Jump to content

Hvem er ansvarlig for umerket tau i sjøen?


SveinHa

Recommended Posts

På vei til jobb i dag fikk jeg tau i ene hekkaggregatet. Ikke noe pingletau heller, 4-5 cm i diameter, festet i bunn og uten merking/blåse. Der kom et kraftig smell og båten bråstoppet. For et års tid siden drev havnevesenet å laget kaier i området og dette tauet er nok rester etter dette arbeidet. Kan Havnevesenet holdes ansvarlig for skadene på min båt eller er det en håpløs materie å gå inn i? Jeg skal i alle fall ta en telefon til havnesjefen og be han rydde opp etter seg slik at ikke flere får samme ubehagelige opplevelse.

 

Brukte en halvtime på å komme meg løs og med et hekkagregat intakt og pent vær kom jeg etterhvert fram.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

KAN vi stille noen til ansvar i slike tilfeller??

I dette tilfellet er der ikke tvil om hvem som eier tauet. Har ikke fått tak i havnesjefen enda men prøver igjen senere......

 

Om det var drivved eller et løst tau må en nok regne det som hendelig uhell........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i alle fall ta en telefon til havnesjefen og be han rydde opp etter seg slik at ikke flere får samme ubehagelige opplevelse.

.

God morgen SveinHa,

 

... eller kanskje det slett ikke var noen "god morgen" ....

 

Her tror jeg generelt at man ikke har stort å hente, jeg kan ihvertfall ikke huske å ha hørt om at noen er blitt gjort ansvarlige for denslags svineri.

 

Men på den annen side: du er så heldig å bo i et distrikt med en særdeles fornuftig og forståelsesfull havnedirektør og hvis du kan sannsynliggjøre at tauet virkelig er etterladenskaper fra havnevesenets arbeid   -    da ser jeg ikke helt bort fra at han skjærer gjennom og finner en fornuftig løsning.

 

Uansett; det er på sin plass å få sagt fra  -  og det er god "mentalhygiene" å få sunget ut ....

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten diskusjon om det i havna for ikke lenge sia . Da var det snakk om hvem som har annsvar vis vi kjører i et tau / kjetting i en havn der det er lett og vite hvem eier er . Hørtes ut for meg at den saken var grei av folk som hadde vært borti dette før, eier av tau/kjetting er ansvarspliktig  vis det er dårlig eller ikke merket . Og i ditt tillfelle trur du jo at du veit det er . Klart du må jo prøve og se hvor ansvarsbevist dem er  , kansje dem viser annsvar , håper det for din skyld og lykke til . Bare for og nevne en ting til ang tau og dårlig merking ,skal følge godt med rundt utenfor Horten om dagen når du er utpå. Kommer snart ikke fram pga merka og umerka kanner som plopper rundt uti der . Flott at folk fisker og koser seg , men dem skulle hatt bedre merking og synke tau , det hadde gjort seg ja .

 

PS: Regner med vi for høre hvordan det går

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har ikke klart å få havnedirektøren i tale, så jeg sendte følgende e-post til han:

 

Hei.

 

Har prøvd å ringe deg flere ganger i dag men har ikke fått kontakt......

 

Problemet er at jeg er en smule sur på deg i dag, ikke akkurat deg personlig men en av dine "disipler" eller innleide firma.

 

Da jeg i dag morges var på vei til jobb med båt fra Storesund til Husøy havarerte jeg det ene hekkaggregatet mitt pga. et umerket tau i sjøen NV av S.Flatskjær (omtrent i første "a" i Haavøy på kart 17). Dette tauet var tidligere merket med en stor blåse men denne var nå vekk og tauet var da umulig å se. Tauet var kveilet opp og gikk ned til bunn der det er festet i et eller annet. Dette ble brukt til fortøyning av en lekter når kaiene ble bygget for et års tid siden.

 

Jeg har vondt for å se at dere ikke er ansvarlige for slike feller og ber med dette om at dere fjerner restene slik at i alle fall andre kan spares. Etter at jeg hadde brukt en halvtime på å komme meg løs er der nå kun et flytetau som står rett opp fra bunn uten den store vasen i topp (som nå henger rundt det ene hekkaggregatet mitt). Mener å huske at der var to slike tau der tidligere men jeg klarte ikke å se det andre nå i mørket i dag morges.

 

Regner med at det går greit å få dekket slike skader på forsikringen men dette koster meg uansett egenandel i tillegg til at båten blir liggende ubrukbar i noen uker.

 

Jeg er ikke ute etter å "ta" en syndebukk her men jeg synes jeg kom svært så uskyldig opp i en situasjon som Havnevesenet må være ansvarlig for, direkte eller indirekte.......

 

Gi et vink om hva du mener om saken.

--

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Var ute for noe lignende,kjørte på en bøye og fikk tau i propellen med påfølgende skader på propell anlegget. Utlegging av bøyer er forbudt uten tillatelse og tillatelse gis av Havnevesenet. Men det lokale havnevesen kunne ikke gi noen opplysninger som kunne

indikere hvem eieren var da bøya var ulovlig utlagt. Min mening var da at da måtte Havnevesenet være ansvarlig fordi de ikke fjernet ulovlig utlagte bøyer og at de måtte

dekke reparasjonen. Havnevesenet hadde ikke kapasitet til sånt sa de og da prøvde

jeg meg på kommunen direkte som igjen henviste til Havnevesenet.

