osa Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2011 (redigert) "Såg det ut som det kunne være mye slitasje på bolten?" Fikk ikke bolten helt ut. Eksosslangen ligger litt i veien. -måtte klippe av skivene.. "Ta bort den siste å" vurderer å prøve det... eventuelt å finne en bolt som er lengre (kan være problem å finne kanskje..er jo tommesystem på disse .....tror jeg.?..) " mulig du kan inspisere ved å ta av ventilhuset på toppen " -spørs om jeg drister meg til det...er litt redd for at det sier "spionggggg" og så ligger det et utall fjærer og dingser strødd omkring...... Redigert 28.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 "spionggggg" Små muligheter for spiong. Skru av lokket og titt nedi, så lærer du hvordan det ser ut nedi der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Legger ved en link til bruker manual hvis ikke du har den fra før. Paragon Gear Der står det også noe om tips ved feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 (redigert) Ikke sjangs for Spoinnnng, men vær forsiktig med pakninga så du kan bruke den opp igjen. På det ene bildet ditt har du en plugg som er firkantig nøkkelfeste på, rett over slangen som kommer fra kjøler, der synes jeg å huske jeg monterte manometer for å ha kontroll på oljetrykket,jeg hadde det stående permanent. Ta med pluggen til Tess så har dem det du trenger vil jeg tro. Såg få feisøklista hvis O-ring på reversstempel var def. så er det problem. Da vil jeg tru oljetrykket på revers vil bli lavt.Ville ha sjekket det først. (kan være problem å finne kanskje..er jo tommesystem på disse .....tror jeg.?..) Der Har vi Spesialen R Skram har det meste. Det er Amerkansk så tommr er det. Redigert 29.Juli.2011 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Pos. 83 er reversstempelet å det ligger tydeligvis i topplokket,da er det jo pis of kake å sjekke det. Studer tegningene det er lurt!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Takk for alle innspill, så langt!! Det blir mer og mer å spekulere på for hvert innlegg. I dag har jeg ikke hatt tid til båtarbeid, helrenovering av vaskerom er oppjustert til "førstepri" Alle med- og motforestillinger er fortsatt velkomne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 Pos. 83 er reversstempelet å det ligger tydeligvis i topplokket,da er det jo pis of kake å sjekke det. Studer tegningene det er lurt!!!!! er det denne dingsen som er revers-stempletaltså..?. Ser jo ikke umulig ut å ta opp den da.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Svart 29.Juli.2011 Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 I dag har jeg ikke hatt tid til båtarbeid, helrenovering av vaskerom er oppjustert til "førstepri" Alle med- og motforestillinger er fortsatt velkomne. Motforestilling: Båt er førstepri. Vaskerom er sistepri og vinterarbeid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2011 (redigert) "Motforestilling: Båt er førstepri. Vaskerom er sistepri og vinterarbeid." Mellom oss sagt: men er det noen som spør oss??.. Jeg tenkte nå mest på med- og motforestillinger på ulike forslag til gear-healingen.. Redigert 29.Juli.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 er det denne dingsen som er revers-stempletaltså..?. Ser jo ikke umulig ut å ta opp den da.. Der er det!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 30.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 Har jobbet med saken litt i dag: boltene som fester lokket ned på gearhuset satt som støpt. De var av unbrako-type og en del tæret av tidens tann, så jeg var skeptisk til å bruke for mye rå makt på dem. Etter en stor-runde på byen og litt hjemme-mekking fikk jeg ordnet meg en overgang fra 1/2toms muttertrekker til 8mm unbrako og fikk løs alle boltene uten brekkasje.. -men der hang jo alt fast gjennom den rektangulære åpningen i gearhuset (merket med rødt) Skal det være mulig å få ut oljestemplet av koppen/lokket eller er det låst på noen måte. Jeg fikk bare løftet lokke noen få cm og var ikke i stand til å se noe særlig under der... