Jump to content

Erfaring med triax tv antenne

Optimist1

Recommended Posts

Nei,ekstra forsterker er feil. Den innebyggede forsterkeren i antennen med 28dB gain har mer enn nok forsterkning. Med en ekstra forsterker vil inngangstrinnet i TV'n bli overstyrt. Jeg ville gått tilbake til butikken og bedt om å få byttet den med mateboksen som kun gir driftspenning til antennen. Dersom TV'n selv kan legge ut spenning til antennen, trenger du ikke den heller. Da kjører du signalet rett fra antennen til TV'n. Antennens innebyggede forsterker får på en av disse måtene den driftspenningen den må ha for å fungere.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja da har eg koblet antenne i flere timer og det fungerer ikke :-( Får ikke lys i antenna og da sier brukerveiledning at det er manglende forbindelse i kabler eller konnektorer. Lys i strømforsyning.

Nå bruker e ei retningstyrt antenne med forsterker og samme kabel direkte til tv. Den virker fint. Det er en splitter på kabel mellom triax antenna og den som går til tv'n. Den som går ut fra splitter til tv nå er den som egentlig går til strømforsyning og gir spenning til forsterker i antenna. Skulle ikke være noe galt med den da...Har prøvd å bytte splitter med han/ho tv plugger også.

Har no kobla sånt før uten problemer.

Hva Gjør eg no ? Noen måte å sjekke kablene på ? Er antenna kaputt ? Kan e sjekke antenna med å sette 12v på antennepluggen ? Hjeeelp :-)

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Jeg koblet et 9 volt batteri mellom lederen og skjermen på coiaxialen, da lyste antenna.

Koblet kun lederen i tv og da fikk jeg bilde, du kunne jo prøve bare for å teste om det er noe galt med antenne, kabel eller boksen som skal gi spenning.

Med lederen så mener jeg den midt i coiaxialkabelen.

Lykke til.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Det ligger en anna tråd om akkurat dette som jeg har svart i (https://baatplassen.no/i/topic/111454-biltema-tv-antenne-erfaring-med-denne/). Den "UFO"-antenna skal ha enten 5-12 volt eller 12-24 volt, alt etter modell. Står på selve antenna. Enkelte TV-modeller (og alle bokser som går til RiksTV) leverer 5 volt ut på antennepluggen. Men ettersom det fort blir noen meter kabel, risikerer man å få for lite strøm.

Den enkleste metoden er å kjøpe Triax sin power-inserter. Det er IKKE en forsterker, men en strømforsyning som leverer 12 volt ut på antenneledningen. Denne koster 199,- hos oss (Elkjøp). Denne finnes i 12v-utgave og i 230 volt utgave. I og med at man har god tilgang på 12 volt i båt, campingvogn osv., ville jeg valgt den. Mener varenummeret er triax339529.

Når dette opplegget benyttes, må såkalt "aktiv antenne" slås AV i menyen til boks / TV.

Bonus: på denne power-inserteren er det 2 utganger. Du kan derfor hente ut 2 signaler fra en og samme boks, uten signaltap.

En annen ting man skal være nøye med, er åssen man kobler F-connectorene. Viktig at det ikke er kontakt mellom kobberlederen og den sølvfargede skjermingen rundt. Skjermingen skal IKKE fjernes; den skal brettes tilbake slik at F-connectoren skrus fast og danner kontakt med skjermingen. Det skal stå en liten stubb hvit isolasjon igjen rundt kobberlederen slik at den ikke kan få kontakt med F-connectoren.

Evt. skjerming som stikker ut bak f-connectoren kan fjernes.

Gjør det sånn, så slipper dere problemer. :) Litt for dumt å spare 200,- og så fungerer det kanskje ikke. Dog - kort kabel til antenna og en Grundig-TV (har ikke erfaring med andre merker dessverre), så skulle det meste være plankekjøring. 12 volt over hele fjøla på den måten. :)

Lykke til! :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Trophy: Denne splitteren... er det en sånn:

Triax_2_Way_TV_Satellite_Splitter.jpg

I såfall må du se om den har "DC pass". På de vi selger (på Elkjøp) er det rød strek i stedet for sort mellom inn- og utgangene, med pil mot utgangene. Om du har en som den på bildet, er det stor sannsynlighet for at den ikke slipper strøm igjennom. Da må den skiftes ut.

Om du har en sånn dc power-inserter, trenger du ikke splitter - inserter'en har to utganger.

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Trophy: Denne splitteren... er det en sånn:

Triax_2_Way_TV_Satellite_Splitter.jpg

I såfall må du se om den har "DC pass". På de vi selger (på Elkjøp) er det rød strek i stedet for sort mellom inn- og utgangene, med pil mot utgangene. Om du har en som den på bildet, er det stor sannsynlighet for at den ikke slipper strøm igjennom. Da må den skiftes ut.

Om du har en sånn dc power-inserter, trenger du ikke splitter - inserter'en har to utganger.

På min står det "all ports power pass" så da skulle det være ok. Den har blitt brukt som skjøt.

Kanskje e skal prøve å montere power-inserter nærmere antenna ?

