startet 23.Juli.2011 (redigert) Jeg har en BMC 1500 motor og Paragon P22 eller P23 gear. Gearet fungerer utmerket framover men i revers virker det som det slurer eller ikke slår helt inn. Effekten blir i hvert fall bare så vidt det merkes. -trodde at det kunne ha sammenheng med at det var brukt feil type olje på gearet, men har nå skiftet olje til riktig type (ATF-olje) uten at det ble bedring...... -Må jeg skifte olje flere ganger (for å rense opp fra gammeloljen,,?) -hva annet kan det være som er feil..? -er dette noe som vil "smitte" over på forover-gearet også?? Alle forslag/ tanker mottas med takk! Redigert 23.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 24.Juli.2011 Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 Har du prøvd å betjene gearhendelen med wiren frakoblet? Ser på bildet ut som vinklene tilsier at wiren trykker hendelen mere den ene veien enn den andre! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
osa Svart 24.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2011 (redigert) Hei Christensen. Nei, har prøvd å ta av wiren og koblet inn og ut reversen for hand, så det er ikke der problemet ligger... :) -problemet med reversen er noe som har dukket opp de siste dagene, men det har hele tiden mens jeg har hatt båten (3-4 år) vært slik at propellen har gått sakte framover selv om den har stått i nøytral. Jeg vet ikke om dette kan ha noen sammenheng... I "forward" fungerer den så langt jeg kan bedømme, helt normalt.. Redigert 24.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Det må da være noen her inne som har peiling på gear.. :) Hvordan er det med innmaten på et slikt gear...er det noen form for justering/etterstramming som kan gjøres ....kan det være noen deler som er spesielt utsatt for slitasje, typiske punkter som må skiftes etter noen år...? og er det mulig for en vanlig gjennomsnittsborger å gjøre det selv? Gear og motor er fra tidlig 80-tallet men har vel som de fleste båter stått mer enn den har gått (har ingen oversikt over gangtid eller bruksmåte fra tidligere år) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Har du prøvd å gi mer gass når du har den i revers? Hadde lignende problem med snekka eg hadde når den var varm, men det var forover Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Jeg har hatt et Paragon gear. Å si hva som er feil blir bare tipping. Du må i alle fall skifte olje en gang til, minst. Hvilken olje hadde fyllt på gearet og hva heter den ATF oljen du har på nå? For å teste om wiren kan ha innvirkning er det ikke nok å bare betjene den med wire tilkoblet. Den emå taes av og hendelen må betjenes manuelt for å sjekke dette. At propellen ikke kobler helt ut i fri kan ha samme årsak. Wiren kan være treg eller feil justert. Dette er de enkle kontroller man gjør før man går videre. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 (redigert) Først, takk for alle reaksjoner og ideer/tanker omkring problemet. Jeg har lite peiling på dette så alle innspill er velkommne. Joda, jeg TOK av viren da jeg testet hendelen manuelt....og jeg sjekket også samtidig om nøytralposisjonen kunne være skeiv i forhold til der den havner med vire-betjening. Jeg har prøvd å øke turtallet mens innkoblet i revers, og omdreiningene på propellen øker da noe...men ikke i nærheten av det det skal være (slik det er i foroverposisjon..) Jeg sendte før helga en forespørsel til KD TRADING MARIN AS om hvilken olje jeg skulle bruke og fikk (nesten øyeblikkelig) svar: "Fortell at du skal ha ATF olje eller Dextron III" Oljen jeg har hatt på nå er "Statoil Transway PS DX III" Part Synthetic Automatic Transmission Fluid der det står på baksiden " Meets: API GL-4, DX III, CATO TO-2, A Suffix A, MB-Approval 236.5/1/6/7, Nissan PC, Ford Mercon, DX III, Allison c-4, Renk, MAN 339 type A, Z-1, V-1" Jeg har nå kjøpt enda 2 liter og vil prøve å skifte enda en gang. Den olja jeg tappet av nå sist så veldig lagdelt ut --to typer olje som skilte seg etter å ha stått i dunken en stund. -tyder kanskje på at det var en blanding av to typer olje der.. Redigert 25.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Du må bruke noe tid for å få ut all olje. Går ut fra at du har kjøler på gearoljen og det tar noe tid før oljen renner ned i gearet fra den. Det neste du kan gjøre er å sjekke om det er nok oljetrykk på gearet. På mitt BW gear må trykket være over 5 kg ellers går alarmen. Trykket bruker ligge mellom 8 - 10 kg. Får håpe det ordner seg bare med å skifte oljen. Vet ikke om jeg var helt klar med betjening av hendelen. Dette gjør du mens du kjører båten forover og akterover. Bare pass på at du har med deg en som holder utkikk. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 25.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 (redigert) ad betjening av hendel; joda, er utprøvd med båten i bevegelse. (kjørte ikke på noen :) ) ad oljetrykk på gearet; det er kjøler på gearoljen (se bilde) men jeg aner ikke hvordan jeg måler dette..? Husk dette er fra tidlig 80-tallet; ingen alarm eller viser som slår ut noe sted så vidt jeg kan forstå.. Er det smart å "skylle ut" gammel-oljen med noe witespirit eller diesel eller ...? Redigert 25.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.Juli.2011 Del på Facebook Svart 25.Juli.2011 Ikke prøv å teste om det går å vaske gearet med diesel eller noe annet. Ta heller kontakt med en som har erfaring med gear. Du har jo Halaas og Mohn AS som skal være en kapasitet på dette området. Jeg fikk en mekaniker som hadde erfaring med gearreparasjoner til å måle trykket en gang mitt gear sviktet. Han hadde med et manometer som han koblet til gearet. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2011 Takk for den påminnelsen, Nemo. -men det blir vel fort dyrt hvis man bruker slike folk på ting som kanskje er bagateller... -eller kanskje jeg skal skjære gjennom og ta full renovering på hele gearet,, (koste hva det koste vil..?.. ) -Noen som har reparert gear, åpnet og byttet deler?? -Hvor vanskelig er det ..? -Trengs det spesialutstyr.? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Til å gå i gang med overhaling av gearet selv er en jobb du ikke kan gjøre uten å har en dokumentasjon på hvordan det skal gjøres. Jeg har en slik for mitt Borg Warner gear og ser at det er svært mye å passe på. Har og sett gjennom tips ved feil og der er det nevt feil olje kan lage problem med innkobling av gearet. Det anbefales bare å bytte til riktig olje. Det er ikke nevt at man må rense gearet for feil type olje. Da ville jeg i alle fall skiftet oljen en gang til og være sikker på at alt er ute av feil type olje. I stedet for å få en mekaniker til å måle oletrykket på gearet kan du jo kjøpe et manometer og måle selv. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Overhale disse gearene bør du la være om du ikke har kompetanse. Du vil blant annet ha behov for presse for å presse de forskjellige delen av akslingene. Gearet fungerer ved at en ventil sender oljetrykk til en forover- og en revers 'trykksylinder'. Dette er forenklet fremstilling. Disse sylindrene klemmer sammen hver sin clutchpakke som aktiverer forover eller revers. Oljetrykket blir levert fra en oljepumpe som bir drevet via motorens rotasjon. I fri blir oljen send tilbake til oljesumpen. Det første man kan tenke seg om den ene funksjonen uteblir, er at en clutchpakke slurer. Grunnen til at en slik pakke slurer, er at det eksempelvis kan være lekkasje i trykksylindrenes tetninger, slik at det lokale trykket ikke blir høyt nok. Det måler man vel ikke uten videre. En annen mulighet er at friksjonen mellom clutchene i pakken er for lav. Grunnen til at friksjonen blir for lav, kan ekesempelvis være at oljen er for glatt. Det er kanskje en av grunnene til at du bør bruke korrekt oljekvalitet og -type. Feil oljetype kan eksempelvis blant annet forårsake at tetningene i trykksylindrene havarerer. Eller at gearet går så varmt at oljekjøleren ikke lenger har tilstrekkelig kapasitet. At oljen i bøtta skiller seg etter en stund er oppsiktsvekkende. Det henspeiler på at det er blandet oljer som ikke er kompatible, som eksempelvis ATF og EP. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 27.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 (redigert) Først; glem det med at olja skilte seg. Det var en feilobservasjon i forkavelsen rundt oljebyttet. Det andre laget var "gammelt kjølvann" som var i dunken jeg tømte gammelolja oppi. Ellers; takk for mange gode og grundige råd! -har byttet olje enda en gang og kjørt en god times tur i dag (forsiktig!..har jo nesten ikke revers..) Er ikke i stand til å registrere noen bedring i funksjonen på reversen.... -ser ut til at jeg vil gå for en profesjonell overhaling (hos Halaas og Mohn?) ...selv om det virker fristende å åpne og kikke på det selv Flere ideer / råd ????? Redigert 27.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Ikke åpne for å kikke selv, med mindre du allerede har et nytt gir i reserve! Det kan fort koste deg dyrt å stille nyskjerrigheten på den måten... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ibizafan Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 jeg så at du var ute i dag. De er vel revers drevet inne i giret som er slitt. så du på kina motoren på finn? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
