Jump to content

Hva er galt med mitt Paragon gear?

osa

Recommended Posts

Jeg har ikke fått noen reaksjon fra annonsøren på Markedsplassen. Derimot star det et gear som MÅ være det samme på Finn, men med et LITT annet stedsnavn. Lurer litt på om det kan være noen som har kjøpt fra den første og som nå vil selge videre (samme pris, ...)Er dette "svarteper" eller...

KD Trading skriver nå at de bare kan skaffe overhalte bremseband fra US (til 4320,- +m).. :cryin:

Redigert av osa (see edit history)

Virker som KD Trading vet å ta seg betalt for delene, kanskje like ngreit ån kjøpe et brukt gir da, bruke de delene du trenger nå og ha resten i reserve til en eventuell annen gang. det ble annonsert et make gir til mitt her i brgen nå i høst, lå kun EN dag på finn.no før det ble solgt, pris :20 eller 25000,- så folk vet å ta seg betalt for disse girene

Dette ser ut som støpegods og det er ikke noe særlig å sveise på pga at det er veldig sprøtt materiale. Du burde oppsøke et sveiseveksted som driver en del med støpejern og har riktig elektroder for det.

Du kan sende den til meg så skal jeg se hva jeg kan få gjort med den. Vi har en på jobb som er god på å sveise støpestål så det er jo verd et forsøk.

Takk for tips og tilbud... vi har noen sveiseverksteder her i byen også som jeg får snakke med først..kommer kanskje tilbake til ditt forslag.. :smiley:

Redigert av osa (see edit history)

Har napp på brukt-gearet nå. Må bare finne ut hvordan jeg skal få det oppover til Møre.. (fra Tønsberg)

Hører en liten "løsdel-lyd" inni clutch-huset. Tenker at jeg bare må åpne det og finne ut hva som er galt... MEN hvordan i all verden får jeg det opp? (Cavaler??) Jeg forstår at det er skrudd sammen, men det er jo bare glatte vegger på disse sylindrene, ikke noe feste for noe redskap...??

Hvordan gjorde du da du demonterte ditt, Cavaler? -Løsne de låseskruene på siden og så...?

Har du flere bilder fra denne prosessen?

Gikk det greit å sette det sammen igjen??

NÅ; gjennom dusjen og ut på "tur"... :giggle:

Hei osa. Håper du er heldg med det giret du nå har kjøpt, og at du kanbruke deler derfra. Clutchuset du snakke om er skrudd sammen som en "skrue med mutter", "mutteren " er låst til "skruen" med tre skruer som igjen er låst med låseblikk, skru ut disse tre skruene og det skal ganske lett kunne skrues fra hverandre, lag noen merker på de to delene så du får det tilbake i samme stilling under monteringen, dette er ganske viktig da de tre låseskruene går igjennom begge delene.Når de to delene er fra hverandre kommer cluchlamellene til forovergiret tilsyne, og i bunnen ligget et stort stempel med pakning/o-ring som aktiverer forovergiret.Det er totalt tre trustskiver inne i giret, pass på at disse kommet tilbake på rett plass. Ta gjerne noen bilder å legg ut her så vi får se hvordan det ser ut hos deg.

Lykke til med arbeidet videre, og, bare å stille flere spørsmål om det er behov.

Hilsen Rune

.....skru ut disse tre skruene og det skal ganske lett kunne skrues fra hverandre,............ Hilsen Rune

cluchhus.1.jpg

beklager, men det er steike umulig å skru opp dette "lokket".

Skruene med låseblikk er selvfølgelig tatt ut...men lokket sitter som limt, ikke

mulig å rikke på noen normal måte. Har prøvd med limtvinger og vridd, satt inn

noen bolter i ledig hull og vridd med stor tang, prøvd oljefilter-tang.....

ikke f om den rikker seg :nonod:

Finnes det noe verktøy som kan/skal brukes?? ..tenker at jeg burde ha en stor utgave av noe jeg bruker på dreibenken som

ser ca slik ut:

redskap.01.jpg

Noen som vet ??????

En C-nøkkel ødelegger bare gjengene i skruekullene, og det er det jo ikke noe poeng i! Du får tak i kraftige versjoner av den gummidingsen, medlær eller web reimer i stedet. De gjør jobben, helt garantert! Alternativt kan du ta to gamle viftereimer, legge dem rundt så mange ganger det går, stikke et hammerskaft eller lignende inn vri og dra til! Får du skikkelig tak med dette, løsner det meste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var vel litt for kjapp til å anbefale den C-nøkkelen....Index har definitivt ett poeng ang ødelegging av skruehullene...Hadde det enda vært frest spor/hull i "lokket" så kunne man brukt den...

