Jump to content

Et møte med Østfolds skam i Skjærhalden


KongKing

Recommended Posts

Har vært på en ukes båtferie i Sverige og hadde siste stopp Skjærhalden natt til i dag. Var litt skeptisk siden det var lørdag, men havna var full av barnefamilier og godt voksne folk, så jeg regnet med at det ikke var en "party-havn".

 

I 7-tiden la det til en båt 4-5 båter bortenfor oss og da ante jeg uråd... Noen lokale "helter" hjemmehørende i båthavn i Skjeberkilen startet festen relativt rolig, men det viste seg fot at stereoanlegget antageligvis var det dyreste utstyret i båten... Havnevakt var borte og ba dem roe seg, noe som hjalp i ca 4 minutter før de var igang igjen.

 

Jeg snakket med havnevaken og spurte om det var mye bråk om natta denne havnen. Hun sa at det hadde vært en del bråk natten før. Og så sa hun at havnevaken gikk hjem klokken 21.00. Og ganske riktig; etter 21 eskalerte festingen og enda en båt med festglade harrytasser la seg inntil der frsten var godt i gang.

 

De spillte sykt høy musikk med tilhørende skriking og skrålin. Tomme ølbokser, potetgullposer og spritflasker ble slengt rett i sjøen utenfor båten. Mitt håp (som jeg egentlig ikke trodde så mye på) var at musikken skulle roe seg etter kl. 23 som er tiden det skal være ro i havna (på en lørdagskveld har jeg høy terskel for hva som er "ro").

 

Festgjengen fortsatte utover og mange var bortom å ba de roe seg, uten at dette hjalp. Jeg hadde 2 barn på 8 og 11 år i båten som sleit med å få sove og synes det var uhyggelig med disse brøleapene rett bortenfor båten vår. Til slutt kom politiet og det ble rolig i en liten stund, men så var de i gang igjen. Etter en stund kom politiet for andre gang i to-tiden, og da ble det slutt på musikken og den sist ankomne båten dro fra havna.

 

Endelig, tenkte jeg. Men i 4-tiden dundret musikken utover igjen og det var høylytt nashspiel. Begge min barn våknet, og da tok jeg sjea i egen hånd og ba dem holde kjeft og skru av musikken. Musikken ble det slutt på, men nashspielet fortsatte en stund til.

 

Det er et par ting jeg stusser over ifht Skjærhalden Gjestehavn. Er det vanlig at havnevakta går hjem kl. 21.00 på steder der de har problemer med nattebråk? Det er jo helt talentløst. Hadde jeg vært havnesjef hadde jeg hatt folk på jobb frem til minst et stykke ut på natta fredager og lørdager. Jeg betalte 250 kroner for å ligge der natta over og da forventer jeg at jeg skal få muligheten til å sove. Hele kvelden var forøvrig en mindre hyggelig opplevelse pga flere timer med bråk og høy musikk. MIddagen ble ikke så trivelig med 120 dB i øret... En lite hyggelig avslutning på en ellers suveren ferie på sjøen.

 

Jeg vet at noen havner er "party-havner" som man ikke skal oppsøke. Og hadde det vært party i 10-15 båter hadde jeg skjønt at jeg hadde tatt feil, men her var det 1 (til dels 2) båter som lagde kvalm for alle andre i havna. Og ingenting blir gjort. Denne båten burde vært kastet ut i 21-tiden da vi alle så hvor det bar. Havnen har mulighet for å bortvise folk de ikke ønsker, og når politiet må tilkalles burde dette tilsvare borvisning. Men det var jo ingen fra havnevakta der som kunne bortvise dem. Nummeret til vakttelefonen, som visstnok stod oppført noen steder i havna, hadde bare telefonsvarer, og det var fordi den lå igjen på havnekontoret etter at vakta gikk hjem kl 21.00.

