Jump to content

[prosjekt] Summerdream 28


JohnC

Recommended Posts

Hoi båtfolk!

 

Emnetittelen gir kanskje forhåpninger, men jeg må på et tidlig tidspunkt i tråden få varsle at dette blir et "saktegående" prosjekt.

 

Så, over til sak:

 

Ble for en snau måned siden eier av en Summerdream 28, 1984 modell. Båten har seilt på vestlandet de siste 15 årene, men har de to siste år lagt ensom og forlatt i fortøyningene på Sotra utenfor Bergen.

Skuten er preget av alder, men personlig synes jeg hun bærer årene fint.

 

I hjertet av skuten står det en Diamler Benz på 185 hester. Selger antar dette kan være snakk om en 1982 modell. Jeg har i en tidligere tråd her inne utredet litt om de utfordringer denne har gitt meg på grunn av at den er bestykket med 24v starter og de resterende elektriske ombord er 12V. Denne utfordringen blir nå løst ved at det skal sveises opp braketter slik at en ekstra dynamo kan påmonteres. Den som står der i dag er 38Ah og det er i minste laget for å kunne oppnå optimal lading av batterier. I tillegg er det ikke bare bare å bytte denne ut all den tid denne dynamoen utover å generere strøm også driver vannpumpen(!!!) Montering av ny dynamo er nå pri 2 ombord...pri nr 1 er å demontere monsteret av en dieselpumpe for å få denne levert på service. Lekkasje og feil blanding er ikke noe stas å seile med.

 

Alt elektrisk ombord skal byttes ut og legges opp på nytt og jeg ser for meg at det blir en tålmodighetsprøve av den store sorten. Jeg er langt i fra noen elektriker (eller motormann for den slags skyld) så dette vil ta tid. poenget her er å ikke starte på for mye av gangen slik at fruen og jeg benytte båten året rundt.

 

Ellers er det jo selvsagt en smørbrødliste av forbedringer og vedlikehold som må utføres ombord og alt dette tenkte jeg dele med dere.

Nå er solen på vei fram her og så snart kaffen er klar bærer det utover til båtlaget for litt ærlig arbeid og billedtagning.

 

20110705_18.55.33.jpg

Link to post
Share on other sites

Disse båtene har vel motoren inne i salongen, så da er det kanskje ikke bare bare å ta ut motoren. Tipper at flybridgen må av først. Men mye godt arbeid kan gjøres med motoren i også, så jeg ville latt den stå der den er....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har hatt samme båt og plukket ut 3 motorer og satt inn 2. Rimelig enkelt når bakveggen er ute: Fest kran i akterkant av motoren (bruk rundt 3/4 meter stropp fra kroken og ned til motoren slik at du har feste for neste stropp/talje) og fest en 2x4 bjelke e.l. bak og framme på motoren slik at den stikker langt inn i salongen. Kranen tar da det meste av vekten og en mann løfter i bjelken for å balansere motoren, du er ikke så veldig langt fra tyngdepunktet når du løfter i bakkant av motoren og også giret står på motoren. Når motoren er kommet litt ut av båten kan det være greit å sette en liten jekketalje/kjettingtalje fra kranens krok og til forkant av motoren før den løftes helt ut av båten (en smule ballete å balansere med bjelken når motoren skal langt...)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen båtfolk.

 

Da er dagens økt over og i dag har jeg fått fjernet en god del av det gamle elektriske opplegget som er trekt opp til flybridge. Det var litt av en jobb skal jeg fortelle. I gjenomføringen som går fra oppunder dekk og opp til fly har de sauset på med vel 10 cm silikon for så å forsegle det hele med byggskum. Gikk et par timer å få dette bort. Som dere ser av bildet lengre nede er det litt av en salat som ligger her. Denne skal reduseres betraktelig.

 

Utover det elektriske har jeg også fått skrudd av dieselpumpen. Ble litt banning og fortvilelse der også, men plutselig satt jeg med den i fanget. Denne skal leveres inn på service da jeg ikke har noen planer om å åpne denne på egenhånd.

 

Når det gjelder selve motoren så skal den få stå slik den står. Motor og gir er særdeles godt vedlikeholdt (forrige eier var chief) og bortsett fra litt oljesvetting som jeg enkelt kan få has på så er maskinen finfin.

 

Så da er det å vente på at verkstedet får avviklet ferie slik at jeg kan få overlevert noen båtlapper mot å få en fungerende pumpe i retur.