Nei...en skikkelig filtertang type Ridgid med langt håndtak å kraftig ballattareim...prøvd å google den, men fant den ikke....prøv å henvende deg til proffe verktøyforhandlere type Tools, AEO osv...

Viftereime trikset er også ett godt forslag....og du....vær HELT sikker på att du skrur rette veien.. :thumbsup:

Mvh Janniz.

Det var ikke noe dårlig forslag likevel, Janniz. Det er 6 hull rundt kanten på "lokket", 4 av dem er gjenget, bare to er i bruk til låseskrue, så de to uten gjenger er sannsynligvis tenkt nettopp til dette bruket

-men jeg fant ikke noe som passet helt, alt som jeg fant i div kataloger var for smått eller spinkelt så jeg stakk innom et mekanisk verksted her i byen (eller på Frei, for å være nøyaktig) og i løpet av et par timer hadde de tegnet på data og laserskjært denne nøkkelen i 8mm stål..... og DEN er kraftig nok til å gjøre jobben!!

c.noekkel.chlutchhus.1.jpg

Etter tilpassing av tappen og noen ganske bestemte slag med hammer løsnet det og det var bare å skru... :yesnod:

og nå ligger cluch-huset delt opp i ca 310 deler på verkstedbenken min :eek:

deler_chlutchus.01.jpg

cluchplater.jpg

Wuuuuhuuuuu... :thumbsup:

Da årdna d sæ..!!...Da håper jeg att du får sving på den defekte bremseklaven din...

Funnet noen som kan sveise den til deg?

Hadde Heimdal Clutch&Bremseservice fortsatt eksistert så hadde de Bremsebelegg i masse dimensjoner i metersvis...Eneste muligheten jeg kan tenke meg nå er å ta med deg klaven å høre med firma som selger bildeler til Amcar...Amerikanske biler brukte bremseklaver/trommelbremser i mange år....var nå rart om ikke det skulle finnes noe...

Ta et bilde å målsette det og send en Mail til f.eks U.S Auto Parts her i Trondheim...

Mvh Janniz.

Da ser det ut som du fikk delene fra hverandre, og i like mange biter som mitt gir var i.Da er det bare å passe på at alle nålene kommer på plass igjen,et forferdelig puslearbeid, men med litt hjelp av smørefett så holder nålene seg på plass til du får inn boltene igjen.Trusteskivene som er inni der er handelsvare så de bør gjerne skiftes hvis de er slitt.Jeg skiftet også de nålelagrene som er innvendig i den akslingen som vises på bildet ditt, pluss alle de andre lagrene, tror det var 5 eller 6 tilsammen. Hvordan så giret ellers ut innvendig? det ser jo ut som clutchlamellene ikke er noe slitt. Var det mye dritt i bunnen av selve girhuset? Jeg monterte også et filter i kretsløpt til oljekjøleren, sånn at all oljen går igjennom filteret før dn går videre gjennom kjøleren og tilbake til kassen, det filteret kommer jeg til å skifte samtidig som jeg skifter olje og filter på motoen, for sikkerhetsskyld. Flotte bilder OSA, er veldig kjekt å følge med på fremdriften din.

Hilsen Rune

Da er brukt-gearet kommet fra Tønsberg, brukte ganske nøyaktig 1 døgn på turen, (men skal jeg sende er brev til nabokommunen tar det 4-5 døgn!)

Har åpnet gearet med spenning!!! og HURRA bremsebandet er helt i orden, rett sort og størrelse og ikke preget av alders svekkelse så vidt jeg kan se :yesnod:

ny_cluch.01.jpg

Da er det bare å komme igang med puslespillet med de 256 nålene(men Cavaler hadde 384 så vidt jeg har forstått) som skal henge i løse luften i lagrene inni cluch-huset!! Det blir vel litt prøv og feil-metodikk utover kvelden/helga tenker jeg.

Ellers så både det gamle og det "nye" gearet ok ut inni, ingen tegn til skitt og lort utenom litt svart olje.

Jeg spekulerer på om jeg skal bruke cluch-huset fra Tønsberg-gearet i gammelgearet..??

Skal jeg skifte cluchlamellene tro, siden de ligger så lett tilgjengelig nå?? De er jo ikke så veldig slitt, men det var så at selv om gearet stod i N (nøytral) så gikk akslingen likevel sakte runt. Hadde jo vært greit om nøytral VAR nøytral. Er det noen som vet om dette kan forbedres med nye lameller? (koster jo ikke mer enn ca 400kr hos KD Trading!)