osa Svart 27.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 (redigert) Nei, vil ikke dra på meg en kinamotor !! -så du forresten hvor forsiktig jeg gikk inn i båsen da jeg kom inn?? Ingen som har et pent brukt Paragon-gear som jeg kan bruke til opplæringsformål?? "I stedet for å få en mekaniker til å måle oletrykket på gearet kan du jo kjøpe et manometer og måle selv."[/i] Hvor/hvordan kan jeg måle oljetrykket på mitt gear? Redigert 27.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 27.Juli.2011 Del på Facebook Svart 27.Juli.2011 Hei Problemet du har vil jeg tru skriver seg fra at bremsebandet for revers er slitt å må justeres. Det står en skrue på siden av gearet som det muligens er noen skiver på mellom hodet å huset de er beregnet for justering. når det begynner å slure så må du ta vekk mellomlegg sånn at skruen rekker lengere inn. Den går imot den ene enden på bremsebåndet å så er det hudraulisk sylinder i andre enden som gjør at det kobler når du bruker hendelen. Det er litt spesielt men alikevev enkelt opbygget. På sidene til KD Trading finner du tegninger over gearet. Oljetrykk har du nokk i å med det at det virker på forrover.Nåe du skal reversere er det bremsebandet som skal stoppe rotasjonen på klokka invendig å som gjør at rotasjonen snur.Jeg har hatt et sånn gear selv å jeg hadde det i fra hverandre for kontroll det var V gear men koblingsdelen er lik på alle. Hallås å Moen Har PRM å Borgvarner gear.Så jeg vet ikke om det er rett plass, Kanskje KD Trading. Prøv først å justere. Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Det må være denne skruen det da...det er bare ei skive der, men det er kanskje nok? (Det er jeg som har løsnet på skruen NÅ, den har ikke vært slik!) Jeg er litt nervøs for å gjøre dette men hvis du mener det er løsningen, må jeg vel til pers!?! Redigert 28.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Bare å prøve. Dette er et annet system enn det jeg beskrev tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Om skruen er så løs aom bildet viser så holder det kanskje å skru den skikkelig til? Eller har du løsnet den nå? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
osa Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) Det er jeg som har løsnet skruen nå! Skruen kalles "Brake Band Support Screw" i manualen, så det høres jo fornuftig ut det som Sayana skriver (-og dessuten er han jo nordmøring! ) Redigert 28.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
osa Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 -har nå tatt vekk to av i alt tre skiver på bolten. (hver skive er 0,8mm )Ingen bedring! Kanskje til og med verre enn før..... så og si ingen kraft på reversen! Hva gjør jeg nå?? Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Ta bort den siste å. Jeg dreide av hodet på skruen 1 mm i tilegg for å få det til, men da var det ikke så ille at det ikke kobla akterover men det var veldig seint å koble til. Som jeg forstår så har du kjørt med det litt å det bare slurer, så spørsmålet er hvor mye slitt bremsebandet er blitt? Ser du har funnet tegningen. Det er ikke så invikla å demontere for å komme til bremsebandet, Men må ha tunga beint i munnen hvis du skal plukke fra hverandre kobling å dreva, men det er nok ikke der problemet ligg. For at gearet skal reversere må den ytterste delen av koblingen holdes igjen å det er det bremsebandet som skal gjøre. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 28.Juli.2011 Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 Så litt på tegninga, det er mulig du kan inspisere ved å ta av ventilhuset på toppen for å se om det er slitasje eller noe som er i ulage med bremsesystemet.Det er nå enklere en å ta ut gearet i hvertfall så det går an å få en liten peiling. Såg det ut som det kunne være mye slitasje på bolten? Kanskje det går an å sette noe inn i skruehullet for å se hvor langt det går før båndet tørner opp, for så å samenligne med skruen`s lengde. Det er ikke så lang vandring på den sylinderen som ligger på andre siden som skal koble. Dette bare noen tanker om hva en skal/kan gjøre.Det går ikke å gi opp. Problem er for å løses Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.