 

Nå åpner jeg en nøgne ø, skåler med fruen og klapper meg selv på skulderen for godt utført arbeid :cheers_wine:

 

20110730_14.55.20.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har vært særdeles heldig med "valg" av tidligere eier :giggle: . Ser ut som du har kontroll på hva du gjør hittil og blir spennende å følge deg videre. Båten er i bruk nå, eller? :flag_bp:

 

Motormessig sett har jeg nok vært heldig ja. Hva resten av det tekniske ombord angår så er det et stort lerret å bleke. I dag har jeg dradd ut ikke mindre enn en hel søppelsekk med ledninger, rusk og anna rask og jeg har ingen ide hva den enkelte ledning har gått til. Uansett så er det godt å få vekk gammel moro og jeg begynner nå å få en slags oversikt over det elektriske

 

el.jpg

 

Nå skal det være sagt at dette bildet lyger en hel del. Når bildet ble knipset så hadde jeg alt fjernet drøye 25 ledningspar! Jeg føler meg litt som den nyfrelste elektrikeren. Gult og svart er det samme har Han sagt...og det er vel på det stadiet jeg er i dag. Jeg priser meg lykkelig over baatplassens søkefunskjon :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En aldri så liten oppdatering...

 

Er i feriemodus for tiden og ser fram til en velfortjent ferie om 2 uker, men inntil videre går arbeidet sin gang ombord.

Som tidligere skrevet er dieselpumpen demontert pga den lekker diesel og luft. Dette skyldes at noen o-ringer i selve pumpen har utført sin virke på denne jord og er nå overmoden for de evige jaktmarker. Dette er ikke en reperasjon jeg kan ta selv all den tid pumpen må i benk. Har nå fått prisoverslag fra to av bedriftene her i bergen som utfører service på pumper og det ser ut til at jeg må belage meg på å kutte ned mellom 12 og 14.000 kroner på julegavene i år :headbang: Jaja, det koster å være kar og det koster å kjøpe gammel båt. Det som blir spennende er å se om denne lekkasjen også har vært årsak til at regulatoren har oppført seg noe opprørsk...

 

Er jeg riktig heldig så starter jeg opp litt sveisearbeider før ferien slik at jeg får på plass braketter til dynamo nr to. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å spørre etter en del rådgivning når det elektriske skal kobles opp.

 

Over og ut for i dag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor to dynamoer på en motor? Om den som ikke er der ikke er tilstrekkelig ville jeg byttet den ut med en ny og bedre, blir nok mye bedre det.

 

Dette er av praktiske årsaker. Motor er avhengig av 24V starter, men alt annet som krever strøm ombord er 12V. Dette medfører en del "ekstra" elektronikk ombord samt et sett seriekoblede startbatterier. Dynamo som er montert i dag er på 38Ah; som blir i det minste laget for å sikre at jeg får god nok ladning. I tillegg så er det slik på disse motorene at dynamo har en aksling i bakkant som driver sjøvannspumpen og det har ikke vært mulig for meg så langt å skaffe til veie en større dynamo med mulighet for å drive sjøvannspumpen. Siden jeg skal sette ombord en egen forbruksbank så blir det faktisk helt nødvendig med en ekstra dynamo.

Har målt ladespenning på dynamo som er ombord i dag og denne gir vel 12,4v hvilket ikke blir nok til å både drive god lading til de seriekoplede batteriene samt en forbruksbank på nærmere 300Ah

 

Hvis noen her inne har en dynamo med mulighet for å drive sjøvannspumpe og som er på minimum 70Ah så er jeg veldig interessert :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ja, dere. Da er vi i gang igjen.

Det er fortsatt det elektriske som er gjenstand for fornyelse ombord, men har også påbegynt arbeidet med å fjerne det "flotte" vegg til vegg teppet ombord. Her har de gjort grundig arbeid når de har limt og teppet sitter som bare det. Har nå fått enda en grunn til takke meg selv for at jeg gikk til innkjøp av en Fein for en del år tilbake.

 

Så, siden sist har følgende hendt. Dieselpumpen begynte å legge på toppen og som evig optimist trodde jo jeg at jeg skule fikse den biffen selv. Det var jo tross alt bare snakk om å skru ut noen rør, skaffe til veie nye pakninger og skru herligheten sammen igjen...Der tok jeg jamme feil gitt. Etter å ha pratet med Maritim diesel i Bergen viser det seg at pumpen MÅ inn på service.For å gjøre en lang historie kort, 10.000 båtlapper senere står jeg med en nyoverhalt og tett pumpe i hånden.

Da er i hvertfall det motormessige på stell ombord og da er det bare å fortsette ferden videre.

For å få litt fortgang i montering av nytt elektrisk så har jeg alliert meg med Knappen sjø ute på Vorland. Sotra for de som ikke er lokalkjent. De skal hjelpe meg med å montere inn dynamo nr 2 samt sette opp nytt sikringsskap ombord. Jeg har funnet ut at det er verdt de pengene de måtte koste å få dette på plass all den tid jeg ikke skjønner meg helt på hvordan jeg skal legge opp dette selv.

 

Mandag denne uken satt jeg og en kompis kurs for Vorland. Værmeldingen for mandagen tilsa frisk bris og vi tenkte å gi det et forsøk. Når vi passerte Klokkarvik og kort vei igjen til målet så økte vinden kraftig. Vi fant fort ut at å krysse mot Vorland slik været var da ville blitt en ubehagelig tur. I det vi tenker tanken på å snu og legge kurs mot Klokkarvik båtlag får vi en skikkelig sjø over oss og ene sidevinduet går fra fast masse til ørsmå prosjektiler som smeller i pentrybenken. Spennende.