lameller.02.jpg

Hei, godt å høre at bremsebåndet er likt og ikke noe slitt,sparer deg for mye det.Den prisen hos KD-Trading er PR STK, og du har 6 stk, så kommer stålplatene i tillegg, også de er priset PR STK....... så blir nok noe mere enn 400,-.......Ettervert som clutchlamellene slites så vil det resultere i at det tar lengre tid for giret å koble inn forover, hvis giret henger inne i fristillig så vil jeg tro at det kan være feil/skitten olje som igjen kan resultere i at lamellene ikke slipper, de blir hengene sammen og da drar med seg propellakslingen. Selv om du monterer nye lameller så tror jeg ikke problemet med at propellakslingen følger med i nøytral, blir løst,da har jeg heller tro på en skikkelig rengjøring. I bunnen innenfor clutclamellene ligger det et stort stempel som aktiverer lamellene, dette bør du ta ut når du har det så mye fra hverandre, det er en o-ringtetning, utvendig og innvendig på stempelet, og her kan det ligge MYE dritt som igjen kan hindre oljen i å flyte fritt til og fra stempelet, og at stempelet går tregt og ikke kobler lamellene på skikkelig måte.I ventilhuset på toppen av giret er det også noen o-ringer som blir dårlig med tiden,stempelet til bremsebåndet går jo rett i ventilhuset og det skal gå lett og fint i sylinderen der, så med en grundig rengjøring i hele oljekretsløpet,også oljekjøler og slanger, og nye o-ringer, så tror jeg du ligger godt an.

Hilsen Rune

Ja, da er jeg i gang med å remontere div nålelager inni cluch-huset, tror jeg har kommet opp med en bra metode på det... :tongue: mer om det senere....

chluch.03.jpg

Derimot vil jeg gjerne ha reaksjoner på følgende spørsmål (mye jeg lurer på underveis i denne læringsprosessen!):

1)Er det greit å vaske cluch-lamellene i whitespirit?

2)Hva slags fett skal jeg bruke på lagrene i gearet (nåle-lagrene)?

3)Er det greit å lage pakningene selv (Biltema har jo pakningsmateraler for en billig penge) http://www.biltema.no/no/Sok/?quicksearchquery=pakning

4)Noen som vet hvor tykke cluch-lamellene skal være?

5)Hva betalte du for nye nåler til nålelagrene, Cavaler? (KD Trading tar jo 2825 for de små og845 for de store!!)

6)Noen som vet hva oljetrykket skal være i kassa?

7)Er det noen her som har handlet direkte med USA, f.eks Transmission Marine Inc.?

8)Har du noen ide om hvor mye det vil koste å sveise bremseklaven, Alfaerik?

Hei.

Pørsmål nr 1:Burde ikke være noe prøblem å vaske med whitespirit, det er jo metall cluchbelegg og det tåler jo den slag, bare husk å smøre det med automatolje under monteringen så de ikke er tørre under oppstart.

spørsmål nr 2:Spiller vel egentlig ingen rolle hva slag fett du bruker under monteringen, blir jo vasket vekk av giroljen etter oppstart, er giroljen som smører alle lagrene under bruk.

Spørsmål nr 3:Burde gå helt greit å lage pakninger selv, er noen kroner å spare der. Laget noen selv under arbeid med mitt gir.

Spørsmål nr 4:

Spørsmål nr 5: De løse nålene i selve planetgiret skiftet ikke jeg i mitt gir, men derimot alle andre lager, og trusteskiver, dette kom vel på ca3500,- hos E.Lund Maskin her i Bergen

Spørsmål nr 6:Har leitet litt rundt på nettet for å finne opplysninger ang oljetrykket men eneste jeg fant var en som mente det skulle være 8 til 10 kg. På mitt gir ligget det på rundt 10 kg,detter noe ned idet du kobler for så å komme opp på 10 kg igjen.

spørsmål nr 7:

Spørsmål nr 8:

Hilsen Rune

Takk for gode, klare svar!

Da har jeg fått på plass alle nållagrene og er i grunnen godt fornøyd med å ha klart det. Litt puslespill var det riktignok, ikke noen jobb for folk med Parkinsson... men jeg dreide meg 5-6 pinner på 18,2 mm (akselen som skal gå gjennom der er på 18,3 mm) og litt forskjellige lengder; 24, 52, 68 mm.. og brukte dem som støtte under monteringen. Da gikk det i grunnen både raskt og greit. Et lite tilbakeslag riktignok, da jeg etter at jeg trodde jeg var ferdig..fant 1 av de små nålene på benken!! :rolleyes: -bare å forsiktig demontere det siste tannhjulet, og riktig; der manglet det en nål.... :yesnod: "Fram og tilbake er dobbelt så langt"

naallager.01.jpg

naallager.02.jpg

naallager.03.jpg

Da tenker jeg å vaske lamellene og forsiktig pusse av enkelte antydninger til korrosjon, smøre dem med automatolje ( = gearolje f.eks.Statoil Transway PS DX III ???)og sette huset sammen igjen...Jeg tror ikke jeg tar sund stempelhuset (er litt redd for "spionggg" med den fjæra der :smiley: ..)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...