Jump to content

Et møte med Østfolds skam i Skjærhalden


KongKing

Recommended Posts

:lol: :lol: :lol:

 

La oss i alle fall være enige om å slippe sekkepipe i havner :lol:

 

Helt OT men la meg korrigere deg litt da… ”La oss i alle fall være enige om å slippe ustemt sekkepiper spilt av selvlærte som ikke aner hva de driver med”

 

Dessverre så gjelder det de alle fleste som spille sekkepipe. Et velstemt instrument spilt av en ”Highland Piper” med klassisk sekkepipe utdannelse er det fineste lyd i verden. :thumbsup:

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Et velstemt instrument spilt av en ”Highland Piper” med klassisk sekkepipe utdannelse er det fineste lyd i verden. :thumbsup:

Bill

 

:thumbsup: Helt enig, og får ikke å snakke om sekkepipen som kunne høres når britiske styrker kom til unnsetning......

Finnes de melodiene på nettet forresten?

Link to post
Share on other sites

Et velstemt instrument spilt av en ”Highland Piper” med klassisk sekkepipe utdannelse er det fineste lyd i verden. :thumbsup:

 

Bill

 

Alt til sin tid :giggle: Med all respekt, for egen del er jeg glad for å slippe pipingen i båt, reiser jeg på pub er settingen anderledes :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Alt til sin tid :giggle: Med all respekt, for egen del er jeg glad for å slippe pipingen i båt, reiser jeg på pub er settingen anderledes :thumbsup:

 

Helt enig :thumbsup: Jeg holder faktisk de to interesser adskilt. Når jeg er i båt vill jeg bare høre bølgeskvulp og andre ”sjølyder”… Har sjeldent på radio engang.

 

Til Kat…

Når det gjelder sekkepipelenker på nett så er det veldig mye på Youtube men også veldig mye dårlig. Her er et par som er bra.

 

 

 

Oj.. dette ble veldig off topic.. jeg lar det ligger nå.

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører vel minoriteten som synes sekkepipe gir en fantastisk lyd og stemning. Problemet for folk flest tror jeg ligger i at det er et instrument som ikke er mulig å spille "pianissimo" på.

Man kan selvfølgelig få en effekt av å legge til og fjerne antall piper, men i det store og hele er det "tut og kjør" gjennom hele stykket :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Honduras: lå på brygga til skjærhalden, den rett ut for billett automaten. Er gratis for små båter opptil syv meter helt innerst, men det er betaling der og etter 17. Så at det lå et par båter den tiden vi var der på brygga på utsiden av spar når vi var der, godt gjort å bruke så lang tid i den butikken:-)

 

Per Harald: er det den nye flytebrygga mot lauer? Det å gå noen hundre meter er bare bra..

 

Er som sagt ikke uvillig til å betale for å legge til ved en brygge, men det bør kunne gå an å ha timespriser og ikke bare døgn priser.

Link to post
Share on other sites

Olsen83:

Det er flytebrygga og båthavna syd på Skjærhalden. Gjerne mot Lauer som du beskriver. Det er båthavna der hvor Redningsskøyta ligger/lå. Båtplassene leies ut i ferien til gjester. Det er bare å forhøre seg. Det kan selvfølgelig være endringer i praksis, men det er jo bare å prøve. Selv tok jeg kontakt med kommunen før jeg reiste over, og der ble jeg møtt med godhet og velvilje uten like. Personen jeg snakket med sa at det var plass "garantert" og skulle jeg få problemer så fikk jeg hans nummer og det var bare å ringe ved annkomst så skulle han fikse plass. Makan til service fra en kommune skal man lete lenge etter.

Ser av kartet på nettet at det muligens er gjort noen endringer der før årets sesong, så litt forbehold.

PS. Det er noen umerkede steiner på bunnen, innerst langs fastland,av vesentlig størelse så ta det pent.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Når jeg, eller du, har en mening om noe, og det ikke er av den positive arten så må du gjerne kalle det for å kritisere. Jeg går nesten utifra at det ikke er absolutt alt du liker, men mye av dette er der/tilgjengelig fordi noen andre liker det vil jeg tro?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tilhører vel minoriteten som synes sekkepipe gir en fantastisk lyd og stemning.

