Jump to content

Hva er galt med mitt Paragon gear?


osa

Recommended Posts

Fikk kjøpt gearolje i dag, på Felleskjøpet ! (ikke så ofte jeg handler der, men de hadde god pris også..)

Hjem og fylle på. Montere bormaskin. Forsiktig starte opp med ...tja 200 omdr. kanskje... hendelen i Nøytral,

men utgående flens svirret litt usikkert "forover", mye slurpelyder (= luft som skal fortrenges?), stoppe og etterfylle litt olje, fortsette med litt mer turtall; synes det lukter "rart"...stopper , sjekker, ser, spekulerer, lukter det brent, sjekker gearet etter varme; ingen varme..........etter ei lita stund fortsetter jeg forsiktig, forsøker å koble revers; flensen snur, men jeg synes det er større motstand på revert, frikobler.

Så oppdager jeg hva som lukter: bormaskina ryker som bare det.. :rolleyes: dette ble for mye for'n!

Rare greier i grunnen, det er jo en Best !!!

 

best...jpg

 

Hvordan er det? Jeg tenker at jeg må jobbe litt med litt omdreininger ei stund... for å få fordelt olja og lufte de delene av systemet som skal luftes.. Eller???

 

Hvordan er det med motstand/treghet i revers i forhold til forover??

 

Jeg synes det "romler" litt der inne.... hvor mye er normalt??

 

Ut på byen og kjøpe ny bormaskin !!

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei

Ja du må nok ha en kraftig boremaskin for å klare det, jeg brukte en på 1000w i lavgir, og sjøl den sleit med å greie det, jeg klarte ikke å få noe turtall på den så kjørte den bare på lav hastighet, og vekselvis forover - fri - bakover, holdt vel på i ca 10-15 min og da følte jeg at den fungerte fint og all luft og evt grease fra monteringen var vekke.

 

Har igrunn ikke tenkt over det men det er gjerne naturlig at det er noe mere treghet i revers, skal tross alt snu dreieretningen....

Blir gjerne mindre lyder når det er blitt smurt skikkelig, men, er jo grove greier dette, så litt lyder er det nok. Hos meg merker jeg ikke noe til lyder, selv med vinkelgir, og grove rette tenner, men så står mitt gir på en Ford 2722e som ikke er helt stille av seg :rolleyes:

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

Da er jeg litt beroliget ....igjen! Det er vel så at gearet tar en del krefter fra motoren. -og produserer ganske så mye varme i den forbindelse. Det er jo ikke så mye annet enn friksjon som skaper varmen her.

 

Og da; -er prosjektet med reparasjon av gear så og si avsluttet....med bra resultat! Avsluttet i dag med å skifte farge på gearet. -ser nesten ut som en ny Nanni-motor, ikke sant.. :cool:

 

nyovermhalt.jpg

 

Ja jeg vet at det skal fungere i praksis også, men det er så langt fram i tid at.....

I mellomtiden er det mange utfordringer med motoren også, har for så vidt begynt å demontere den, men har planer om å få litt profesjonell hjelp til de indre delene der.

Link to post
Share on other sites

Jo, gearet ser ut til å virke nå, Ibizafan. Så får det vise seg om alt er bra uti mai en gang. I mellomtiden skal jeg gå over motoren (og male den grønn til slutt :rolleyes: )

 

Flott netthandel, det der, anderein. -virkelig imponert over utvalg og så HELT andre priser enn det vi må blø med her på berget!!!

Jeg har ikke handlet med utenlandske nettsteder før. Ser at jeg bare MÅ det nå. Det går ikke å betale 2-3 ganger for mye fordi jeg vegrer meg litt mot å handle "på engelsk".

Hvordan betaler du vanligvis; med kort?

 

Jeg har nå startet en sakte og fotodokumentert demontering av motoren. Kjekt å ha bilder å konferere med når det skal settes sammen igjen.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har betalt med kort uten problem, mener du må registrere deg hos dem for å handle. Frakt kommer i tillegg: 9 pund hvis det er under 2kg (80 kr med dagens kurs) men det finner du ut av på siden deres. Ligger verkstedhåndbok til din motor der også for salg, hvis du bruker litt tid finner du det meste. Jeg pleier å skriver inn i søkefeltet øverst: "BMC gasket" så finner du de fleste pakninger!

