Jump to content

Hva er galt med mitt Paragon gear?


osa

Recommended Posts

har du gjort noe med giret jeg så at du var ute kjørte i dag?

 

Nei, Ibizafan, jeg har ikke gjort noe med gearet.Jeg venter til Cavaler får laget ferdig sin foto-instrukt på gear-overhaling :yesnod::yesnod:

-var ute og kjørte en tur uten revers i dag, ja. Det var bare SÅ fint vær at jeg MÅTTE... :cool: --var forsiktig da!! og hadde med årer i tilfelle rockefeller.... :pray:

Link to post

Hei.

Da kommer jeg med en liten oppdatering ang giret mitt, som forøvrig har betegnelsen:PLV15L. Vinkeldelen er nå ferdig sammensatt med alle nye lager,6 stk totalt, og ny simmerring på utgående aksling, mot propellaksling.Det var fra denne delen at all sponen i oljen kom fra, havarerte lager. Det var også mye spon og dritt i selve girkassen, men ingen direkt skader, bilder kommer ang den delen.

 

paragon_gear_010.jpgparagon_gear_012.jpgparagon_gear_013.jpgparagon_gear_014.jpgparagon_gear_015.jpgparagon_gear_016.jpgparagon_gear_026.jpgparagon_gear_054.jpg

 

 

Denne delen av giret blir nå lagt tilside og så blir det å konsentrere seg om selve girkassen som også nå ligger i småbiter......

 

Rune

Link to post

Da var det tid for noen bilder fra selve giret,har plukket det fra hverandre og fant egentlig ikke noe mere en myye dritt og metallspon som sansynligvis kommer fra vinkeldelen,som nå er ferdig overhalt.Ventillokket var lett å ta av, seks umbrakoskruer på toppen, da var det løst, men for å få det opp måtte jeg skru ut justeringsskruen til reversbåndet, denne skruen er plassert nede på siden av hovedhuset, med en eller flere skiver under hodet. Med lokket av fikk jeg god mulighet til å evt å kontrollere reversbåndet for slitasje. Videre tok jeg ut oljepumpen, som ligger i fronten av girkassen, seks umbrakoskruer og så er det bare å trekke hele endelokket med oljepumpen av fra hovedhuset. Resten av innmaten ble demontert og clutchlamellene til forover-gir ble tatt ut for kontroll, er vanskelig å si hvor mye slitt de er da jeg ikke har noe å sammenligne med, heller ikke noe data som sier hvor tykke lamellene skal være, men tror jeg skifter disse uansett da de ikke koster så mange hundrelappene og det er tross alt forover-giret som får den store belastningen, revers blir jo bare brukt til småmanøvrering når en skal ligge til kai, og da er jo turtall og belastning minimal. Reversbåndet i min kasse er ikke nødvendig å skifte da det er mye belegg igjen, varen nok i mange år med forsiktig bruk og regelmessig oljeskift.

 

 

 

paragon_gear_028.jpgparagon_gear_030.jpgparagon_gear_031.jpgparagon_gear_033.jpgparagon_gear_036.jpgparagon_gear_039.jpgparagon_gear_040.jpgparagon_gear_044.jpgparagon_gear_045.jpgparagon_gear_046.jpgparagon_gear_052.jpgparagon_gear_053.jpg

 

 

 

På grunn av at det var mye dritt og uhumskheter i oljen og det at det ikke er noen form for filter på denne girkassen, så vil jeg si at det er veldig viktig å skifte olje ofte, dritten og stygg olje vil sirkulere i systemet hele tiden og vil selvfølgelig forårsake en unødvendig stor slitasje, og med tanke på den relativt dårlige deletilgangen på disse girene vil et oljeskift i sesongen være en billig forsikring.

Selv vil jeg vurdere om det er mulig å koble til et filter av spin-on typen på ene slangen til/fra oljekjøler for å hindre at smuss og dritt får sirkuler i systemet. Oljen blir sugd opp fra girkassehuset til oljepumpen, videre gjennom oljekjøler før den går tilbake til kassen og inn på ventilhuset som styrer oljen til forover eller bakover-giret, det sier seg selv at skitten og ufiltrert olje ikke er bra for giret og ventilene, med et filter kan en skifte det regelmessig og hele tiden vite at oljen er ren og pen. tenkte å prøve å få tak ien filterholder som er beregnet til motoroljefilter der en ønsker å plassere filter på et mere tilgjengelig sted i båten, da er det jo bare en filterholder, noen koblinger og slanger så er det igrunn iboks. Kommer tilbake med mere seiner.