 

Tror dette var min første og siste gang i Skjærhalden gjestehavn. Ufattelig at folk kan holde på slik å ødelegge en hel kveld/natt for så mange mennesker. Hva er det med folk? Og jeg synes det er kritikkverdig at havnen selv driter i alle som har betalt dyrt for overnatting ved å ikke ha kontroll i sin egen havn. Hun stakkars vakta som gikk av vakt kl. 21 sa at de vurderte å sende ned folk kl 23 for å sjekke at ro-tiden ble overholdt. Dette ble, etter det jeg vet, ikke gjort. Det er noen servitører fra pizzareatauranten på brygga som var innom og ba festerne roe seg, uten at dette hjalp det grann.

 

Strykkarakter til Skjærhalden Gjestehavn og utvisning og brev hjem fra rektor til østfoldingene som ødela for alle oss normale mennesker i havna.

 

(Skjærhalden Gjestehavn er underrettet om denne tråden i mail til post@hvalergjestehavn.no)

 

Fra moderator: Firmaet har kommentert saken her: https://baatplassen.no/i/topic/83693-et-moete-med-oestfolds-skam-i-skjcrhalden/page__p__1179080#entry1179080

KK

Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter bare alt det negative jeg har hørt om Skjærhalden, og som gjør at jeg til nå aldri har giddet å ta turen innom. Bråkete, overpriset og overbefolket er intrykket jeg har etter å ha snakket med folk, og lest adskillige innlegg her på BP.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lagt noen ganger ved Skjærhalden, men har aldri vært plaget av bråk. Det har faktisk vært veldig stille der da. Kan kanskje være et sjeldent tilfelle av bråk??

 

Jeg har imidlertid hørt mye støy og bråk f.eks i Grebbestad gjestehavn når vi har lagt der.

 

At det er noe skråling og støy frem til kl 23 i havner i helgene må man vel kanskje tåle. Støy utover natten er imidertid ikke noe som bør tolereres. Høy musikk burde uansett være forbudt hele tiden.

 

Skjønner at du reagerte på det med alkohol før kl 12, Bitteliten. Bør jo vente til 12:01 :wink:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er vel mer stilen hos enkelte jeg reagerer på. Når man ligger longside og sjenker drammer (i flertall) på brygga mens unger løper rundt beina dine og fisker krabber kan jeg vel si at jeg blir litt :rolleyes:

 

Grebbestad unngår vi stort sett. Er mange fine steder rundt som man ligger bedre i synes vi. Tanumstrand var en positiv overraskelse for oss i år. Det er lagt ut flere brygger, og det var mindre fyll og bråk enn vi kunne huske fra tidligere år. Dog forundres jeg over hvor langt inn enkelte skal med båtene sine. Er nesen så de strandsetter de jo :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner godt det, bare kødda litt. Når man har ferie så er det mange som har en regel om at man ikke får lov å ta en øl før kl 12. Det er jo de som starter med en "verktøykasse på boks" med en gang de står opp. Da har man vel nådd en grense som ikke er noe særlig bra.

 

... men det er jo en del som tar en "jæger" til frokost. Det er jo imidlertid bare medisin for magen. :yesnod:

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse båtlivets "brunsnegler" som ødelegger for alle andre har vel forsåvidt fritt leide på Hvaler, siden lensmannskontoret holder åpent i tiden 08-15.30 mandag-fredag. Deretter må de eventuelt få inn en streifvakt fra Fredrikstad hvis det skjer noe utenom kontortiden. Politiet i Fredrikstad/Sarpsborg har vel gjerne ett par patruljer på vakt i helga, som skal dekke "halve Østfold" og rundt 150.000 mennesker.

Da er nok ikke høy musikk første-pri.

 

Hvaler har ikke egen politibåt, og den i Fredrikstad ligger stort sett til reparasjon utenom en liten tur i ny og ne hvis sola skinner.

 

Hvaler og Fredrikstad Politidistrikt oppfordrer på det sterkeste alle til å overholde kardemomme-lovene. Noe mer har de ikke mulighet til..

 

Paradokset er vel at Politiet kan ikke be en båt hvor samtlige er drita om å dra ut på sjøen igjen...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først og fremst takk til Kongking for start av dette innlegget.

