osa Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Forunderlig lite slitasje på delene der inne i grunnen. Tror nok denne motoren (og gearet) har stått mer en den har gått! skiver og "pad" og lager ser ut som nye, og så vidt jeg kan bedømme er det også lite slitasje på lamellene. Bremsebelegget så jo ikke ut til å være brukt. (bortsett fra at selve klaven var knekt, da..) Så det blir lite utskiftinger her i gården, dette holder i mange år!! Det gjenstår riktignok å sjekke koblingshuset med tilhørende herligheter, men det vil forundre meg om det er noe dramatisk der .. Håper Biltema er åpen til 15:00, så blir det pakninger til helgen..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 11.Februar.2012 Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Hei Osa Ser ut som du har funnet en fin måte å sette på plass igjen alle nålene .Det stempelet og fjeren i "lokket" krever en stødig operasjon, blir "spjong" hvis det glipper, er en kraftig fjær,men, det kan være mye dritt inni der, og o-ringene kan være gamle og harde og da tetter de dårlig. Eg skiftet alle o-ringer i mitt gir når jeg holdt på, også i ventilhust. Med ganske enkle reperasjoner og fornuftig bruk, så holder giret i mange år. Bremsebånd og clutclameller skal ikke slure under drift og med konstant smøring, ren olje, så blir det minimalt med slitasje. Det punktet som det er litt sluring er under innkoblig av forover eller reversgir,lar en giret få noen sekunder til å koble/aktivere stempel, før en gir gass, så blir det egentlig ikke slitasje i det hele tatt. Følger ivrig med videre i arbeidet ditt. Selv skal eg ut på sjøen med min båt i morgen, prøve fiskelykken. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 11.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Februar.2012 Tror det får være som det er nå, plukket av låseringen, det lille lokket og fjæra men gav opp å ta ut det store lokket med O-ringene. Fant egentlig ikke ut hvordan jeg skulle få det ut, for å være ærlig.. så jeg satte det sammen og skrudde det hele sammen. Så nå ligger cluch-huset klar for å settes inn. Et mulig problem (..eller "utfordring" jeg ser er den innerste trustskiva som ligger forholdsvis løs der inne. Hvordan holde den på plass til jeg har fått tredd den på akselen inni gearhuset..?? Hei Osa ......,lar en giret få noen sekunder til å koble/aktivere stempel, før en gir gass, så blir det egentlig ikke slitasje i det hele tatt. Hilsen Rune -Noen som har en ide' om hva som har forårsaket bruddet på bremseklaven? Kan det være "brutal bruk" med for rask innkobling med for høyt turtall? -ikke at jeg kan erindre spesielt at det har skjedd, bruker stort sett reversen noen sek på slutten av hver tur (inn i båsen og stopp) + noen ganger forover-revers-forover-revers for å manuvrere meg sidelengs/ legge til i trange strøk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 14.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 -brukte søndagskvelden til å åpne og plukke sund "manøver-lokker". Som dere ser var det tilløp til korrosjon både her og der, men ikke så dypt at ikke litt pussing med 400-smergel tok det meste. O-ringen i selve stemplet var god, hel og myk så den bruker jeg opp igjen. O-ringen i ventilen derimot var både hard og slitt så der var det bare å komme seg ut på byen og lete etter noe som passet; ikke så lett, skulle det vise seg. Ingen ( Tess, Wurth, Jernia, Skram osv) hadde denne dimensjonen. Noe skeptisk måtte jeg ta til takke med å lage O-ring selv. Det var i grunnen ganske enkelt! -pusset og klar for grunning og lakk. -det ser i grunnen verre ut på bildet enn det var; litt lett sliping med fint smergel .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Hei. Ser virkelig ut som dette går fremover, de o-ringene er nok i tomme-dimensjoner så det er nok det som gjør det litt værre å få fatt i, men så lenge tykkelsen stemmer ganske bra så kan de jo strekkes litt i diameter for å få de til å passe den veien også. Mener jeg kjøpte de hos KD-Trading. Det ser jo lovende ut nå da til å få båt/gir klar til sesongstart igjen. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 15.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Jo da, det er jo lenge igjen til sesongstart..bruker å ta ut båten "helga før 17." her så nesten tre mnd igjen. Må være nok tid til å oppruste motoren litt og da.. Akkurat nå har jeg to bekymringer/spørsmål: 1) ..den innerste trustskiva som ligger forholdsvis løs der inne i cluch-huset. Hvordan holde den på plass til jeg har fått tredd den på akselen inni gearhuset..?? Nå har jeg en pinne som holder den på plass, hvis jeg tar ut den og holder cluch-huset vannrett, faller/glir denne skiva ned i det indre av huset. Skjønner? Er det en ide å sette både gear-huset og cluch-huset LODDRETT og tre cluch-huset NED på akslingen i gear-huset? Eller....? 2)Hvor mye gearolje skal jeg ha inne og runtomkring når jeg monterer disse greiene, for eks. revers-stemplet..? Er det bare å fylle på..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 15.Februar.2012 Del på Facebook Svart 15.Februar.2012 Hei. Jeg brukte en klatt med grease til å holde disse trusteskivene på plass under montering.Kan med fordel sette delene loddrett og tre de sammen på den måten. Det trengs ikke mye olje under monteringen men noe olje/smøring bør det være så det ikke er tørt ved oppstart. Før du setter giret på motoren igjen kan du jo "prøvekjøre" det, jeg laget meg en enkel kobling mellom inngående akslig på giret og en kraftig boremaskin,da kan du få olje rundt i hele systemet, og skjekke at det kobler både forover og bakover, er enklere å gjøre det hjemme i garasjen enn å få en overraskelse i båten om to måneder. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 16.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 (redigert) SMART! Den skal jeg kopiere! -bruker du noe form for pakningslim eller olje på pakningen når du monterer sammen? Redigert 16.Februar.2012 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 du har blit en flink motor mekanikker du osa Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 16.Februar.2012 Del på Facebook Svart 16.Februar.2012 Jeg brukte pakningslim på alle pakningene, men det skal være helt ok med olje også. Når du skal "prøvekjøre" så husk å koble på slanger/oljekjøler. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Takk, Ibizafan. Læringskurven er bratt for en som i utgangspunktet er "Tre-skalle". Men eksamen er jo ikke bestått ennå da .... Jeg mistenker at den gamle oljekjøleren kan være LITT lekk, det kommer litt oljefilm i kjølevannet/eksoser og det tenker jeg kanskje kommer fra oljekjøleren. Kommer til å åpne både min gamle og den som fulgte med Tønsberg-gearet for å se hvem som ser best ut... Hvordan tester jeg enklest om de er i orden? Skal det være pakningslim på begge sider av pakningen?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Hei. Jeg brukte pakningslim på begge sider hos meg ja, men , må ha det fra hverandre igjen så ryker pakningene. For teste kjølerene så kan du ganske enkelt blinde den ene slangetilkoblingen og koble trykkluft til den andre, og senke kjøleren i vann, bobler det, ja så lekker den.Pass bare på at lufttilkoblingen og blindpluggen er tett. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 17.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Da blir det oljekjøler-test i morgen. -har pusset ned og vasket gearhuset utvendig i dag, og grunnet med AntiCorrosion Primer fra Biltema, håper det er bra nok.....så blir det lakkering i morgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Dette blir bare lekkert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 17.Februar.2012 Del på Facebook Svart 17.Februar.2012 Hei, interessant tråd. Jeg har selv et Paragon gear, og har hørt noen skrekkhistorier mht disse nålene... Men det ser ut som om du har kontroll på dette. Har dere problemer med banking/bråk i gearet på lave turtall? Mitt gear romler og bråker, spesielt når båten er i sig mens gassen slåes ned (propellen har lite motstand) Dette skyldes vistnok rette drev i gearet. Litt økt tomgangsturtall eliminerer dog det meste av ulydene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 18.