 

 

Rune

Link to post

Hei igjen, Cavaler. Tar meg friheten til å legge ut de bildene som ikke kom opp på ditt innlegg.

 

Tusen takk for at du tar deg bryet med å ta så flotte bilder, jeg får nå mot og tro på at jeg kan få til dette jeg også... :yesnod::wink: Det virker enklere enn jeg fryktet. Hvis det er spesielle ting jeg IKKE må gjøre under demonteringen, må du advare meg !!!

 

paragon_gear_030.jpg

 

paragon_gear_031.jpg

 

paragon_gear_033.jpg

 

paragon_gear_040.jpg

 

paragon_gear_046.jpg

Link to post

Disse girene er faktisk veldig enkelt oppbygget, men hvis det er noe du ikke bør demontere uten at det er helt nødvendig så må det være planetgiret, se det nederste bildet du la ut, den akslingen som stikker opp bør du la stå, jeg demonterte den også og ser for meg noe ekstra plunder for å få det sammen igjen,inn i nedre delen av denne store komponenten ligger clutch-lamellene til forovergiret, disse for du ut ved å skru ut to låseskruer på siden, disse er låst med låseblekk, for så å skru hele den nedre delen fra den øvre delen. Bare å spørre om det er noen jeg kan hjelpe med......

 

 

Rune

Link to post

Hei.

 

I helgen har jeg sett litt mere på giret mitt og fant ut at alle nålelagrene var dårlig/slitt/ulyd, så de har jeg idag bestilt nye,E-lund Maskin her i bregen skulle klare den saken sa de, får se hva som dukker opp. Verre var det med oljepumpen i giret, den så ut som den hadde tygget stein, og var tydelig slitt, så skal høre med KD-Trading i morgen ang pris på ny, så da blir det nok et lite opphold i arbeidet med giret men kommer tilbake med mere såsnart jeg er igang igjen.

 

Hilsen Rune

Link to post
  • 4 måneder senere...

Da skjer det endelig noe her på berget. Har fått motor og gir ut av båten og hjem i garasjen. Det gikk selvfølgelig en del enklere enn jeg i sene nattetimer har sett for meg, det er (nesten) alltid slik.. Ved hjelp av hjemmelaget taljesystem, kjettingtalje og litt hjelp fikk vi buksert motor og gear opp av "brønnen og så langt bakover i båten at vi kom til med kranbil, og så var resten greit. :thumbsup:

 

motorflytting1.jpg

Med litt god planlegging fikk jeg lirket ut motor og gear uten å ta av bjelkelaget i dørken..

 

motorflytting2.jpg

 

kranbil.jpg

Kranbil er kjekt

 

liten_henger.jpg

Neida, det er ikke en SVÆÆÆR motor, det er en bitteliten henger!

 

Så er det tid for demontering av gearet, det er jo det som er gåent. Motoren er for så vidt grei nok den, bortsett fra noen oljelekkasjer rundt omkring..

 

gearoljetapping.jpg

Tapping av div oljer..

 

 

Hvordan gikk det med gearet ditt, Cavaler? Du er vel for lengst ferdig med bekymringene, tenker jeg.. :smiley:

Link to post

Da er gearet løsnet fra motor. -satt ganske så godt..har sikkert ikke vært

av siden den var ny tidlig på 80-tallet. No skal jeg først forsøke å ta

NØYAKTIGE mål og forsøke å finne ut hvilken modellbetegnelse det er på gearet.

Navneplata som skal stå på toppen er borte so jeg må sammenlikne med de data

jeg kan finne i div. manualer....

 

gearet_av_1.jpg

 

gearet_av_2.jpg

Link to post

Hei Osa.

ja giret mitt er tilbake på plass i båten og fungerer fint. Har vært ute noen turer/fisketurer med båten og har ikke hatt noen problemer med giret etter reparasjonen.

