Jump to content

Stor Princess påførte båter skader i Oscarsborg gjestehavn


bc45

Recommended Posts

Vi lå godt fortøyd i Oscarsborg gjestehavn i går da en diger Princess passerte havna i stor fart. Da føreren registrerte at det stod folk på brygga som observerte ham, ga han bare enda mer gass. Vi lå longside på innsiden av vestre brygge og jeg har aldri opplevd båten vår kaste slik på seg som den gjorde i hekkbølgene hans. Selv i vår 45-fots seilbåt ble alt løst ombord regelrett kastet rundt. Båten vår fikk ikke skader, men en stor cabincruiser foran oss fikk fenderne så skviset at skrogsiden slo inn i brygga med påfølgende skader. De andre båtene i gjestehavna så også ut til å få kjørt seg.

 

Jeg fikk ikke med meg navnet eller registreringsnummeret på båten, men forsøkte å kalle opp føreren på vhf`n to ganger uten respons. Princess`n var mørk blå, muligens en 65 foter, kanske litt mindre. Den var på vei sydover fra Oscarsborg i går, et sted mellom kl. 13 og 15. Det finnes jo ikke så mange slike båter her i landet, så jeg lurer på om noen andre observerte båten i går, og om noen vet hvem som eier den? Slike folk bør holde seg langt til havs, helst så langt at vi slipper å se dem i det hele tatt.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post

Hva med AIS? Eller er det bare større båter som har dette?

 

Vi har AIS og jeg slo på plotteren for å se etter båten straks den hadde passert. Enten så hadde han ikke AIS ombord eller så hadde han slått den av :nonod: Kunne godt tenke meg å anmelde så uvettig kjøring som dette, men tror ikke det har noe særlig hensikt så lenge vi ikke vet hva båten heter.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post

Synd ingen med en rask båt kjørte etter han og tok reg.nummeret :headbang:

En ting jeg igjen har konstatert i ferien, er at slike båter ofte ikke har påsatt noe registreringsnummer, så det kunne ha blitt vanskelig. Det er helt vanlig at de også er navnløse. Hvorfor kan man spørre seg om :confused:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Var det Flybridgebåt eller V-serie?

Av flybridge typen finnes den nesten ingen blå. Fant kun en til salgs på FINN, men den var i Bergen

 

Kanskje var de på prøvetur?

Her er de som ligger på Finn i Oslo & omegn med Blått skrog:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29593470

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29294384

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29082385

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28780366

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28366420

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28266459

Link to post

Generelt synes jeg det er merkelig at det ikke er 5knop forbi gjestehavna på Oscarsborg.

Det er 5kn i sundet forbi H-øya.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

De burde jo satt opp skilt der:)

 

 

Send email kystverket og forklar problemstillingen.

 

 

Er ellers enig at det burde stått skilt 5 kn der.

 

Lokale hastighetsbegrensninger som er gjort gjeldende i forskrift skal faktisk merkes med skilt(selv om det likevel ikke kan stå skilt absolutt alle steder). Ligger området med hastighetsbegrensning innenfor en kommunes sjøområde, innsjø og/eller elv(i dette tilfellet Frogn kommune?), er det kommunen sitt ansvar å sette opp skilt og vedlikeholde disse. Utenfor dette området er det Kystverket som har ansvaret for skilting og vedlikehold av skilt, jfr. Forskrift om hastighetsbegrensninger i sjø, elv og innsjø fra 2009 samt Lov om havner og farvann(Havne- og farvannsloven) fra samme årstall.

Link to post

Hvordan var det med sjøloven?

Man skal ferdes hensynsfylt slik at det ikke volder skade eller ulemper for andre :confused:

Så det er sant som tidligere nevnt, det er lov å bruke sunn fornuft, du er faktisk forpliktet til å bruke sunn fornuft.

Man skulle jo tro at en som førte en båt på ca 60 fot hadde lært noe da vedkommende tok lystbåtsertifikatet :headbang:

Link to post

Hvordan var det med sjøloven?

Man skal ferdes hensynsfylt slik at det ikke volder skade eller ulemper for andre :confused:

 

Ikke sjøloven(Lov om sjøfarten), men § 2 i Forskrift om fartsbegrensninger i sjø, elv og innsjø:

 

§ 2. (generell fartsbegrensning)

 

Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.

 

 

Men, det er alltid unntak:

 

§ 6. (unntaksbestemmelse)

 

Fartsbegrensninger gjelder ikke for

 

 

 

a)

 

forsvaret, politiets, tollvesenets og brannvesenets fartøyer, samt losfartøyer og ambulansefartøyer,

 

 

 

 

b)

 

fartøyer med lege om bord, eller

 

 

 

 

c)

 

fartøyer i sjøredningstjenesten

 

 

hvor overskridelse av fartsbegrensningen er nødvendig for å få utført utrykningen eller oppdraget.

 

Fartøyer som nevnt i første ledd, skal om mulig vise varsellys eller på annen måte varsle om utrykningen eller oppdraget.

 

§ 7. (dispensasjon)

 

Innenfor sine myndighetsområder etter § 4 kan Kystverkets hovedkontor og kommunestyret gi dispensasjon fra § 3 og fra forskrifter om fartsbegrensninger. Dispensasjon kan bare skje etter begrunnet søknad. Dispensasjon skal videre bare skje i særlige tilfeller og det skal legges vekt på at det ikke oppstår slik skade eller fare for skade som beskrevet i § 2.

 

Dispensasjon skal gjøres tidsbegrenset.

 

 

Det betyr i praksis at man alltid må fortøye eller ankre i samsvar med godt sjømannskap og for storm slik at det ikke oppstår skade på personer, kaier og eget og andres fartøy som følge av bølgeslag fra slike passerende fartøy som kan være unntatt fra fartsbegrensninger. Får man i slike tilfeller skade på eget eller andres fartøy som følge av mangelfull fortøyning, har man strengt tatt bare seg selv å skylde på.

 

Man kan heller ikke forvente at den såkalte nyttetrafikken går med redusert fart i alle hoved- og bileder for at det kan ligge lystfartøy til kai eller ankers som ikke har fortøyd eller ankret skikkelig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...