 

Så nå ligger vi i Klokkarvik båtlag og venter på været. Det skal bli godt å få skuten på land en måneds tid og flere oppdateringer rundt framdriften kommer da.

Men nå litt bilder:

 

img_0002.jpg

 

img_0003.jpg

 

img_0004.jpg

 

img_0005.jpg

 

img_0006.jpg

 

img_0007.jpg

 

img_0008.jpg

 

img_0012.jpg

 

På vei fra Bergen nord til Sotra og Vorland. Slettes ikke så ille værmessig på det tidspunkt :)

img_0018.jpg

Link to post
Share on other sites

En på brygga vår som har en lik båt bare av nyere årgang og en Cummins! Synes ikke båten er fin men den virker meget praktisk. Lavt tyngdepukt i og med at alt er på et nivå inni og den blir ikke alt for høy selv med FB! fint akterdekk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Flere enn meg som har godord om Fein ja :clap:

 

Morten: Er enig med deg om at skuten ikke er særlig vakker å se på, men den har sin sjarm. For fruen og meg er den helt perfekt og ikke minst som du sier, praktisk. Vi fisker en god del og det store akterdekket er midt i blinken til den type aktiviteter. Om jeg skulle utsette noe på båten så måtte det være mangel på soveplasser ombord.

 

M/S Aiolos: Mye og mye fru Blom...Her tar vi litt av gangen. I utgangspunktet så ønsker jeg å ha båten i drift hele året så arbeidet blir tatt stykkevis og delt :) Det viktigste akkurat nå er å få den i teknisk god stand og så tar jeg innredning og eksteriør pø om pø.

-

Vanligvis har båten hjemmehavn i Salhus båtlag, men nå skal den ha en måneds opphold innendørs vest i havet før vi seiler den tilbake-

Link to post
Share on other sites

Jeg ble "forelsket" i SummerDream i tenårene en gang men jeg ble over 40 før det passet seg slik at en kom i mitt eie. Jeg kommer egentlig bare på 2 ulemper med SummerDream for min del og det er at den er for liten for en familie på 3-4, blir litt trangt og uten faste køyer egner den seg litt lite for langtur. Det andre er utformingen av undervannsskroget som virker lite effektivt. Det klarer ikke å løfte seg stort ut av vannet og presser seg mer gjennom som et deplasementsskrog. Jeg hadde 230 hk og klarte etter en liten ombygging (et par store steglister i baugen) å få en toppfart på 19 knop og det mener jeg er for lite med såpass motor. Det kan jo også ha med propell tunnelen å gjøre, at den suger hekken ned.

116-1668_IMG.JPG

116-1671_IMG.JPG

 

Ellers synes jeg båten er veldig praktisk og letthåndterlig. Kjapp tilgang til dekk fra flybridge, grei salong,stort toalett rom, idet hele tatt en veldig kjekk båt på de aller fleste måter.

129_2906b.JPG

 

Står litt om min SummerDream her.

 

Jeg likte forresten heller ikke den innvendige styreposisjonen særlig godt, fikk for lite oversikt, spesielt akterover. Men jeg hadde det kjempefint "på taket" i all slags vær :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ship o hoi SveinHa.

 

Har ved flere anledninger vært inne på siden din og lest om Summerdream :)

I min står det et monster av en Mercedes som yter 180HK. På marsjfart går jeg med vel 10kn og ved fullt pådrag skal den angivelig klare rundt 16kn. Dette har jeg ikke fått testet enda. Er enig med deg at utforming på baug ødelegger for bedre gange og i motsjø merke man godt at utformingen med fordel kunne vært bedre. Merket du noen forbedring på dette etter at du monterte steglister på båten?

Den innvendige styreposisjonen har vi ikke benyttet oss mye av. Her er det mye bedre å stå på "loftet". Har noen langsiktige planer om å sette opp en styreposisjon på akterdekket slik at jeg får det litt enklere når det skal fiskes, sette line etc. Kan bli sliten av å løpe opp og ned i tide og utide.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Merket du noen forbedring på dette etter at du monterte steglister på båten?
Ja, fikk litt mer løft i baugen og litt mer fart men ikke så mye som jeg hadde håpet på. Det begynner å bli noen år siden så jeg husker ikke nøyaktige tall men mener det var snakk om en knop eller halvannen på fullt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering...

 

Jeg har nå fått båten tilbake etter et lengre opphold hos Knappen sjø. Her er det blitt lagt opp nytt teknisk skap samt det meste av ledninger til FB og førerposisjon i salong er byttet ut.

 

Har nå båten på slipp i hjemmehavn for å se litt på forholdene under vannlinjen samt gjøre meg ferdig med malerarbeidet i salong. Her er nå alt gammelt skottrekk og teddyfor fjernet, lekkasjer langs vinduer, dekksluke etc lokalisert og utbedret. 3 strøk med tokomponent er blitt rullet over skott og benker og det begynner å se helt og fint ut ombord.

 

Bilder kommer plutselig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...