 

Hvis det er revers som ikke virker hos deg så vil jeg tro at det er enten bremebåndet som ligger rett innenfor oljepumpen, stempel/tetningen som aktiverer bremsebåndet, eller det kan også være overføringsstagene mellom stempel og bremsebånd.stempelet kommet tilsyne når du tar av ventilhuset på toppen av girkassen, stempelet går i en sylinder/båring i selve ventilhuset og blir stående igjen oppå girkassen når du tar av ventilhuset.

 

Du får bare gi en lyd om det er noe jeg kan bidra med av opplysninger eller evt bilder fra min operasjon.

 

 

Hilsen Rune

Link to post

Flott Cavaler! Jeg vil helt sikkert komme tilbake med spørsmål etter hvert...har ikke fått åpnet gearet ennå, og i kveld er det annet arbeid som venter..

Hvordan er det om det er revers-bremsebandet som er slitt, du nevnte tidligere at det var leveringsproblemer på disse...er det mulig å legge på noe fra bilverdenen eller ...ja,ja, den tid den sorg...får vente til jeg får åpnet elendigheta og ikke foregripe alle eventualiteter.. Det kan jo være noe småtteri som en O-ring eller pakning også, kanskje...

tegning_gear.gif

Har i hvert fall kommet fram til at det mest sannsynlig er et PM20L-gear; de fleste mål (vekt, dropp inn/ut(B), utveksling etc. stemmer sånn cirka. Det eneste som ikke stemmer helt er total-lengden (A)(jeg mangler 10mm), men det kan ligge i at flensen min mot aksel ikke er helt som på tegningene..

Link to post

Hei.

 

jeg tror mange av delene invendig i giret er like uansett størrelse/type gir. KD-trading her i Bergen sa til meg at de hadde hatt reversbåndet i bestilling siste 6mnd, om de har fått tak i det nå vet jeg ikke, men jeg vil tro at det ikke burde by på noe problemer å få tak i løst bremsebelegg for så å klinke evt lime dette fast til selve bremseskoen, det orginale er klinket, så det burden gå greit. Hvis du demonterer oljepumpen, de ytterste umbrakoboltene, og tar av ventilhuset, så får du ut bremsebåndet også.Det er ikke noe hokus pokus ved dette arbeidet, og ta gjerne noen bilder underveis. Lykke til med arbeidet.

 

Hilsen Rune

Link to post

bremseband.1.jpg

"-her ligger den meget alvorlige hunden begravd" :thumbsdown:

 

bremseband.2.jpg

 

bremseband.4.jpg

 

Du var inne på det, Cavaler...og for så vidt også Sayana tidlig i høst....

-Men det er da greit å finne ut hva som er feilen, da... metalldelen er sprukket

og glidd/bøyd seg til side så da er det forståelig at skruen/bolten som skal holde

igjen bandet ikke fikk gjort jobben sin..Har ikke fått ringt KD Trading i dag, så

jeg er spent på om de har bremseband på lager.

Er det andre som kan forhandle slikt?

Er det mulig å sveise metalldelen uten å ødelegge selve bandet?

Er det noen her som har handlet direkte med USA, f.eks Transmission Marine Inc.?

Link to post

Uffda dette så jo ikke så bra ut, men du har iallefall funnet feilen. Hvis KD-Trading ikke har/kan skaffe båndet så ta det gamle med til et sveiseverksted å spør om det er mulig å reparere, men selve bremsebelegget MÅ av for å gjøre en sånn jobb. Ellers tror jeg det har lagt et Paragon gir tilsalgs på markedet her på forumet,skjekk det ut evt, hvis det er tilsvarende ditt gir så kan det være deler å hente der, evt bruke hele giret komplett om det er likt.

 

Hilsen Rune

Link to post

Takk for gode tips;

Gearet på markeds-annonsen ser jo ganske så likt ut da. Noen forskjeller er det dog;reduksjonsdelen ser litt anderledes ut og den har oljeslangekobling mot hovedhuset, noe jeg ikke har på mitt..

Men det er vel innmaten i hovedhuset som teller, og det kan godt være at det passer.. :smiley:

 

toensberg.gear.1.jpg

Annonse-gearet....

gear.01.jpg

Mitt gear.....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...