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 30.Juli.2011 Del på Facebook Svart 30.Juli.2011 (redigert) Stempelet skal gå lett ut.det skal jo gå lett opp å ned. sitter dette fast da virker ihvertfall ikke reverseringa, da har du kanskje alerede funnet feilen.Det kan ikke være rustkant eller noe som gjør at du ikke får det ut.Går det an å få ut den bolten som holder stempel samen med arma som går ned for aktivering av bremsebåndet. Da hadde det nå vert enklere å gjøre noe når en får snudd huset.Det kan nå være at plata nr 83 henger litt fast i styringa som gjør at det sitter fast også. Redigert 30.Juli.2011 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 -har ikke hatt tid til å mekke gear den siste uke (opppussing, Ikea-tur etc.), men besøkte Halaas & Mohn på onsdag for å forhøre meg om de kunne bidra på noen måte. Der var det bare hoderysting og tunge sukk da jeg nevnte navnet Paragon. Nei, det gearet var det bare å gi opp, først som sist.... Ikke var det mulig å skaffe deler til det, og OM man fant deler , var de så dyre at det ikke på noen måte var forsvarlig å forsøke noen reparasjon... KD Trading i Bergen hadde de liten tro på.. NYTT GEAR derimot kunne de selvfølgelig hjelpe meg med! Så....nå vet jeg sannelig ikke; hele prosjektet ligger på vent.... ser dårlig ut for noen båtturer i høst... *ER det SÅ vanskelig å skaffe deler? *ER Paragondeler SÅ dyre? *Skal jeg kjøpe nytt..? *ER KD Trading til å stole på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Hvis de har så lite kjennskap til Paragon gear, da er det vel ikke så mye å legge vekt på det som er sagt om gearet. Det finnes jo en del gear til salgs på Finn, usikkerheten er hva tilstand de er i. Selv har jeg tidligere kjøpt brukt gear, men da fikk jeg garanti. Det var en feil på gearet ved første prøvetur og det ble reparert uten at det kostet meg noe. Det kan lønne seg å undersøke videre om noen har god kjennskap til gearet ditt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
argghhh Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Marinegears Hvis du vet hva du skal ha , så kan du jo sende en mail og høre med de . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Jeg fikk havari på mitt paragon gir etter en ferietur i sommer,hadde ca 15 min igjen til hjemmehavn da giret plutselig slapp taket og motoren ruste opp på turtall,slapp den ned til ca 1ooo rpm, og fikk tøffet inn til kai, siste stykket helt på tomgang, bare så vidt fremdrift overhodet, ingen revers. Jeg har snakket med KD-Trading her i Bergen og de har deler til disse girene på lager: pakningssett på lager,clutchlameller på lager, MEN, revers bremsebånd er de tom for, har stått i bestilling fra usa i ca 6md. Jeg skal ta ut giret mitt i kommende uke og da får jeg plukke det fra hverandre og se hva som er feil, håper da bare reversbåndet er ok...... Men er kanskje flere som leverer deler til paragon gir her i landet? Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 7.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2011 (redigert) Hvilket Paragongear er det du har, cavaler? Du må gjerne legge ut både beskrivelse og bilder av prosessen når du plukker fra hverandre gearet. Jeg er i hvert fall interessert i hvordan det går og erfaringer med å få tak i deler. Halaas & Mohn tipset også om Transmission Marine Inc., som er samme som argghhh henviser til over. H&M mente at dette var "kilden" når det gjaldt Paragongear-deler.. Hvilke erfaringer har dere med å handle med KD Trading? Er det noen som har brukt dem til overhaling/reparasjoner?? Redigert 7.August.2011 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
argghhh Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Vil det ikke bli rimeligere og ta det rett fra Usa med tanke på kursen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sayana Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 -har ikke hatt tid til å mekke gear den siste uke (opppussing, Ikea-tur etc.), men besøkte Halaas & Mohn på onsdag for å forhøre meg om de kunne bidra på noen måte. Der var det bare hoderysting og tunge sukk da jeg nevnte navnet Paragon. Nei, det gearet var det bare å gi opp, først som sist.... Ikke var det mulig å skaffe deler til det, og OM man fant deler , var de så dyre at det ikke på noen måte var forsvarlig å forsøke noen reparasjon... KD Trading i Bergen hadde de liten tro på.. NYTT GEAR derimot kunne de selvfølgelig hjelpe meg med! Så....nå vet jeg sannelig ikke; hele prosjektet ligger på vent.... ser dårlig ut for noen båtturer i høst... *ER det SÅ vanskelig å skaffe deler? *ER Paragondeler SÅ dyre? *Skal jeg kjøpe nytt..? *ER KD Trading til å stole på? Nevnte det tidligere at H&M hadde PRM å B&W klart de vil selge nytt,når de ikke en