Jeg var selv på stedet som nærmeste båt og følte bråket tett innpå.

Dette er tredje gang vi var i skjærhalden og andre gang med bråk. helt enig i at vaktholdet bør bedres.

Dette var voksne mennesker som overhodet ikke viste tegn til å respektere andre menneskers ønske om fred og ro.

På søndag morgen ga jeg klar beskjed om hva jeg synes om Deres oppførsel, men ble møtt med en kald skulder og ansvarsfraskrivelse. Beskjeden var klar. "Jeg håper aldri jeg møter disse menneskene på sjøen igjen".

Barnefamilier, voksne mennseker, ungdom, fatboende, hytteeiere og alle som var på skjærhalden ble berørt av bråket.

Å sammenligne dette mot festlige stunder i Tannumstrand og Grebbestad blir for meg litt feil. Dette var bøllete oppførsel som varte til kl. 05.30 og ikke normal festing.

Til slutt. Vi er all venner på sjøen, i tykt og tynt og satser videre med godt mot. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Paradokset er vel at Politiet kan ikke be en båt hvor samtlige er drita om å dra ut på sjøen igjen...

Vel, det er nok så, men kaste de i fyllearresten for ordensforstyrrelse er vel en mulighet, er man såpass dum at man ikke kan ta en høffelig beskjed om å dempe seg å ta hensyn midt på natta, er vel det strengt talt virkemiddelet som bør brukes.

Link to post
Share on other sites

Vi overnattet på Skjærhalden fra fredag til lørdag og det var samme levenet da dessverre...

Det ble bråk i noen båter longside på hovedbrygga og det endte med at noen kastet en maxi-engangsgrill (en sånn stor en..) på dekket til en båt så flammene stod i været.. Ble masse krangling ut av det og det gikk så langt at det ble trukket en kniv.. Tipper det var den samme gjengen - de lå der når vi dro ved 13 tiden..

 

Dette er sakset fra Fredriksstad Blad:

Viftet med kniv

Like før midnatt mottok politiet meldinger om at flere personer var involvert i et slagsmål ved gjestehavna på Skjærhalden. En mann skal ha viftet rundt med kniv, men vedkommende hadde kommet seg unna da politiet kom til stedet. Det er ikke meldt om noen personskader etter hendelsen.

 

Dette er ikke første gangen vi opplever bråk på Skjærhalden dessverre - her burde havnekontoret og Politi gått sammen om å øke overvåkingen..

Link to post
Share on other sites

Vi ligger på Skjærhalden 1-2 ganger hver sesong og har aldri opplevd bråk der. :rolleyes:

Du har nok vært heldig. Jeg har ligget der 2 netter i år og begge gangene var det båter med lokale helter som ødela nattesøvnen med ekstremt høy musikk. Jeg har kommet til at eneste brukbare sted å ligge i denne havna er lengst ute(øst). Harryfolket ser ut til å samle seg innerst i kroken.

Link to post
Share on other sites

...her burde havnekontoret og Politi gått sammen om å øke overvåkingen..

 

Havnekontoret og Politiet er sikkert enige om at overvåkningen er tilstrekkelig, siden de ikke gjør noe mer aktivt med det. De trøster seg nok med at om 4 uker er alt stille igjen.

Da får de ikke noe mer mas fra tilreisende som ønsker å sove før om 10 måneder. Og det er jo ikke før til neste sommer....

 

De lokale restaurant/pub-driverne stod fram i Fredrikstad Blad for en tid tilbake og beklaget at ikke Politiet responderte når de varslet om promillekjøring fra gjester, det være seg til lands eller til sjøs. Så det er ikke så nøye...

Link to post
Share on other sites

Skjærhalden er faktisk ei havn som flere ganger, i flere tråder er beskrevet i negative ordelag i år. Har aldri vært der, ei aldri hørt om plassen før den ble omtalt her på BP.

 

Nå høres det ut som om det tidvis drar seg skikkelig til i den havna. Kasting av engangsgrill og vifting med kniv overgår vel igrunn det meste som har vært av omtaler av "bråk i gjesteganer" i år.