 

Kanskje ikke uten grunn at de utgjør en minoritet? :rolleyes:

 

Kritiserer du andres musikksmak?

 

Det finnes ett dekkende begrep som lyder "Smaken er som baken, og din er rævva...".. :lol::wflag:

 

Stiller i samme klasse i mine ører:

 

For å dra det inn mot topic igjen, burde man kanskje ha en Vuvuzela liggende under benken, både i nødsituasjoner og når det er noen som oppfører seg idiot. Fire mann på brygga med hver sin Vuvuzela i fem minutter, så kanskje bråkmakerne hadde ruslet videre.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke uten grunn at de utgjør en minoritet? :rolleyes:

 

Jeg burde nok valgt et annet utrykk: En eksklusiv klubb :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

De spillte sykt høy musikk med tilhørende skriking og skrålin. Tomme ølbokser, potetgullposer og spritflasker ble slengt rett i sjøen utenfor båten. Mitt håp (som jeg egentlig ikke trodde så mye på) var at musikken skulle roe seg etter kl. 23 som er tiden det skal være ro i havna (på en lørdagskveld har jeg høy terskel for hva som er "ro").

 

Festgjengen fortsatte utover og mange var bortom å ba de roe seg, uten at dette hjalp. Jeg hadde 2 barn på 8 og 11 år i båten som sleit med å få sove og synes det var uhyggelig med disse brøleapene rett bortenfor båten vår. Til slutt kom politiet og det ble rolig i en liten stund, men så var de i gang igjen. Etter en stund kom politiet for andre gang i to-tiden, og da ble det slutt på musikken og den sist ankomne båten dro fra havna.

 

Fra moderator: Firmaet har kommentert saken her: https://baatplassen.no/i/topic/83693-et-moete-med-oestfolds-skam-i-skjcrhalden/page__p__1179080#entry1179080

KK

 

Jeg kan ikke fordra folk som kaster søppel på sjøen - kan ikke fordra drittsekker generelt, men særlig det får meg til å tenne på alle plugger. Hadde jeg vært der hadde festen tatt slutt, temmelig fort...

Redigert av amerelium (see edit history)

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har vi bestemt oss for ikke å ligge på Skjærhalden i helger.

Vi har besøkt Skjærhalden hver sommer siden 2007, riktignok på ukedager og har ikke opplevd noe som helst bråk.

Lå der 2 netter i sommer (på ukedager) og det var stille og fredelig med lite båter, flott vær og god plass.

 

Fortsatt hyggelig båtsommer.

 

:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kjære xxx

Generelt er det slik at vi som driver gjestehavn har svært begrenset myndighet i forhold til å håndtere slike situasjoner. Vi kan verken gå om bord i båter, flytte båter, eller bortvise båter dersom vedkommende eier motsetter seg dette. Det samme gjelder for havneverter, sikkerhetsvakter fra restauranter i området som vi samarbeider med eller eventuelle private sikkerhetstjenester. Kun politiet har myndighet til å få stanset bråk med midler utover muntlige advarsler. Det ville derfor ikke ha vært noen forskjell i dette tilfelle om vi hadde vært der hele natten.

 

Med vennlig hilsen

Wencke Børresen

Daglig leder

Skjærhalden Gjestehavn as

 

Jeg klippet ut et lite stykke av innlegget til Daglig leder av gjestehavnen i Skjærhalden.

 

Å bortvise båter har dere definitivt anledning til og det hadde vært enkelt om dere bare hadde vært så forutsigende å gjøre det før fylla tok overhånd. Det er ikke vanskelig å "plukke ut verstingene" før de blir ute av stand til å føre båt. Problemet er vel at dette er en så dårlig betalt jobb at det er vanskelig å finne egnede folk til det.