gang har deler til Paragon. Det er nå ikke de billigste geara dem har ihvertfall. Da er nå Progress like godt altenativ. Plukk sundt å finn feilen først. Deler til Paragon prøv også Euro Fritid tror det var i Stavanger. Deleprisene får du vite hvis delene fins. Har handla med KD Trading å har ikke noe galt å si om dem, har deriblant en FORD 2728 dem har levert.Beklagelig vis så er vi snart hjelpesløse i Kr sund når de gjelder service til Lystbåtflåten.Der er det bare ofschore som betyr noe,blir trasig den dagen det tar slutt. Kanskje B Kristiansen mek verksted i Sveggsundet kan hjelpe Han er flink. men optatt til tider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 8.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2011 Det ser ut til at det (i hvert fall i første omgang) blit et vinterprosjekt ut av det, muligens at jeg tar ut både motor og gear og går gjennom det meste. Motoren (BMC 1500) svetter ganske mye olje, syns jeg, så det hadde kanskje gjort seg med noen nye pakninger her og der... Om det er noen flere som har erfaringer med renoveringer/reparasjoner av Paragongear, er jeg takknemlig for tips/beskrivelser/erfaringer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 9.August.2011 Del på Facebook Svart 9.August.2011 Oppdatering ang. giret mitt. Var i båten i går kveld for å undersøke litt nærmere hva som kunne være galt, startet opp motoren og giret koblet som det skal, både forover og akterover.......hmmmm. Kjørte det i gir på tomgang i fortøyningene en stund og da begynte det å tulle igjen, peilet da oljen og det var minket på nivået, etterfylte nesten en liter olje, og da virket giret igjen, så da måtte jo oljen forsvinne et sted og den var ikke i kjølsvinet. Demonterte oljekjøleren og der fant jeg olje på sjøvannsiden, ok, var å fikk fatt i en annen kjøler skulle bare rengjøre den litt og flytte over koblingene og da fant jeg store metallspon i den gamle kjølerenhttps://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/default/headbang.gif. og det kan jo bare komme fra giret, så, da var det bare å gi seg for kvelden og begynne på igjen ikveld, tappet oljen av giret, men den var helt fin, ingen spon, vinkelgiret derimot, der kom det store metallbiter og spon. Giret ligger nå i garasjen, og vinkelgiret i småbiter,alle kulelagrene var gåen, de to største helt havarert og i småbiter,manglet kuler og diverse, heldigvis ikke noe skader på tannhjul. Skal undersøke hvordan det er å få fatt i lager i morgen.Selve giret regner jeg med er ok, menkommer til å plukke det også for om ikke annet skjekke tilstanden og evt få ut metallspon. Bilder kommer seinere. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 10.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2011 Huff da......men det høres ut til at du har full kontroll over situasjonen likevel. -Hva er "vinkelgear"? Hvilken geartype er det du har? "Bilder kommer seinere" -Flott! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 10.August.2011 Del på Facebook Svart 10.August.2011 Vinkelgir er et tilleggsgir etter den ordinære girkassen som gjør at en får vinklet propellakslinen tilbake og ned under motoren. Giret peker forover i båten, med vinkelgir får du da akslingen bakover alikevel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 11.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2011 OK Husk bilder Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 12.August.2011 Del på Facebook Svart 12.August.2011 Her er noen bilder av prosjektet mitt, første bilde er gir med v-gir installert i båten, motor er ford 2722 155hk. Jeg har betegnet giret som et "vinkelgir" men det riktige er nok v-gir eller v-drive. Neste bilde da er hele stasen kommrt opp fra motorrom, pga tyngde og plass så separerte jeg de to under demontering. Når jeg plukket v-giret fra hverandre fant jeg årsaken til sponet i oljen, to store kulelager på inngående aksel var totalt deffekte som viser på bildene, flaks at ikke noe mere skade er skjedd, nye lager er nå innkjøpt og ligger i garasjen å venter på å bli montert, kanskje det blir tid i helgen. Alle lagrene var lagervare hos E.Lund Maskin her i Bergen. Når denne delen er ferdig sammensatt igjen så demonterer jeg selve giret også for å se om det er noen skade eller slitasje der også, og iallefall få ut evt metallspon. Mere om det seinere. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.