 

Nå er det jo slik at langt på vei de fleste nå har et relativt bra kamera på telefonen med både stillbilde og video. Og det er intet i veien for å dokumentere hendelser med dette. Dersom det senere skulle vise seg at det blir politianmeldelser på forhold, så er det god dokumentasjon på hendelser og hvilke personer som har vært involvert. Alternativt er jo å vise slikt til havnevkter når de kommer på jobb neste dag og krever inn betaling.

Link to post
Share on other sites

Harryfolket ser ut til å samle seg innerst i kroken.

Det er min observasjon også. Vi ligger alltid langt ute. Har aldri hatt behov for å trøkke meg innerst i havnene

 

Den form for bråk som er beskrevet her finner jeg svært ubehagelig. Kanskje redningsskøyta skulle assistert med brannkanoner :wink:

Link to post
Share on other sites

Skjærhalden har blitt kåret til årets havn av Båtmagasinet og med rette synes jeg. Har ikke vært der på noen år men husker tidligere at det kunne bli litt støy innerst. Slik er det ofte sommerstid i mange havner og det kan kanskje anbefales ikke å legge seg i "smørøyet" om en ønsker fred og hvilehjem.

 

Noterte meg en som nevnte sprit kl 11 om formidaggen. Egentlig burde det være av det gode da de som drikker sprit før lunsj ofte går å legger seg før kl 21 :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Tja, da har kanskje ikke så mye endret seg med årene. Vi hadde vel overnatting på Skjærhalden for første gang ca. 1972. Da var vi fire voksne, og vår første sønn hadde farmor tatt seg av for helgen. Dette var før flytebrygger og ølbokser. Det ungdomen moret seg med den gangen, var sitte oppe på berget over havnen og kaste tomme ølflasker ned på båtene under. Kan hende rølpingen i Østfold går i arv. Og bryggefylla var absolutt massiv! Den gangen kom festdeltakerene fra Skjærhalden og med tresnekker fra andre plasser. Odd Børretzen har vel en sang der han glorifiserer forholdet.

 

Men vi har vært der flere ganger senere, midt i uken, hvor det har vært rolig. Spesielt rolig er det når det regner og blåser, samtidig.

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

I 2009 ble Skjærhalden kåret Mouche, litt overaskende at det har gått deg hus forbi, du får lese deg opp i linken under. :giggle:

 

http://www.(-- reference to evil site removed --)/index.php?showtopic=6287&st=0&p=80623&hl=båtmagasinet&fromsearch=1entry80623

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi legger gjerne turen innom Skjærhalden i ferien, men det er på vei hjemover i slutten av siste uke i august. Da er det nesten dystert med nesten ingen båter og helt stille og fredelig.

 

I år valgte vi imidlertid å ta noen dager der på veien sydover. Vi kom dit torsdag og dro derfra imorges. Og vi koste oss i en stille og fredelig havn. Riktignok var det et par Raymond-typer som præktes litt ut på natten til lørdag, men ikke noe fyllerør. Dette kan da ikke stemme? Jo, - vi lå i den private havnen til båtforeningen. Der er det mulig å ligge ganske rimelig etter avtale med båtforeningen. Dette anbefales for barnefamilier og oldiser som meg og fruen.

 

Nå ligger vi i Havstensund i solen og varmen. Imorgen blir det en tur over Gule Humpen og i stor bue utenom Grebbestad og Fjällbacka til Hunnebostrand. Der tar vi oss vel et par dager før vi tusler videre sydover. Vi har god tid, må først være hjemme om 4 uker fra idag.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange plasser de har, er avhengig av hvor mange av medlemmene som er ute på sjøen. Vi lå i bås, men det er også longsideplasser på utsiden av bryggene. Der lå det båter på over 60 fot. Det er på fiskebutikken innerst i båthavnen en avtaler om hvor og hvor lenge en kan ligge. Jeg betalte for min 27 fot Saga27 150 kroner døgnet, pluss 30 kroner for strøm.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...