Andersen

Link to post
Share on other sites

OK

Hvordan er det med VAT og toll og slikt. Skjer det helt av seg selv eller må jeg gjøre noe aktivt i den sammenheng? :rolleyes:

 

Et annet problem har dukket opp; jeg har begynt å demontere div ytre deler på motoren (BMC 1500, for de som ikke husker det..), deriblant oljefiltret. Da jeg åpnet det fant jeg ut at det faktisk mangler en del (som jeg tror det er en fordel er der..)se bildet: Den skiva er jo med og holder filtret på plass opp mot toppen og uten den mener jeg at olja bare flyter fritt omkring og tar sine egne veier. SÅ; -er det noen som har en slik skive??, -er det noen plasser på nett eller i den analoge verden hvor den kan skaffes??

 

oljefilter.01.jpg

Link to post
Share on other sites

 

-en slik en??

 

 

 

-hvor kjøpte du den?

-passer den rett i blokka der den originale stod?

Det er nok ganske sikkert en slik hanto 1978 sikter til. Tror KD trading har denne, men tar du hele stasen med deg til felleskjøpet, et dieselverksted eller lignende kan sikkert de også ordne det. Da kan du også tilpasse hvilken som er mest servicevennlig på din motor. Ikke sikkert 90 grader vinkel, som bildet viser, er beste løsning på din motor. Du får dem som går rett frem også mener jeg, eller snudd på hodet slik at filterpatron peker opp i stedet for å henge under.

Det som du bare må passe på er at olja går inn og ut de riktige kanalene. Det er viktig for at filteret skal fungere riktig og at overtrykkventilen skal fungere hvis filter blir tett. Ventilen er en kule som du vil finne under toppen hvis du demonterer det du har.

 

Ønsker du å beholde det orginale, er filterbyttet lettere om du skrur av hele holderen med de to lange skruene. Da er det enkelt å få pakninger riktig på plass.

Ulempen blir da at pakning som sitter mellom blokk og filterholder kan skades. Denne bør ikke erstattes av korkpakning da det er godt trykk her, og pakningsbiter kan følge oljen inn i motor og tette smørepunkter.

Link to post
Share on other sites

HEAD GASKET ONLY THY90BMC1.5 DIESEL 131003 £25.86 1 £25.86

GASKET FOR THERMOSTATHSNGBMC1.5+1.8 131030 £1.51 1 £1.51

Airmail (500g) PD-CRM £9.10 1 £9.10

 

Net£36.47

VAT£7.29

Total£43.76

01/09/2011 10:26:44 NONE 1 BOX - PACKED BY MR DAVID MACK AIRMAIL

 

Her er min siste faktura: Vat og frakt kommer av seg selv når du begynner betaling, toll har jeg ikke tenkt noe på og heller ikke hørt noe om, dette var toppakning og ny pakning til termostat. MHT. til frakt er det vel en tabell der du kan kikke på?

Andersen

Link to post
Share on other sites

ja,det er en sånn.Jeg kjøpte mitt på kdtrading,passer rett på.Kdtrading skaffer det meste du trenger til denne maskina.Foresten en maskin jeg har vert fornøyd med,hadde et røsk med ny topp++etter dette har det kun vert og vri om og den har fyra hver gang,hvert år osv uten noe som helst vas.Nå har jeg volvo,så vi får se...

Link to post
Share on other sites

oljefilter.01.jpg

 

Jobbet på 60-70 tallet med Morris og Austin biler. Alle bensinmotorene hadde denne type innsatsfilter og jeg tror den skiven som mangler var ganske lik på de fleste filtrene.

Har byttet en del av dem. Så om noen har en gammel BMC motor (850-903-1000-1100-1300-1500-1800 ccm) stående fra den tiden finner du nok en slik skive i filterhuset.

Men det beste er vel om der er en sats med spinn on filter som passer :thumbsup:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt:

**oljefilter ombyggings-sett fra KD Trading og

**en hel masse pakninger og noe "stæsj" fra ASAP.

 

Bestillingen hos ASAP fungerte over all forventning, bortsett fra at jeg trolig tulla det til litt med frakten slik at det ble noe dyrere enn det måtte (30 kg, posten...tror jeg..) :rolleyes:

 

Så får det vise seg om noe av det kommer fram.. :giggle:

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Da har det begynt å komme pakker, men dessverre ikke helt som bestilt:

Fra KD Trading har jeg fått en pakke som skulle til en melkaprodusent i Bjugn, hvor "min pakke" befinner seg, vet jeg ikke.. :thumbsdown:

Fra Garstad AS har jeg fått en ganske så fin og rimelig oljekjøler... :thumbsup:

Fra ASAP har jeg ikke sett noe ennå......så noe pakningskifte blir det vel ikke denne helga... :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Endelig har min bortkomne pakke fra KD Trading kommet fram. Det har nok skjedd en forbytting hos Trading her, den har vært innom Bjugn en tur, men vi ordner da så gjerne opp i slike bagateller. Det har vel skjedd værre ting i verden!