Kontaktet advokat som mente jeg hadde en dårlig sak (og det var jeg inneforstått med) så

jeg valgte å droppe hele saken og dekket skaden selv. Dette her er nesten å sammenligne

med skader du får på bilen  ved plutselig skade på vei. Vanskelig å få erstatning for det

også.

Du kommer garantert til å  slå :headbang: . Bakdelen er at du vil få fin tykk hornhud i panna

og ender opp med regningen for skaden.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme i påsken i år. I båthavna som vi bruker ved feriestedet vårt så hadde en av de lokale "kaksene" kjøpt seg så stor båt at utliggeren bare dekket 13-del av båtlengden. Han hadde derfor festet et kraftig tau i baugen av båten som gikk ned i sjøen til en stor sementring på bunnen. Vi kom inn i havna var vedkommende ute med båten. Da vi passerte båtplassen hans ble det plutselig et kraftig rykk i båten og motoren stoppet. Tiltet opp drevet og der var tauet som han hadde bortøyd båten sin i kveilet rundt propellene mine. Han hadde bare kastet tauet i sjøen da har dro ut. Jeg gikk heldigvis på tomgang  og hadde lav fart slik at etter noen minuttet med kniven så var det bare å starte opp og fortsette. Snakket med ansvarlig for båthavna og han så ikke så blidt på denne oppførselen. Hans kommentar var; Digre og flotte båter skulle de ha men sjømannskap og sjøvett det hadde de ikke.

 

SveinHa - håper for din del at du ikke har et forsikringsselskap som praktiserer aldersfradrag ved skade på f.eks hekkagregat, hvis det blir til at du må dekke skaden selv.

Link to post
Share on other sites

Ikke spesielt hyggelig sak dette Svein Harald. Synes du var ganske "forsiktig" i mailen til havnesjefen, men mulig det er strategisk lurt å gå litt rolig frem. Et godt tips er å ta kontakt med Haugesunds Avis om saken. Havnesjefen vil nok få fart på seg om han blir utfordret på "hvorfor ikke havnevesenet rydder opp etter seg".

 

Ellers er dette med tau i sjøen blitt et tiltagende problem. Synes jeg kjørte sikk-sakk mellom umerkede teiner og blåser i hele siste del av sommeren i år. Har aldri sett det så ille i Kr.sands skjærgården før. Nærmest flaks at jeg ikke gikk på noe. Utrolig irriterende at folk som fisker tar så lett på det.

Link to post
Share on other sites

Synes du var ganske "forsiktig" i mailen til havnesjefen, men mulig det er strategisk lurt å gå litt rolig frem. Et godt tips er å ta kontakt med Haugesunds Avis om saken.

Joda, tar det litt rolig i starten. Å blande inn avisen er helt uaktuelt nå. Har fått et par mailer fra havnedirektøren. Innrømmer foreløpig ikke noe ansvar men han sender ut en båt for å lete etter restene og jeg har invitert meg selv med. Kommer med rapporter etterhvert som saken skrider fram.

 

Her fått båten på slipp og skaden inspisert av Norske Sjø/KNBF's representant. Mekanikeren kommer i morgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut......

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Begge propellene ganske "herpet" og sannsynligvis et tannhjul eller aksling brukket (skjedde ingenting da jeg prøvde å sette den i gir, ikke en eneste lyd).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Søgne

Er et eldorado for allslags hobbyfiskere som legger teiner overalt!

I hummerfisket er det helt normalt å finne teiner midt i lei som er merket både på kart og med sjømerker. For at ingen skal stjele teinene ligger det gjerne bare en liten trekloss istedenfor bøye.

Slike treklosser har en tendens til å synke, og derfor legges det 4-6 meter flytetau bort til neste trekloss. Er det noen som kan tenke seg en bedre båtfelle?

 

Hvis en slik felle tar livet av et hekkaggregat - kan eier av teina stilles til ansvar eller går han fri?

 

Forutsetter at politiet ikke har annet å gjøre enn å spane på teina til eieren kommer slik at det ikke er tvil om eierforhold.

 

Mons :confused:

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis en slik felle tar livet av et hekkaggregat - kan eier av teina stilles til ansvar eller går han fri?

 

Forutsetter at politiet ikke har annet å gjøre enn å spane på teina til eieren kommer slik at det ikke er tvil om eierforhold.

 

Mons :confused:

Jeg kan vanskelig se at noen kan stilles til økonomisk ansvar for slike hendelser. Om det er taustumper, tømmerstokker eller annet som ligger å driver i sjøen så må vi nok selv bære kostnaden om vi treffer dette og skader sjarken. Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å definere hvem som er eier av uvesnet som flyter.

 

Treffer vi en badende som ligger å driver i sjøen, og han/hun skader drevet så vet vi jo hvor vi skal adressere erstatningskravet i allfall :wink: .. Det er ikke lett slik som jeg ser det, og jeg tviler sterkt på at det er noe å hente....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis det skjer meg så har ihvertfall fiskeren en felle mindre å sette ut neste gang.

