Jump to content

Trenger avklaring på oppkobling,batteri 2stk + velger +mastervolt

KenBjork

Recommended Posts

Hei

Ref denne tråden med "ny-båten" og dens opppussing https://baatplassen.no/i/topic/82475-prosjekt-oppussing-scand-dynamic-86009200/

Der er en mastervolt sak i båten innkjøpt av forje eier, hovedbryter/velger har ikke der i eie blitt koblet hovedbryter, pga de gammle var for svake og ny hadde ikke blitt kjøpt montert før jeg kjøpte denne.

Hvertfall, slik er det koblet pr i dag:

scand_kobbling_batteri_og_motor.jpg

Jeg har nå fått stasjet mitt fra maritim.

Der har jeg da kjøpt batterivelger BEP, Kontinuerlig belastning: 350 ampere Spissbelastning: 1500 ampere

http://www.maritim.no/bep-batterivelger-350-amp

Og denne mastervolten er Batterymate 1602-IG

http://www.mastervolt.com/marine/products/battery-mates-electronic-battery-isolator/battery-mate-ig-1602-160-a-12-24-v/

Ja så klart er det da en motor og 2 batterier i tillegg. :giggle:

Tidligere idag hadde jeg besøk av Kir (KnutIvar@home), og vi ble litt.. ikke "uenige" men forskjellig tankegang vedrørende den mastervolten og den sin funksjon.. så vi ble nå i tvil pga "uenighet" hvordan koble dette opp riktig.

Så vi må ha en avklaring fra BP-guruer på dette i forhold til denne mastervolten.

Mvh Kenneth

Dette er i grunnen ganske interessant.

altså , meningen med mastervolten er og fordele ladestrøm til batteriene.

det fungerer jo som det skal når det er koblet slik tegningen er over,

men jeg kan ikke helt skjønne dette skal fungere over denne hovedbryteren.

slik jeg skjønner det så "føler" mastervolten på hvilket batteri som trenger strøm via kablene som er koblet direkte til batteriene,

om en kobler mastervolten via en hoved bryter, så føler den enten batteri 1 eller 2 .. eller begge batteriene under ett når en har posisjon batt 1 og 2 i og med at kablene da er koblet sammen på hovedbryteren. (om den da føler noe i det hele tatt og kanskje koker batterier)

Hadde litt artige erfaringer med en vedlikehold lader som ikke hadde fått koblet sensor på riktig batteripol en gang...

please inlight us de elektro smartingene som er her inne :smiley:

slik jeg ser det uten å inneha expertise på dette så må mastervolten kobles utenom selve hovedbryteren, eventuelt ha en egen bryter om det skulle være nødvendig.

på bærtur?

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)

Morn

Ja vel, overflødig.. hvorfor?

Jeg tenkte det var greit med en jeg da.. så slapp jeg ha flere hovedbrytere... og bare ha den BEP`en.

Men uansett jeg har også 1 stk vanlig hovedbryter på 1000 eller 1500 i spissbelastning liggende også nå da.

Skal på småshopping i dag, så innspill hadde vært kjekt tilfelle jeg kan/må kjøpe nå mere for dette som spør om her i denne tråden.

Jeg kan i det minste forklare hvordan jeg har anlegget mitt. Jeg har et BEP rele i stedet for Mastervolten, dette er koplet før hovedbryteren og styrer kun ladingen uavhengig av om hovedbrytere er av eller på. Jeg har også landstrømlader koplet direkte til forbruksbanken, da sørger BEP releet for at startbatteriet også får sitt ved behov. Jeg har videre en hovedbryter for start og en for forbruk. Skulle jweg av en eller annen snodig grunn velge å starte med forbruksbatteriene, så må jeg frem med startkabler og kople disse mellom bankene. Fordelen med et slikt opplegg er at det er 100% idiotsikkert, alt forbruk går på forbruksbanken og starbatteriet brukes kun til start og er derfor alltid fulladet. Og ladingen styrer seg selv, med forbruksbank som primærbatteri siden det uansett er det som trenger mest lading. Jeg kan trygt anbefale et slikt opplegg, det er enkelt og funksjonelt og gir ingen muligheter for brukerfeil!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Okey, så da bør mastervolten stå slik den gjør da.

Altså slik da: (ved forbehold om at jeg ikke har rota i farta)

Edit* jo har det litt, har ikke tegnet inn minus til forbruket i båten

Og da enten med 2 separate brytere eller også med velger.

scand_kobbling_batteri_og_motor_med_brytere.jpg

Redigert av KenBjork (see edit history)

Ok, da forstår jeg.

Så dvs du og andre har flere brytere for at det ikke skal være noen tvil.

bryter 1 start, bryter 2 forbruk, bryter 3 forbruk/reserve/osv.

Men skjer det noe feil om jeg bruker velgere jeg har kjøpt?

Setter på 1, starte motor, vrir til 2 for å få strøm i båten, evt vrir til 1+2.

Havneligge, motor stoppes, vrir til 2 for strøm i båten.

Okey, så da bør mastervolten stå slik den gjør da.

Altså slik da: (ved forbehold om at jeg ikke har rota i farta)

Edit* jo har det litt, har ikke tegnet inn minus til forbruket i båten

Og da enten med 2 separate brytere eller også med velger.

scand_kobbling_batteri_og_motor_med_brytere.jpg

akkurat :-) nå snakker vi :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...