-men pakken fra England lar vente på seg....

Link to post
Share on other sites

Så er pakken fra ASAP i England kommet i hus. -og det var slettes ikke ASAP sin skyld at det ikke skjedde før i dag; den har ligget på HOB sitt lager/terminal her i Kristiansund siden MANDAG!! De påstår at de har ringt fasttelefonen "flere ganger" uten å få svar....Ja,ja....

 

Ikke noe toll og ikke noe moms (har betalt VAT i England, da..)

Dermed var det under halv pris i forhold til norske priser!! Blir nok fast kunde der. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har en 1,8 bmc motor stående selv, så kanskje der eg må bestille deler til den då. Motoren sitter fast i sylindrene så regner med at både topp og bunnpanne må av for å få løs stemplene, med påfølgende nye stempelfjærer og pakninger. Motoren gikk som en klokke den gang båten den sto i ble satt på land, båten er nå hugget og motor/gir i garasjen hos meg. Nok et prosjekt :rolleyes:

 

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ting har stått litt stille den siste tiden, men nå er endelig motor/gear kommet ombord i båten. (-i går kveld, faktisk)

Jeg har ikke startet opp på land, så det blir spennende for en amatør å starte opp om en drøy uke da utsett er planlagt..

Før den tid frykter jeg at det blir en jobb med å justere innfestingen av motoren, har tatt ut disse festene også og sandblåst og lakkert dem. Det er vel viktig at motoren står sånn nogenlunde på linje med akslingen, har jeg hørt..:) Om det er noen som har noen gode råd/tips på hvordan dette skal gjøres på beste måte så....

 

motor.jpg

 

ASAP-handelen gikk greit, den, men det kom et toll-krav etter noen uker da........ likevel betydelig billigere enn her på berget!

Link to post
Share on other sites

Då blir det en spennende tid fremover no, følger spent med, håper du poster resultatet her. Ang oppreting av motor/gir og propellaksling så er det et kritisk punkt som krever stor nøyaktighet, tror du finner fremgangsmåte på det i diverse tråder her på forumet.

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hei igjen

 

Da er båten endelig kommet på sjøen. Egentlig er det nesten 14dager siden sjøsetting, men det har vært så mye annet i det siste at båten har kommet litt i annen rekke.

 

Installasjonen av motor og gear må jeg si ble en langdryg historie. Jeg hadde tatt ut alt som var av "bedding" for å fjerne rust og pusse opp .. og hadde selvfølgelig ikke tatt alle de målene jeg burde da jeg demonterte disse delene. Enten har båten forandret form og fasong i løpet av vinteren eller så har innjusteringen mot aksel og flens vært sånn der "bra-nok". Jeg har lest meg til at det her skal være på tidels-mm når man måler flens mot flens, og DET var det slettes ikke da jeg startet opp...

 

For å gjøre en lang historie kort; etter nærmere 10 timers opp og ned med motor, forsøk med skimsing her og der, utfresing av "bedding-stokken", justering opp og ned og sidelengs......har jeg endt opp med ca 0,10 forskjell mellom flensene.

 

Jeg ser for meg at dette må sjekkes og etterjusteres etter at båten har ligget på sjøen en stund....

 

Og så ; oppstart av motor. Det ble litt plundring med luftinga av disel-systemet..mye nytt; nytt filter, nye slanger ...men det gikk da i grunnen greit. Litt gløding og kinning på startmotor....og så startet den, som om ingenting hadde skjedd :)

 

Den store spenningen var gearet... litt hjertet i halsen-stemning ved innkobling.... Funka bra det!! :thumbsup:

Har ikke hatt tid til den store prøveturen ennå...og været har heller ikke lokka meg mer ut enn nødvendig, men det ser utrolig bra ut og plutselig en dag klaffer alt; vær og tid og da er det ut på tur igjen .......

 

TAKK til alle som har bidratt med gode forslag til problemløsninger. Baatplassen er topp. Uten den hadde jeg IKKE kastet meg over dette "ikke kan"-prosjektet..... :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...