Jeg har en slik felle stående på kaien og der har den stått i 5-6 år :lol: men den gamle treteina koster nok langt mindre enn mitt gir og propell/egenandel :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vanskelig se at noen kan stilles til økonomisk ansvar for slike hendelser. Om det er taustumper, tømmerstokker eller annet som ligger å driver i sjøen så må vi nok selv bære kostnaden om vi treffer dette og skader sjarken. Jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å definere hvem som er eier av uvesnet som flyter.

Nå er det vel ikke snakk om ting som driver rundt ,vis ikke jeg har missa hele greia ? Må jo være forsjell på dette her det er snakk om , og drivende tømmer og annet skrot .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke snakk om ting som driver rundt ,vis ikke jeg har missa hele greia ? Må jo være forsjell på dette her det er snakk om , og drivende tømmer og annet skrot .

Jepp. Drivgods er der jo ingen som eier men i mitt tilfelle er der ikke tvil om hvem som eier svineriet (Havnevesenet representert ved et eller annet innhyrt firma).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette er et godt eksempel på hva skrekkaggregat eller hekkansaggregat om du vil er brukenes til, netopp: "taumagnet". Slikt skjer når dette er det dypeste punktet på båten.

 

Jeg har når jeg har hatt litt dårlig tid, eller sittet fast med dreggen bare sluppet tauet/dreggen. Jeg gjør det også hvis det har kommet svimanet på tauet. Det er så surt å svi seg. Det er som regel synketau som er brukt så det gjør jo ingenting da.

Link to post
Share on other sites

Jeg har når jeg har hatt litt dårlig tid, eller sittet fast med dreggen bare sluppet tauet/dreggen.  Jeg gjør det også hvis det har kommet svimanet på tauet.  Det er så surt å svi seg.  Det er som regel synketau som er brukt så det gjør jo ingenting da.

En skvett rødsprit er greit å ha for hånden når man får svimaneter i redskapen. Løser opp maneten lett som bare det, og lindrer svien på huden også. Og så er det så mye billigere enn å kjøpe ny dregg for hver gang da.. :lol::lol::lol:

 

Fungerer fint på garn og annen redskap også. Dynk godt med rødsprit, og skyll det i sjøen etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette er et godt eksempel på hva skrekkaggregat eller hekkansaggregat om du vil er brukenes til, netopp: "taumagnet".  Slikt skjer når dette er det dypeste punktet på båten.

 

Jeg har når jeg har hatt litt dårlig tid, eller sittet fast med dreggen bare sluppet tauet/dreggen.  Jeg gjør det også hvis det har kommet svimanet på tauet.  Det er så surt å svi seg.  Det er som regel synketau som er brukt så det gjør jo ingenting da.

Er veldig glad for at jeg har både hansker og god tid når jeg er på sjøen, da slipper jeg å dumpe både dregg og tau i sjøen. Jeg som i min naivitet trodde synketau innholdt bly, men det kan det jo ikke gjøre siden det ikke gjør noe om man dumper det i sjøen :crazy: ... Vel jeg lærer så lenge jeg lever.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En skvett rødsprit er greit å ha for hånden når man får svimaneter i redskapen. Løser opp maneten lett som bare det, og lindrer svien på huden også. Og så er det så mye billigere enn å kjøpe ny dregg for hver gang da.. :lol:  :lol:  :lol:

 

Fungerer fint på garn og annen redskap også. Dynk godt med rødsprit, og skyll det i sjøen etterpå.

Har ikke prøvd rødsprit, men vi bruker enkelt og greit cola til slikt her i Qatar. Vi bruker først en barberhøvel av god gammel type til rake bort trådene fra maneten, deretter en boks cola....

 

Det hjelper faktisk, og en ting er sikkert er at brennmatene vi har hjemme i Norge er kun pingler sammenlignet me som finnes lengere sør. Vi sender alltid ungene uti først, hører vi ikke noe etter et par minutter er vannet stort sett uten maneter... Fungerer veldig godt :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Snakket med Volvo-pusheren i dag. Propellakslingene overlevde men en koblingshylse var brukket så det ser ikke så ille ut. Takst ca 18.000.- + MVA.

 

Har fått et par tilbakemeldinger fra havnedirektøren og kommer til å legge ut info om saken etterhvert som det konkretiserer seg litt mer......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har fått et par tilbakemeldinger fra havnedirektøren og kommer til å legge ut info om saken etterhvert som det konkretiserer seg litt mer......

Hei Svein,

Du kan godt hilse ham fra meg og si at jeg har svært god tro på hans evne til å skjære gjennom og komme med en god løsning - og at vi er svært mange som følger utviklingen med argusøyne!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du kan godt hilse ham fra meg og si at jeg har svært god tro på hans evne til å skjære gjennom og komme med en god løsning  -  og at vi er svært mange som følger utviklingen med argusøyne!

Har akkurat tipset han om denne postingen så da kan du jo "hilse på direkten" :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...