Det ligger en anna tråd om akkurat dette som jeg har svart i (https://baatplassen.no/i/topic/111454-biltema-tv-antenne-erfaring-med-denne/). Den "UFO"-antenna skal ha enten 5-12 volt eller 12-24 volt, alt etter modell. Står på selve antenna. Enkelte TV-modeller (og alle bokser som går til RiksTV) leverer 5 volt ut på antennepluggen. Men ettersom det fort blir noen meter kabel, risikerer man å få for lite strøm.

Den enkleste metoden er å kjøpe Triax sin power-inserter. Det er IKKE en forsterker, men en strømforsyning som leverer 12 volt ut på antenneledningen. Denne koster 199,- hos oss (Elkjøp). Denne finnes i 12v-utgave og i 230 volt utgave. I og med at man har god tilgang på 12 volt i båt, campingvogn osv., ville jeg valgt den. Mener varenummeret er triax339529.

Når dette opplegget benyttes, må såkalt "aktiv antenne" slås AV i menyen til boks / TV.

Bonus: på denne power-inserteren er det 2 utganger. Du kan derfor hente ut 2 signaler fra en og samme boks, uten signaltap.

En annen ting man skal være nøye med, er åssen man kobler F-connectorene. Viktig at det ikke er kontakt mellom kobberlederen og den sølvfargede skjermingen rundt. Skjermingen skal IKKE fjernes; den skal brettes tilbake slik at F-connectoren skrus fast og danner kontakt med skjermingen. Det skal stå en liten stubb hvit isolasjon igjen rundt kobberlederen slik at den ikke kan få kontakt med F-connectoren.

Evt. skjerming som stikker ut bak f-connectoren kan fjernes.

Gjør det sånn, så slipper dere problemer. :) Litt for dumt å spare 200,- og så fungerer det kanskje ikke. Dog - kort kabel til antenna og en Grundig-TV (har ikke erfaring med andre merker dessverre), så skulle det meste være plankekjøring. 12 volt over hele fjøla på den måten. :)

Lykke til! :)

y8ahuge7.jpg

Skal funke med 5 volt fra TV'n, men som nevnt så er det ikke med det sagt at det vil funke. Skal ikke være lett... :p

Om du skal splitte signalet, gjør det vha. en power-inserter. Så fort signalet splittes, får du signaltap. Og da blir det fort klabb og babb. Hel ved fra antenne til power-inserter, hel ved derfra og til TV / DAB-radio. Om du har kobla alt riktig, skal du kunne få signalene inn uten kluss.

På min står det "all ports power pass" så da skulle det være ok. Den har blitt brukt som skjøt.

Kanskje e skal prøve å montere power-inserter nærmere antenna ?

Har nettop vært gjennom dette med antenner og kabel. Jeg har Triax aktiv antenne med rød diodelys. Hadde splittet med "all power pass". Koblet opp med splittet, ingen lys, tok bort splitter (satte skjøt) lys i dioden og TV signaler og kanaler[emoji1]

Om du kan, gjør en test uten splitter.

Akkurat kommet hjem fra en tur på Elkjøp. . . . . . . . . Selgeren kunne ikke svare på mine spørsmål ang forsterker... :rolleyes: :thumbsdown:

Ikke helt uvanlig, nei. Tidligere skulle selgerne alltid prakke på folk som kjøpte ny flatskjerm en "dings" til å sette inn på antenneledningen. Dette var et galvanisk skille for å hindre jordstrømmer og brann hjemme når TV'n var koblet til 230V med jordet kontakt og antennekabelen til kabel-TV nett. Greit nok hjemme, men båtbrukere ble også påprakket denne "dingsen" med det resultat at det ikke kom spenning frem til aktive antenner som feks. Triax-antenner!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den eneste fordelen med et slikt galvanisk skille i båt er dersom inline strømforsyningen legger spenning ut i begge retninger, altså ikke bare til antennen, men også tilbake til TV'n. At TV'n får 5V inn på antenneinngangen, er det ikke sikkert at den liker.

Dette er noe dere som har, eller har tenkt å eksperimenterte med å koble et lite batteri rett inn på antennekabelen bør huske på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Den dingsen er vel bare noe du trenger dersom det er trangt bak på TV'n og du trenger å vinkle kabelen? Og da kan jeg jo også nevne at en skal unngå krappe bøyer på en antennekabel. Det kan degradere signalet inn til TV'n. Og fulgte det med en kabel til antennen som er mange meter forlang, kutter du den til passende lengde. Tapet i kabelen er jo større dess lengre kabelen er. Og å kveile opp en for lang kabel, degraderer signalet ytterligere.

Den eneste fordelen med et slikt galvanisk skille i båt er dersom inline strømforsyningen legger spenning ut i begge retninger, altså ikke bare til antennen, men også tilbake til TV'n. At TV'n får 5V inn på antenneinngangen, er det ikke sikkert at den liker.

Dette er noe dere som har, eller har tenkt å eksperimenterte med å koble et lite batteri rett inn på antennekabelen bør huske på.

Flott poengtert Lars mht å spenningsette TV.

Derfor jeg kun koblet til lederen og ikke skjermen i coaxialen mot TV.

Ikke for permanet bruk, kun for feilsøking.

Jeg ser ei heller noen grunn til ikke å bruke Triak sin egen spennings boks, da er jo dette ivaretatt.

Triax boksen i min båt har to utganger( noe som normalt) der den ene utgangen brukes til DAB radio med godt resultat.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...