Jump to content

Vedlikeholdslading/landstrøm av batterier maxum 2700sc


MaSa

Recommended Posts

Som tittelen sier så har jeg noen spm om dette,lånte en annen tråd også men den sier lite om hva jeg trenger så lager en ny!

 

Var ute i en uke nå og etter halvannen dag så gikk forbruksbatteriet mitt tomt,nye batterier forøvrig brukte kun kjøleskapene,vannpumpa og toalett.

 

Men er usikker på om jeg lader batteriene mine når jeg ligger på landstrøm.

Skal jeg sette batteribryteren min på 1-2-all eller off når jeg bruker landstrøm?

Og er det normalt at man skal kunne bruke toalett,vannpumpe og lys i cabin osv når man ligger på landstrøm?Det kan ikke jeg :confused: Jeg har vamtvann,micro,kjøleskap,stikkontakt pluss noen andre brytere som ikke jeg har funnet ut hva er ennå.

 

Noen sier jeg skal sette bryter på all andre sier den skal stå off!

 

Og i så tilfelle må jeg ha batteribryteren på for og bruke de andre fasilitetene samtidig som jeg ligger på landstrøm.

 

 

Kan være litt knotete formulert men takker for hjelp iallefall

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Formoder det her er snakk om 12V system

 

Hva slags lader har du?

Hva er kapasiteten? Har den en eller to separate utganger?

Hvor er den koblet inn på 12V systemet ditt? Er den koblet direkte til forbruksbank/startbank eller begge hvis laderen har to utganger?

 

Med en treveis overlappende hovedbryter så er det vanlig at denne er påslått slik at du trekker strøm fra kun forbruksbanken når du ligger i havn! Om laderen da er tilkoblet startbanken alene, så sier det seg selv at forbruksbanken ikke vil få noe ladning!

 

Om du setter hovedbryteren i overlappende stilling (1+2) så vil du i realiteten koble sammen begge batteribankene og begge vil få ladning uavhengig om laderen er tilkoblet start- eller forbruks- bank!

 

Men alt beror på hvordan systemet ditt er koblet opp mhp laderen, og svar på de innleldende spørsmålene i dette innlegget!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...