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2012 (redigert) Har dere problemer med banking/bråk i gearet på lave turtall? Mitt gear romler og bråker, spesielt når båten er i sig mens gassen slåes ned (propellen har lite motstand) Dette skyldes vistnok rette drev i gearet. Litt økt tomgangsturtall eliminerer dog det meste av ulydene. Dette er et "osa gjør ting han ikke kan"-prosjekt så det er ikke så mye jeg kan bidra med når det gjelder forklaringer. Jeg har ikke merket spesielt/uvanlig mye lyd/bråk av gearet mitt, men så har jeg ikke så mye å sammenlikne med heller... Men forklaringen din (med rette drev) høres jo fornuftig ut. -med jevnt press vil jo romlelyder forsvinne da.. I dag har jeg lagt på tre fire lag med lakk på gearhuset, håper det vil holde glansen ei stund... Og så har jeg testet oljekjølerne mine: Både min gamle gearoljekjøler og den som var med Tønsberg-gearet var tett og fin. Testet med en slik liten kompressor som kan kobler til bilen, pumpet opp til 10kg trykk og det holdt seg bra for begge to. Tenkte at da må jeg sjekke kjøleren som går på motorolja også; lekk! Jeg fikk ikke trykket over 2-3 kg for da boblet det olje ut på ene enden. (kan se olja på venstre side på bildet..) Er dette noe som kan repareres for en overkommelig penge? Hvor kan jeg få kjøpt slike enkle oljekjølere? Hvordan vet jeg hva jeg skal ha?? (størrelse,utførelse?) Noen som har en kjøler liggende?? Redigert 18.Februar.2012 av osa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Nytt problem! Hjelp!! Når jeg skal sette cluchhuset inn i selve gearhuset, stopper det før det kommer helt inn. Stempelfjærene , som er laget av et ganske så sprøtt materiale, stopper mot kanten av den nederste "brønnen" (merket med blå pil).De stikker noen mm ut av sporet de ligger i og må klemmes litt sammen for å gli ned i "brønnen"(se bilde 3) Hvordan får jeg lurt inn "stempelfjærene" uten å knekke dem. -har allerede knekt en! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janniz Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Hei igjen Osa! Den der var ikke grei....det er ikke plass til noe verktøy nede i "brønnen" for og trykke ringene sammen så vidt jeg kan se av bildene... Tenkte eventuelt på en såkalt ringkompressor som man bruker når man setter inn stempel i sylindrer på en ordinær motor.....meeeen....det er d jo ikke plass til... Hva om du setter ringene i sine respektive spor på tappen...klemmer dem pent sammen med fingrene slik att de ikke stikker ut..setter på en liten tapebit(maskeringstape)for og holde dem sammen under montasjen.. Snurr forsiktig i rundt hele enheten til den lille tapebiten er slitt av og ringene ekspanderer ut og tetter nede i hullet sitt... Når du tar gearet i bruk kan jeg ikke tro annet enn att de små tapebitene oppløser seg og bander seg med oljen uten å lage noe ugagn...Skift olje hyppig for spyle ut dritt og lort og oppløste tape biter.. Lykke til! Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Mener det var en entrekant/skråkant der på mitt gir, og da var det bare å lirke det forsiktig ned på plass, med litt olje/grease i åpningen. Ang oljekjøleren så kan den repareres, når en finner hvilket eller hvilke rør som er lekkasje i så går det an å ganske enkelt lodde de igjen i begge ender, er såpass mange rør at tror ikke det betyr noe for gjennomstrømningen eller kjølingen, problemet er vel at det materialet en lodder med er det svakeste i kjemirtekkefølgen og vil tæres bort på litt sikt, og du får lekkasje igjen. Evt ny kjøler får en i de fleste større båtforretninger, tror maritim har de også, er vel standard diameter på de, og lengde varierer etter hvor mye kjøling en må ha, kjøp iallefall ikke mindre enn den du har nå. Jeg byttet selv på giret mitt nå, og da ble det en brukt som 6-7 cm lenger enn den som var fra før. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Først og fremst; takk for at dere bryr dere med en amatør sine problemer! Nei, det er ikke mulig å komme til nedi der med noen form for verktøy. -og ikke er det så greit å klemme dem sammen og tape heller, det er ganske mye spenn i disse ringene og jeg tror ikke at vanlig maskeringstape kan holde dem sammen...jeg har tenkt på om et tynnt, sterkt snøre som jeg kunne trekke opp etter at det har gjort jobben sin...men det er ikke så lett å holde det på plass på ringene.. Jeg antar at problemet liogger i at ringene ligger litt skeivt/usentrert slik at de henger på den ene siden. Det er riktig at det er en skråkant/fas der. Jeg har forresten fått lirket nedi den første ringen nå, men den innerste VIL IKKE inn, så jeg må vel trekke dem opp igjen og forsøke med mere grease eller ett eller annet.. Angående kjølerørene; lekkasjen er ikke inni selve kjøleren, mer i kanten på det som for meg ser ut som et lokk med hull for vannrørene... det ser ut som dette lokket er loddet mot endene på vannrørene og ytterkanten av hovedrøret, så det burde kanskje være mulig å lodde denne sprekken?? -eller kanskje det er like greit å koste på seg et nytt, det er jo greit at det virker også... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 19.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 Da har jeg knekt enda en ring !!.... og har bestilt 2 nye fra KD Trading...(a' kr90,-) Dette kan bli dyrt hvis ingen røper trikset... -men oljekjøleren på gearet ble bra da, med litt pussing, lakk og nye slangeklemmer.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 19.Februar.2012 Del på Facebook Svart 19.Februar.2012 hmm dette var kjedelig, har faktisk ingen gode råd her, det gikk så lett når jeg monterte hos meg..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 20.Februar.2012 Del på Facebook Svart 20.Februar.2012 jeg ser at mekanikkeren har begynt og feilet så jeg var vel for tidlig ute med skryte. Men du er flink synes jeg. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post Share on other sites More sharing options...
osa Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Endelig kom det pakke med nye stempelfjærer fra KD Trading. Er ikke så imponert over postgangen her i landet; det tar altså 4 dager å få sendt en enkel konvolutt fra Bergen til Kristiansund.. Ja, ja, det er i hvert fall her nå.. I mellomtiden har jeg spekulert og tenkt og prøvd ut et "Houdini-triks" med å holde ringene sammen nede i denne brønnen. Det var jo umulig å få noe større redskap ned dit, og i hvert fall ikke å få det opp igjen etter bruk.. Løsningen ble en tynn, men sterk streng (eller to da..) som holdt sammen ringene. Da jeg senket cluch-huset nedi brønnen sin smatt først ring nr.1 ned i sylinderen. så, mens jeg holdt huset litt igjen, snurret jeg strengen "andre veien" og fikk dratt den opp. Så var det bare å senke huset den siste cm og fiske opp den siste strengen..... cluch-huset på plass Så var det å prøvemontere og se om bremsebandet passet. Alt så bra ut; på med pakningslim, pakninger og sette sammen. .....Håper jeg ikke har glemt noe..... Er i grunnen ganske så fornøyd nå, selv om jeg ikke har fått testet om det faktisk virker. Mangler en liter eller to med gearolje, så det får bli i morgen. klar for testing etter Cavaler-metoden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 23.Februar.2012 Del på Facebook Svart 23.Februar.2012 Hei Hyggelig å se at du har fått giret sammen igjen, med uvanlige metoder . Venter spent til prøveresultatet foreligger. Krysser fingrene for dette, og ønsker deg lykke til med "prøvekjøringen" Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.