Når det gjelder bråk(spesielt det som fremkommer over høytaler" så står det spesifikt i Politivedtektene at det skal søkes om å benytte slikt utstyr uten å søke på forhånd. Dette er selvfølgelig egentlig myntet på konserter etc., men det er fult mulig å anmode Politiet om å beslaglegge bærbare stereoanlegg om de er til ulempe for andre.

Om havnevakt er til stede, så er det langt mer "myndighet" i en slik person enn hva som er tilfellet med andre gjester.

Securitas og andre vaktselskaper har full anledning til å benytte håndjern inntil Politiet ankommer.

 

Resten av innlegget blir av meg karakterisert som bla-bla-bla.

Om ikke de som driver gjestehavner ser sitt eget ansvar her, så vil de fort bli skadelidende og miste det meste av gjester da ca 95% av gjestene ønsker ro og orden !!!

De gjestehavnene som klarer brasene vil bli vinnerne her.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg klippet ut et lite stykke av innlegget til Daglig leder av gjestehavnen i Skjærhalden.

 

Å bortvise båter har dere definitivt anledning til og det hadde vært enkelt om dere bare hadde vært så forutsigende å gjøre det før fylla tok overhånd. Det er ikke vanskelig å "plukke ut verstingene" før de blir ute av stand til å føre båt.

 

Dette lurer jeg på hvordan du hadde taklet. Det skal være ro etter kl 23 ?. Hvordan plukke ut eller vite hvem værstingene er eller om de demper seg utover kvelden. Når først fylla har tatt overhånd kan de ikke bortvises men må evt inn i fylle aresten. Har mange ganger ligget i gjestehavner der det har vært relativt stille frem til kl 22 og så kommer musikk på full guffe. Da har ofte fylla allerede tatt overhånd. Du kunne naturligvis ringe politiet og anmeldt dem.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Man bruker litt tid på a snakke med dem da de ankommer. Det er ikke vanskelig å se "verstingene". Tomflaskene flyter, det er generelt uryddig, gjerne bare karer/gutter på tur, de åpner alt som flyter før landstrømmen er tilkoblet etc.

Man gjør det helt klart for dem at det ikke aksepteres høy musikk(heller ikke på dagtid) og at om de ser for seg en kveld som kan bli hyggelig også for dem så må dette aksepteres. Om de egentlig er ute etter noe annet så må de få beskjed om at de har kommet til feil sted og bør finne seg et annet sted. Ellers vil de få jevnlig besøk av vakter etc. Om folket ikke har rukket mer enn 2-3 pils så kan det være de revurderer plassen de har lagt seg på.

 

Det er ikke feil å ønske seg en kveld med gutta og full musikk, men da er gjestehavn med båt feil sted etter mitt syn.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår at du har edle motiver vanntro og i noen gjestehavner hadde nok også dette fungert. I mange gjestehavner er det ofte slik at det ligger flere puber noen få meter opp fra bryggen. Da ligger det gjerne 5-10 båter med cowboyer som konkurerer med og overdøve musikken fra puben. I de tilfellene hadde neppe din fremgangsmåte fungert og dersom en da ønsket fred å ro tror jeg det hadde vært enklere å flytte seg selv. Dette har naturligvis ikke noe med Skjærhalden å gjøre. Har vært der flere ganger for noen år siden også i helgen og har aldri oppfattet stedet som en utpreget fest havn. Jeg tror nok at trådstarter denne gangen var svært så uheldig.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fikk et noe ufrivillig opphold i Skjærhalden i sommer, fantastisk sted med fantastiske mennesker ble intrykket jeg sitter igjen med. Hjelpsomme, serviceinnstillte og blide mennesker, gleder meg til neste gang jeg skal over igjen. Vil og nevne Herføl, like supert der!

 

Min nærmeste gjestehavn er Tønsberg å der er det skikkelig liv for de som velger å fortøye i " lysløypa ". altså på brygga, borte i gjestehavnen er det den roen man kan forvente i en gjestehavn. Den som ønsker fred å ro bør muligens holde seg noe unna plassene nærmest restaurantene også i Skjærhalden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...